Ez a hónap a megküzdési stratégiák hónapja volt. Ezzel a témával foglalkoztunk a hónap utolsó osztályfőnöki óráján. Készítettünk egy plakátot, melynek témája nehézségeink és erősségeink voltak. A gyerekekkel összegyűjtöttük azokat a társadalmunkat, közösségeinket,életünket érintő nehézségeket, melyekkel mindennnapjaink során meg kell küzdenünk. Ezzel egyidejűleg erősségeinket is összegyűjtöttük.
Megküzdési stratégiák
A foglalkozást ráhangolódásként villámrelaxációval kezdtük. A gyerekek nagyon szeretik a könyvben található történeteket, melyet most is elmeséltem. Nagy figyelemmel és empátiával hallgatták.Megbeszéltük, hogy mit nevezünk megküzdésnek. Mikor kire számíthatunk, ha segítségre van szükségünk.
Az óra további részében gyors, apró feszültségoldásokat végeztünk, illetve megbeszéltük, hogy milyen technikákat használhatunk a rossz érzések kezeléséhez, illetve elkerüléséhez. Mivel mindkét osztály művészeti specialítású, az egyik osztály rpáros rajzot készített, a másik osztály táncos, így ők adott zenére improvizáltak.
A témára való ráhangolódásként meghallgattuk a hónap dalát. Ezek után találtunk a csoportszobában egy aranykulcsot, amihez kaptunk egy történetet is. A gyerekek nagyon izgatottak voltak, vajon mit nyithat az aranykulcs, merre lehet a kincs? A mese elolvasása után megkérdeztünk mindenkit, hogy szerintük mit nyithatna ki ez a csodatévő aranykulcs. A játékbolttól, az állatkertig mindenki mondott mindent, sőt, volt olyan is, aki szerint a mikulás rejtekhelyét nyitná ki az aranykulcs!
Arra a kérdésre, hogy ki hova rejtené a saját aranykulcsát, hasonlóan színes válaszokat kaptunk: Szobájukban, anyukájuk szekrényében, hegyen, erdőben rejtenék el őket.
Beszéltünk a mese szereplőiről is, tulajdonságaikról, Róza királylány küzdelmeiről, bátorságáról. A gyerekeket szurkoltak királylánynak, s felhoztak olyan példákat is, amelyben ők küzdöttek meg valamilyen félelmükkel. Végül a foglalkozást a hajótörés játékkal fejeztük be. A gyerekek elszántan próbáltak a hajón maradni, s közben figyelni társaikra, hogy nekik se essen bántódásuk. Öröm volt látni, hogy mennyire figyeltek egymásra.
A gyerekeknek a felállított akadálypályán kellett végigmenniük, közben gyakorlatokat végezniük. Az akadálypálya végén minden gyermeknek a saját, otthonról hozott tárgya volt egy kosárba téve, amelyet csak akkor vehettek magukhoz, ha az előttük lévő akadályon végigmennek. A gyerekek örömmel csatlakoztak, motiváló volt számukra ez a feladat.
Egy nagyon szép mondat megbeszélésével kezdtük a témát: „Az életünk olyan lesz, amilyenné a gondolataink teszik.”
Nagyon érdekes megállapítások hangzottak el az ötödikes tanulóim szájából. Ezután próbáltunk fontossági sorrendet felállítani: szeretet, önbecsülés, küzdés, tisztelet, elfogadás, megértés, szorgalom, kitartás, boldogság. Arra a megállapításra jutottunk, hogy mindegyik gondolat nagyon fontos és értékes a mindennapi életünkben, de a sorrend minden ember és minden gyerek számára más. Ezt követően készítettünk közösen egy szivárványt és napot, mert ezek vidámságot, melegséget és boldogságot jelentenek számunkra. A fenti gondolatokat pedig tetszőleges sorrendben felragasztottuk a szivárvány köré.
