Szondy Máté és Szabó-Bartha Anett „Démonaink” című könyvükben három lépés megtételét javasolja a teljes, értelemteli élethez. Ezekről beszélgettünk az óra első részében.
Az ajánlott képekről megállapították, hogy mindegyiken az emberek boldogsággal eltöltött pillanatait láthatjuk, majd megosztottuk egymásnak saját élményeinket is.
A bugyelláris, a pipa, meg a süveg című mese nagyon tetszett nekik (már első osztályban is felolvastam, érdekes, hogy senki nem emlékezett rá). A meséhez tartozó kijelentések elhangzása után fel kellett állniuk, ha hullámhegyre ért szerintük a szereplő, és le kellett guggolni, ha hullámvölgybe került. Ők még ezt tovább fokozták a leülés, a lefekvés és a székre illetve padra állás lehetőségével is. Az utolsó állításnál mindenki felállt, de egy gyermek leült a székre. Szerinte az nem helyes, ha valaki, akitől csalással elvett mindent a földesúr lánya, de fondorlatos úton azért csak visszaszerzi azokat, mégis rajta hagyja a szarvat a lányon. Szavai elgondolkoztatták és egy kis vitára sarkallták az osztályt. Többen ennek hatására megváltoztatták a véleményüket.
A „Gumiember” és a „Bizalom” lazító gyakorlatok után különböző helyzetgyakorlatokat mutattak be egymásnak némán: közelítés-elhúzódás, odafordulás-elfordulás, figyelem-unalom, kíváncsiság-közömbösség, két idegen úr találkozása, barátnők találkozása, boszorkányok találkozása.
Lezárásként Bella zenéjének hallgatása közben a teljes ellazulás következett.
Megküzdési stratégiák
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A februári boldogságóránkat egy feszültségoldó, lazító játékkal kezdtük. Gumiemberekké vált az osztály egyik fele, a másik pedig próbálta jól felpumpálni őket. Nagyon tetszett a gyerekeknek, óra végén újra el kellett játszanunk. Beszélgettünk az érzelmeinkről, interaktív játék segítségével próbáltuk felismerni őket. Az Agymanók c. film szereplőit is segítségül hívtuk. A gyerekek elmesélték milyen szituációkban találkoztak már Majréval, Derűvel, Undorral, Bánattal és Haraggal. Közösen gyűjtöttünk ötleteket, hogyan küzdjünk meg a rossz érzéseinkkel, hogyan kerülhetünk újra barátságba Derűvel egy-egy rossz élmény után.
Szülők segítségével mindenki utánanézett, hogy milyen személyiségjegyeket takar a keresztneve. Ezek közül választottak ki kettőt a gyerekek, amelyek erőforrást jelenthetnek a megküzdés során. Közösen elkészítettük az osztály védelmi pajzsát, amire felkerültek ezek az erősségek. Két pajzsból állt össze a szívünk, mely a legnagyobb erőforrást hordozza: a SZERETETET! Világbajnok bokszoló és egy igazi lovag a védelmezőnk, egy angyal mutatja a helyes utat, és persze fekete kiscicánk hozza a szerencsét.
AZ ERŐ VELÜNK VAN! Mindenkinek jutott a BOLDOGSÁG SZÉRUMBÓL!
A PAJZS EREJE mi vagyunk közösen, együtt a derecskei 3. b osztály!
Beszámoló
Boldogságóra 6. : Megküzdési stratégiák
Az óra időpontja: 2021. február 8.
Résztvevők: 3. osztály
A témát folyamatosan dolgoztuk fel a hónap során, s ha szükséges volt a nehézségek alkalmával a megküzdési módokat felidéztük és segítségül hívtuk a problémák megoldásához.
Bevezetővel indítottam a témát, ami kötetlen beszélgetésbe fordult. Saját velünk megtörtént élethelyzetekről meséltünk , hogy a megküzdés milyen módját választottuk a problémánkra. A relaxációt is többször használtuk a hónap során a hónap dalával együtt. A feldolgozáshoz : A Bugyelláris, a pipa meg a süveg című mesét hívtam segítségül. A gyerekek mindig szívesen hallgatják a meséket, ez most is így volt. Szívesen végezték a munkafüzetből választott labirintusokat is , mint problémamegoldó tevékenységet. Ezt követően aprócska rajzokat készítettünk a megküzdéseinkről, s ezekből válogattunk a közös védelmező pajzsunkhoz. Képként iskolánk új kabaláját is felhasználtuk, ez pedig Póka Szepi. A gyerekeknek nagyon tetszett a kabalafigura, különösen azért, mert elsőként használhatták fel munkájukhoz.
