A “megküzdési stratégiák hónapja” hallatára az volt az első kérdés, hogy mivel kell megküzdenünk, mit kell legyőznünk?
Beszéltünk az akadályokról, az aggodalmakról, a félelemről… Nincs szomorúbb a gyermek számára, mint, hogy a félelmeit nem értik meg, esetleg kinevetik!
A relaxációs gyakorlatok után mindenki mesélt egy történetet, amikor sikerült leküzdeni a félelmét, az aggodalmát, esetleg egy akadályt. Nagyon sokan le is írták, hogy ezzel is erősebb legyen a győzelem átélése.
Összefoglaltuk, hogy ki mitől fél, miért aggódik:
-Félelmek az idegenekkel való kommunikáció miatt.
-Aggodalmak a dolgok megtörténte előtt: versenyek, fellépések, bemutatók stb.
-Aggodalmak a család, az iskola, a barátok miatt.
-Félelmek a megszégyenüléstől, attól, hogy hibát követnek el.
Amikor úgy érzezzük, hogy megbénított a félelem, győződjünk meg, hogy mi is az, gondoljuk végig, milyen lépések vezettek a félelemhez, s már le is győztük! Ez a mi stratégiánk.
Végül levontuk a következtetést: A siker, a pozitív visszajelzés segített a félelmek leküzdésében. Boldogan nézegettük a képeket, amelyek azt bizonyítják, hogy valóban sikerült győzelmet aratnunk.
Megküzdési stratégiák
A februári foglalkozáson a Süni csoport megküzdött azért hogy OLíviát kiszabadítsák a sárkány fogságából.Olívia gyengénlátó kislány, akit elrabolt a sárkány és a gyerekeknek akadályok leküzdésével kellett kiszabadítani. A játék végén nagy boldogság volt mert mindenki leküzdötte az akadályokat és Olíviát megtudták menteni.
Az érzelmekre is nagy hangsúlyt fektettünk. Játszottunk az arcunkkal, majd megpróbáltuk rajz formájában kifejezni. Könnyen ment a vidám és szomorú arckifejezés lerajzolása, viszont gondot okozott a mérges ,fáradt, kíváncsi . Hol érezzük az érzéseinket sem volt mindenkinek egyszerű. A közös beszélgetés és játék vidám hangulatot teremtett .
A tevékenység témája: Megküzdési stratégiák
A tevékenység célja: A gyermekek problémamegoldó képességének fejlesztése
A tevékenység feladata: Közösségi szinten a csoport kohézió elősegítése, egyénre szabottan az önértékelés, önbizalom fejlesztése
Módszerek: kezdeményezés, rácsodálkozás, kooperáció, megbeszélés, aktív tevékenykedtetés, mintakövetés, értékelés
Csoport: vegyes életkorú
Eszközök: „Pók- néni”-báb, térkép a csoportnak íródott levéllel, játékeszközök, Pozitív megerősítések kártya
Dátum: 2020 február
Pedagógusok: Koloh Magdolna, Németné Bukva Magdola, Hornok Ágnes
Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó című dalának meghallgatása
A téma kibontása: Bezzeg Andrea: Aranykulcs című mese meghallgatása
Beszélgetőkör: Miről szólt a mese? Milyen feladatokat, próbákat kellett kiállnia (leküzdeni) a
királylánynak? Ha lenne egy aranykulcsod mit nyitnál vele? Volt e már nehéz feladat, melyet meg kellett oldanod? Sikerült-e? Milyen érzéssel töltött el?…
– Kedvenc játékunk kiszabadítása-bátorságpróba”, ötlete alapján
Szervezés: eszközök előkészítése
Motiváció: Pók néni bemutatása. A gyermekek megnézhetik, megsimogatják, miközben elmondom, hogy Pók néni vendégként érkezett hozzánk, és kíváncsi milyen okosan játszanak, pakolnak, viselkednek a napocska- csoportosok…
Kíváncsiság felkeltése: másnap- hová lettek a játékeszközök?
-Játékos kincskeresés: Pók néni által írott levél és készített térkép instrukciói alapján keresik az elrejtett játékokat, a nagycsoportosok vezetésével, a kisebbek segítségével miközben a csoport együtt gondolkodik, közösen versel, énekel, feladatokat oldanak meg, majd végül együtt örülnek az előkerült játékoknak. –Közös probléma, közös megoldás, közös sikerélmény!
-Hajótörés,cápatámadás játékok
A hónap végén került sor a farsangi bálra, ahol sikerült mindenkinek olyan jelmezt ölteni amiben még bátrabbnak érezhette magát. Jöhetett bármilyen feladat – nehézség sikeresen megoldotta azt.
