Az érzelmek felismerése, néven nevezése, elmesélése volt a foglalkozás középpontjában. Rengeteg történet, érzés került felszínre az óra alatt. Elolvastuk Mester Györgyi: A türelmetlen nyulacska című meséjét, és mélyen együttéreztek a gyerekek a nyulacskával. Sok-sok példát tudtak felhozni arra, mikor szoktak türelmetlenül várni valamire. Ami igazán szívmelengető volt, hogy a várakozás könnyebb elviselésére is tudtak megoldásokat javasolni, saját példájukon keresztül. Az órát a munkafüzetből vett érzelmek színezésével és egy vidám zenés tánccal zártuk.
Megküzdési stratégiák
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Február havi BoldogOvi témájának feldolgozása. Téma: megküzdési stratégiák
Csupaszívvel indult a mese- és beszélgetőkör, majd Az erdei tisztás című történetet meséltem el a gyerekeknek, aminek a tanulsága az, hogy bármilyen probléma, akadály kerül elénk, azt valamilyen módon le tudjuk küzdeni. A történet szereplői Sün Soma, Róka Rudi, Nyuszi Panna és Mókus Marci. Ők is kitalálták azt, hogy a pocsolyával, ami az erdei tisztáson keletkezett, mit tudnak kezdeni, hogyan tudják a javukra fordítani a kialakult helyzetet. A mese végén a történethez kapcsolódó útkeresőt kapott minden gyermek, ezen a 4 szereplőt színezhették ki, illetve mind a 4 állatot el kellett vezetni a társához, különféle kanyargós utakon. Ehhez kapcsolódóan egy társasjátékot is kipróbálhattak.
A gyermekek a varázserdő mocsarába kirándulva örömmel végezték a Kötéltánc egyre nehezedő gyakorlatait. Babzsákkal és az érzékelő ösvény mozgásfejlesztő eszközzel nehezítettük a feladatokat.
A hatodik téma a megküzdési stratégiák volt a boldogságóra keretében, melyet heti tervnek megfelelően valósítottam meg, majd bemutató foglalkozást tartottam a tanítónéniknek, kollégáknak és a szülőknek. Cél, feladatrendszer: A gyermekek nézzenek szembe- felnőtt segítségével – a nehézségekkel, kudarcokkal, konfliktusokkal, problémákkal. Hatékony módszerek tanítása a stressz, és indulat kezelésre! Kiemelt fejlesztési terület: : stressz, konfliktus- indulat kezelés, kudarctűrő képesség fejlesztése, együttműködési, alkalmazkodó képesség fejlesztése.
Hétfőn a kezdő relaxáció után beszélgetést kezdeményeztem a gyermekekkel az adott témában. „Mivel kell most megküzdened, mi az ami nehézségez okoz?” Válaszok: „Cipőkötés, rollerezés ,biciklizés megtanulása, hogy ne izguljak mások előtt mesét mondani, stb. „ Az egyik gyerek azt mondta: „A dühömmel, hogy tudjam kezelni, ne bántsak másokat.” Ez nagyon megindító volt. A tanítónénik ki is emelték, hogy gyermekeinknek mennyire fejlett az érzelmi intelligenciájuk, és ámulva hallgatták, hogy érzelmeiket így megtudják fogalmazni. Mivel az érzelmekről, és annak kifejezéséről nagyon sokat beszélgetünk a mindennapokban is, egy nagyon jó közös beszélgetés kerekedett ki belőle a többi gyermekkel közösen. Kérték, hogy játszuk el az érzelmi szoborjátékot, amit nagyon szeretnek. Amíg szól a zene, a gyerekek sétálgatnak, ugrándoznak, táncolnak (én is velük játszom). Amint leállítom a zenét, szoborrá kell válni, mozdulatlanná merevedni. A szobrokat előre megbeszélt érzelmeknek megfelelő metakommunikációs eszközzel kell megvalósítani (mérges, vidám, álmos, fáradt, undorodik stb.). Ez a játék az önszabályozás, figyelem, türelem, egymásra való odafigyelés fejlesztését is szolgálja. Ezután folytattuk a beszélgetést. „Mit érzel ha feszültnek, idegesnek érzed magad?”: „ nem merek megszólalni, tördelem a kezemet, hevesen ver a szívem” „Hogyan lehetne ezt oldani? Mit csinálsz ilyenkor? Milyen önmegnyugtató tevékenységeket alkalmazol?” válaszok: „sírok, megölelek valakit, segítséget kérek, társasjátékozok, játszok a