A februári hónap témája a megküzdés.
E hónap jeles napjai közé tartozik a farsangolás. Az óvodások számára a farsangi időszak egy fontos esemény. Farsang hetében tevékenységeinket e téma köré építjük fel. Komoly kihívást jelent a gyerek és a szülő számára is, hogy milyen jelmezt viseljen e jeles alkalmon. A gyerekek számára próbatételekből áll a farsangi bál , ami kezdődik a jelmezek bemutatásával, amikor minden gyerek sorba bemutatja a jelmezét a társai előtt. Próbatétel az óvodások számára a tánc is társaik előtt, de a jó zene, a jó hangulat feloldja hamar a gátlásaikat. Ezt követik a különböző ügyességi játékokon, vetélkedőkön való részvétel, mely egyfajta próbatétel a gyermek számára. Elmondhatjuk, hogy a farsang időszaka egyben a megküzdések feldolgozása is. Hősökké válva minden akadályt leküzdenek.
Megküzdési stratégiák
A megkűzdési stratégiák sok nehézséget hozott felszínre a gyerekekből, ami a különböző problémák megoldását illeti.Ami talán jellemző volt, az az önbizalom hiánya arra vonatkozólag, hogy meg tudnak oldani különböző problémáka. Hétköznapi helyzetekben felmerülő problémákat kerestünk, melyek nehézséget okozhatnak (pl. tanulási nehézségek, mint pl. az írás – olvasás elsajátításának képessége, szereplési lámpaláz, bizonyos helyzetekben felmerülő szomorúság stb.).Többnyire a bátorság, erő, remény, hit, kitartás, pozitív gondolkodás, mint tulajdonság került előtérbe, amely legtöbb élethelyzetben alapját képezi a hatékony problémamegoldásnak.
A téma feldolgozásához képeket használtunk, melyek között konkrét élethelyzeteket nézhettek meg a gyerekek.A képek alá közösen határoztuk meg és írtuk be az adott probléma / érzés megoldásához szükséges erősséget.Közben Bagdi Bella dalait hallgattuk.
Speciális Általános Iskola, Sepsiszentgyörgy
A megkűzdési stratégiák több agresszív megoldási módot hozott felszínre a gyerekekből, ami a különböző problémák megoldását illeti.Hétköznapi helyzetekben felmerülő problémákat kerestünk, melyek nehézséget okozhatnak (pl. verekedés, tanulási nehézségek, lámpaláz, bizonyos helyzetekben felmerülő szomorúság stb.).Nehéz volt átkeretezni a már meglévő megoldási módokat konstruktívabb jellegű megoldásokká.Többnyire a bátorság, mint tulajdonság került előtérbe, amely legtöbb élethelyzetben alapját képezi a hatékony problémamegoldásnak.
Az órát relaxációval zártuk, azonban az előző évekhez viszonyítva ugyancsak nehéz volt ennek a témának a feldolgozása.
Az órakezdő relaxációt a „rongybabagyakorlat” segítségével oldottuk meg. Majd mindenki levette a falról a rövidtávú célját. / Az előző hónapban mindenki egy rövid-, egy közép- és egy hosszútávú célt határozott meg, melyet a falon elhelyeztünk, hogy mindig szem előtt legyen. /
Átgondolták, hogy sikerült-e megvalósítaniuk vagy sem, és mi lehetett ezeknek az oka. Aki szerette volna, megosztotta a többiekkel, hogy mire jutott. Többségében megvalósultak a célok, akinél nem, megbeszéltük, hogy továbbra is kitart-e mellette, vagy sem. Kin múlott, ha nem teljesült. Majd arról beszélgettünk, hogy milyen erőfeszítéseket kell tenni azért, hogy egy célunk teljesüljön. Hogyan lehet az akadályokat leküzdeni? Ezekről a kérdésekről szívesen beszéltek a gyerekek, aki eleinte nem volt aktív, a többiek beszámolója után felbátorodott.
Majd arról beszélgettünk, milyen akadályok kerülhetnek az utunkba a mindennapi életben? Milyen érzéseket okoznak? Hogyan küzdhetünk ellenük? A gyerekek által összegyűjtött megküzdési stratégiákat összegyűjtöttük, mindenki lejegyezhette azt, amelyik tettszett neki, már használta, vagy kipróbálná /ezeket a szivárvány színeiből kivágott kis szívecskékre írták, ezekből készül majd a megküzdés szivárványa/ .
