Az osztály életében van néhány aktuális és állandóan fennálló nehézség. Ezeket a kihívásokat jelenítették meg rajzaikon.
Megküzdési stratégiák
Fekete István- Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Gimnázium
Zenehallgatással kezdtük a foglalkozást. Csoportokat alkottunk. A csoportok gondolattérképet készítettek saját reménytelennek tűnő helyzeteikről. Néhányan elmesélték, és azt is hogy ki és miképpen segített nekik. A mese felolvastam és feldolgoztuk.Ezután a feladatokat, melyeket cédulákra írtam, egy -egy tanuló húzta ki. Iskolai kihívás, gyermekek közti ellentétek, belső kétségek, jövendő nehézségek, környezetvédelmi problémák. A rajzok elkészülte után az erősségeket beszéltük meg, amelyek segítenek majd a megoldásban.
Februárban a megküzdésekkel, kihívásokkal foglalkoztunk. Sokat beszélgettünk arról, hogy a legtöbb sikerért meg kell küzdenünk. A gyerekek meghallgatták a hónap meséjét. Az óvodapedagógusok és a maguk által felállított mozgásos akadálypályákkal is megküzdöttek.
Megküzdési stratégiák
Értelmeztük a szó jelentését. A tanulók előzetes ismeretei alapján sikerült könnyen megtalálni a tartalmat. Saját élményű példákkal fejtettük ki az érzelmi-, valamint a probléma központú megoldási stratégiák alapelvét.
A csoport egymás között nyílt, így mindannyian elmondták a feléjük való bánásmódot is, amivel könnyebben tudnak ismét kiegyensúlyozottak lenni. Néhány lazító, stresszoldó gyakorlattal zártuk a foglalkozást.
Mindennapjaink során számos problémával küzdünk meg, néha egyedül, néha közösen. A problémától a megoldásig az út kövekkel van kirakva. Ilyen kövek a szeretet, az erő, az együttműködés, a tisztelet, a bizalom, a tanácsok, a türelem.
Lépésről lépésre, közösen a szeretteinkkel, egymással, bármit le tudunk győzni!! Ezek a mi erősségeink!!!
Február a megküzdés hónapja
Eleinte nehezen ment a téma feldolgozása, idegen volt a gyerekek számára a megküzdés fogalma.
A játékok által sikerült közelebb kerülni és megnyílni ebben a témában is. Van, aki a testvérével kell megküzdjön a játék miatt, van, aki a reggeli ébredéssel, de olyan is van, aki világbajnokságra készül, és a szükséges pénz megszerzéséért küzd. Elkészítettük a megküzdés jelét egy rajzzal együtt, hogy kinek mivel kell megküzdenie. Pók néni érdekes levelet küldött a csoport számára, ami tele volt kihívásokkal, közös verseléssel, játékkal. A gyerekek szívesen vették az akadályokat. Megbeszéltük, milyen terveket lehet készíteni a problémák leküzdésében. Tanulságos hónapot zártunk.
„Azokból a kövekből, melyek utunkba gördülnek, egy kis ügyességgel lépcsőt építhetünk!”
Játékos feladatok, küzdések Bagdi Bella zenéire.
A boldogságóránk elején a gyerekeknek különböző érzéseket kifejező arcokról mutattam képeket. Szomorú, vidám, dühös, riadt, stb. Mindegyik érzelemről beszélgettünk. Mikor érezzük, jó vagy rossz érzés-e, hogyan tudjuk az adott rossz érzést legyőzni. Beszélgettünk arról is, hogy az életünkben több olyan technika is van, amivel elűzhetjük a bennünk lévő szomorúságot. A gyerekek maguk mondták ki azt, hogy egy kedves szó a barátjuktól, egy ölelés a másiktól, egy jó zene meghallgatása, a rajzolás, vagy egy merőben más tevékenység végzése is segíthet nekik, amikor szomorúak, bánatosak. Elolvastam nekik az Aranykulcs című mesét, és arról is beszélgettünk, hogy a királylány hogyan is tudott átkelni az adott akadályokon, nehézségeken. Kitartó volt, a célra tekintett, optimistán képzelte el a jövőt, megbánta a rossz cselekedeteit, szeretettel fordult a sárkányhoz. Megbeszéltük azt is, hogy a hősök is mindig akadályokat győznek le. Szuperhősöket rajzoltunk. A lányok jelen esetben aktívabbak voltak, mit a fiúk. Ők olyan hősöket rajzoltak, akik „megvédik a virágokat, növényeket”, „megvédik a kisbabákat”, „világítóhőst, aki világít a sötétségben”, „királylányokat megmentő csillaghőst”. Eljátszottuk a „Hajótörés” játékot, ahol nagyon együtt kellett dolgozniuk, hogy senki ne essen le a tutajról, és mindenki megmeneküljön. Egész óra alatt jól érezték magukat. Végül boldogságórás zenéket hallgattunk.