Erősségeink
Megküzdési stratégiák
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gondokat, bajokat orvosolhatjuk – leküzdjük a dühöt, a félelmet, a csalódottságot, a magányt, a betegséget, a környezet tönkretételét…
Taszári Körzeti Általános Iskola
Első osztályban a megküzdés, mint fogalom, nagyon nehéz. A ráhangolódás, majd saját személyes példa elhangzása után a gyerekek nagyon pontosan el tudták mondani, hogy mivel küzdenek meg nap mint nap. A témák között szerepelt a tanulással kapcsolatos küzdelem, de a legtöbb gyermek a félelmet (sötét) és a haragot (családi ügyek) említette, mint a küzdelem forrását. Jól ki tudták emelni, hogy a napi küzdelmekben mik vagy kik azok az „erősségek” amik/akik segítik őket. A hónap dalát az óra végén hallgattuk és kísértük mozdulatokkal. Teljesen ellazította a gyerekeket.
Ez a hónap tele volt meglepetésekkel, programokkal és igazi megküzdési stratégia volt, hogy a farsangon minden kisgyermek felöltözött és bátor volt. A hónap a Medve -nappal kezdődött, amikor barna színű ruhában kellett jönni és hozni kellett egy kis mackót. Fejdíszt készítettünk, melyet lamináltunk és néhány kisgyermek esetében igazi megküzdés volt, hogy a fejére tegye, de sikerült. A farsang egy újabb kihívás és megküzdés volt, nagyon jól sikerült. A szülők jelenlétében zajlott ez a programunk. Azt gondoltuk, hogy a kicsik inkább a szüleikkel lesznek elfoglalva, de pozitívan álltunk hozzá az eseményhez, felkészítettük a gyerekeket és mindenki bemutatkozott, kiállt a többiek elé. Együtt mondtuk a versünket és énekeltünk. A szülőket bevonva hangulatos játékokkal színesítettük a farsangi mulatságunkat. A hónap rajzát többen készítették el, amely eleinte nehéznek tűnt a gyerekek számára, de aztán egymást is utánozva elkészült a plakátunk, amely a csoportszobánkat díszíti.
Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskola és Óvoda
Szinte minden ovisnak van 1-1 kedvenc hőse, akire felnéz, akit bálványoz, akit szívesen rajzolt le.
Megküzdési stratégiák
A hatodik témakörhöz értünk, a témánk a megküzdési stratégiák. A téma feldolgozását mesével kezdtem. A mese címe az Aranykulcs. A történet egy olyan királylányról szól, aki a mese elején még gonosz, de a történet végére jóságos és szelíd, tetteit megbánó királylánnyá változik. A sárkány, aki elrabolja a palotából, különböző próbák elé állítja, hogy visszatérhessen az otthonába. A próbákat végül kiállja, a szíve vezeti az úton, megküzd az akadályokkal és végül elnyeri megérdemelt jutalmát. Visszatérhet apjához a palotába. Elnyeri a sárkány szívét, amelyhez az út a jóság és a bátorság. A gonosz boszorkánytól megszerzi az aranykulcsot és a sárkány visszaváltozik királyfivá. A történetben nagyon sok az érzelem. A gyerekekkel mi is gyakoroltuk, milyen az, ha valaki szomorú, fél, dühös, búsul, mosolyog, boldog vagy éppen örül. Megbeszéltük a gyerekekkel, mitől érezhetjük mi jól magunkat, mi az ami, bennünket boldoggá tesz. Sokan néznek otthon televíziót, használják a laptopot, tabletet, szívesen színeznek, rajzolnak, mozognak, beszélgetnek. Megállapítottuk, hogy az óvodáskorú gyerek életében a játék a legfontosabb. Történhet akár otthon akár az óvodában, kint vagy bent a cél az, hogy jól érezzék magukat és a legjobb, amikor nem egyedül., hanem a társakkal együtt töltik el hasznosan az időt.
Óvodánkban a február hónapban a farsangolás volt az aktualitás. Több alkalommal is versenyjátékokat szerveztem a gyerekeknek. Építettünk tornyot a gyerekekkel, műanyag poharak felhasználásával. A tornyot megbeszélt szabály szerint kellett felépíteni, a poharakat úgy kellett egymásra rakni, hogy fedjék egymást a felborulás elkerülése érdekében. A torony öt egymásra épülő sorból állt. A poharakat lentről felfelé haladva rakták egymásra. Az alsó sor öt, a második sor négy, a harmadik sor három, a negyedik sor kettő, a legfelső sor egy pohárból állt. Egy gyereknek 15 pohárból kellett tornyot építeni úgy, hogy az megálljon, és ne boruljon el. Egyszerre négy vagy öt gyerek vett részt a játékban, egymás ellen versengve. A többiek szurkoltak társaiknak. . Az építés nagyfokú koncentrációt, odafigyelést, kitartást, türelmet, szem-kéz koordinációt, ügyességet igényelt.