kutyámmal, biciklizek, nagy levegőt veszek, és próbálom használni az oviban tanult relaxációs gyakorlatokat stb.” Nagyon fontos a megelőzés! Nagyon fontos, hogy mi felnőttek engedjük gyermekeinket sokat kötetlenül, szabadon mozogni! A szabad szerepjátékok is mind azt a célt szolgálják, hogy a gyermek megismerje a világot, és megpróbálja a feszültségeket feldolgozni. A különböző stresszhelyzetekhez való leghatékonyabb alkalmazkodás akkor várható az adott gyermektől, személytől, ha minél többféle megküzdési készséggel rendelkezik, és rugalmasan tudja ezeket használni a helyzet követelményeinek megfelelően, akár többet is egyszerre. Nem mondhatjuk tehát, hogy bármelyik megküzdési stratégia általánosságban hatékonyabb lenne a többinél. Megküzdés alatt a személy azon erőfeszítéseit értjük, melyek arra irányulnak, hogy legyőzze a rá ható külső vagy belső fenyegetéseket. A megküzdési folyamat révén a gyermekek, emberek új készségeket, képességeket sajátíthatnak el, vagyis azt mondhatjuk, hogy amennyiben a stressz hatékony megküzdéshez vezet, úgy hosszabb távon pozitívnak tekinthető, hiszen fejlődéshez segítette hozzá az egyént. Következett Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséje. Ezt a mesét, a déli, pihenő idő előtt is elolvastuk, mert a gyermekek kérték, majd önállóan is mesélték egymásnak. Ezt a mesét le is rajzolták saját fantáziájuk segítségével. Másnap közösen készítettünk a gyermekekkel egy hatalmas sárkányt terem dekorációnak. Közös ötletek alapján született meg, majd különböző pozitív mesehősök szerepeibe bújtak, hogy megharcoljanak a gonosz sárkánnyal. Bátorságról és kitartásról tettek tanúbizonyságot a sárkányokkal szemben, félelmeikkel és kétségeikkel bátran és elszántan néztek szembe. Kiállták a 3 bátorság, és „többet ésszel mint erővel!” próbát matematikai feladatokkal kiegészítve. A próbák végén, és szabad játékidőben bármikor puha szivacslabdákkal megdobálhatták a sárkányt. Másnap áthívtuk az új kiscsoportosokat, akik eleinte bátortalanul jöttek át, majd a mi nagy gyerekeink segítettek nekik abban, hogy múljon a szorongás, segítették őket, hogy ők is dobálják meg sárkányt, ami egy nagy-nagy felszabadító játékba ment át. Nagyon boldog voltunk, hogy megoszthattuk ezt az élményt más gyermekekkel is. Ez azt a megküzdési stratégiát tükrözi, amely a belső erőre és lelkierőre összpontosul, és hangsúlyozza annak fontosságát, hogy a kihívásokkal bátran és kitartóan nézzünk szembe. Ez egy olyan megküzdési stratégiát tükröz, amelynek középpontjában a bátorság és a hősiesség áll, hangsúlyozva a nehézségekkel szembeni helytállás és a közösség vagy szeretteink védelmének fontosságát. A tornateremben „Hajótörés” játékot játszottunk, ahol összefogásra volt szükség, hogy megmeneküljenek a cápától. Mozgásos játék keretében eljátszottuk a Jancsi és Juliska című mesének azon részét, ahol Juliska kimenekíti Jancsit a kemencéből. Csütörtökön B.B: Ellazulni jaj de jó című zenéjét hallgatták meg, a zene szövegének megfelelően mozgássorokkal kiegészítve. Elénekeltük, eljátszottuk Gryllus: Lovag és sárkány című énekét. Nagyon fontos része volt a végén lévő kézfogásos, öleléses kibékülés, megbocsátás, amit a mindennapokban is használunk. A gyermekek önfeledten játszottak! Az egész hetet végig kísérte a gyermekek által kitalált és megvalósított „masszásszalon”, amiben az egész csoport részt vett önkéntes alapon. Azt mondták, hogy ezt a stresszoldás egyik formájának tekintik. Kérték, hogy hirdessem meg a zárt facebook csoportunkba a szülőknek is fényképekkel illusztrálva. Ez a szülőknek szóló szolgáltatás délutánonként üzemelt, amit néhány szülő igénybe is vett a gyermekek nagy-nagy örömére!!!
