A gyerekekkel eljátszottuk a gumiember játékot. Majd ellentétpáros játékot játszottunk, amely az elején kicsit nehezen ment. Beszélgettünk arról, hogy ha bármi szomorúság ér minket, az ima is segítségünkre lehet. Közösen elimádkoztuk a Szívből kérlek…kezdetű imát. Elkészítettük a csoport védőpajzsát, amely megvéd a bútól, bánattól. Ez a védőpajzs egy népies motívumokkal készített mandala. A népies motívum hűen tükrözi óvodánk néphagyományőrző programját. Az elkészítésben aktívan részt vettek a gyerekek, erősítettem az együtt tevékenykedés képességét, együtt végzett munka örömét. A készítés során alkalmaztam a differenciálás elvét. A kiscsoportosok piros krepp papírból gombócokat sodortak, majd felragasztották az előzőleg kivágott szívecske formára. A középsősök népi tulipánmotívum formára virág dekort ragasztottak. A nagyok pedig népi madármotívumot színeztek hagyománymegőrző mintával. Az elkészült képet örömmel helyeztük el a csoportszoba falára, melyet büszkén nézegetnek a gyerekek.
Megküzdési stratégiák
Edelényi Mátyás Óvoda és Bölcsöde
A gyerekekkel eljátszottuk a gumiember játékot. Majd ellentétpáros játékot játszottunk, amely az elején kicsit nehezen ment. Beszélgettünk arról, hogy ha bármi szomorúság ér minket, az ima is segítségünkre lehet. Közösen elimádkoztuk a Szívből kérlek…kezdetű imát. Elkészítettük a csoport védőpajzsát, amely megvéd a bútól, bánattól. Ez a védőpajzs egy népies motívumokkal készített mandala. A népies motívum hűen tükrözi óvodánk néphagyományőrző programját. Az elkészítésben aktívan részt vettek a gyerekek, erősítettem az együtt tevékenykedés képességét, együtt végzett munka örömét. A készítés során alkalmaztam a differenciálás elvét. A kiscsoportosok piros krepp papírból gombócokat sodortak, majd felragasztották az előzőleg kivágott szívecske formára. A középsősök népi tulipánmotívum formára virág dekort ragasztottak. A nagyok pedig népi madármotívumot színeztek hagyománymegőrző mintával. Az elkészült képet örömmel helyeztük el a csoportszoba falára, melyet büszkén nézegetnek a gyerekek.
Maci csoport
Kicsik és nagyok nap mint nap szembesülünk megoldásra váró helyzetekkel. És bár nem mindig van a kezünkben az irányítás, kellő leleményességgel, önbizalommal, egymást segítve szép eredményeket érhetünk el. Kedvenc mesehőseink is erre tanítanak bennünket: bármilyen nehézségből is van kiút és a legnagyobb akadályok is legyőzhetőek.
Az 1.c. osztály kiscsoportokban dolgozott a feladaton.
Közösen egyeztek meg a plakátok összeállítása során. Nagyon szépen megy a közös munka, mindenki kiveszi a részét a feladatból, mindenki beleadja személyiségét, ötleteit.
Sok erőforrást találtunk ami segít minket a nehézségek leküzdésében, mind az iskolában, mind az iskolán kívül, amit igyekeztek megjeleníteni a rajzokban, újságkivágásokban is.
Megjelenítettek külső segítő tényezőket és emellett a saját erejüket is megpróbálták szimbolizálni (agy, tudás, barátság, sport).
Somogyi Rezső Általános Iskola
A „Nevünk” feladat nagyon sok élményt jelentett a csoportnak. A kapott papírlapra ráírtam a nevüket és alá annak jelentését. Izgatottan várták, hogy kinek mit mondok és közösen keresték a gyermek jelleme és nevének jelentése közötti összefüggést. Még a hiányzok nevére is kíváncsiak voltak. Vidám órát töltöttünk együtt.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek saját pajzsaikon jelenítették meg, a megküzdést segítő gndolataikat.
Beszámoló
Mesevár Óvoda – Bölcsőde Mende
Törpike csoport
Boldogságóra – Megküzdési stratégiák témában.
A farsangi időszak a jelenlegi vírushelyzetben másképpen alakult óvodánkban, mint azt eddig megszokhattuk.
Sajnos, közös nagy ünneplésre, vidám mulatságra nem volt lehetőségünk, minden csoport csak a maga csoportjában tarthatta meg a farsangolást.
A helyzet ellenére, törekedtünk arra, hogy minél színesebb, vidámabb farsangi vígassággal kedveskedjünk a gyermekeknek.
Közösen készítettük a jelmezeket, az álarcokat, fánkot sütöttünk, western táncot táncoltunk, készültek a vidám kézműves bohócok, kalapok.
Énekeltünk, verseltünk. Nagyon jól érezték magukat a gyermekek. Vidám, tartalmas hetet zárhattunk.
Arra gondoltunk, hogy tovább folytathatnánk ezt a vidám játékos tevékenykedést, és „Királyi hét” címmel dolgoztunk tovább.
Megismerkedtünk a hét folyamán a lovagokkal, a lovagi tornával, a lovaggá ütéssel azzal, hogy kiből lehetett igazán jó lovag.
