
Megküzdési stratégiák


Speciális Általános Iskola, Sepsiszentgyörgy
Februári tematikánk két órán zajlott, amelyben jelen volt az együttműködés tanár-diák között, sikerült harmónikus légkört teremteni.Egymás után két tevékenységben volt részük a gyerekeknek.Mivel számunkra nehéz bizonyos fogalmakat megérteni és megoldani ezért jelentős segítséget kaptak a gyerekek a csapatvezetők részéről.Úgy próbáltuk megközelíteni a témát, hogy mit éreznek akkor, amikor valamilyen baj van és ehhez próbáltunk érzelmeket csatolni.Végül eljutottunk a szomorúság és a rosszkedv témájához és közösen kerestünk megoldásokat azokra a helyzetekre, amikor a gyerekek szomorúak.
A szivárvány elkészítésének első fázisa a cím felírása volt, melyet Enikő tanárnéni írt fel mivel gyerekeink nem tudnak írni.Ezt követően közösen számítógépen megkerestük a szivárvány színeit és felsoroltuk azokat.Mindvégig figyelve az illusztrációt közösen megfestettük a szivárványt.Miután elkészült megpróbáltuk összegyűjteni közösen, hogy mit teszünk, ha szomorúak vagyunk vagy épp rossz a kedvünk. Ahogy a gyerekek megfogalmazták, Enikő tanárnéni felírta kis színes papírokra egy szóban a megoldást majd a gyerekek felragasztották a szivárványnak arra a sávjára amely a kedvenc színük.
Igazi hangulat és együttműködés kerekedett ki a tanárok és gyerekek között közösen keresve a megoldást mindennapos problémákra is.
Miután elkészült a szivárványunk felragasztottuk a táblára majd fotókat készítettünk . A relaxáció bevezetésével problámákba ütköztünk, azonban még fogunk próbálkozni.
A megkűzdési stratégiák tematikán belül három tevékenységet tartottunk :
Az első óra kapcsán a probléma szót értelmeztük és példáztuk majd brainstorming formájában ötleteket gyűjtöttünk arra vonatkozólag, hogy miként oldhaják meg problémáikat a gyerekek.Nehéznek bizonyult, de beszéltünk az érzelem valamint a problémaközpontú megkűzdési módról melyről készítettünk közösen egy ábrát és felírtuk a táblára illetve a füzetbe.A nyolc alkategóriát felsorolva példákat kerestünk együtt. Ezt követve megkapták a „Társas támogatás” feladatlapot, amit minden diák egyénileg töltött ki. Utasítást kaptak a csoportvezetőtől, hogy olyan személyeket nevezzenek meg, akikhez probléma esetén bizalommal fordulhatnak, de ugyanakkor olyanokat is, akik hozzájuk fordulnak, ha bajban vannak.A választások többnyire az osztályközösség tagjaira, barátokra illetve családtagokra összpontosultak, azonban leginkább az osztálytársak kerültek domináns szerepbe, ami a segítségkérést illeti.
A második tevékenység a problémamegoldás és az optimista gondolkodás fényében zajlott. Példákat kerestünk arra vonatkozólag, hogyan oldhatjuk meg a problémáinkat, ami pedig az optimista hozzáállást illeti, pozitív üzenettel rendelkező idézeteket olvastunk fel illetve értelmeztünk.Mindezek után sorra került a „A megkűzdés szivárványa” téma bejelentése, amellyel kapcsolatosan úgy döntöttünk, hogy két tevékenységen belül fogunk megvalósítani. A második órán felírtuk a címet, elterveztük, hogy mit fogunk rajzolni illetve felsoroltunk a szivárvány színeit.
A harmadik óra tevékenysége a szivárvány színeinek megfestése volt, vízfestékkel. Ezt követve a csoportvezető kis színes papírcsíkokat osztott a diákoknak melyekre különböző megkűzdési módokat próbáltunk közösen találni azokra a helyzetekre, amikor bajban vagyunk. Ilyen megoldás volt a séta, naplóírás, beszélgetés, másoktól való segítségkérés, de akár egy finom süti elfogyasztása is.Miután a megkűzdési módok felkerültek a papírcsíkokra akkor következett azok felragasztása a szivárvány sávjaira.
A tevékenységet a munkánk kifüggesztésével és fotózással zártuk.Boldogságfalunk újabb színes munkával bővült.
ZSZC Lámfalussy Sándor Szakképző Iskolája
Elkészült egy újabb szivárvány az iskolánkban, idézetük a következő lett: A felhők mögött mindig ragyog a Nap! Nagyon jó hangulatban telt az óra, miközben készült a mi kis szivárványunk, köszönet Érte mindenkinek!
Elkészült a közös szivárványunk, amire rákerültek a megküzdési stratégiák. Nagyon vidáman, dalosan, optimistán telt el ez a hónap a megküzdések jegyében.