Ekkor került elő az indulathőmérő. Mindenki kapott egy előre elkészített sablont, melybe a higany helyére színes papírokat csúsztattak, a hangulatuknak, indulati állapotuknak megfelelően. / Piros- mérges, indulatos
narancs- kissé feszült
zöld – kellemes, indulatoktól mentes állapot. /
Ezután hallgattuk meg Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! dalát, feszítettük, nyújtottuk izmainkat, a refrént vele énekeltük.
Végül elmondtuk, hogy kinek mit adott ez az alkalom, majd az indulathőmérőket újra beüzemeltük, ekkor már senki nem állította pirosra!
A megküzdés szivárványát a délutáni napközis foglalkozás alkalmával készítették el.
Az elkövetkező napokban /esős idő lévén nem nagyon tudtak kimenni az óraközi szünetekben/ gyakran megálltak a szivárvány előtt, olvasgatták a felkerült megküzdési stratégiákat.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Vajon tudja-e minden szülő, pedagógus, mennyi fájdalom rejtőzik egy 8-9 éves kisgyermek lelkében?
Ezeken a foglalkozásainkon, mely a nehézségekkel történő megküzdés témáját dolgozta fel sok kis lélek kapuja nyílt meg, s könnycseppekkel, hüppögéssel és zokogással áradt szét a lelkeket nyomasztó fájdalom; Mennyire kevés minőségi időt töltenek a szülők gyermekeikkel; mennyire nincsenek gondozva, kigombolyítva a családban elvesztett személy hiányából fakadó görcsgombolyagok. Képeink közül néhányat választottam a fenti gondolataim, tapasztalataim alátámasztásaként.
Menekülsz vagy megküzdesz? Nagy dilemma. A menekülés néha hasznos, de a probléma úgyis utol ér. Rossz megküzdési stratégia a drog és az alkohol, ami csak még nagyobb problémát okoz.
Nagyon komoly beszélgetés alakult ki osztályomban a fenti témában. Ha nem tudunk változtatni egy adott problémán, akkor azt megpróbáljuk feldolgozni, túlélni. Az érzelemközpontú problémamegoldások megértése után jöttek a valódi problémaközpontú megoldási stratégiák, mígnem eljutottunk egy aktuális témához, a környezetvédelemhez. Mit tehetünk Földünkért? Kis tanítónénink segítségével, relaxációs technikával elrepültünk Ausztráliába, és a koalák szemével és szívével láttuk a bozóttűz előtti, és a bozóttűz idején élőhelyünket. Nagyon szép képek születtek ebben a témában!
Bajai Szakképzési Centrum Radnóti Miklós Kollégiuma
Nehézségek mindig vannak. A napokban éppen a szögfüggvényekkel ismerkedünk. Az élet is olyan, mint a szinuszgörbe. Egyszer lent, egyszer fent. Olyan nincs, hogy mindig fent legyünk, ez már a létezés jellegéből fakad, ezt el kell fogadnunk. De olyan sincs, hogy mindig lent legyünk. Kellő türelemmel, elszántsággal, önbizalommal, optimizmussal és a szüleink, barátaink támogatásával minden helyzetből képesek vagyunk megerősödve, győztesen kikerülni. Persze van, ami fáj és örökké fájni fog. De az életünk olyan, mint egy izgalmas film. Ahogy a tekercs forog, minden változik körülöttünk. Az újszerűség varázsa a jövőbe vetett hittel jótékony ködfátylat borít szomorúságunk forrására. De szerencsére a nehézségeink zöme olyan, hogy másnap már nevetünk rajta. Nem sikerült a témazáróm? Először bosszant vagy elkeseredek, majd veszek egy nagy levegőt és nekifutok mégegyszer az előttem tornyosuló tankönyv és feladathegyeknek. Ha egyedül nem megy, itt a kollégiumban mindig akad, aki segít. Gyakran néhány bíztató szó is elég. Ha összevesztem a barátommal, másnapra kibékülünk. Ha diákmunkát kell vállalnom, akaratlanul is kitanulok egy szakmát általa és új embereket ismerek meg. Tönkrement a kerékpárom, megpróbálom megszerelni. A most megszerzett tudás jól fog jönni a nyári kerékpártúrán. Szóval a megküzdés olyan, mikor egész napos túra és hegymászás után felérünk társainkkal a hegycsúcsra, ahol szikrázóan süt a nap, langyos szellő símogatja arcunkat, a madarak önfeledten énekelnek és ahogy letekintünk a távolba, az otthagyott nehézségek már alig láthatók.
