A hónapban megoldható feladatot átbeszélte az osztály. Végiggondoltuk, hogy a mindennapjainkban mely területeken kell felvállalnunk küzdelmeket. Közös vélemény volt, hogy önmagunk meg/legyőzése az első, s ennek eszköze az elfogadás. Iskolások a csoport tagjai, ezért fontos a tanulás piramisának építése. Az eredményeket tükrözi a hullámvasút, azaz a félévi bizonyítvány, amely előrevetíti az év végi örömöket és javítási lehetőségeket: egyszer fenn, egyszer lenn. A félév során megmérettette magát a közösség több versenyen, ahol elismerésben részesült, többek között a hónap osztálya címet is sikerült elnyernünk. Egyéni hőseinkre is büszkék vagyunk! Közös siker volt a február végi farsang, ahol első helyezést nyertünk bajor sörtánc-paródiánkkal.
Megküzdési stratégiák
A hónap témája rávilágított arra, hogy a stresszhelyzetek áthatják a mindennapjainkat. A kezdeti bizonytalankodás után tanítványaim egyre bátrabban nyíltak meg, vállalva egymás előtt is titkos félelmeiket. Összegyűjtöttük a legjellemzőbb, legtöbb gyermeket érintő nehézségeket, majd próbáltuk megfogalmazni, melyek a diákok azon erősségei, amelyek segítségével a problémákon, félelmeken felül tudnak kerekedni.
A havi téma igazán fontos a mi osztályunk életében. A gyerekek kezébe adott megküzdési stratégiákat gyakran kell ismételgetnünk, és igyekszem azonnal „lecsapni” egy olyan szituációra, amit nem a legjobban kezelnek. Ilyenkor végig vesszük az általam költött kis versike sorait.
” Az érzelmek felhőjét elengedem.
A problémára figyelek csendben.
Kigondolom a helyzet megoldását. MEgtervezem a megoldás stratégiáját.
Hiszek magamban! Előre lépek nagyot,
a boldogsághoz így közelebb vagyok.”
Eötvös József gondolatát követve elkészítettük a MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK madarát. Ennek mintájára egy konfliktusokkal gyakran küzdő tanulónak névnapi ajándékként az egyik Arany Mackó vándordíjazottunk csodálatos ajándékot készített. A madár tollaira a kisfiú bizonytalanságait írta fel erősségként. pl. jó kapus vagy.
Ismét megszavaztuk az Arany Mackó vándordíj e-havi kitüntetettjeit. Ismét két tanulóra esett a választás.
Beszámoló
Boldogságóra 6. : Megküzdési stratégiák
Az óra időpontja: 2020. február
Résztvevők: 2. osztály
A témát folyamatosan dolgoztuk fel a hónap során, s ha szükséges volt a nehézségek alkalmával a megküzdési módokat felidéztük és segítségül hívtuk a problémák megoldásához.
Bevezetővel indítottam a témát, ami kötetlen beszélgetésbe fordult. A relaxációt is többször használtuk a hónap során a hónap dalával együtt. A feldolgozáshoz A Bugyelláris, a pipa meg a süveg című mesét hívtam segítségül. A gyerekek mindig szívesen hallgatják a meséket, hiszen otthon egyre kevesebb tanítványunknak mesélnek. a félelem , a harag, az indulatok fizikai tünetekkel is társulnak, ezért elkészítettük a Hol érzem a feszültséget? ábrát, amit közösen meg is beszéltünk. Az indulat hőmérő jó segítségül szolgál a tanulóknak, a problémás, indulatokkal teli helyzetek megoldásában. Sok okos gondolat jutott eszükbe, amit ilyenkor megtehetnek, hogy dühös viselkedésükkel ne a másikat döngöljék földbe.(Pl.: légzőgyakorlat, számolás magamban a cselekvésem előtt, sétálás, sport, evés, ivás, alvás, külön vonulás, elmondom a problémát számomra megbízható embernek…) A hónap során ezeket többször figyelmükbe ajánlottam tanítványaimnak az indulatok kezelése során. Hatékonyan tudták alkalmazni. Rajzokat készítettünk erősségeinkről, melyben az iskolai kihívások az emberi kapcsolatokból adódó konfliktusok, a környezetvédelem került leginkább előtérbe. Ezekhez leginkább a szorgalmas hozzáállást, a segítőkészséget és az akaratot nevezték meg, ami segít szembe nézni a probléma megoldásában. A meditáció is nagy segítségnek bizonyult az indulatok kezelésében.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
A Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI 6. c osztályos tanulói a hónap témái közül rajzokon keresztül próbálták megjeleníteni nehézségeiket.
