
Megküzdési stratégiák


Apagyi Zrínyi Ilona Általános Iskola
A megküzdésről több oldalról közelítve beszélgettünk. Kitöltötték a stresszkezeléssel kapcsolatos feladatlapot. Legtöbben elég jól kezelik az ilyen helyzeteket, akik eltérő válaszokat adtak azoknak igyekeztünk közösen rávilágítani a jobb megoldásokra. Bízom benne, hogy beépül a mindennapjaikba! Itt is felhozódott a mindenkori téma, a pozitív gondolkodás, amit folyamatosan előtérbe helyezek az órákon. Gyakran húznak a pozitív megerősítéses kártyákból. Csapatonként a kihúzott kártyák alapján egy-egy történetet kellett készíteniük a megküzdéssel kapcsolatban. A képeken látható, hogy meglepő példaképeket rajzoltak. A superman minden fiú példaképe, aki rajzolta az osztály kiemelkedő tanulója, a sportban is egy superman. Az „Így neveld a sárkányodat 3” most megy a mozikban, a lányok megnézték és Fogatlant választották ki, aki egy igazi megmentő. A harmadik egy kamionmentő, több tanuló édesapjának kamionos és nagyon érdeklődnek mindenfajta jármű iránt. Ezeken az órákon felül minden nap gyakoroljuk a megküzdési stratégiákat, hiszen 7. osztályosak vagyunk, így a kamaszkor okoz súrlódásokat. A boldogságórák segítenek ezek megoldásában!
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A relaxáció, és a hónap dala meghallgatása után elmeséltem nekik az Égig érő paszuly történetét. Megbeszéltük, hogy Jankó is megküzdött a sárkánnyal, hogy az aranytojást tojó tyúkot hazavigye édesanyjának. Olyan elszántan küzdött,, hogy a célját elérte, övé lett a tyúk. Megbeszéltük, hogy mi is megküzdhetünk a céljainkért (nap, mint nap teszünk is érte: biciklizni tanulunk, önállóan öltözködni is tanulunk….). Ezután átmentünk egy másik terembe, ahol egy ügyességi pálya várta őket. Mivel mini csoportosok vagyunk, így a feladatok nagy része a csúszás, mászás, futás, játékos tárgyhordás köré épült. A cél az volt, hogy mindenki teljesítse az akadálypálya feladatait, amiért egy „arany tojást tojó tyúkot” (kartonból előre elkészítve) kaptak. A feladatot nagyon élvezték, örömmel csinálták, és közben biztatták egymást.
Hajdúböszörményi Bocskai István Általános Iskola
Hajdúböszörményi Bocskai István Általános Iskola-7.b
Ajka Városi Óvoda, Szivárvány Óvoda
A megküzdés feladatait, játékait bevontuk a farsangi játékok közé.
A „plédes ” játék során nemcsak a társas kapcsolatok erősödését figyelhettem meg, hanem hogy ki az, aki nem szeret veszíteni, aki a végsőkig küzd a célért, és ki az, aki hamar feladja. Az együttes játékban előjött, ki az, aki a problémamegoldásban kreatívan gondolkodik, ki az, aki nemcsak önmagára gondol, hanem a társaira is.
Jó volt hallgatni, hogy ki mit szokott csinálni, hogy megszűnjön a szomorú hangulata. Volt, aki a kutyájának szokott panaszkodni, volt, aki ilyenkor az alvásba menekül. Az egyik kisfiú vallott arról, hogy neki ilyenkor milyen jól esik a sírás. Igen, néha a sírás a barátunk. A felnőtt is megfogadhatná ezeket a tanácsokat.
A megküzdéshez néhányunknak elengedhetetlenek a segítő praktikák is. Én bemutattam a gyerekeknek az agykontrollból átvett „3 ujj” taktikát, amit már önállóan is szoktak alkalmazni.
Vallom, hogy érdemes nekünk óvónőknek is megismerni több személyiséget formáló, alakító programokat, tanfolyamokat. Így jobban segíthetjük a gyerekeket önmaguk és környezetük megismerésére, elfogadására.
A „Boldog óvoda” program az egyik legjobb segítő , útmutató ebben.
Németh László Gimnázium, Általános Iskola
Az órán relaxáltunk, ami elég érdekesen sikerült. A gyerekeknek nehezen sikerült ellazulni, utólag úgy gondolták a 10 percről, hogy biztosan volt az fél óra is. Azt hiszem ezt máskor is próbálgatjuk, jó lenne rászoktatni őket az ellazulásra. Nagy figyelemmel kísérték a mesét Bálintról és a 3 varázstárgyról, utána szívesen beszélgettek arról, melyik szereplőnek hogyan alakult a szerencséje a történet során. Beszélgettünk megküzdési stratégiákról, készítettünk képregényt, amelyek közül egyet mellékelek is.
Medgyesegyházi Varázserdő Óvoda
A Boldogság Tündér minden nap másik csoportot viccel meg.
Február 28.-án a Manó csoportban járhatott, mert az egyik kisfiú kétségbeesetten jelezte nekem, hogy nem találja a kisautókat. Számára azok nagyon fontosak! Szerencsére egy kis keresgélés után találtunk egy levelet, amit a Boldogság Tündér írt nekünk. Az állt a levélben, hogy meg kell küzdenie a Manó csoportnak azért, hogy előkerüljenek az autók. Öt állomást kell teljesíteni:
1.: Ismerjétek fel az óvó néni furulyajátéka alapján a dalt, énekeljétek el.
2.: A héten tanult verset mondjátok el közösen
3.: Mozgásos akadálypálya, egyensúlyozás a széken, célba dobás, bukfenc, hossztengely körüli gurulás.
4.: Pók néni, és házának elkészítése gyurmából.
5.: Kincskeresés: eldugott pénzérmék megtalálása.
Az állomások teljesítése után a csoport minden tagja követett engem, mert nekem súgta a Boldogság Tündér, hogy mikor merre menjek, forduljak, elvezetett az elrejtett kisautókhoz. Kint, a folyosón lévő szekrényben találtuk meg. Nagy volt az öröm, kis ideig mindenki azokkal játszott.