A közös játék nem csak arra jó, hogy hamarabb elteljen az idő, hanem feszültséget is oldhatunk vele gyerekben és felnőttben egyaránt. Ugyanakkor a mostani krízishelyzet egy lehetőség is arra, hogy példát nyújtsunk a gyermekeknek a nehézségekkel való megküzdésről. Ha most sikerül az iskolában egy nyugalmas, biztonságos légkört kialakítani játékokkal, tervezéssel,alkotással, közös tanulással és sok beszélgetéssel, az nagy mértékben hozzá fog járulni a gyermek pozitív jövőbe vetett hitéhez és pszichés rugalmasságához, ellenálló képességéhez. Hosszas tervezést követően szerkesztettek egy épületet a gyerekek, majd festői háttérrel díszitették azt.
Megküzdési stratégiák
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel álarcokat készítettünk. Mindenki olyanra készítette az álarcát amilyenre szerette volna. Ezek mögött az álarcok mögött erősebbeknek érezhetik magukat a gyerekek. Valamint látják hogy nem kell semmitől sem félniük. Ezek mögé bújva bármire képesek lehetnek, és ez segít hogy a későbbiekben erre se legyen szükség ha egy-egy problémát meg kell oldaniuk.
A hónap témáját különleges módon ,,dolgoztuk” fel. Kevesebb lett a csoportlétszám, ezért úgy gondoltuk a kolléganőmmel, aki egyben a vezetőm, hogy a kisebb gyerekek is betekintést nyerhessenek a Boldogságórába.
Bagdi Bella: Ellazulni jajj de jó relaxációs dal nagyon tetszett a gyerekeknek. Bevallom őszintén, hogy a dal hosszúsága miatt voltak aggodalmaim, de azt tapasztaltam, hogy végig fenntartható volt érdeklődésük, derűs légkör volt a foglalkozáson. Az volt az észrevételem, hogy azoknál a gyerekeknél, akik kicsit örökmozgóbbak, türelmetlenebbek csoporttársaiknál azokra kifejezetten jó hatással volt a relaxáció.
A ráhangoló gyakorlattal, masszírozó játékkal, amelyet a továbbképzésen sajátítottam el, felhasználtam a foglalkozáson. Ezzel az volt a célom, hogy jó kedvvel a testrészek nevének gyakorlása, elsajátítása és örömszerzés.
Az akadályversennyel mozgáskoordinációjuk, kitartásuk és türelmük fejlesztése játékos gyakorlatok keretében tűztem ki célnak.
A hajótöréses játék, nagyon tetszett nekik és a játék hatására kudarctűrésük fejlődött a játékos gyakorlat során.
Az első alkalmat, a Győzelem tündére vagyok című dallal zártuk. Tükörjáték formájában játszottuk, mindig egy- egy gyerek volt középen és az ő táncmozdulatait utánozták le. Egy kicsit bizonytalanok voltak, de azzal motiváltam őket, hogy a következő alkalommal biztosan magabiztosabbak és több egyéni ötleteik lesznek.
A második alkalommal a toronyépítő játék során azt tapasztaltam, hogy nehézséget okozott nekik a játékszabály megértése, gyakorlatban alkalmazása. Fejleszteni szükséges a gyerekeknél a kooperációt.
Kihasználtuk a havazás adta örömöt, ezért téli képet készítettek, vegyes technikával (festés, ragasztás, rajzolás kiegészítés, ujjal festés). A gyerekek szívesen, érdeklődve, elmélyülten és jó kedvvel készítették produktumaikat.
A foglalkozás vége előtt felragasztották az általuk kiszínezett megküzdés jelét a Boldogságvár 6.lépcsőfokára.
A foglalkozást a Győzelem tündére vagyok című dallal zártuk. Bátrabbak, kreatív ötletekkel színesítették a táncot.
Mórahalom Város Önkormányzata Napköziotthonos Óvoda
Elérkeztünk a 6. Boldogságóra program „Megküzdési stratégiák” elnevezésű témaköréhez. Sokat gondolkodtunk, hogyan lehetne a gyermekek számára is érthetővé, megélhetővé, hasznosíthatóvá tenni ezt a komoly hangvételű fejezetet.
