Ebben a hónapban olyan fontos témát dolgoztunk fel, amelyek a mindennapi életünkben és a személyes fejlődésünkben is nagy szerepet játszik. Ez a megküzdés gyakorlása volt. A diákok felsorolták, hogy milyen kihívásokkal szembesülnek nap mint nap, valamint hogyan küzdenek meg azokkal az előre nem látható problémákkal és megpróbáltatásokkal, amelyek kimozdíthatják őket a komfortzónájukból. Szóba kerültek különböző helyzetek, melyek az iskolában, a sportklubban vagy a családban jelentkező kihívások elé állítják őket. Az osztályfőnöki órán a diákok összegyűjtötték, hogy mely tevékenységek segítenek nekik a stresszes helyzetek kezelésében. Pl. játék, sport, kerti munka, olvasás, valamilyen hobby…. Beszélgettünk arról is, hogy hogyan oldják meg a felnőttek a nehéz helyzeteket. Felmerültek a felnőttek helytelen stressz kezelési módszerei is, amit nem tanácsos követni. Rávilágítottunk arra, hogy van, amikor magát a problémát kell megoldani, vagy elkerülni pl. rossz jegy, veszekedés…és erre milyen megoldások léteznek. Ha a helyzet megváltoztatása nem lehetséges, a külső tényezőkre nincs ráhatásunk, akkor magunkban találjuk meg a megoldásokat, változtassunk a hozzáállásunkon.
A hónap témájához kapcsolódó iskolai rendezvényen is részt vettünk, ahol a gyerekek találkozhattak egy paraolimpikonnal. Ő megosztotta velük mindennapi kihívásait és a sportban való tudatos erőfeszítéseit. Az esemény nagy inspirációt jelentett a diákok számára az akaraterő és a küzdelem terén.
Mivel februárban van a rejtvényfejtés világnapja, így szóba került, hogy ez a tevékenység kiváló eszköz lehet a feszültség levezetésére. Bár a mai fiatalok inkább az online játékokat részesítik előnyben, de szüleiket, nagyszüleiket még láthatják hagyományos rejtvényt fejteni. Emlékeztünk a 100 éves magyar keresztrejtvényre, és bemutattam néhány új típusú rejtvényt, hogy kedvet kapjanak a diákok. Szorgalmi feladatként matematikai gondolkodtatókat adtam nekik, melyeket örömmel oldottak meg. A rejtvényfejtést összekapcsoltuk a stressz levezetésével és a sikerélmény elérésével, így a megküzdési stratégiák gyakorlásán túl a diákok még egy szórakoztató és hasznos tevékenységet is végeztek. Ez a hónap tehát a megküzdésről és a stresszkezelésről szólt, miközben a diákok számos új eszközt sajátíthattak el, hogy sikeresen birkózzanak meg a kihívásokkal.
Megküzdési stratégiák
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozást játékos feladatokkal , helyzetgyakorlatokkal kezdtük, majd beszélgettünk a megküzdésről. A gyerekek felidéztek, olyan eseteket, helyzeteket, amikor valami váratlan helyzetbe kerültek, akadályba ütköztek.Beszéltünk róla, hogy ezeket hogyan oldották meg, milyen biztató szavakat tudnának egymásnak mondani . Van egy kisgyerek, aki nagyon fél az úszás órán a mély víztől.Neki próbáltunk jó tanácsokat adni, bíztató szavakat , amelyeket mondjon magának az úszás során. Két nap múlva a kisgyerek boldogan mesélte, hogy sikerült legyőzni a félelmét , be mert menni a mély vízbe.Ennek az egész osztály nagyon örült. Az óra második felében párban dolgoztak , egymásra voltak utalva, mert csukott szemmel kellett a labirintuson végig menni, csak a párjuk utasításai segíthetett nekik.Majd a farsangi időszakhoz kapcsolódva farsangi maszk formában kellett egymásnak labirintust tervezni, és egymás munkáját kipróbálni.Ezekkel a feladatokkal, beszélgetésekkel szerettem volna erősíteni bennük, hogy bármilyen akadályt képesek legyőzni, csak akarni kell.