Villámcsirkék, 2020. február
Kemecsei Református Hétszinvirág Óvoda és Tipegő Bölcsőde
Irgum-burgum Boldizsár története
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Bagdi Bella hónap dala teljesen ellazította a gyerekeket. Februári téma kapcsán megpróbáltam a saját tapaszatataimból olyan nehézségeket felhozni, melyeknek pozitív lett a kimenetelük, abból az apropóból ,hogy a gyerekek lássák,van megoldás a problémára, csak meg kell találni. Néha könnyű,de van úgy,hogy több időre van szükség a megfelelő eredmény eléréséhez.
Gyűjtöttünk olyan kifejezéseket,melyek akkor jutnak az eszünkbe,amikor valamilyen nehézség gördül elénk pl.:düh, szorongás, elkedvtelenedés,harag,negatív gondolatok,nyugtalanság. Ezt követően olyan fogalmakat kerestünk,melyek szerintünk elősegítik a nehézégek megoldását pl.: nem adom fel,pozitív dolgok keresése, a barát segít, sikerülni fog, képes vagyok rá.
Felsős tagozatú csoportomban bizony előfordultak már olyan szituációk az iskolában és az iskolán kívül,melyek kellemetlenül érintették a gyerekeket (csúfolkodás,provokálás,csúnya beszéd,stressz,konfliktus). Ezekre az esetekre próbáltunk ésszerű megoldásokat keresni.
Végül megegyeztünk abban,hogy „Minden rosszban van valami jó!”,csak meg kell találni.
Elkészítettük a versenyfeladatunkat, megküzdöttünk a nehézségekkel.
Állatbarátok csoportja
A megküzdés témája szorosan kapcsolódott az előző havi célok témához. Már akkor is beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy a célig vezető út nem mindig egyszerű, sokszor nehézségekkel és küzdelmekkel teli. Ezért már kíváncsian várták, hogy hogyan lehet ezekkel a nehézségekkel könnyebben megbirkózni.
Természetesen a téma bevezetését a mozgásalapú relaxációs gyakorlatokkal (arcizomlazítás, villámlazítás) kezdtük, illetve sok-sok játékkal.
Pl.egymás mozdulatait, pozitív szavait a sajátunkkal kiegészítve kellett a másiknak átadni.
Játszottunk „rendhagyó” kő-papír-olló játékot, amikor a gyerekek a teremben szabadon mozoghattak és a szembe jövővel kellett egy játékot lejátszani, majd a vesztes mindig beállt a nyertes mögé és hangos szurkolással buzdította őt.
Nagy sikert aratott a „Cirkusz” játék,amikor is az előzőleg kiküldött tanulók egyesével visszatérve, olyan feladat elé lettek állítva, hogy a cirkuszi társulatba csak akkor lesznek felvéve, ha mi megtapsoljuk őket. Minden mozdulatukat utánoztuk, így rá kellett jönniük, hogy csak akkor tapsolunk, ha ők is tapsolnak!Ez volt, akinek sikerült is! 🙂
A játékos feladatok után, beszélgettünk arról,hogy egy-egy nehézségre hogyan reagál a szervezetünk és milyen tüneteket produkál.Ezt rajzban meg is jelenítettük.
Ezután leltárt készítettünk arról, hogy ki, milyen módon szokta magát megnyugtatni. A hónap dala egy új technikával is gazdagította a tanulók „eszköztárát”!
A bugyelláris, a pipa és a süveg mesével azt szerettem volna nekik érzékeltetni, hogy mindenki életében vannak nehézségek, hullámhegyek és hullámvölgyek járják át az életünket. Fontosnak tartottam kiemelni, hogy soha nincsenek egyedül a problémáikkal, mindig van segítő!
Egyszerű, könnyen érthető módon próbáltam tanulóimnak az érzelemközpontú és a megoldásközpontú megküzdés fogalmát elmagyarázni. A továbbiakban az osztályban elhelyezett szivárvány fogja őket ebben segíteni!
A téma befejezéseképpen egy nagy sziklát képzeltünk magunk elé, benne az előttünk álló feladatokkal, kihívásokkal.A gyerekek magukat sziklamászóknak képzelték el, a kinyomtatott sziluettek közül válogattak. Majd közösen megfogalmaztunk mindenkiről 3 erősséget, amelyet magával tud vinni „mászásra”.