
Megküzdési stratégiák



Kis-forrás Német Nemzetiségi Általános Iskola
BOLDOGSÁGÓRA – 2017. február – Megküzdési stratégiák – 1. OSZTÁLY
1. foglalkozás – Beszélgetés, a téma bevezetése
I. A tanteremben (padnál, széken, szőnyegen…)
Szükséges eszköz:
CD lejátszó (hosszabító)
Meghallgatjuk a múlt havi dalunkat:
♫♪ Bagdi Bella Ellazulni, jaj, de jó c. relaxációs dalát (közben csináljuk, ami a dalban elhangzik
Megbeszéljük, hogy a január havi témát később dolgozzuk fel, mert a sok hiányzás, betegség miatt nem került erre sor.
Kicsit beszélgetünk, hogy ki miért hálás az elmúlt időszakban:
Én kezdem:
– Hálás vagyok, hogy a betegek meggyógyultak és ismét köztünk vannak.
A gyerekek folytatják:
Hálás vagyok,
, hogy meggyógyultam.
, hogy anyukám ápolt, amíg beteg voltam.
, hogy nem maradtam le a leckében, mert a barátom mindig elküldte nekem.
, hogy én nem voltam beteg.
, hogy a farsangi fellépésünkön itt lehettem.
Rátérünk februári témánkra:
(Megküzdési stratégiák)
Szükséges eszközök: feladatlapok, színes ceruzák
Meghallgatják az Egyszer volt, hol nem volt történetet Katiról. A boldog iskolakezdéstől a problémák megjelenésén át a megoldásig.
Beszélgetés Katiról, majd rajz készítése Kati érzelmeiről az iskolakezdéstől a történet végéig.
Ezután feltörtjük a titkos kódot, mellyel egyben megadja e havi témánkat: MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK
A mesék birodalmában a jó mindig küzd a rosszal. A feladatlapon kössétek össze az ismert meseszereplőket ellenfeleikkel!
A valóságban is vannak ilyen helyzetek. Találkozunk akadályokkal, nehézségekkel. Mondjatok néhányat! Hogyan küzditek le ezeket?
– Nem tudom bekötni a cipőmet. – Gyakorlom anyukámmal.
– Nehezen megy a kivonás. – Gyakorlom.
Véleményetek szerint mi mindent jelenthet a küzdés, megküzdés:
– verekedés
– tanulás
– írás, küzdök, hogy beletaláljak a vonalrendszerbe
– olvasás, küzdök, hogy össze tudjam olvasni a betűket
.
.
.
Így van, a megküzdés pedig azt jelenti, hogy hogyan tudjuk kezelni azokat a dolgokat, helyzeteket, amelyek problémát, nehézséget jelentenek számunkra. Mit teszünk akkor.
♫♪ Az első foglalkozás végén ellazulunk Bagdi Bella Ellazulni, jaj, de jó című dalára
2. foglalkozás – Megküzdési stratégiák című téma feldolgozása
Helyszín: az osztályterem
a gyerekek tetszőlegesen helyezkednek el (padoknál, szőnyegre)
Szükséges eszközök:
CD lejátszó
fénymásolt lapok (a munkafüzetből)
♫♪ Ellazulunk Bagdi Bella Ellazulni, jaj, de jó című dalára
– Ma játszani fogunk. Különféle helyzeteket fogunk eljátszani., melyekkel a mindennapokban találkozhatunk.
–
KÉT JÓBARÁT ÖSSZEVESZIK, HOGY KI VIGYE LE A PÁYLÁRA A LABDÁT
MA ROSSZ PONTOT VISZEL HAZA, MERT VEREKEDTÉL. MIT MONDASZ SZÜLEIDNEK?
ELSZÖKÖTT A KISCICÁTOK. MIT TESZTEK?
Kötetlen beszélgetés a gyerekekkel. A gyerekek eljátszák a szituációkat (lehet többféleképpen is).
Ezután színes papírra rajzolják a tenyerüket, kivágják és kirakjuk a faliújságra a belőlünk készült szivárványt, mely szimbolizálja, hogy nem vagyunk egyformák, a problémáink sem azok, s a megoldásaink is különbözhetnek. De jelképezi azt is, hogy együtt könnyebb mindenre megoldást találni.
♫♪ A foglalkozás végén meghallgatjuk, elénekeljük Bagdi Bella Ellazulni, jaj, de jó című dalát.
3.foglalkozás – Problémák és azok megoldásai rajzban
Osztályteremben
Szükséges eszközök:
színes papír
CD lejátszó
♫♪ Ellazulunk Bagdi Bella Ellazulni, jaj, de jó című dalára
Visszatérünk az előző foglalkozások beszélgetéseire:
Beszélgetés a küzdésről, megküzdésről. Példákat mondunk, majd ki-ki kiválaszt egyet a problémái közül, lerajzolja és lerajzolja a megoldást is, amit tehet a probléma megoldása érdekében.
A gyerekek dolgoznak, közben zenét hallgatunk.
Kirakjuk a kész rajzokat a szivárványunk alá, s egyben megnézzük egymás munkáit.
Közben beszélgetünk még az elmúlt időszak küzdelmeiről:
– megküzdöttünk a farsangi táncunkkal (érdemes volt – SZUPERÜL SIKERÜLT)
– hajtogatás, rajzolás, nyírás – Akartuk, próbáltuk – SIKERÜLT
– tesi óra – futás, guggolva járás: MI AZ NEKÜNK? SIKERÜLT
– cipőbekötés: előbb-utóbb mindenkinek SIKERÜL
– Rubik kígyó: Nem fogsz ki rajtam (egész este próbálgattam) – SIKERÜLT
– dekorálás: Nem is olyan könnyű, de SIKERÜLT
(Felrakott fotóink ezekről szólnak)
Mindhárom foglalkozásközben sok fotót készítünk (én is, de már az ügyesebb gyerekeknek is).
♫♪ A foglalkozás végén ismét elénekeljük, eljátszuk, ellazulunk Bagdi Bella című dalára megbeszéljük, hogy miért is jó, és kell ellazulni, relaxálni.


