Mindennapjaink során folyamatosan kölcsönhatásban vagyunk környezetünkkel. Ez nemcsak örömteli eseményeket hordozhat magában, hanem sok nehézséggel is szembesülhetünk. Hogyan birkozzunk meg ezekkel a nehéz helyzetekkel?
Néhány ide vonatkozó közmondást, szólást ( Minden rosszban van valami jó, Ami nem öl meg, az megerősít , stb.) osztottam szét a gyerekek között. Beszéljük meg, mit jelentenek ezek a bölcsességek! Megkértem őket, hogy saját életükből hozzanak példát bármelyik szólásra, közmondásra.
Mindezek után különböző stresszkezelési módszereket gyűjtöttünk össze, ki-ki a saját nehéz helyzetből adódó tapasztalatai alapján. Kiderült, hogy mindenki más és más módon vezeti le a benne felgyülemlett feszültséget. Kiegészítésképpen olvastam fel az elhangzottakon kívül is egyéb stresszkezelési módszereket. A gyerekenek el kellett dönteniük, hogy helyes, vagy helytelen egy-egy módszer( pl. valaki alkoholt iszik, vagy dohányzik ilyenkor és ezek nem jó dolgok).
Kipróbáltunk néhány villám feszültségoldó gyakorlatot is: sóhajtás, ásítás, éneklés, helyben futás, ökölbe szorított kézzel indított feszült testhelyzetből kiengedés.
Az órát ismét egy dallal zártuk, meghallgattuk és közösen elénekeltük a Zenés relaxáció című dalt.
Megküzdési stratégiák
Az esőt választottuk a megoldandó helyzetek szimbólumaként, adtunk hozzá egy szivárványos esernyőt, hogy színeivel bátorítson, és egy rejtett üzenetet, melyet mélyen a szívünkbe véstünk. Nekünk ez a stratégiánk! 🙂
A Boldogságóra soron következő témája a Megküzdési stratégiák, egybe esett a csoportunk farsangi készületeivel. A gyerekek életkori sajátosságaihoz igazodva olyan „megküzdési módokat” választottunk, melyek egyben élményt is biztosítottak a gyermekek számára. Minden feladatot szívesen és nagyon komolyan végeztek, csakhogy a kedvec plüssjátékaikat visszakapják. Az egyik feladatban házat kellett építeni Pók néninek. A nagy koncentrálásban szinte néma csendben épültek a lányok és a fiúk által készített házak. A mozgásos feladatnál volt olyan aki félúton elfáradt, de buzdításra végig csinálta a feladatot. Ez nagyon jó példa volt a gyermekeknek a megküzdésre. Aznap többször is figyelmeztették egymást, hogy ne hangoskodjanak, mert Pók néni újból elviszi a játékaikat. A témához ajánlott mesét kicsit rövidebben (mivel még kiscsoportosok vagyunk) mutattam be a gyerekeknek, melyet nagyon figyelmesen hallgattak. Mese után felidéztük, hogy milyen feladatokkal kellett a királylánynak megküzdenie, hogy hazajuthasson.
„Ellentétpárok”
A feladat az volt akinél a labda,az hallott szó ellentétét mondja, a gyerekek nagyon ügyesen mondták egymásnak az ellentétpárokat.Kiválogattuk azokat a tulajdonságokat,fogalmakat,amelyek gátolnak bennünket,ezeket beletettük egy varázs zsákba ,a dadus néni elvitte és kidobta.Ünnepeltünk tánccal,öleléssel.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Ebben az időszakban még a szokásosnál is nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk az egészségünkre és arra, hogy biztonságban tudjuk magunkat és a körülöttünk élő embereket. A járvány hatását a gyerekek is maximálisan megérzik és vannak, akik már ügyesen tudják, hogy melyek azok a dolgok, amelyekkel meg tudjuk magunkat védeni a rossztól. Éppen ezért találtuk tökéletesnek ezt a témát, mivel minden gyerek tudja, hogy az ő képzeletbeli pajzsára mi kerülne, mi az amivel megvédi magát és az egészségét.
Mindenki a saját csoportjában elkészített egy nagy pajzsot, amire különböző képeket és rajzokat ragasztott fel, volt aki a vírus témára összpontosítva, volt aki pedig a lelki és testi megerősítésünket szolgáló lehetőségeket foglalta össze.
