Milyen akadályok, nehézségek kerülhetnek utunkba?Hogyan küzdjük le azokat?
Megküzdési stratégiák
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Milyen akadályok, nehézségek kerülhetnek utunkba?Hogyan küzdjük le azokat?
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Milyen akadályok, nehézségek kerülhetnek utunkba?Hogyan küzdjük le azokat?
Herman Ottó Tudásközpont Általános Iskola
Összegyűjtöttük, mi okozott nehézséget, problémát a gyerekeknek az elmúlt időszakban. Hogyan tudták ezeket legyőzni? Kitől kaptak segítséget? Ők tudtak-e valakinek segíteni? Hogyan?
Aztán az elkövetkező időszak nehézségeit gyűjtöttük össze. Terveket készítettünk, tanácsokat adtak egymásnak ezekkel kapcsolatban.
Hónap végén megbeszéltük, kinek melyik terv vált be, mi segített, kire számíthatott, kinek tudott segíteni.
Ebben a hónapban azt gyakoroltuk, hogyan kell a problémákkal, gondokkal szembenézni, miként tudunk úrrá lenni a negatív érzéseinken.
Nagyon élvezték a hónap dalát, sokat hallgattuk a zenét. Kedvenc játékuk lett a Hajótörés és a Cápatámadás. A legtöbb kis óvodást természetesen az édesanyja nyugtatja meg, illetve az otthon melege az, ahol biztonságban érzik magukat. A Szuperhősök rajzolása nagyon felkeltette az érdeklődésüket, bár életkoruk miatt nem mindig sikerült a valósághű ábrázolás.
Táncsics Általános és Német Nemzetiségi Iskola
Betegségem miatt helyettes kolléganővel beszéltek az általam átküldött anyag és segédanyag alapján, így készültek el a rajzok is. Sajnos az erősségeken átsiklottak, a rajzokon nem jelenik meg . Ettől függetlenül én hálás vagyok a kolléganőmnek, hogy elvállalta, a következő alkalommal pedig beszélünk az ő saját erősségeikről, megküzdési technikáikról. Hiszen az is öröm, és nem is apró, ha megküzdünk egy nehéz helyzettel.
Remélem íg yis figyelembe veszik a munkáikat, hiszen gondolkoztak rajta, dolgoztak vele. Ami számomra a legfontosabb, hogy egyik-másik visszahúzódó, „problémamentesnek ” tűnő gyerek rajza különösen beszédes.
„Azokból a kövekből, melyek utunkba gördülnek, egy kis ügyességgel lépcsőt építhetünk.”
Ezt az idézetet a gyerekek szinte azonnal „lefordították”, magukévá tették és papírra is vetették, hogy ki milyen nehézségekkel küzd meg (vagy küzdött meg) és hogyan tudja, tudná azt pozitívan kezelni (belőlük lépcsőt építeni).
Szerencsi Óvoda és Bölcsőde Napsugár épület
A Boldogság várának 6.lépcsőfokához értünk: a bátorság, a megküzdés módszereihez.
A témát az Aranykulcs című mesével vezettük be, amelynek szereplői:Róza királylány, a királyfi, és a sárkány hamar belopták magukat a gyermekek szívébe. Mindent megtettünk, hogy egészségesek és bátrak legyünk, ennek érdekében gyógyteát főztünk, így erősítettük szervezetünket a próbatételek előtt. Egyik nap elindultunk az aranykulcsot megkeresni, ahová hosszú út vezetett, számos próbatétellel kellett szembe néznünk, de a próbát minden gyermek kiállta. Több olyan mesét hallhattak, ahol akadályokat legyőzve, sárkánnyal megküzdve jut el a főhős a céljához. Közösen építettünk akadálypályát a tornateremben, melyen mindenki végig „küzdötte” magát. Sokat beszélgettünk arról, hogy milyen akadályaink vannak és hogyan tudjuk ezeket bátorságunkkal legyőzni.