Vajon mi az, amivel mindannyian szembesültünk már, és a csoport nagyobb hányadának rossz érzése, netán félelme támad a „dolog” láttán, vagy hallatán. Amivel a tudatosságra kiépített stratégiát alkalmazva közösen megküzdhetünk.
Végül megszületett a program feldolgozandó témája; a pókiszony oldása.
…hiszen a társadalom nagy részét viszolygás tölti el a pókoktól, és a pók elkerülhetetlen, még az otthonunkban is farkasszemet nézhetünk vele.
A gyerekek nagyon élvezték a téma feldolgozását. Sokat beszélgettünk általánosságban is a félelmeink feloldásának lehetőségéről. Végül célzottan reflektáltunk rá a kis „háziállatunkra”.
Dokumentum kisfilmek, beszélgetőkör segítségével kezdtük feloldani félelmünket. Igyekeztünk minél elfogadhatóbb, szerethetőbb oldaláról megismerni 8 lábú állatkáinkat. Szerencsére lehetőségünk is adódott rövid időre „befogni” pár pókot, így szemléletesebb, érzelmekben nyomatékosabban vált feldolgozhatóvá az anyag. A gyermekek kézbe vehették őket egy átlátszó tároló doboznak köszönhetően. Kezdetben félve nyúltak feléjük, mégis hajtotta őket a kíváncsiság. A pókokról hallott pozitív információk, gondolatok szemmel láthatóan oldották a gátlásokat.
A közös alkotás (színezés, pókháló berendezése) érezhetően harmonizáltabbá tette a gyermekek pókhoz fűződő viszonyát.
Zárásként szeretnénk megjegyezni, fontosnak tartottuk ismertetni a pókok okozta veszélyeket is. Semmiképp ne piszkálják őket, hiszen a gyermekek még nem ismerik fel egyszerűen melyik fajjal állnak szemben.
A héten még alvás előtt elmeséltük : az Aranykulcs című mesét, nagyon tetszett a gyerekeknek, többször is kérték. Megnéztük a különböző érzelmekhez tartozó arckifejezéseket is és el is játszottuk, a gyerekek próbálták kitalálni társaik érzelmi állapotát. Majd nagy mágnestáblán jó mókának bizonyult az üres arcok berajzolása, színes filctollal. Megbeszéltük és lerajzolták a gyerekek, hogy ki az , aki segít nekik, ha rossz kedvük van . Általában: anya, apa, testvér, de volt aki a barátját mondta. Az a hely ahol nem félnek: otthon, óvoda, strand, állatkert, Balaton.
Az óra elején megbeszéltük, kihez fordulhatunk, ha problémánk van. Ki hallgat meg minket, ki szokott vigaszt nyújtani. Ezután összegyűjtöttük mit mondanánk annak az osztálytársunknak, aki szomorú, akit bánt valami. Játszottunk egy páros játékot, ahol az egyik társunkat „felpumpáltuk”, majd leeresztettük. Az óra végén a hónap dalára lazítottunk.
Az óra elején megbeszéltük, kihez fordulhatunk, ha problémánk van. Ki hallgat meg minket, ki szokott vigaszt nyújtani. Ezután összegyűjtöttük mit mondanánk annak az osztálytársunknak, aki szomorú, akit bánt valami. Játszottunk egy páros játékot, ahol az egyik társunkat „felpumpáltuk”, majd leeresztettük. Az óra végén a hónap dalára lazítottunk.
Az óra elején megbeszéltük, kihez fordulhatunk, ha problémánk van. Ki hallgat meg minket, ki szokott vigaszt nyújtani. Ezután összegyűjtöttük mit mondanánk annak az osztálytársunknak, aki szomorú, akit bánt valami. Játszottunk egy páros játékot, ahol az egyik társunkat „felpumpáltuk”, majd leeresztettük. Az óra végén a hónap dalára lazítottunk.
Relaxációs gyakorlat: „Dagasztás”
Célkitűzés, a téma bevezetése: Ne keseregj! és a Nem gondoltam volna! feladatok megoldásával.
A téma feldolgozása: A bugyelláris, a pipa meg a süveg című mese megismerése, irányított beszélgetés.
Mit tehetünk még? – megküzdési stratégiák gyűjtése, újak megismerése.
Néhány olyan megküzdési stratégia lerajzolása, ami segíteni szokott nehézség esetén.
Az óra lezárása: Jó okom van rá…
Megerősítések