
Megküzdési stratégiák


Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A havi témának megfelelően a gyerkőcök elkészítették először a letölthető segédanyag és tanítói magyarázat segítségével a saját „megnyugvási hőmérőjüket”, majd ezután „megalkottuk” közösen a saját osztályunkra vonatkozó „megnyugvási hőmérőnket”, mely a faliújságunkra is kikerült.
A következő Boldogságóránkon beszélgetni kezdtünk, hogy a mesék világából vajon ismernek-e olyan alakokat, akik a céljaik kitűzése és elérése szempontjából „példát mutathatnak-e” a gyerekeknek. Sorolták is a mesehősöket „szép számmal” (pl: Pindúr Pandúrok, Anna és Elza, Spongyabob-Kockanadrág…stb.) , s meg is tudták indokolni, hogy melyik, miért lehetne „példakép a havi téma szempontjából”. Ezt követően csoportokban alkotni kezdtek a tanulók, s kis idő elteltével készen is lettek a „Hőstablók”.
Zempléni Árpád Általános Iskola és AMI
A februári téma feldolgozását az első osztályban a hónap dalának meghallgatásával kezdtük, ami megalapozta a foglalkozás oldott hangulatát. Ezt követően egy történet alapján mesélték el a gyerekek saját tapasztalataikat a témával kapcsolatban. Majd beszélgető körben gyűjtöttük össze a problémák feldolgozásának lehetőségeit.
Szentmarjainé Dibás Éva
osztályfőnök
Zempléni Árpád Általános Iskola és AMI
A témát a saját tapasztalatainkból kiindulva közelítettük meg: olyan mondatokat gyűjtöttünk, amelyek segítenek, vigaszt nyújtanak, ha nehézséggel találjuk szembe magunkat. Majd megismerkedtünk a szamár történetével, melynek tanulságát a tanulók maguk állapították meg, s vonták le a pozitív következtetést. Az óra második felében egy közös tablót készítettünk arról, hogy kinek milyen technikái vannak arra, hogy megnyugtassa magát vagy a környezetét. Közben megbeszéltük azt is, hogy téma szoros kapcsolatban áll az előző boldogságórákkal is: az optimizmussal, a társas kapcsolatokkal, a jó cselekedetek gyakorlásával. A feszültséget okozó indulatok, érzelmek kezelése nagyon nehéz feladat. Mivel azonban társas lények vagyunk, mindenkinek meg kell tanulni, hogy ne elemi erővel törjön ki belőlünk, hanem kontroll alatt tudjuk kezelni.
Szokol Istvánné
osztályfőnök
Pók néni egy levelet hagyott a csoportnak, melyben különböző feladatok és akadályok elé állította a gyerekeket, melyekkel a nap folyamán megküzdhettek és megkereshették Boldog Dórát a csoportszobában a hideg-meleg játékkal. A gyerekek meglepően fogadták Pók néni levelét, jól vették az akadályokat, élvezték a feladatokat. A nap végén felkerült a hatodik lépcsőfokunkra a megküzdés jele.
Szerencsi Szakképzési Centrum - Tokaji Ferenc Gimnáziuma és Szakgimnáziuma
Ami kis februári mesehős tablónk is elkészült!
Királynős-lovagos hétbe ágyazva találkoztak a gyerekek az akadályokkal, azok leküzdésével, és ha kell-ami nagyon fontos az életben az -újra próbálkozással=Nem adom fel!!!
A boldogságot okozó cél járt a szemünk előtt, a pajzs, a kard, a korona, a kedves állatom.
Jó volt látni, hogy a JÁTÉK alatt a gyermekek, ha „elbuktak” felálltak, visszamentek, újrakezdték.
Nap, mint nap mi is erre buzdítjuk őket. Reméljük szokásukká válik ez a módszer.
A 6.osztályosokkal az óra első részében beszélgettünk arról,hogy mit is jelent az,hogy megküzdési stratégia.Miért \”kell\” küzdenünk,s jó-e,ha nem adjuk fel.Szóba került a karma univerzális törvénye is.Aztán néhány lehetséges módszert említettünk,ami segíti a mindennapokban megjelenő küzdelmeket könnyebben átlátni,megoldani.Ezek felkerültek a táblára,majd egy szivárványrajz segítségével tudatosítottuk.Örömmel rajzoltak,közben meditációs zene szólt,halk megbeszélések,nyugodt légkör jellemezte az órát.
Szigetszentmiklósi Csicsergő Óvoda
A gyerekekkel várakozásainkon felül sikerült feldolgoznunk ezt a témát. Nagyon nyitottak voltak, és okos meglátásaikkal tartalmassá váltak játékaink. Kezdeményezéseink mindig valamilyen probléma megoldására irányultak, ez jó motiváló eszköznek bizonyult. Kincsesládánkból egy régi levelet varázsoltunk ki, mely alapján 2 gyerek kalandos történetét kellett ,,megírnunk” a hónap végére. A gyerekek találták ki a szereplők nevét, uticélját, az akadályokat és azok legyőzésének módját. Ahhoz, hogy a 2 szereplő (Tomi és Kata) jól érezzék magukat az útjuk során, 3 kulcsot kerestünk meg labdás mozgásos játékok közben. Egyéni, kiscsoportos és közös játékok után megbeszéltük a tapasztalatokat, érzéseket, felmerülő problémákat és azok megoldását. A 3 kulcs- problémamegoldó, bátorító, felvidító- megtalálása után már hihetetlen gazdag ötletbörzével teltek napjaink. Legmeghatóbb megállapítást egy iskolába készülő nagylányunk mondta: ,,A megoldókulcs igazából bennünk van, mi tudjuk magunkat legjobban megnyugtatni, felvidítani!” Majd egy kisfiúnak támadt jó ötlete: ,, Ha nagyon mérgesek vagyunk, először fújjuk ki a fáradt levegőt, aztán gondolkodjunk hogyan tovább!”
Mesénk elkészült, illusztrációkkal gazdagodott, és a gyerekek szívesen mondták el egymásnak és családjuknak Tomi és Kata kalandos történetét. Továbbra is erősíteni fogjuk bennük azt, hogy gond esetén gondolkozzanak a megoldáson, próbálják megkeresni a jó oldalát a dolgoknak, segítsenek magukon és társaikon, valamint ha úgy érzik, bátran kérjenek segítséget!