A mi mindennapi életünk kisebb-nagyobb nehézségei, zökkenői… és a megküzdési stratégiáink, a lehetséges megoldásaink az erősségeink segítségével…:)
Megküzdési stratégiák
A hónap témája a megküzdési stratégiák. A gyerekekkel részt veszünk az Adj Egy Ötöst programban. Ennek kapcsán sok olyan dolgokról beszélgettünk, mit jelent másnak lenni., Fogyatékosnak, szomorúnak, vidámnak. Milyen az, ha sorra nem értem a matematikát, vagy, hogy mindig izgulok, stresszelek. Ez a program arra is megtanított bennünket, hogy soha nem vagyunk egyedül. Higgyünk a céljainkban, s bár néha nagyon nehéz az élet, de a kitartó munka meghozza a gyümölcsét, minden sikerül.A boldogságóra pedig újra megerősített bennünket a hitünkben, hogy a szeretet, remény, boldogság áll a szívünkben az első helyen!
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Ez az egyik legnehezebb téma a gyerekeknek. Olvasás óráinkon a történelmi olvasmányaink kapcsán őseink életéről, nehézségeiről, megküzdéseiről rendszeresen beszélgettünk, ez készítette elő a téma feldolgozását. Az órát a szokásos relaxációval, zenehallgatással indítottuk. Mandalát színeztünk, útvesztőkön bolyongtunk. Összegyűjtöttük, hogy milyen nehézségekkel, problémákkal találkoznak , majd kiválasztottuk az 5 témát, amivel foglalkozni szeretnénk:a barátokért-barátságért, a befogadásért, a jó jegyekért, az egészségünkért és a környezetünk megóvásáért küzdenek a 3.a tanulói. Csapatokban foglalkoztak egy-egy témával, megjelenítettük a dráma eszköztárával is. Talán a legkedvesebb pillanata volt a foglakozásnak, a bekötött szemmel megoldott útvesztő, ahol a társuk segített.
Érdekes beszélgetésnek voltam részese a boldogságórán, amikor a megküzdésről, a példaképekről és személyes hőseinkről esett szó. Volt aki, az anyukájára és volt aki az apukájára néz fel, mint hősre, mert az életben sok mindent átélve és nehézségek között mindent megtesz gyermekéért. Szóba került Muhammad Ali, aki mély szegénységből küzdötte fel magát és sikereket ért el. A mai fiataloknak a rapperek is sokszor példaképek lehetnek, mert szintén nehéz sorsú gyermekből lettek sikeresek. Számomra a legaranyosabb példakép lett spongyabob, akinek a filozófiáját az osztályom lányai tekintik követendőnek.
Néhány gyermeket megkérdeztem arról, hogy van e olyan szuperhős, akit szeretnek, esetleg belebújnának a bőrébe csak egy napra. A legtöbben olyan szuperhősöket soroltak fel, akik léteznek, viszont egy gyermek azt mondta, hogy számára a szuperhős Anya és Apa. Megbeszéltük, hogy számára miért is ők a szuperhősök, majd arra kértem a gyerekeket, hogy akinek van kedve rajzolja is le nekem a kedvenc szuperhősét. Miután kész lettek a rajzok, arra kértem a gyerekeket, hogy meséljék el mit rajzoltak.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI II. Rákóczi Ferenc Tagiskolája
A gyerekekkel az órán arról beszélgettünk, hogy milyen nehézségekkel kell szembenézniük az ő korosztályuknak.
Az órát a tanult és ismert mesékkel vezettük be. Milyen nehézségei voltak a mese főhősének? Kik gátolták és segítették a mese során során?
