Megküzdött eseményeink
Megküzdési stratégiák
Újabb órát oldottunk meg az első tanulásban akadályozott évfolyammal. Hihetetlen, hogy mennyi gondolat, érzés fogalmazódik meg a legkisebbekben is a feladatok megoldása közben! Bevezetőként meghallgattuk a hónap dalát, és a padjuknál ülve lazítottak. Átbeszéltük, mit jelent az óra címe, egyszerű példákon keresztül játékosan megküzdöttünk a céljainkért. A tanóra második felében megvitattuk, milyen akadályok elé állít minket az élet, és ennek megfelelően készítettünk egy plakátot. Egyöntetű gondolataik voltak, hogy sokat kell tanulniuk, kitartaniuk hogy az élet nagy céljait elérjék, mint saját ház, egészség, munka, és nem utolsó sorban a vágyott család. Mi így gondolkodtunk ez alkalommal!
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Kitől kérjünk segítséget? Hát a szüleinktől!
Közös rajzolással fejeztük be a foglalkozást: amint nekünk segítenek a céljaink elérésében.
Sokat beszélgettünk a feladatainkról, és az elénk gördített akadályokról. Megpróbálunk minden helyzetből a maximumot kihozni. Nem adhatjuk fel az álmainkat, a feladataink elérését, sikerét. Érezniük kell a gyerekeknek, hogy egymásra is mindig számíthatnak. Ehhez jól jön, ha vannak bíztató szavak, megerősítő gondolatok. Ismét működésbe hoztuk a „Szeretet folyosót”, ahol csukott szemmel mentek végig a gyerekek. Közben a társaik pozitív gondolatokat, bátorító szavakat suttogtak a fülébe. A folyosót az ölelő karjaim zárták. Érezniük kell a gyerekeknek, hogy egymásra is mindig számíthatnak.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Az első körben felidézhettek a gyerekek egy olyan helyzetet, ami nagy fájdalommal, szorongással, félelemmel vagy nehézség leküzdésével járt. Több más között egy kisfiú az előző napi fogorvosi „élményét” mesélte el: sajnos ki kellett húzni a fogát, mert begyulladt és nagyon fájt neki. Mivel friss volt az „élmény”, jól esett megosztania a többiekkel. Ehhez az osztálytársak is tudtak kapcsolódni hasonlóakkal: vérvétel, izgalom idegen helyen, stb. Sorra vettük azokat a praktikákat, amelyekkel ilyen estetekben saját magunknak segíthetünk, ezeket is a táblára írtam. Kiderült, mindenki próbálta már magát ilyesmivel segíteni egy-egy nehezebb szituációban, és mindenkinek volt legalább egy bevált módszere. Ezt követően jöttek a segítő mondatok. Itt szomorúan hallgattam, hogy csak néhányan tudnak ilyesmit felidézni. Így eljátszottuk a fogfájós kisfiú esetét és néhány mondattal beindítottam az empátiát, jöttek a vigasztaló, nyugtató szavak, mondatok, ölelések, ha ők lennének fájdalommal küzdő kisgyermek szülei, barátai. Ezek fel is kerültek a táblára, majd azt is megbeszéltük, hogy kitől várnak és kapnak ilyenfajta támogatást. Utána képeket közül válogattunk ki ötöt, melyeket előzetesen kinyomtattam és letöltöttem: ezeken először fel kellett ismerniük, hogy milyen problémával küzd a képen szereplő ember, aztán segítő, támogató mondatokat, cselekedeteket soroltak, amelyek felkerültek a képek alá. Jó volt hallani, hogy segítenének, szavakkal, vagy akár tettekkel, öleléssel, simogatással elesett embertársaiknak. A foglalkozások végére ráéreztek arra, hogy saját magukon és egymáson is tudnak segíteni, ha nehéz helyzet elé állítja őket az élet.
Az osztálytársak és baràtok közt mindig akad nézeteltérés, de ezeket mindig meg is kell beszélni,ezen a foglalkozàson ez történt.Megküzdöttek érzéseikkel és nem homokba dugták a fejüket!
