A negyedik osztály erősségeit gyűjtöttük össze.
Megküzdési stratégiák
A tanulók egy helyi , roma származású személyről írták a fogalmazásukat. Már a címében is benne van: Kövesd a példám!
A nincstelen, hamar szülő nélkül maradt nő története. Középiskolát is félbe kellett hagynia, mert egy gyermeket hozott a világra. De a nővére, aki anyjaként nevelte őt, arra ösztönözte, tanuljon. Mára két diplomával rendelkezik, ismert énekesnő, a gyerekek példaképe!
A csoport tagjai több alkalommal beszéltek arról, melyek azok a dolgok, amelyek őket foglalkoztatják. Úgy gondolom, hogy ezzel az alkalommal is sikerült őket még jobban megismernem. Szinte valamennyi gyerek megnyílt azzal, hogy meséltek a problémáikról. Ezt követően egymásnak adtak megoldási javaslatokat.Ez nagy örömmel töltött el, hiszen így ők is közelebb kerültek egymáshoz. A problémáikról és a megoldási ötleteikről plakátot is készítettünk.
Irodalom órán Tolsztoj Ivan Iljics halála című művét dolgoztuk fel. Motivációként építettem bele a megküzdési stratégiák témakörét az óra menetébe. A tanulóknak először amellett kellett érvelniük, hogy életben adódó nehézségek nem véletlenül következnek be az emberi élet során.
Ezt követően 2 csoportra bontva a születéstől a halálig terjedő periódust vizsgálták meg a tanulók abból a szempontból, hogy melyek azok a nehézségek, események, megpróbáltatások, amivel a legtöbb embernek meg kell küzdenie élete során. A kulcsfogalmakat papíron rögzítették, majd arra kértem a diákokat, hogy próbálják meg ezeket valamilyen szempont köré elrendezni. Szemléltető eszközként az aula egyik lépcsősorát használhatták.Mindkét csoport az alsó lépcsőfokot jelölte meg kiindulópontként, amelyhez a születés nehézségeit kapcsolták. Választásaikat megindokolták, majd a csapatok különböző megoldási javaslatokat tettek arra vonatkozólag, hogy az egyes nehézségeket, milyen módon lehet feldolgozni, hogyan lehet továbblépni az életben, ill.a probléma súlyosságától függően milyen külső segítséget vehetnek igénybe. Nagyon örültem néhány filozofikus megközelítésnek a halál értelmezése során,hiszen volt olyan diák,aki a halálhoz való eljutást földi küzdelemként, utazásként és egy magasabb szintre lépésként értelmezte. (Ezt az eszmefuttatást a következő órán jól tudom majd kapcsolni a „zsákmetaforához”.
Február hónapban a gyerekekkel arról beszélgettünk,hogy milyen problémákkal kell szembenézniük a mindennapokban. Megpróbáltunk ezekre a problémákra közösen megoldásokat találni illetve megfejteni azt,hogy mi vagy esetleg ki okozza ezeket a helyzeteket. Különböző módszereket gyűjtöttünk,melyek ilyen helyzetekben sikeresen alkalmazhatók.
A téma feldolgozását a „Megküzdünk a sárkánnyal” meseszerű programmal oldottuk meg, amelyet egész héten át folytattunk. Először „ A sárkány és a mókus” című segítőmesét báboztam el,amelynek célja, hogy a számukra esetleg félelmetesnek tűnő sárkánytól ne féljenek, kerüljenek közelebb hozzá érzelmileg. A mese által életkori sajátosságaiknak megfelelő szinten megérezték azt, hogy ha valami negatív hatás éri őket (pl. stressz, félelem), akkor a rossz érzés enyhítésére kitalálhatnak olyan helyzeteket, amelynek segítségével megszabadulhatnak tőlük. Ezekről az érzelmekről, valamint arról, hogy „Mitől lesz jobb kedvük?” Ki segít nekik, ha rossz kedvük van? „resztoratív- kör” módszerével beszélgettünk is. Nagyon ügyesen, bátran mondták el érzéseiket, átélt élményeiket, ( pedig még csak kiscsoportosok). A héten mindenki megküzdött a sárkánnyal, teljesítette a bátorságpróbát, kiszabadították kedvenc játékaikat a sárkány várából, amelyeket az elrabolt. Örömmel győzték le az akadályokat, bátran küzdöttek, nagyon boldogok voltak, amikor visszaszerezték a játékaikat. Készítettünk még színezéssel, festéssel sárkány bábot, játszottunk mozgásos játékokat: „Szélvihar a tengeren”, énekeltük: a „Paff a bűvös sárkányt”.
Nagyon tartalmas, élményekben gazdag hetünk volt, nagyon jól érezte magát mindenki, és közben megtapasztalták, hogy a rossz érzésekkel szembe kell nézni, és lehet sikeresen küzdeni ellene. A megküzdési stratégiák fejlesztése már ebben az életkorban is nagyon fontos, hiszen ezzel is fejleszthető az érzelmi intelligencia.
A feladat készítése közben ismét kiderült, hogy remekül dolgoznak együtt csapatban. Tetszett a téma is nekik.
A gyerekek öt olyan esetet beszéltek meg, amitől tartanak, és ezzel ellentétben, mi az ,ami mégis erősíti őket. Mi az, ami miatt minden rosszban meglátják a szépet. Ezt be is mutatták az iskolatársaik előtt, kiragadva a 3 legfontosabbat a számukra.
Ebben a témakörben is megismerkedtünk a gyerekekkel a számukra elsőnek idegenül hangozható fogalmakkal, viszont miután megértették, egyre többen tudtak példát hozni saját kis életükből, miként érezték magukat egy-egy kihívással való megküzdés közben. Volt, aki fizikai megküzdést hozott példának, más pedig lelki jellegűt. Ezen a foglalkozáson is jól érezték magukat a gyerekek.