Az óra folytatásában arról kérdeztem a gyerekeket, hogy kivel történt olyan esemény akár otthon, akár az iskolában, ami miatt megbántódott, szomorú lett, vagy megijedt. Hogyan érezte magát, hogy reagált rá, kért-e segítséget. Külön elemeztük az egyik kisfiú történetét, amikor haza fele menet megkergette egy kutya. Haza érve szólt a szüleinek, akik megkeresték a kutya gazdáját. Később felszólították a gazdát, hogy kerítse be a kutyáját. Ezután figyelmesebben, óvatosabban, zajt nem csapva megy el a ház előtt ahol a kutya lakik. Megbeszéltük, hogy sokszor jobb ugyanabban a tempóban elhaladni az ugató kutya előtt, mint szaladni, illetve amennyire csak lehet kitérni a kutya elől. Szó esett iskolai dolgokról is. Csúfolódást, piszkálgatást hogyan tudunk megszüntetni, kit hívhatunk segítségül, kinek szólhatunk, ha baleset ér bennünket. Képekkel és szókártyákkal rendszereztük a megbeszélteket.
Az óra további részében a gyerekek képregény formájában lerajzoltak egy velük megtörtént eseményt és hogy milyen megküzdési stratégiát választottak a megoldására. Közben meghallgattuk a hónap dalát.
Az óra legvégén összeállítottuk a „Megküzdési stratégiák plakátját”.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Ebben a hónapban minden héten egy alkalommal (45 perc), tanítványaimmal a megküzdési stratégiák témakört jártuk körül.
Először összegyűjtöttük azokat a nehézségeket, problémákat, amelyeket személyesen átéltek, ők maguk is találkoztak vele. Majd azokról a problémákról beszélgettünk, amelyek tágabb környezetükben figyelhető meg, van jelen. Végül az egész társadalmat, világot érintő problémákról beszélgettünk. Egy nagy csomagolópapírra gyűjtöttük össze ezeket a kihívásokat (tanulás, betegségek, kapcsolatok, anyagiak, környezetvédelem).
Az öt témakör mellé leírtuk azokat bennük, bennünk meglévő erősségeket, megoldási stratégiákat, amelyek segítenek megoldani, leküzdeni a problémát, problémákat.
Egy képzeletbeli telefont alkottak a tanulók, az öt területet pedig egy-egy applikáció jeleníti meg. Elgondolásuk alapján, ha az applikációt megnyomjuk, előhívhatóak az erősségek, a megoldási javaslatok (ezeket rajzos és írásos formában jelenítették meg a tanulók).
Ebben a hónapban nehezen volt megfogható a téma a gyermekeimnek. Feldolgoztuk a mesét, mely nagyon tetszett a gyerekeknek. Elvégeztük azt a feladatot, melyen színezniük kellett a testen azt, ahol érzik ha boldogok, ha félnek, ha szomorúak és ha szeretetet éreznek. Csatlakoztuk a programhoz, melyben szívecskét kellett rajzolnunk a tenyerünkbe, hogy ezzel is kifejezzük együttérzésünket azokkal, akik valamilyen szívbetegségben szenvednek vagy szívműtöttek. Közöttük is van egy kislány akinek pacemakere van, így fontosnak tartottam hogy érezzék, átérezzék a gyerekek mennyi küzdésen, kitartáson kell átesnünk életünk során, és fontos hogy tudják ki az, akihez fordulhatnak ha bánatuk van, ha egy ölelésre, vigasztaló szóra van szükségük.
A megküzdési stratégiák témakörben a rajz készítés lehetőségét választották a gyerekek. A beszélgetések során leküzdendő nehézségként többször megfogalmazódott a szabadidő tartalommal való megtöltése. Ennek bemutatására születtek rajzos megoldások.
Miskolci II.Rákóczi Ferenc Általános Iskola
A hónapban megbeszéltük, milyen nehézségeink, félelmeink lehetnek életünk mindenféle területén. Igyekeztünk együtt megkeresni a megküzdési módokat. A hó végi munkánkban ezt rajzolták le a gyerekek. Elsők között jelezték az emberi kapcsolatokban jelentkező konfliktusokat, a veszekedést az osztàlyközösségben és a családban. Megoldásunk kedvenc mondókánk, a Béke, béke ….. és a béküléses ölelés.
A tanulás is okozhat nehézségeket, mind az iskolai, mind az otthoni. A koncentráció és fáradtság okozta nehézségek ellen a legjobb módszerünk a gyakoti relaxálás és meditáció. Tudatosan figyelünk a környezetvédelemre, szükség esetén figyelmeztetjük egymàst!