A következő játék a gyöngyök felfűzése makaróni tésztára. A tészta függőlegesen helyezkedett el, gyurmába volt bele állítva, ez biztosította a stabil helyzetet. Egyszerre több gyerek is részt vehetett a játékban, a versenyt az nyerte, aki a leghamarabb felfűzte a tésztára a gyöngyöket. Fejlesztette a szem-kéz koordinációt, finom motorikus képességet, kitartást, figyelmet.
A következő játék Várfoglaló volt. A karikák voltak a várak, a gyerekek a várfoglalók. Szabály minden gyereknek el kell foglalnia egy várat. Zenére a gyerekek mozogtak, futkároztak, ha meg állt a zene kerestek maguknak egy várat. Közben a várak (karikák) folyamatosan fogytak és annak a gyereknek, akinek nem jutott vár kiesett a játékból. Ki próbáltuk úgy is, hogy egy várat két várfoglaló foglaljon el, így a karikák hamarabb elfogytak és a gyerekek hamarabb kiestek a játékból. A játék a gyerekek mozgásigényét jól kielégítette.
A versenyjátékok során megtapasztalhatták, hogy milyen az egymás elleni küzdelem, a versengés, a győzelem, a siker az elismerés. A játékban résztvevők elismerést, jutalmat, dicséretet, kaptak. Az első helyezettek sikerélményhez jutottak, az utolsó helyezetteknek el kellett fogadniuk, hogy most nem ők győztek. A játék a kudarctűrő képességüket is próbára tette. .A játék során különböző érzelmi megnyilvánulások látszottak a gyerekek arcán, gesztusain. Öröm, vidámság, boldogság, felszabadultság feszültség, izgalom, az indulat, szomorúság, düh, bánat.
Csapatjátékot is szerveztem a tornateremben, ahol két egyenlő létszámú gyerekcsapat küzdött meg egymással. A játék során a labdát úgy kellett továbbítani, hogy mindig az előtte lévő átadja az utána lévőnek. A játék akkor ért véget, ha minden gyerek sorra került, és a sor elején álló gyerek ismét a helyére került. Az a csapat győzött, aki ügyesebb és gyorsabb volt. A csapatjáték során egymásra is oda kellett figyelni és egymásért is küzdöttek. Erősítette az összetartozást és a csapat kohéziót. Fejlesztette a figyelmet, a koncentrációt, szem-kéz koordinációt, mozgás gyorsaságát, ügyességet.
A tornateremben akadálypályát állítottam a gyerekeknek, ahol le kellett küzdeni az előttük lévő akadályokat, hogy eljussanak a célba. A gyerekek sikeresen vették az akadályokat. Egyetlen egy kisfiú volt, aki nehezen vette az akadályt, többször is próbálkozott, de nem járt sikerrel. Az egyik akadály kifogott rajta, félt tovább haladni, a közepénél a legmagasabb ponton mindig feladta. Külső szemlélőként néztem, hogy mi fog történi. Mikor már majd nem sírásig fajult a dolog, a barátja sietett a kétségbe esett kisfiú segítségére. Többször is mutatta, majd segítette, bíztatta a barátját és végül siker élményhez jutott a félős kisfiú. Utána többször is át jutott az akadályon. Beigazolódott a mondás, az igaz barát az a bajban is segít. Igazán tanulságos és megható jelenet volt.
Ismét nagyon vártuk a következő boldogság program feladatait, illetve azok megvalósítását. A gyerekek kissé nehézkesen lendültek bele a témába, de a közös beszélgetések során egyre nyitottabbá válva beszéltek nehézségeikről, félelmeikről.Közösen kerestük a megoldási lehetőségeket, adtunk tanácsot egymásnak, szem előtt tartva az erősségeinket.
A relaxációs zene szintén nagy sikert aratott.
Ebben a hónapban is „megküzdöttünk” a feladattal. Ennek eredménye ismét az lett, hogy csodás rajzok készültek. Nagyon jó érzés látni, tapasztalni, hogy az idő múlásával egyre könnyebben jönnek az ötletek a gyerekeknek a havi „feladatokhoz”. Ami szintén változatlan, hogy ismét 2 csoport munkáját töltöm fel. Az egyik az én osztályom, akik óvodás feladatot készítenek el, ez a Kf. 11. Igazán szuper szuperhősök készültek.
A másik osztály pedig a 9.e., akik a tanulásban akadályozottakra vonatkozó feladatokból választanak. Beszédes rajzok születtek itt is.
A foglalkozást Bagdi Bella Ellazulok című zenéjére kezdtük. Az ellazulás után beszélgetést kezdeményeztem a témáról. A beszélgetésből vezettem át a gyermekeket a hajótöréses játékba. A mesét kihagytam, hosszúnak találtam a gyermekek életkorához viszonyítva. A hajótöréses játékot nagyon élvezték, vigyáztak egymásra fogták szorították egymást, hogy senki se essen bele a vízbe. A szigetnek használt pléddel tovább fejlesztettem a játékot: ” Ott látok egy jeges medve bocsot a viharos tengeren egy jégtáblán. Mentsük meg!” A plédre tettük a plüss figurát és a hatalmas hullámok közt vigyáztunk hogy ne essen le a „jégtábláról”. Együtt megküzdöttünk a hullámokkal és megmentettük a kis jegesmedvét.