
Megküzdési stratégiák


Dr Mészáros Kálmán Általános Iskola
Ebben a hónapban meg kellett küzdenünk az influenzával. Harmadik hete „csökkentett üzemmódban” töltjük napjainkat. Sok gyakorlás, ismétlés senkinek sem ártott. Így a boldogságóránk e havi témáját lassabban dolgoztuk fel. Meg is születtek a megküzdés hegyeink, mely mindenkinél más kihívást jelentett. Közösen megoldottuk a feladatot, ha utolsó pillanatban is.

Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
A február hónap újabb fontos téma feldolgozásával telt. A megküzdési stratégiákkal foglalkozó első óránkat Bagdi Bella: A pozitív élmények újraélése – zenés meditációjával kezdtük. Az óránkat az iskolánk igazgatónője is meglátogatta. A zenés meditációt követően, a megküzdés és a stratégia fogalmak közös megbeszélése után, a gyerekek csoportmunkában olyan történéseket, problémaforrásokat írtak le, melyek az ő korosztályuk számára nehézségeket jelentenek. Öröm volt hallgatni, milyen bölcsen és őszintén nyilatkoztak az ő külső és belső nehézségeikről. Az akadályok, megpróbáltatások megbeszélését a megoldás, megküzdés irányába tereltük tovább. A következő feladatuk az általuk ismert, alkalmazott vagy akár csak hallott megküzdési módszerek összegyűjtése volt. A fölsorolt megküzdési stratégiákat megbeszélve rávilágítottunk arra, hogy minden helyzetben az a legfontosabb, hogy megértsék az általuk átélt érzelmeket, elgondolkodjanak rajta, majd átértékeljék a történteket és a kilátástalannak tűnő helyzetekre is megoldást találjanak. Az óra zárásaként az osztály emelt óraszámú irodalmas csoportjából egy szépen fogalmazó kislány fölolvasta az általa önként vállalt és a témában megírt „Jóstehetség” című fogalmazását. A következő órán az osztály eddigi közös küzdelmeit vettük számba, gyűjtöttük össze. Végig gondoltuk, és képek formájában rögzítettük is a legfontosabbnak ítélt állomásokat a Megküzdés-hegyünkön. Mióta az osztályfőnökük vagyok rengeteg fotót készítettem róluk, így bőven volt miből válogatnunk. A téma zárásaként, az utolsó órán egy beszélgetésben a gyerekek kiválasztottak és elmeséltek egy olyan velük történt eseményt, melynek során valamilyen nehézséggel kerültek szembe, és elmondták azt is, hogy hogyan sikerült azt a problémát akkor megoldaniuk, mi volt a segítségükre ebben, esetleg ma hogyan látják az akkori szituációt, illetve a választott megküzdési módszerüket.
Örülök, mert úgy érzem, hogy újra még közelebb kerültünk nem csak egymáshoz, hanem ők saját magukhoz is.


Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
Egy kicsit nehezen oldották meg a feladatot, nehéz volt kitalálniuk, hogy milyen problémákat oldottak meg együtt.



Ugyan más-más akadályokkal, de mindenkinek szembe kell néznie. Az óvodásnak azzal, hogy délután aludnia kell és nem játszhat, a kisiskolásnak azzal, hogy már nem csak játékból áll az élet, Ez látható a mi kis hegyünkön is. Ahány diák, annyi akadály. Van akinek a magasugrás, másnak a számolás okoz bosszúságot. Azonban ha megtaláljuk a megfelelő megoldást, nincs az az akadály, amit ne lehetne leküzdeni.

Kispesti Bolyai János Általános Iskola
A gyerekek csoportban dolgozva készítették el rajzaikat. Az egyik rajz egy kis félreértésből született: a jövőbeli esetleges, vagy elkerülhetetlen nehézségek szerepelnek rajta, ez is tanulságos.
