Óvodánkban mind a három csoport csinálja a programot. A nehézségek, félelmek különbözőek a három korcsoportban. Igyekeztünk ezeket a felszínre hozni, és segíteni a gyermeknek leküzdeni, minél több feladattal és játékkal. Készítettünk tablót a szuperhősökről, akikkel azonosulni tudnak, akikké válni szeretnének. Megmentettük a kis kedvenceinket a boszorkánytól, és megmenekültünk közösen egy törött tutajon amikor hajótörést szenvedtünk. Ezek a játékok a gyermekeknek segített abban, hogy hogy kezeljék a problémáikat. Ha nem is tudják a megoldást, merjenek segítséget kérni és beszélni róla, ami majd a felnőtt életükben nagyon fontos lesz. Akaraterejük, közösségi érzésük, együttműködési képességük mind fejlődött a játékok alatt.
Megküzdési stratégiák
Erősségeink…Saját bejegyzést kell, hogy kapjon: Dió kutya, iskolánk terápiás kutyája, a „Boldogságforrás”. A terápiás foglalkozások heti két alkalommal, több csoportban folynak, alkalmanként iskolai programokon, más intézményekben is. S nem csak a foglalkozásokon, de a szünetekben is, a puszta jelenléte is megváltoztat érzéseket, elmulaszt reggeli rossz kedvet, mosolyt csal az arcokra, segít felfedezni a jelen pillanat örömét. Tulajdonképpen az iskola lelke lett.
A Foglalkozások vezetője: Koller Rita gyógypedagógus. Aki a szakmai tapasztalatát, az állatok iránti tiszteletét, kreativitását, kitartását, elhivatottságát ötvözve teremtette meg önzetlen módon az élmény lehetőségét. Hálás Köszönet érte!
Dió jelenléte minden témakör feldolgozásában, különböző képességek fejlesztésében, tanulási stratégiák elsajátításában, konfliktus kezelésben, félelmek leküzdésében, egymás elfogadásában, kommunikáció erősítésében, beszéd fejlesztésében, indításában… segít. Az oktatási, nevelési folyamat szerves része. Minden intézményben bevezetném!
Fazekas József Általános Iskola
Februári boldogságóránkat beszélgetőkörrel indítottuk, mivel a cím – Megküzdési stratégiák – igényelt némi magyarázatot az osztály számára. Megbeszéltük, hogy a megküzdés szó azt jelenti, hogy hogyan tudjuk kezelni azokat a helyzeteket, amikor valami probléma, fájdalom ér bennünket. Konkrét példákat is említettünk, leginkább a szomorúság és a harag került elő, mint megoldandó dolog. Rávezettem a gyerekeket, hogy nehézséget okozhat még a félelem és a feszültség is, majd megbeszéltük, hogy milyen testi tüneteket okozhatnak ezek az érzelmek. Megoldottuk hozzá a munkafüzeti feladatot, ahol a gyerekek kiszínezhették az emberfigurán azt a testrészt, ahol érzik ezeket a tüneteket.
Ezután megoldást kerestünk, hogy mit tehetünk, ha ezeket a tüneteket érezzük, hogyan javíthatunk a hangulatunkon. Az osztály egyöntetűen két dolgot javasolt: légzéstechnikák (gyakran alkalmazzuk a relaxációt, légzőgyakorlatokat, meditációt az órákon, a gyerekek nagyon ügyesen használják és szeretik ezeket) és zene, ének. Így ezekkel folytattuk az órát.
Először Bagdy Emőke két relaxációs gyakorlatát tanultuk meg és alkalmaztuk: „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” és „Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga”.
Ezután meghallgattuk, megtanultuk majd közösen énekeltük a hónap dalát: „Ellazulni jaj, de jó!”
Megállapítottuk, hogy ezekkel a technikákkal egyedül is könnyen átsegíthetjük magunkat egy-egy nehéz helyzeten, de még könnyebb, ha valaki segít nekünk ebben. Ennek tudatosítására megoldottuk a keresztrejtvényt, majd összeírtuk, hogy kire számíthatunk a nehéz helyzetekben és mi kinek tudunk segítséget nyújtani.