A mai foglalkozáson, a Boldogságórához csatlakozott új csoportok is részt vettek. A kicsikkel együtt küzdöttek meg a feladatokkal. A nagyok is szívesen vették – próbálták ki a felállított akadálypályát. A foglalkozást Bella – Ma rám talál a boldogság – dalával zártuk, kicsi és nagy együtt táncolt.
A Juharkoli csoportban elkészült egy újabb szivárvány, idézetünk a következő lett:
Megcsináljuk, Megcsináljuk!
Sikerülni fog Nekünk!
Holnap mi leszünk,
A legjobbak, A legjobbak !
Mert Jobb Velünk a Világ !

Székesfehérvári Kossuth Lajos Általános Iskola
Ez a téma kicsit nehezebben volt megfogható a gyerekek számára, de megküzdöttünk vele. A feladathoz szükséges idézeteket maguk válogatták,a kép elkészítésére egy lánycsapat azonnal verbuválódott,szívesen készítették el ezt a havi feladatot is.

Wesley János Többcélú Intézmény BeregdaróciTagintézmény
Hatalmas fába vágtuk a fejszénket ebben a hónapban hiszen az iskolai farsangot rendeztük meg.Kevesen vagyunk így bevontuk a csapatmunkába az 1.osztályosokat is!Szerepünk szerint olimpiai szinkronúszó csapatként formagyakorlatot mutattunk be.Annyira élvezték a gyakorlást a sok nevetést!!!!Összekovácsolódtunk és hippp hippp hurráááááá!!!!!! 2.helyezést értünk el.2 tortát is nyertünk amit aztán nagy örömmel fogyasztottak el!Nagy siker!!!!

Pécsi Szieberth Róbert Általános Iskola és AMI
Februárban a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk. Beszélgettünk arról, hogy miként tudjuk a problémáinkat megoldani, kik azok akiktől segítséget kérhetünk, s hogy gond esetén a terv készítése nagyban segítheti annak megoldását. Végül egy ilyen tervről képregényt is rajzoltunk.

Kazincbarcikai Pollack Mihály Általános Iskola Árpád Fejedelem Tagiskola
Felelevenítve az elmúlt hónapban kitűzött és lufikba beírt közös céljaink közül párat, megállapítottuk, hogy az elsőt teljesítettük: Jól szerepeltünk a farsangon. A sikerért megküzdöttünk, dolgoztunk érte közösen. Vajon sikerülnek-e további céljaink? Milyen stratégiák szükségesek hozzá? Összegyűjtöttük a kulcsszavakat: szorgalom, kitartás, gyakorlás, segítség kérés, segítség elfogadás, akarat, tettrekészség.
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy ismerik, szeretik a képregényeket. Nagyon lelkesek voltak, amikor kiosztottam a letöltött képregényíró sablonokat. Egy tanuló köré csoportosultak a feladat megoldásakor, aki ötleteiből kifogyhatatlan volt. Négy képregényt készített. Fő téma a csúfolódás, mások kinevetése volt. A történetek pozitív kicsengéssel végződtek.