Februárban együtt ünnepeltünk a farsangot és a Boldogságóra keretein belül stresszes helyzetekről és megküzdési stratégiákról beszélgettünk.
Február hónapban a Boldogságóra Program témája a Megküzdési stratégiák.
A téma feldolgozását Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjével kezdtük, amely nagyon tetszett a gyerekeknek, érdeklődve figyelték a történetet, kíváncsiak voltak arra, ahogyan Róza királylány megváltozott a megpróbáltatások által és helyrehozta a hibáit.
Eljátszottuk a Hajótörés játékot, ahol igyekeztek társaikat megmenteni.
Akadálypályákat készítettünk a csoportszobában, ahol a kalandok során átkelhettünk patakokon, sétálhattunk hidakon, hegyet mászhattunk, belepottyanhattunk a tengerbe. Erdőbe is bementünk, ahol a „Medvevadászat” játékot eljátszva megijedhettünk a Medvétől, de végül biztonságban hazaértünk.
A fiúk dobozokból magas tornyot építettek, lehetőséget kínálva az „Égig érő paszuly” mese elmeséléséhez.
Nagy kedvenc volt a „Cápatámadás” játék, amelyet többször is eljátszottunk. Figyeltek egymásra, nagy átéléssel menekültek, illetve mentették ki társaikat. A végén mindenki egyhajóban evezhetett és közös erővel, egymásban bízva partot érhetett. Biztonságos kikötés után relaxációval megnyugodhattunk. A tevékenység annyira sikeres volt, hogy közösen le is rajzoltuk.
Beszélgetőkörben a témával kapcsolatos kérdésekre válaszoltak. Arra a kérdésre, hogy „Ki az aki segít neked, ha rossz a kedved?” legtöbben azt válaszolták, hogy: anya, apa, testvérem, papa, mama, kutyusom, az óvodában az óvónéni, dajka néni, és az ovis barátaim.
A legbiztonságosabb hely: az óvoda, otthon a nappaliba, szobámban az ágyamban, otthon, Tisza – tó.
„Mikor érzel boldogságot, szeretetet?”- Amikor öcsivel játszok, autózok. – Anya megölel, a kutyusom megnyalja a kezemet, akkor mindig megsétáltatom. – Családi ölelés. – Mama átölel. – Papival játszok. – Anya játszik velem társasjátékot, extra sajtos pizzát süt apa. – Amikor anya jön értem az oviba. – Az óvónéni, a dajka néni megdicsér. – Anyával kirakozunk, testvérem eljön hozzánk és vele együtt rajzolunk. – Ha szomorú vagyok, anya, apa megvigasztal. Amikor hallom, hogy valaki jön a szobám felé, akkor nagyon boldog vagyok. – Anyával rajzolok. – Amikor anya foglalkozik velünk. – Amikor a barátaimmal együtt játszhatok az oviban.
Farsangi bálat is szerveztünk az óvodában, ahol mindenki a kedvenc jelmezébe bújhatott.
„Hogyan érezted magad a jelmezedben?” – Mindenhová odaértem, falra másztam, mindent láttam és megvédtem a falut a rosszaktól. – A dzsungelben másztam és találkoztam egy másik cicával, akivel összebarátkoztam. – Igazi bűvész voltam. – Igazi hős voltam. – Mindenkit elvarázsoltam, söprűmmel szélsebesen száguldtam. – Szép voltam, mindenki megcsodált. – Minden virágra rászálltam és mindenki szeretett.
Összességében a téma nagyon tetszett a gyerekeknek, sok érdekes kérdésre kaptunk választ.
