Te hogy kelnél át a tócsán?
Beszélgetés a mesehallgatás (Az erdei tisztás) után:
„Építenék fából hajót; Húznék olyan cipőt, ami nem ázik át; Egy gépet készítenék, ami felszívja a vizet és utána mennék át; Átúsznék a pocsolyán; Híd, amelyik átalakul hajóvá…”
Megküzdési stratégiák
A februári hónap a megküzdési stratégiák hónapja, és ahhoz, hogy egy újabb lépcsőfokot léphessünk ,bizony teljesíteni kell néhány fontos feladatot. A Bogyó és Babóca csoport vendégségbe hívta a Masómaci csoportot, mert úgy gondoltuk, együtt erősebbek vagyunk. Hiszen segítenünk kell a kis pingvineknek, meg kell küzdenünk a rossz kedv és a jégtábák ellen és nem utolsó sorban teljesíteni kell a ritmuspad feladatát is. Miután megérkeztek a vendégeink közösen bemelegítettünk néhány járás gyakorlattal, ahol kis totyogós pingvinné majd felnőtt pingvinné váltak a gyerekek, ezt követően pedig jegesmedve szerepbe bújtak, eközben a hónap dalát hallgattuk meg és énekeltük közösen. A relaxáló bemelegítést követően a Pingvin és a fóka című mesével készültem , melyet egy Sarkvidéki makett és síkbábok segítségével meséltem el. A mese interaktív volt, a gyerekek segítettek a szereplőknek. A történet végén megbeszéltük a főhősök tulajdonságait. Beszéltünk arról,hogy melyik szereplőnek mivel kellett megküzdenie. A gyerekek is elmondhatták azt a problémát ami miatt rossz kedvük van ,amivel megkell küzdeniük. Ügyesen elmondták, hogyan lehetne jobb kedvük. Ehhez a játékhoz mosolygós és szomorú arcokat használtam fel. A jó hangulat fokozásaként megküzdöttünk a jégtáblákkal méghozzá a ragadj össze c. játékkal. A játék célja, hogy amikor megáll a zene a gyerekek párt válasszanak és mozdulatlanul álljanak egy-egy jégtáblán. Élvezettel játszották újra és újra. Majd a ritmus pad segítségével a zene lüktetését üthettük/dobolhattuk el. A nap zárásaként egy mozidélelőttöt tartottunk, ahol a Táncoló talpak c. mesét vetítettük le a gyerekeknek. A mese éppen a megküzdési stratégiák jó példája. Számomra és a gyermekek számára is tanulságos volt. Azt gondolom, hogy fontos már óvodás korban megtanulják, hogyan is küzdhetnek meg egy- egy problémával, vagy hogyan kérhetnek segítséget.
A nap fénypontjaként pattogatott kukoricát és szörpöt készített a dadus nénink a gyermekek számára. A Boldogságóra foglalkozása alatt segítsegemre volt a Masómaci csoport óvodapedagógusa, ezáltal egy csodálatos napot tudhatunk magunk mögött.
Már gyermekként is nagyon sok mindennel kell ,,megküzdeni”. Nekünk felnőtteknek ugyan nem tűnik nehéznek egy-egy dolog de a gyermekeknek az igen is nagy és nehéz. Nap mint nap nagyon sok nehézségekbe ütköznek a gyerekek. Mi itt a Tulipán csoportos óvónők próbáljuk őket önállóságra nevelni, ezáltal mindennap találkoznak egy-egy olyan helyzettel amivel meg kell küzdeni pl.: egyedül megkenni a kenyeret, egyedül önteni teát, egyedül bekötni a cipőfűzőt. A gyermekek nem ijednek meg ezektől a feladatoktól, hiszen önállóságra, kitartásra neveljük őket. Ha nem tudnak valamit mindig próbálkozni kell, ha mégsem sikerül nincsenek egyedül mernek segítséget kérni és társaik vagy mi felnőttek segítünk nekik. Nagyon szépen megtanulták már itt a gyerekek, így nagyon kevés csalódás éri őket. Megtanulták, hogy mindig igyekezniük kell megoldani a problémát és nem feladni. Biztatjuk, dicsérjük őket ami ösztönzően hat rájuk.