Az osztálynak a legnagyobb problémát a reggeli felkelés jelentette, de nagyon ügyesen hozták a példákat arra, hogyan kerekednek ezen felül pl. találkoznak a barátaikkal, motiváló a hét utolsó tanítási napja vagy akár valamilyen napi esemény is.
A második legnagyobb problémát a testnevelés óra jelentette, mert kevés idő jut a játéknak, ezt úgy próbálják kivédeni, hogy rendesen viselkednek és végzik a feladatokat, nem húzzák az időt, hiszen az a játék rovására megy.
Harmadik helyre a tanulás került, ezt sajnos nem tudják kikerülni, így van, aki zenét hallgat tanulás közben, van aki játszik tanulás előtt az udvaron, de van olyan tanuló is, aki csak figyel az órán és keveset kell otthon tanulnia.
A következő gond számukra a tanítási órákon való írás volt, de nagyon bölcsen belátták, hogy ha leírják akkor könnyebb tanulniuk az anyagot.
Zavaró továbbá számukra, ha valaki zavarja a tanítási órát, ezt csak tanári fegyelmezéssel lehet megoldani szerintük.
Ennyi volt a tanulási megküzdés, és említettek még egyet az internet világa( facebook, instagram stb.) egyébként örültem neki, hogy naponta nem köti le őket több órára és elmondták, hogy inkább kimennek a szabadba vagy bicikliznek, vagy a barátaikkal találkoznak.
Jó volt azt hallani tőlük, hogy inkább tanulási nehézséggel kell küzdeniük.
A gyerekek felidézték azokat az élethelyzeteket ami számukra nehézséget okozott eddigi életükben. Megbeszéltük azokat a technikákat amivel megoldhatóak a nehézségeik.
Szívesen rajzolták, írták le gondolataikat a témával kapcsolatban.
Az eddigi legizgalmasabb órám. Válás, betegség, halál. A kis zászlócskák a gyerekek jelenlegi helyzetét fejezik ki a megküzdés útján.
Zempléni Árpád Általános Iskola és AMI
Mint minden alkalommal, most is a hónap dalának a meghallgatásával kezdtük az órát ráhangolódásképpen. Majd villámrelaxációs gyakorlatokat alkalmaztunk annak érdekében, hogy az ellazulást minél könnyebben tudják elérni a gyerekek. Ezután közmondásokról, bölcsességekről beszélgettünk, a tanulók saját életéből felidézve kapcsolódó és elmondható problémákat. Néhány korábbi osztályszintű eset is előkerült, melyeket elemezve megállapítottuk, hogy helyesen cselekedtünk a helyzet megoldása során.
A szamár története című mesével megismerkedve levontuk annak tanulságát is. Párhuzamot teremtettünk a tanmese tartalma és a mindennapi élet eseményei között. Eztán csoportos feladatként dramatizáltuk az adott szempontok alapján a történetet.
Az órát a megtanultak összegzésével zártuk, meghallgatva a pozitív élmények újraélése című
Zempléni Árpád Általános Iskola és AMI
A gyerekek a feladatot három csoportban oldották meg. Összegyűjtötték azokat a problémákat, amelyekben a leginkább érintettnek érzik magukat. Ezt követően kupactanácsban keresték a problémák megoldásának lehetőségeit. A csoportok a feladat bemutatást követően kiválasztottak 2-2 problémát, majd kitaláltak hozzá egy rövid történetet, amit képregény formájában jelenítettek meg. Végül bemutatták az elkészült munkákat:
Eltörtem a vázát – hazugság elkerülése, saját hibánk korrigálása
Elveszett Buksi – felelősség mások iránt, hűség barátainkhoz
Nem tanultam – kötelességeink fontossága, hiányok pótlása