Lezárás: Pozitív megerősítések kártyából mindenki választ. Végül svéd gyermek masszázs: egymás hátának masszírozása játékos utánzómozdulatokkal.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Az órát az indulathőmérő megbeszélésével kezdtük, sajnos éppen aktuális volt. A gyerekek nagyon őszintén beszámoltak arról, hogyan próbálják legyőzni indulataikat, félelmeiket, igyekeztek tanácsokat, ötleteket adni egymásnak. Elmesélték kihez fordulnak segítségért, bátorításért, ha megtorpannak, elakadnak egy-egy feladat megoldásában, céljuk elérésében. Első helyen állnak a szülők, de egyre nagyobb szerepet kapnak a barátok is. A tanítók segítsége, az edzők biztató szavai is átsegíti őket egy-egy holtponton. Rajzaikon is sokan örökítették meg ezt a jelenetet. A közösség elismerése is jótékony hatással bír. Az óra végén megállapították, hogy milyen nehéz az út egy-egy cél eléréséig.
A gyerekek saját átélt élményeiken keresztül kerestük az emberi erősségeket. A példákat rajzokkal is ábrázoltuk, majd párban el is játszották a gyerekek. Nagy öröm volt számukra a Bolgogság óra.
Rétsági Általános Iskola Madách Imre Tagintézménye
Február a nagy beszélgetések hónapja lett – és valós küzdelmek is kijutottak: sok betegünk volt! Az otthon gyógyulókat kedves fényképekkel, üzenetekkel, rajzokkal erősítettük. A boldogságórákon pedig kiderült: ki, hogyan birkózik meg félelmeivel, kudarcaival, vagy akár sikereivel. Nagyon kellett a relaxálás, az elmélyülés, a stresszoldó pihenés, a versikék… Előkerült a Titoktündér meséje is – valamint különösen nagy hatással bírt (idén a „nagyok” könyvéből kölcsönvett ) mese a kútba esett szamárról…
A vigasztalás, az újratervezés, az önerősítés, a „nem adom fel” folyamatait képregénnyel jelenítettük meg – de be kell vallani: nem könnyű feladat ez a kicsiknek. Annál kedvesebb rajz és játék a stressz-hőmérő, a méregzsák-kiöntő, és társai:)
Próbatétel elé is állítottuk magunkat – persze megfelelő lélektani előkészítés után: szájjal rajzoltunk! A nehézségek leküzdése, az alkotás e furcsa öröme újabb építőkő bensőnkben. Újra hálát adhattunk testi épségünkért…
Végül: megismerhették a gyermekek a Márkot, akinek életútja, megküzdései mély élményt jelentettek, és példát adtak számunkra.
A bevezető játékok és beszélgetések után a meseírást választottuk.Beszélgettünk arról, hogy egy óvodás kisgyermeknek milyen problémái lehetnek, milyen akadályokat kell leküzdenie. A témához kapcsolódó mese kapcsán nagyon örültünk, hogy egy tündérmesében egy kislány volt a hős. Ismét megerősítést nyert ennek a programnak az értéke és létjogosultsága, valamint a gyermekek érett gondolkodása ezekről a komoly témákról.
Ebben a hónapban nyílt napot tartottam a szülőknek és boldogságóra iránt érdeklődő pedagógus kollégnőknek. A gyermekek érdeklődését a ” Pók néni ” levelével keltettem fel, aki elrabolta az alvókáikat. A csoport minden tagja félelmét legyőzve vett részt a bátorságpróbán, hősiesen megküzdve az alvókáik visszaszerzése érdekében. Minden gyermek képességeihez mérten kapta a feladatot, így mindenki sikerélményhez jutott. A bátorságpróba után jól esett a relaxáció az „Ellazulni jaj de jó” dalra.
A foglalkozást egy nagy, csoportos öleléssel zártam.
Másnap elmeséltem az „Aranykulcs” mesét, amit közösen megbeszéltük.Megosztottuk egymással, kinek mi lenne a három kívánsága, miről szokott álmodozni.
Végezetül kedvenc dalainkat énekelve a szívószálas „dobolás” tette próbára tehetségünket.
A boldogságóráknak hála, a hónap folyamán sok gyermek önbizalmát, önértékelését sikerült fejlesztenem.
A megküzdési stratégiák témakör feldolgozása nem volt könnyű a gyerekeknek. Kis nehézségekkel ezt a feladatot is megoldották. Ezek az órák is boldogan végződtek.