A foglalkozást egymás köszöntésével, öleléssel kezdtük. A gyermekeknek a játékhoz elmeséltem, hogy „Csenő manó” elrejtette az óvodába hozott játékaikat, de megadta a térképet és a megküzdési feladatokat a játékok visszaszerzéséhez. A tornateremben az általam előre kialakított akadálypályán indultunk neki a kincskeresésnek. A kincs megtalálása után, még egy próbatéllel kellett, de most közösen megküzdeniük, ez a „Hajótörés” c. játék volt. Az izgalmas játékok után közösen beszélgettünk arról, hogy milyen érzéseik voltak a játék során (pl: izgultak, aggódtak, kíváncsiak voltak…stb). Hogyan jelentkeznek az emberek arcán az emberi érzelmek. Mit tesznek azért, ha rossz érzések keltik hatalmukba őket, milyen lehetőségeik vannak a megoldására. A foglalkozás végén, amiért ilyen ügyesen megküzdöttek az eléjük állított akadályokkal, az általunk előre elkészített serleget kaptak jutalmul, amelyet az általuk elkészített beszínezett megküzdés jelével díszítettünk, és amiket elhelyeztünk a „Boldogság falunkon”. A foglalkozást a megküzdés hónap dalával zártuk, melynek címe, Bagdi Bella: „Ellazulni jaj de jó!” .
Előkészület -Boldogságóra
Dátum: 2020.02.24.
Aktivitás: Így érzem magam
Szervezési forma: egyéni és frontális
Eszközök: boríték, levél, akadálypályához szükséges eszközök, kosár, gyerekek játékai, pokróc, zene, feladatlapok, színes ceruza, CD
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük „Hervad a virágom, élem a világom”.
– Körbe állunk a szőnyegen, egyenes állásban és a „hervad” szó hallatán a gyerekek elkezdik a fejüket lazán előreejteni, majd hozzá a két vállukat, végül pedig a törzset is.
– Az „éled a virágom” kimondásakor mindenki szépen visszaegyenesedik, újra éled.
– A relaxációs gyakorlat után elolvasom nekik a levelet, amelyet a gonosz boszorkány hagyott az asztalon, amelyben az áll, hogy összegyűjtötte mindenki kedvenc játékát és ahhoz, hogy visszaszerezzék, több akadályt kell leküzdeniük.
– Két csapatot alkotunk (kékek és zöldek).
– Mindkét csapatnak át kell kelnie a zúgó patakon, majd a függőhídon, átmászni a sötét medvebarlangon, a sziklás hegyeken, végül pedig átevezni a túlsó partra.
– De az evezés sem olyan egyszerű, hiszen a hajó egyre csak kisebb lesz. (zenére eveznek, amint leáll a zene, a hajó- pokrócot kisebbre hajtjuk.
– Az akadályok leküzdése után mindenki visszakapja kis kedvencét a varázs kosárból, amelyet a túlsó parton rejtett el a gonosz boszorkány.
– A játék után minden gyerek elmondhatja, hogy érezte magát a játék során, majd az asztalhoz ülve a feladatlapon az érzéseihez mérten (barna-szomorú, piros- szeretet, sárga- boldogság, fekete- félelem) kiszínezheti a bábut.
– Ez után mindenki kiválasztja az érzéséhez megfelelő fejecskét, amelyet a bábura ragasztunk.
– Bemutatja mindenki a saját bábuját.
– Végezetül pedig meghallgatjuk Bagdi Bella egyik személyiségfejlesztő dalát.
Szőnyi Bozsik József Általános Iskola
Egy választott személy megküzdése a mindennapok nehézségeivel.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákról volt szó. Felidéztünk egy-egy problémás helyzetet,majd olyanokat,ahol a tanulóktól kértek segítséget és olyanokat is,ahol a gyerekek fordultak segítségért valakihez.Eztán kitöltöttük a feladatlapot,hogy kikhez fordulnánk segítségért és kik számíthatnak ránk nehéz helyzetekben.Az óra végén jeleneteket játszottak el a gyerekek,ahol valamilyen probléma adódott és megoldásokat is láthattunk.