Az óra elején beszélgettünk összeszedtük, hogy ki-mit tud a farsanggal kapcsolatban. Majd meséltem nekik a különböző farsangi hagyományokról. Virtuális sétát tettünk a Mohácsi Búsójáráson és betekintettünk a Velencei karneválra is. Megnéztük milyen ruhákat viseltek az emberek, miket fogyasztottak ebben az időszakban. Majd mindenki elkészítette a saját álarcát, amin próbálták a gyerekek a rájuk jellemző dolgokat, színeket megjeleníteni. Gyerekek örömmel készítették el az álarcokat, s közben megbeszéltük, hogy ki minek öltözik be az iskolai farsangon.
A gyerekekkel megismerkedtünk a Szamuráj szerencséje c. japán népmesével.
A gyerekek nagyon élvezték az érdekes történetet, beszégettünk a kérdések segítségével a történetről.
Elkészítettük a saját szamuráj pácélunkat, majd a pozitív élmények – zenés relaxációt hallgattuk.
Hogy látszik az arcukon a siker, vagy sikertelenség? Tükörben mutatták meg a szomorú, a vidám, a csodálkozó arcukat.
Elmeséltem Az aranykulcs c.mesét, majd smaile -t diszitettek, jelezve az érzelmeket. Megbeszéltük ki miért volt már szomorú, vidám ,mérges, vagy csodálkozó.
Relaxációs gyakorlat
A bugyelláris, a pipa meg a süveg népmese feldolgozása
Indulathőmérő
Hol érzem a feszültséget?
Problémától a megoldásig – labirintusjáték
Megerősítések nehéz időkre
Postásjáték-közmondásokkal, bölcsességekkel
Mórahalom Város Önkormányzata Napköziotthonos Óvoda
Megküzdéseink, megküzdési stratégiák téma feldolgozását az aranykulcs című mesével kezdtük, majd eldugtam a csoportszobában egy plüss állatot, akit meg kellett keresni és különböző feladványokon keresztül találhattak rá a gyerekek a plüss játékra. Nagyon élvezték. Majd másnap a memóriájukat használva le kellett rajzolniuk, hogy milyen lehetett a sárkány (fiúknak), és milyen lehetett a királylány (lányoknak). A következő nap beiktattam a boldogságóra című könyvben lévő feladatlapokat, akinek volt kedve azokkal egy-két feladatot megcsináltunk, majd a csoportszobában megvalósítottuk a toronyépítést, a cápatámadást, és a hajótörés című játékot. Valóban nagyon boldogok voltak a gyerekek a játékok során. Ami a legnagyobb sikert aratta, azt mozgásos tevékenységen belül valósítottam meg a tornaterembe, belevonva az óvoda auláját, lépcsősorait és az óvoda udvarát is. Ugyanis a bevezető játék 2. variációját valósítottuk meg. Annyira jól sikerült, hogy a gyerekek még hetekig az udvaron is a boszorkány seprűjét, ruhadarabjait kutatták. Úgy gondolom, hogy sikeresen elértük a könyv által ajánlott küzdési stratégiákat.
A Boldogságóra Alapprogram havi témája: A megküzdés gyakorlása volt.
Az órán megbeszéltük és értelmeztük, mit is értünk megküzdés alatt. A foglalkozást ezután A szamuráj szerencséje c. mesére építettem. Miután a történetet feldolgoztuk, értelmeztük a szamuráj szó jelentését. Ezt követte az adott sablon segítségével az Én vagyok a saját hősöm! Szamuráj páncélunk elkészítése, ami nagyon tetszett a gyermekeknek. Végül díszítettük az alkotásokkal tantermünket. Jó hangulatú foglalkozás volt.
A Megküzdési stratégiák téma kapcsán tisztáztuk, hogy mit is jelent a megküzdés, illetve annak két fő típusa, a problémaközpontú és az érzelmi központú megküzdés. Megbeszéltük, hogy kinek, mit jelent a megküzdés kifejezés, mit gondolnak a stresszről, és hogyan tudják ezeket a nehéz helyzeteket kezelni. Ezután megküzdésről szóló idézeteket gyűjtöttek. Nagyon szép gondolatok kerültek felszínre.