A hónap legbátrabb cselekedete az volt, hogy leküzdöttük a fogorvostól való félelmünket, hiszen fogorvos „apukánk” jóvoltából ellátogathattunk a közeli fogászati rendelőbe. A „fognyűvő manócska” című mesét feldolgozva bátran ismerkedtek a gyermekek a fogászati eszközökkel, és szinte mindenki kipróbálta az orvosi széket, a legbátrabbak megmutatták a doktor bácsinak fogacskáikat. A feszültségek levezetésére Bagdy Bella dalaira relaxáltunk.
Télűző jelmezbált is szerveztünk, ahol a kis mesehősök bebizonyították bátorságukat!
„A győzelem azoké, akik a legjobban hisznek benne és soha nem adják fel.”
Pearl Harbor
Fèlni vagy lèpni?- Inkàbb lèpni, mint fèlni. Fèlelmeink befolyàsolhatjàk napjainkat. Mindannyian kerültünk olyan helyzetbe, amikor izzadt a tenyerünk, a sìràs folytogatott, remegett a hangunk bizonyos stresszes helyzetektől. Sajnos ez màr megfigyelhető a kicsi gyerekeknèl is. Kivàncsi voltam, hogy szoktàk lereagàlni, ha idegesek. Nagyon meglepődtem. Sokszor szorongnak a gyerekek. Az jòl esett, hogy az iskolàban jòl èrzik magukat. Persze mindig akadnak problèmàk, ès erre pròbàltuk együtt megkeresni a megoldàst. A hònap eleji beszèlgetès utàn lerajzoltàk mi megy nehezen, milyen dolog szokott fejtörèst okozni nekik. Beraktuk egy dobozba a problèmàinkat, mert közösen felfogadtuk, hogy megoldàst talàlunk ràjuk. Jobbnàl jobb ötleteket hallottam, ès főleg az tetszett, hogy mennyire akarnak segìteni egymàson. Tudom, hogy előbb- utòbb eltűnnek a problèmàk a dobozbòl. A segìtsèg nagyon fontos, a szüleimre mindig szàmìthatok- mondta az egyik fiùcska. Beszèltünk a baràti segìtsègről, arròl, hogyan tàmogathatjuk a küzdèsben a ràszorulòt. Mindig a jòra gondoljunk….hangzott el. Őszintèn azt èrzem, hogy a gyerekek màr maguktòl nyìltan beszèlnek a megoldàsokròl, èn tènyleg csak irànyìtòja lettem a foglalkozàsoknak. Együtt fejlődtünk, ès lettünk egy jò közössèg, ahol nincs lehetetlen. Tisztàztuk azt is, hogy a stressz nèha jòt is tud tenni nekünk, mert segìtsègèvel megnyerhetünk egy versenyt is, bàrmit. Hasznàljuk a jòra- ez a lènyeg. Ne hagyjuk, hogy a fèlelmeink uralkodjanak el rajtunk, nèzzünk szembe velük ès küzdjük le. Nem könnyű!- hangzott el a vàlasz erre. Mit mondhatnèk? Tènyleg nem, de harcolj, gondolj a cèljaidra, ès sikerülni fog.- Bàtrak kell legyünk! Helyes! Aztàn különböző konfliktusos helyzeteket pròbàltunk àtbeszèlni, ès megoldàst talàlni ràjuk. Lerajzoltàk mi okoz nehèzsèget szàmukra, mellè a megoldàs kulcsàt.Cél a stresszt kiváltó helyzet megszüntetése.
Olyan lépéseket, terveket gyártunk, amelyek ehhez vezetnek, és a konkrét cselekedeteket végre is hajtjuk.Keressünk olyan elfoglaltságot, amely feltölthet, tereljük el a figyelmünket, sètàljunk, jàtszodjunk, relaxàljunk. Olyan jò volt hallgatni, hogy otthon is pròbàlnak relaxàlni , sőt a szüleiknek is ajànljàk.
Mindig van megoldàs!!! Ìgy maradtunk el!!! Sose adjuk fel!!! Hajrà, hajrà O. B.!!!
A fotók tartalmazzák a problémákat és a megoldáshoz szükséges erősségeket, majd az azzal elérni kívánt célt.