A pajzsok elkészítése előtt közösen megbeszéltük a gyerekekkel, hogy véleményük szerint a pajzs mitől véd meg bennünket, milyen ereje van. A nagyobb csoportos gyerekeknél nagyon sok jó ötlet született, amit képi formában is meg tudtak valósítani többféle módon: festéssel, vágással, színes ceruzával vagy zsírkrétával rajzolva. Megfigyelhető volt, hogy a szabad játékban is tovább folytatták a téma feldolgozását.
A legkisebbek első sorban az óvó nénik ötletei alapján dolgoztak, képeket gyűjtöttek a témával kapcsolatban és azokat felragasztva alakították ki a saját védelmi pajzsukat.
Az elkészült munkákat az óvoda folyosóján állítottuk ki, amit a szülők is megcsodálhattak.
A csoportommal elkészítettük a pajzsot vastagabb papírból. Színezéséhez zsírkrétát használtunk. Ahogy reggel érkeztek a gyerekek, mindegyikük ráragasztotta a jelét. Ahogy a régi időkben a lovagok védték magukat a pajzzsal, úgy fogja ez a pajzs megvédeni csoportunk kis gyermekeit.
Elvarázsolt Házikó Óvoda/ Gradinita Casuta Fermecata
Csoportunk közös erőt adó pajzsa, amely véd a szomorúságtól, bánattól, a koronavírustól.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Általános Iskolai Tagintézmény
Osztályfőnöki órán foglalkoztunk a februári témával, a megküzdési stratégiákkal.
Először beszélgettünk az elméleti háttérről: tisztáztuk a megküzdés szó jelentését, hoztunk néhány gyakorlati példát a mindennapi életünkből, miért kell megküzdenünk, milyen nehézségek adódhatnak, és hogyan, milyen tudatos vagy tudattalan módszerekkel lehet ezeket megoldani, és ezek a megküzdési stratégiák hogyan tesznek bennünket boldogabbá.
Sárkeresztúri Napraforgó Óvoda
Megküzdési stratégiák
Ebben a témakörben elkészítettük a csoportunk közös erőt adó pajzsát. Ennek a pajzsnak varázsereje van, megvéd minket a bútól, bánattól, a szomorúságtól. A közös nagy pajzsra minden gyerek ráragasztotta az általa készített kis pajzsot.
Februárban a Megküzdési stratégiák című témakört dolgoztuk fel csoportommal. Az előző hónapokhoz hasonlóan több alkalommal is foglalkoztunk a témával. Különböző játékok, tevékenységek segítették magának a megküzdés, legyőzés fogalmának megértését.
A boldogságórát mindig relaxációs gyakorlattal indítom. („Napimádás”) Ezt követte a Gumiember című gyakorlat-játék. A párok tagjai mindkét szerepben kipróbálhatták magukat, ami nagy örömükre szolgált. Jókedv és vidámság övezte a játékot.
A folytatásban közösen elmondtuk a Kerekerdő kezdetű versikénket, majd elmeséltem az Aranykulcs című mesét. Nagy figyelemmel hallgatták. A mese kapcsán beszélgettünk az élet adta nehézségekről.(elválás anyukától, betegség, kudarc, szomorúság, …) . Javasoltam, hogy a csoport nehézségeinek leküzdésére készítsünk védő pajzsot. Csoportunkban van egy sírós kisfiú, aki minden nap sír az anyukája után. Számára nagy kihívás-anyuka hiánya-a sírás leküzdése. Ő is lelkes résztvevője volt a közös munkának. Tevékenység közben maguk a gyerekek fogalmaztak a következőképpen: „Ez a pajzs megvéd a koronavírustól is minket!” Közben Bagdi Bella dalát hallgattuk. E pajzs mindannyiunk „védelmezője” lett. Inspiráció céljából egy mosolygós arcszimbólumot is felhelyeztünk a motivációs táblára.
Nagyon szeretjük az Ellentétpárok című játékot is. Sok-sok ellentétpárt gyűjtöttünk már, azokat egyre ügyesebben mondogatják. Nem csak labdával játsszuk, hanem várakozási időben is. Játék végén „eldobtuk” a bennünket gátló tulajdonságokat és boldogan megöleltük egymást. Remélhetőleg ez a kis „játék” is hozzájárul majd idővel nehézségeik leküzdéséhez, céljaik, vágyaik megvalósításához.
A mindennapokban fontos feladatomnak érzem a gyermekek önbizalmának erősítését. Sok dicsérettel, bátorítással járulok hozzá reális önértékelésük fejlődéséhez.
Minden tevékenységben aktívan vettek részt a gyerekek és jól éreztük magunkat a téma feldolgozása során.