Ezután elolvastam a gyerekeknek Bálint történetét, megbeszéltük, hogy ki segítette és ki hátráltatta a kisfiút.
Egymás segítésére, a bizalomra, a nehézségekre, az egymásra utaltságra helyeztük a hangsúlyt a „Vak kígyó” játékkal, ahol a gyerekek megérezték, hogy milyen sokat tud adni egy támogató, segítő személy, hogyan tud átsegíteni minket nehéz helyzeteken, milyen az, amikor mi magunk segíthetünk másokat. Nagyon élvezték a gyerekek ezt a játékot is.
Az óra lezárásában a „Hogy is van ez?” című feladatot oldottuk meg. Az összekeveredett bölcsességeket kibogoztuk, megbeszéltük, hogy melyik mit jelent, és – azért, hogy mindig emlékeztessenek minket arra, hogy a nehézségek léteznek, de leküzdhetőek – tablót készítettünk belőle, melyet kitettünk a Boldog Iskola faliújságunkra, később pedig tantermünk falára fog kerülni.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A feladat két témakör köré csoportosult. Az egyik egy aktualitás volt, nemrég kapták meg a diákok a félévi bizonyítványt, ami a család felől és önmaguk felé is egy elvárás, hogy jól teljesítsenek és örömet okozzanak szüleiknek. Itt erősségeknek a szorgalmat, kitartást, aktivitást, motivációt, lemondást és az időt írták.
A másik a környezetvédelem, amit a tanteremben található tárgyakkal szimbolizáltak a tanulók. A piros oldalon a szemét, a zöld oldalon az állatok (plüss maci szimbolizálja) és növények (kaktusz) védelme került előtérbe. Bár az ember hajlamos a szemtelésre és lustaságból, kényelemből nem figyel oda, de szükségszerűvé vált az odafigyelés, a természet védelme, amit a gyerekek az iskolában elvégeznek, az ő kezükben van a jövőnk. Fontos, hogy mire neveljük őket.
Magyar irodalomórán Prométheusz küzdelmét tanultuk, amely során az osztály mindennapjainak a megküzdési módjait, céljait hasonlítottuk össze a mítoszi erővel és kitartással. Különböző jeleneteket adtak elő a diákok.
Erősségeink…Már negyedik éve dolgozzuk fel ezt a témát. Visszatekintve azt látom, hogy a gyerekek hosszú és eredményes utat tettek meg a problémákkal való megküzdés terén. A sok-sok tapasztalat lassan beépül mindennapjaikba, olykor egymást is figyelmeztetik, segítik. Az osztály élete nem probléma mentes. Ugyanúgy előfordulnak veszekedések, vannak jobb és rosszabb napok. A különbség abban mutatkozik meg, hogy rendezik konfliktusaikat, mit tesznek olyankor, ha ingerülten érkeznek az iskolába, vagy mi történik, ha nem sikerül úgy teljesíteni a tanórán, ahogy szerette volna. Megtörténik az is, hogy először dühös lesz. De már tudja, hogy ez is rendben van. Ettől a gondolattól azonban megnyugszik, s már lesz energiája megoldást keresni. Nem kerül a mélybe húzó örvénybe. A megküzdési stratégiák elsajátítása az egyik legnehezebb, egyben legfontosabb, leghasznosabb témaköre a Boldogságóra programnak.
Tehát erősségeink:
-1. kép: Legyőzte önmagát és ki mert állni az egész iskola elé kedves Pumukli a farsangon.
-2. kép: Barátságot kötött két olyan kisfiú, akik közül az egyik összeférhetetlennek nyilvánítva került hozzánk, a másik pedig olyan félénk és visszahúzódó volt, hogy megszólalni sem mert.
– 3. kép:Egymást támogatva. erősítve a farsangon!
– 4. kép:Szeretjük a természetet télen is!
A hónap témája a megküzdési stratégai volt. Ebben a hónapban a gyerekek igazán megtapasztalhatták azt, hogyan küzdjék le a félelmeiket, feszültségeiket miként oldják fel, mivel farsangra tánccal készültünk. Nem minden tanuló szeret szerepelni, de a végére bátran ki mertek állni a többi iskolatársaik elé. Ezt utána a boldogságórán összegeztük is, hogy mi kellett ennek a megvalósításához. Egy nagy szivárványt készítettünk, s abba írták bele egy-egy szóval , hogy mire volt szükség a nehézségek leküzdéséhez.