Adta magát a lehetőség, hogy szőjük bele a témába a Boldogságórás megküzdési stratégiákat is. Hiszen a lovagoknak is meg kellett küzdeniük a címükért. Nekik is voltak gondjaik, nem minden csatában győzhettek, mégsem adták fel, hanem megoldásokat kerestek.
Készültek hát a kardok, sisakok, festettünk lovagi várat vászonra, elkészíthette mindenki a saját pajzsát, amely megvédte a bánattól, és az ellenségtől, köpönyegeket szabtunk, varrtunk.
Csatázott a győzelemért a két ellenséges csapat. Megküzdöttek a vár elfoglalásáért, és boldogan vették birtokukba azt.
A csatában az ágyúgolyók, papírból, ill. zokni gombócból készültek, de a fakockából épült várat így is sikerült bevenni, megküzdöttek a lovagok a győzelemért.
A tornateremben „a kincstár egerei” nevű játékot játszottuk el, amelynek nagy sikere volt, nagyon elszaporodtak az egerek a királyi udvarban, és a szakács feladata volt, megőrizni az ennivalót /babzsákokat/, az egerek az egérlyukakban /karikák/ figyelték, mikor szundikál el, és már osontak is megszerezni, elcsenni az eleséget. Akit sikerült nyakon csípnie, az is szakács lett. Az egereknek meg kellett küzdeniük az ennivalójukért.
A témához tartozó dalokat örömmel énekelték a csoport tagjai és a mindennapi tevékenységek során többször felcsendültek az egyes dalrészletek.
Becsempésztük a relaxációs feladatokat is a játékokba, így ébredtek a lovagok reggel a várban.
Majd zenét hallgattunk, Mit érzek most! c. dalt, és közben mindenki választhatott egy kinyomtatott smilet képet magának, amelyen különböző érzelmek voltak, és a választás után mindenki elmesélhette, miért ezt az érzelmet kifejező smilet választotta.
Nagyon jó indoklásokat hallgathattunk meg, jól meg tudták fogalmazni a gyermekek mondanivalójukat.
Nagy örömmel vesznek részt a csoport tagjai a Boldogságórákon, igényükké vált ezeknek a megtartása.
A jó hangulat megteremtése után, elhelyezkedtünk a mesesarokban és meghallgattuk ismét Aranykulcs meséjét, amely most is nagyon tetszett a gyerekeknek.
Az én mesélésem után, a csoport tagjai bábokkal játszották el ismételten a mesét.
Ezután, mindenki elkészíthette a hallott mese alapján a saját mesekönyvét a meséről.
Nagyon ötletes, szép munkák születtek. Az összefűzött papírlapokon többen is nagyon felismerhetően, a mese történetének megfelelően rajzolták meg a mesét.
Mesélés után Gumiemberékké váltunk, és egy kis lazítással elernyedtünk, elterültünk a földön.
Egy kis pihenés után két nagy szemetes zsákot összeragasztottunk, és rárajzoltuk, hogy milyen vagyok boldogan, szomorúan vagy mitől félek. Közben hallgattuk a Behozzuk az egészséget c. dalt. Beszélgettünk arról is, hogy mindenki életében lehetnek problémák, de ezek az élethez tartozó dolgok, nem szabad elkeseredni, küzdeni kell, és megtalálni a megoldásokat.
Mint mindig most is figyelemmel voltam a csoport tagjainak egyéni képességeire, teherbírására, együttműködési képességére.
Erre alapoztam az eszközök megválasztását és a segítségnyújtás módját is.
A motiválás során olyan együttes élményre kívántam alapozni, amely lehetőséget nyújt a gyermekek képzeletének a mozgósítására is.
A visszavezetést a játékba a Boszis játékkal valósítottuk meg. Az akadályok leküzdése mindenki számára nagyon izgalmas volt, nagyon élvezték a gyerekek.
A tevékenységet zenehallgatással fejeztük be, a már ismert dalra, örömmel táncoltak, mozogtak a gyerekek.
A közös éneklés csoportunk jó közösségét csak tovább erősítette.
A sok közös játékkal a csoport összetartozását, a meglévő barátságok erősítését szerettem volna tovább mélyíteni.
A mesével a konfliktusok megoldására való törekvés, a velük való szembenézés, és megoldások keresése volt a célom.
Relaxációs gyakorlat: „Rágógumi gyakorlat” (28.)
Beszélgetés a témakörről.
Ráhangoló gyakorlat: „Ne keseregj!”
Ötletbörze arról, hogy kinek mi segít, ha nehézségei vannak. Kész munkák felolvasása, táblára helyezése.
Téma feldolgozása:
„Hol érzem a feszültséget”-gyakorlat. „A csodálatos segítők” gyakorlat.
„A megküzdés szivárványa „ gyakorlat elindítása. Folytatása, más alkalmakkal, szabadon.
Szivárvány elkészítése, elhelyezése a falon.
Meditációs gyakorlat: a megküzdésről és annak fajtáiról, fontosságáról.
Gyerekdal: Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! (Máskor is.)
Közösen utánanéztünk kinek mit jelent a keresztneve. Ennek segìtségével elkészìtettük az osztály védelmező plakátját. A gyerekek nagyon élvezték az órát, szívesen készítették el közös plakátunkat.
A bevezető játékok után csoportokban készítették el a gyerekek az osztály védelmező plakátját.