Nyuszi csoport
Február hónap témája a megküzdési stratégiák voltak, ezért az óra elején összegyűjtöttük, mi az, amivel a diákoknak meg kell küzdeniük, milyen problémáik, gondjaik vannak, mi az, ami nehézséget okoz nekik a mindennapokban. Ezután megpróbáltunk összegyűjteni minél több megküzdési stratégiát, vagyis olyan tevékenységeket, amelyek segítenek leküzdeni a stresszt, amelyeknek a segítségével hatékonyabban úrrá lehetnek a problémákon. Sok minden előkerült, a család és a barátok segítségén át az olyan tevékenységekig, mint az alvás, a naplóírás vagy az olvasás. (De felkerült a listára a rágózás és a tiramisu is.) Az ötleteket egy WordArt szófelhőben gyűjtöttük össze. Ezután arra koncentráltunk, hogyan tudunk az iskolai kihívásokkal könnyebben megbirkózni, ehhez kitöltöttünk egy tesztet, amiből mindenki megállapíthatta, milyen tanulási típusba tartozik, és megosztottunk egymással néhány hatékony tanulási tippet is. Mivel megállapítottuk, hogy a humor is sokat segít a stressz leküzdésében, az óra végén néhány német nyelvű vicc poénját kellett megkeresni, így vidáman zártuk a boldogságórát.
Február témaköre: Megküzdési stratégiák
febr. 24.
Az 5. órát közös énekléssel kezdtük, majd jött a relaxáció.
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni Az állatok iskolája című mese szereplőivel. Mivel tetszett diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a szituációs feladatokat is. Az eltérő képességű gyerekek természetesen más-más feladatot kaptak. Az egész órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást.
Az óra közben többször felhívtam a figyelmüket arra, hogy kit, hogyan lehetne bevonni a munkába. Úgy láttam, hogy az órám elérte célját, hiszen diákjaim megértették a mese tanulságát és ezzel kapcsolatban el is mondták véleményüket.
Elkészítették a gyerekek az osztály megküzdési szókészletét szivárvány formában, melybe azokat a dolgokat írták, melyek segítik őket a különböző nehézségek leküzdésében, majd eljátszottuk a vak kígyó játékot, melyet a gyerekek nagyon élveztek.
Meditációval és közös énekléssel -Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! című dalával – zártuk az órát.
A foglalkozásnak pozitív nevelő hatása volt a gyerekek viselkedésére. Önértékelésüket és önbizalmukat is sikerült megerősíteni. Sok jutalomkártyát tudtam kiosztani az óra végén. Boldog voltam, mert igazán jó hangulatban dolgoztunk.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Hangolódás relaxációs játékokkal
Hangulat jelölés
Erdei tisztás mese meghallgatása után beszélgetés a meséről.
A jelentkezőkkel a mese eljátszása
Feladatlap
Valentin napi szív készítés a barátnak.
Napi események elvégzése, megküzdés a feladatokkal.
Hónap dalának meghallgatása.
A megküzdés hetét egy kis relaxációval kezdtük, figyeltünk a légzésünkre. Érzelemkártyákkal hoztam ma a gyerekeknek, majd ezeket átbeszéltük, hogyan segít a rossz érzésekkel, a nehézségekkel megküzdeni (pl. egy ölelés, vagy zenehallgatás stb). Ezt követően egy saját élményen alapuló történetet meséltem a gyermekeknek arról, hogy nekem milyen kihívással, kellett korábban megküzdenem és ezt hogyan oldottam meg. Kértem, hogy meséljenek ők is ehhez hasonló történeteket. Nagyon szeretik ha saját történetet mesélek, így érdeklődve hallgattak. A beszélgetés során erősítettem bennük azt, hogy ha a megpróbáltatásokat megoldottuk, az boldogabbá tesz minket.
Előzmény: A napokban tükrös játékokat játszottunk, ahol mindenki megfigyelhette az arckifejezését, olyankor, ha vidám, ha szomorú, ha dühös, stb.
Ezután a tornateremben előkészítettem egy nagy akadálypályát. Plüss játékokat rejtettem el egy-egy akadály közben és arra kértem a gyerekeket, hogy küzdjék át magukat az állomásokon, és próbálják megtalálni a plüssöket.
A felfordított pad, egy keskeny híd, amin egyensúlyozva kell átjutni, vigyázva, nehogy leessenek. Az együttműködés érdekében, lehet segítséget kérni a mögötte állótól, aki fogja a kezét és úgy vezeti végig azt a gyerekeket, aki esetleg bizonytalanabb.
A szivacson végig kellett gurulni, mint egy „fatörzs”.
A szúrós párnákon, mint a mocsár, kellett átlépkedni.
Az alagútban átbújni, a kötélen végig lépkedni. Az akadályokat legyőzték, visszaszerezték a játékaikat, megoldották a problémát, kitartóak voltak, összefogtak.
Sikeres , boldogsággal teli napunk volt!