Az ötödik osztályos gyerekekkel először csak a mindennapi életben felmerülő problémákról, nehézségekről beszélgettem. Eleinte nehezen tudták megfogalmazni mit is jelent ez konkrétan az ő számukra. Saját példámon keresztül próbáltam bemutatni, hogy milyen nehézségek vannak jelen felnőttként az én életemben. A példák és a további beszélgetés hatására egyre bátrabban mesélték el a saját megpróbáltatásaikat. Közösen ötleteltünk, hogy küzdhetjük le a nehézségeket, sőt tanácsokat is adtak egymásnak már óra végén.
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Február- Megküzdési stratégiák
A hónap nagyon sok programot, feladatot és bizony kihívást tartogatott az osztálynak és nekünk, tanítóknak is. Február elején a farsangra készültünk, közös tánccal, műsorral. A befektetett idő és energia megtérült, vidám műsorunk nagyon nagy sikert aratott. Versenyekre készültünk és vettünk részt ebben a hónapban, ami sokszor állított bennünket nehéz helyzetek, kihívások elé. Volt két matematika verseny, versmondó verseny iskolai és iskolán kívüli is. A gyerekek kitartóan készültek ezekre az alkalmakra és szép eredmények születtek. A boldogságórák keretén belül beszélgettünk arról, hogy milyen nehéz helyzetekkel, kihívásokkal találkoztak már. Mi miatt szomorkodtak, szorongtak vagy esetleg féltek. Elmesélték, hogy kinek mi segített a stresszes helyzetek megoldásában. Volt, aki szüleihez, nagyszüleihez, barátaihoz fordult segítségért, volt, akinek a zenehallgatás segített, a figyelemelterelés, más tevékenység végzése, sportolás, kisállat szeretgetése, valami vidámra gondolás és az elvonulás is szerepelt ezek között a stratégiák között. Volt, aki teljesen egyedi és megható stratégiát dolgozott ki magának, az erősségeink feladatnál fel is dolgoztuk a kislány megküzdését. Kis tanítványunk már évekkel ezelőtt elvesztette édesapját, aki egy közúti balesetben vesztette életét. A gyász feldolgozására, az édesapa hiányának pótlására azt találta ki, hogy fürdés közben a zuhanyrózsán keresztül beszélget apukájával. Bevallása szerint mostanában már ritkábban, -főként, ha szomorúság éri- akkor alkalmazza ezt a technikát. Elkészítettük a csodálatos segítők feladatot és képregényt is rajzoltak néhányan. A választható feladatok közül az Erősségeink című feladatot választottuk. Négy nehézséget fotók, egyet rajz segítségével jelenítettünk meg. A választott nehézségek az aktuális feladatainkhoz, mindennapi problémáinkhoz kapcsolódtak. A következő címeket adtuk nekik: Versenyhelyzet, Veszekedés, Félelem, Környezetvédelem, Gyász. A Versenyhelyzet a versenyekre felkészülés nehézségeit jeleníti meg. A Veszekedés a mindennapi összezördülésekhez kapcsolódik. A Félelem, abból a szituációból építkezik, hogy az egyik tanítványunk nem merte a kötelezően feladott verset a többiek előtt elmondani, de végül a társak támogatása, biztatása, beszélgetések után sikerült leküzdeni ezt a nehézséget. A Környezetvédelem témához egyik sétánk adta az ötletet, mikor a falu külterületén egy illegális szemétlerakót találtunk. A gyerekek nagyon felháborodtak és megdöbbentek a látványtól. A Gyász pedig a fent említett kislány esetét mutatja be. A képek, rajzok mellé odaírtuk a bennük személy szerint vagy a csoportban együtt meglévő erősségeket, melyek segítettek szembenézni az adott problémákkal!
Megbeszéltük s személyes nehézségeinket, ill. gyengeségeinket, melyekkel meg kell küzdenünk. Ezekből olykor még erősségek is lehetnek. Mindenki le is rajzolta, ill. festette azokat.