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Karitáció Alapítvány keretében a 2008 óta sikeres bohócdoktor kórháztámogató – jótékonysági program kapcsán a gyerekeket arra kérték a bohócdoktorok, hogy a farsangon öltözzenek be bohócnak, vagyis bohócdoktornak. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy a legnagyobb küzdelem azokra a gyerekekre vár, akik tartósan betegek, hosszú kórházi ápolásra szorulnak. A megküzdéshez mozgósítaniuk kell minden erősségüket: hálaérzet, kitartás, szeretet elfogadása, optimizmus, nézőpontváltás. Mi, akik nagyon szerencsések vagyunk, kell, hogy minél több mosolyt csaljunk az arcukra, hogy gyorsabban gyógyuljanak, ezért nagyra becsüljük a bohócdoktorok munkáját, és mindenképpen ki szerettük volna fejezni támogatásunkat. Osztályunk 24 tanulója lelkesen készítette a bohócálarcokat, és a szülők kérésére mindenki csinált még egyet anyukájának vagy apukájának. Így 50 bohóc fogadta az aulában az iskolánkba érkezőket, mosolyt csalva kicsik és nagyok arcára. Büszke voltam, hogy BOLDOGSÁGÓRÁS vagyok, a tanítványaimra éppúgy, mint a szülői közösségre!
Már a másodikos gyerekek is pontosan tudják, hogy a velük történő események nemcsak örömöket, hanem sok nehézséget is hoznak nap mint nap, és meg kell birkózniuk az őket érő problémákkal is.
A téma feldolgozását Boldogságbeszéddel indítottuk, ahol pozitív megerősítéseket tartalmazó mondatokat olvastunk fel különböző beszédtechnikákkal. (hangerőváltás, tempófokozás, drámajáték)
A Boldogság várának 6. ajtajához kerestük a kulcsot. A megküzdést jelképező Lovag-sárkány-királylány játékot választottam ráhangolásnak, hiszen ez egyik kedvenc játékunk. A játék után kártyát húztunk, majd elmesélték a gyerekek, milyen élethelyzetben érezték a kártyán szereplő érzéseket. ( dühös vagyok, felesleges vagyok, félek, buta vagyok, én vagyok a hibás, ügyetlen vagyok, felesleges vagyok) Meglepődtek, hogy nincs köztük egy jó sem, ezt szóvá is tették. A tündérek most is hoztak nekünk mesét, amiből megtanulhattunk érzelemközpontú és problémaközpontú megküzdéseket. A mese címe: Mindenki másképp csinálja! Megbeszéltük, hogy a problémák életünk becsomagolt ajándékai, hiszen a velük való megküzdés során szükségünk van kreativitásunkra, bizonyíthatjuk ügyességünket, rátermettségünket. Kipróbáltunk egy villám relaxációt is, ami megszüntetheti a félelem, a szorongás testi tüneteit. Jártunk a megküzdésboltban, ahol akciót hirdettem, sokan vásároltak tőlem. Az ÖRÖMBÖDÖNünkbe közösen megírtunk 24 boldogságkártyát. A kártyákra olyan tevékenységek kerültek, amelyek örömöt okoznak az osztálynak. Azóta mindennap húzunk egyet belőle, és végrehajtjuk. Nagyon várják, nem szabad elfelejteni! A foglalkozás végén hajótöröttet játszottunk, ami feszültségoldásnak is kiváló volt, amellett, hogy a tenger hullámaival is megküzdöttünk. Megszereztük a 6. kulcsot is!
Hódmezővásárhelyi Varga Tamás Általános Iskola
A program 6. hónapjának témája a „Megküzdési stratégiák” volt. A téma bevezetése után egy mesén keresztül figyelték meg az 1.a osztályosok, hogy milyen megpróbáltatások érték a hőst, ahogy saját életünkben is tapasztaljuk. A megoldások keresése után elkészítettük a megküzdés szivárványát. Az órát lazító gyakorlattal zártuk.
Sziebert Róbert Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
4 csoportban dolgoztak a gyerekek:
1. Készítettek egy plakátot 5 problémáról és a leküzdéséhez szükséges 5 erősségről
2. Kiválasztottak egy példaképet, akinek az életét, küzdelmét leírták
3. videót készítettek 1 probléma 3 különböző megoldásáról
4. Képregényt készítettek, amiben a hős legyőzi az akadályokat