A gyerekek aktívan dolgoztak. Sokféle dolgot említettek, amivel meg kell küzdeniük, de találtak megoldást is.
Megküzdési stratégiák
A hónap témáját a „Megküzdési stratégiákat” több foglalkozáson keresztül mutattam be a gyerekeknek, illetve több alkalommal is foglalkoztunk a témával. A tevékenységek kezdetét mindig egy Bagdi Bella dallal kezdem, általában a témához ajánlott éneket szoktuk meghallgatni a gyermekekkel, így már tudják milyen foglalkozás fog következni. Az első alkalommal megismerkedtünk a témával. Elmagyaráztam nekik, hogy mindig lesznek dolgok, események, amelyeket majd nem fognak szeretni, komoly problémákkal kell majd küzdeniük az életben, esetleg félni fognak valamitől. Azt is elmondtam, hogy sokszor bántanak meg bennünket a környezetünkben lévő emberek, vagyis rosszul fognak esni dolgok. Ezekre a pillanatokra, élethelyzetekre tervet lehet készíteni, fel lehet készülni rájuk vagyis stratégiát kell készíteni. Meg kell küzdeni a problémákkal, félelmekkel, aggodalmakkal, hogy boldogak és elégedettek lehessünk az életben. A foglalkozás keretén belül elmesélték a aggodalmaikat, problémáikat (ezekre a dolgokra azonban máskor is hagyok időt, úgy érzem a gyerekek bizalommal fordulnak hozzám). Közösen próbáltunk tervet készíteni a problémák megoldására. Voltak akik az iskolától féltek, egy kisfiú a csúfolódástól. Az összeveszett barátnőknek is sikerül kibékülniük. A Boldogságóra program témai lehetőséget nyújtanak arra is, hogy a gyerekek nyíltabbá váljanak velem és társaikkal szemben is. A Boldogságórák témáját igyekszem beilleszteni az éppen aktuális projektünkbe. Ezúttal az óvodánkban rendezett farsangi mulatság illett a hónap feladatához, mivel a gyerekek többsége szuperhősnek öltözött. A torna foglalkozás záró játékaként a boldogságóra könyvben ajánlott hajótörés játékot játszottuk, közben Bagdi Bella „Világomban minden rendben van” című CD-t hallgattuk. Nagyon élvezték a játékot, pokróc helyett karikákat használtam. Feladatként adtam fel, hogy az egész csoport meneküljön meg a tutajok körül úszkáló cápáktól. Az elején párosával álltak a karikákban, majd minden alkalommal amikor újra bekapcsoltam a zenét elvettem egy karikát. Míg a zene hallatszott szabadon szaladgálhattak, illetve „úszhattak” a tengerben, ha a zene elhallgatott be kellett futniuk a karikákba. Mivel aznap kevesen voltunk, utoljára a legnagyobb karikát hagytam, amelyben a végén mindannyian elfértek. Egy páran már a karika szélén álltak, de átkarolták egymást és nem engedtek senkit a tengerbe esni. Öröm volt Őket nézni. A gyerekeknek A hónap utolsó foglalkozásán, amikor megkértem Őket, hogy rajzolják le kedvenc szuperhősüket meg is beszéltük, ki miért öltözött épp annak a szuperhősnek és melyek azok a tulajdonságok, amiért épp azt a szuperhőst választották. A tevékenységet közös fényképezéssel zártuk, vidáman helyezkedtek el a képek kedvéért, annak külön örültek, hogy a csoportszobában helyeztem el a plakátokat a szuperhőseikről.
Csoportunk megjelenítette az emberek lehetséges problémáit. Mellé erősségeket írtak amelyet használhatnak a nehéz pillanatokban.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
A hónap témáját a játékos bevezető feladatok után öt csoportban dolgoztuk fel. Ezek a mi erősségeink! 🙂
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
A gyerekeknek kicsit nehezebb volt ez a téma, de sokat beszélgettünk, játszottunk. A rajzok elkészítésében, az ötletelésben segíthettek egymásnak.
Kedves Kollégák!
Ebben a hónapban a sok-sok beszélgetés után az „Életút” témát választottuk. Minden tanuló elmondhatta (nem volt kötelező), hogy az életében milyen nehézségek voltak, vannak és hogy hogyan tudja legyőzni azokat. Nagyon komoly témák, nehézségek is előkerültek, mint például milyen az, ha az ember szülei elválnak vagy betegség, halál következik be a családban. A mi történetünk egy- az osztályunkba járó – kisfiúval és családjával történt meg. A történetünk arról szól, hogy hogyan tudja támogatni egy közösség a bajba jutott tagját. Fogadjátok szeretettel!
„ Nem tudtam, hogy lehetetlen, ezért megcsináltam.”
Ebben a hónapban megküzdési stratégiákat „tanultunk”. A problémahelyzeteket, miként, hogyan tudjuk megoldani.
Egy színjátszós délután kis barátaink kerültek különböző problémahelyzetekbe, amit a gyerekek segítettek megoldani nekik. A legkreatívabb, legcukibb módszerekkel. cselekvési tervet is készítettünk. Megbeszéltük számukra kik a csodálatos segítők, akikre minden helyzetben, felmerülő problémák esetén is számíthatnak.
Megtanultuk a nyelvtörőt melyet a hónap folyamán egyre ügyesebben mondtak a gyerekek.
A pingvinek a jég hátán játékot imádták a tanulók. Megbeszéltük a pingvinek azok az állatok, akik a jéghátán is megélnek, (szólás magyarázat) azonban az osztály jégtáblája olvad. Nagyon jó volt látni hogyan oldják meg a gyerekek a problémahelyzetet, és hogyan küzdenek egymásért nemcsak magukért. Segítettek egymásnak a játék során.
Dicséretkört is nagyon szerették, hiszen pozitív érzelmeket megmozgató jóleső játék.
A hónap során többször „lazultunk” el, Bagdi Bella dalára.
A megküzdés szó szoros értelmével is találkoztunk a hónap során. Hiszen pici „lánykáink” tovább jutottak az országos grundbirkózó diákolimpiára. A döntőben bizonyítottak mire képesek. A versenyt lelkes felkészülés előzte meg, de a versenyen is jelesre vizsgáztak tanulóink kitartásból, lelkesedésből, megküzdésből.
„ Itt a farsang, áll a bál” megküzdés, feszültségoldás jelmezben. A játék során a gyerekek mindig felette állnak életkoruknak. Nagyon fontos, hogy azonosulnak a vágyott karakterrel. A jelmez viselése rengeteg lehetőséget jelent. Az osztályban bemutatkoztak, s elmondták miért erre a „szerepre” esett a választás, s milyen varázslatos tulajdonságuk van.
Ebben a hónapban is megküzdöttünk az előttünk álló feladatokkal, s azt is megtanultuk „ a legerősebb emberek nem mindig azok, akik nyernek, hanem azok az emberek akik soha nem adják fel!”