A témát a gyerekeknek a „vak kígyó” nevű játékkal vezettük be. Majd megkérdeztük tőlük, hogyan érezték magukat a játékot követően. Ki segített nekik abban, hogy biztonságban célba érjenek? Ezt követően egy mesét hallgattak meg, itt megbeszéltünk a mese szereplőit, tartalmát majd azt, hogy milyen párhuzamot találnak a mesében és a játékban. A bizalom és a segítség kérés. Ezután kifejtettük, hogy kiktől kérhetnek segítséget ha elakadnak valamiben, otthon vagy az iskolában. Végül arról beszéltünk, hogy milyen érzelmeket ismernek legyen az pozitív vagy negatív és ezeknek az érzelmeknek a megélése milyen testi tünetekkel párosulhatnak. És ezeknek a negatív érzéseknek a tapasztalásakor forduljanak segítségért, hogy helyesen tudják kezelni.
A foglalkozást az Irka-firka nevű relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk a hónaphoz tartozó dalt, Bagdi Bellától, amely az Ellazulni jaj de jó! címet viseli.
Ezt követően az Aranykulcs című mese feldolgozása következett.
A munkafüzetből, pedig a 47. oldalról színeket párosítottunk érzelmekkel.
A gyerekek többsége ugyanazon helyen színezte az emberalakot érzelmenként, ami nagyon meglepett. Kérdéseimre feltűnően érett magyarázatot adva.
A munkafüzet azon feladatát is elkészítettük, ahová a gyerekek azt rajzolták le, hogy hol érzik magukat a legnagyobb biztonságban, itt is körülbelül egyforma gondolatmenet után, egyforma rajzok születtek.
Az órát egy rövid kis kártyázással zártuk, a Szívmanó kártyajátékkal.
Az idei hónapba a megküzdési stratégiákról beszélgettünk. Az életben nagyon sokszor jönnek problémák amiken át kell lendülni, túl kell lépni, legyen szó a magánéletről vagy az iskolai problémákról. Sorra vettünk néhány adódó dolgot hogy ezeken hogyan lehet változtatni vagy túllépni, és hogy a jövőben hogyan kezeljük ezeket.
Az idei hónapba a megküzdési stratégiákról beszélgettünk. Az életben nagyon sokszor jönnek problémák amiken át kell lendülni, túl kell lépni, legyen szó a magánéletről vagy az iskolai problémákról. Sorra vettünk néhány adódó dolgot hogy ezeken hogyan lehet változtatni vagy túllépni, és hogy a jövőben hogyan kezeljük ezeket.
A Boldogságórák során a diákok a megküzdési stratégiák fontosságáról beszélgettek, és arról, hogyan tudjuk jobban kezelni a mindennapi élet kihívásait. A megküzdési stratégiák olyan technikák és eszközök, amelyek segítenek megbirkózni a stresszel, szorongással és más negatív érzelmekkel. A beszélgetés során szó esett a pozitív gondolkodásról is, ami hozzájárul a lelki egyensúly fenntartásához. A diákok személyes tapasztalataikat osztották meg egymással, hogy hogyan sikerült a nehéz helyzetekben is megtalálniuk a belső erőforrásaikat, és hogyan alkalmazzák a különböző technikákat a mindennapi életükben. A beszélgetések célja, hogy a megküzdési stratégiák tudatos alkalmazásával mindenki képes legyen erősebbnek és boldogabbnak érezni magát a kihívásokkal teli világban. Februárban megemlékeztünk a Valentin napról, beszélgettünk a szeretetnyelvekről, kirándultunk Budapestre az Országházába, megemlékeztünk városunk szülöttjéről Jókai Mórról, aki 200 éve született. A megküzdési stratégiákat alkalmaztuk a kirándulások, események megszervezésénél.
Bevezető meditáció
A szamuráj szerencséje című mese feldolgozása irányított kérdésekkel
Védőpajzs készítése egyénileg kiválasztott megküzdési stratégiákkal
Befejező meditáció
A gyerekek megfogalmazták,hogy miben szeretnének fejlődni. Milyen gyengeségeik vannak,amiket erősíteni szeretnének. Utána elkészítették a „Hősök rajzát”.