A szorgalmas hozzáállásunk, a segítőkészségünk és az akaratunk mindig segít bennünket a problémáink megoldásában. A meditáció is nagy segítségnek bizonyult az indulatok kezelésében.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
A gyerekek társas kapcsolatait erősíti a játék, ezért nevelő hatása elsődleges a közösségi életünkben. A megküzdési stratégiákhoz kapcsolódó közösségépítő, fejlesztő gyakorlatok és játékok minden nap jelen vannak csoportunkban. Az elmúlt napokban ezt a témát a programhoz kapcsolódó ,,Ellentétpárok” című játékkal vezettük be. Többen magukra ismertek és felfedezték mik azok a tulajdonságok, viselkedési módok amik jellemzőek a játékuk során. Egy szalagra ráírtuk és rajzoltuk a negatív jellemzőket, majd a nagycsoportosok Kisze bábjára közösen feltűztük, együtt dobtuk ki a félelmet, bánatot, kötözködést, árulkodást, bohóckodó viselkedést.
Tapasztalataink azt mutatják, a pozitív megerősítés nagy hatással van a gyermekek önismeretének fejlődésére, társas kapcsolataira ezért a Hajós mozgásosjáték a befogadást, az elfogadást segítette. A gyerekek a kis hajóba hívták,engedték mentették a bajba jutott hajó törötteket. Egymást megsegítve kellett küzdeniük, hogy mindannyian meg tudjanak menekülni. Másik napon kalapokat, álarcokat készítettünk ezeket társuk fejére, szemére kellett helyezniük versenyezve. Sok nevetés és mókázás kísérte a sietséget, próbálkozásaikat mire mindenkire felkerültek a kellékek. Közösen mondtunk verseket, énekeltünk. Fekete-fehér cica jelmezben Cica bálat rendeztünk, táncoltunk különböző koreográfiára, zenére. Ez a délelőtt is jótékonyan hatott a csoport-szellem, a „mi-tudat” alakulására, erősítésére.
A csoport pajzsot készített, ami megvédi őket a különböző negatív erőktől. A pajzsra bűvös szavakat írtak, amit közösség szinten is segítségül hívhatnak .
Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium
A mese olvasást követően, beszélgettünk e témáról. Jó hozzászólásaik voltak a gyerekeknek. Most a szorzótáblák megtanulásakor kell is a megküzdést gyakorolniuk 🙂 A keresztnevek jelentésének internetről történő megkeresése nagy izgalommal töltötte el őket, nem ismerte közülük még senki sem. Lerajzolni néhányuknak nehézséget okozott, de jó volt a hangulat.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Megküzdöttünk ezzel a témával, de nagyon élveztük. Kikerestük neveink jelentését és a következőtek rajzoltuk a plakátra: keresztény, göngy, ügyesség, északi fény. Két nevet pedig állati jelentéssel kapcsoltuk egybe és így kaptuk meg a tigrislovat, ami nemes fejedelmet jelent.
Az hatodik téma a megküzdési stratégiák volt a boldogságóra keretében, melyet heti tervnek megfelelően valósítottam meg. Cél, feladatrendszer: A gyermekek nézzenek szembe- felnőtt segítségével – a nehézségekkel, kudarcokkal, konfliktusokkal, problémákkal. Hatékony módszerek tanítása a stressz, és indulat kezelésre! Kiemelt fejlesztési terület: : stressz, konfliktus- indulat kezelés, kudarctűrő képesség fejlesztése, együttműködési, alkalmazkodó képesség fejlesztése. Hétfőn a kezdő relaxáció után beszélgetést kezdeményeztem a gyermekekkel az adott témában. „Mit érzel ha feszültnek, idegesnek érzed magad?”„ nem merek megszólalni, tördelem a kezemet, hevesen ver a szívem” „Hogyan lehetne ezt oldani? Mit csinálsz ilyenkor? ”, „sírok, beleütök a párnába, toporzékolok, kiabálok, földhöz verem a játékot, énekelek, tv-t nézek, játszom, rajzolok stb. Nagyon fontos a megelőzés! Nagyon fontos, hogy mi felnőttek engedjük gyermekeinket sokat kötetlenül, szabadon mozogni! Önmegnyugtató tevékenységek: festés, rajzolás, színezés, gyurmázás, gyöngyfűzés, kirakó stb. Koncentrált figyelmet igénylő társasjátékok, kártyajátékok, építőjátékok stb. A mesék világa, a rajzolás, festés, gyurmázás,a szabad szerepjátékok mind azt a célt szolgálják, hogy a gyermek megismerje a világot, és megpróbálja a feszültségeket feldolgozni. Hatékony a stressz oldásra a légzési technikák: lassú légzés, hasi légzés. Izmok feszítése, ellazítása, testmozgás, figyelem elterelése. Adjunk lehetőséget arra, hogy olyan játékot válasszanak, ami önfeledten boldoggá és szabaddá teszi őket. Erről is beszélgettünk a gyermekekkel. Stressz labdát készítettünk lufiból, és lisztből. (izmok feszítése, ellazítása). Következett a kedvenc játékunk kiszabadítása- bátorságpróba. Több kisszéket fonallal körbetekertem, így egy hatalmas pókháló lett. Ha kijutottak a labirintusból, a cél előtt mindenkinek el kellett mondania egy verset, s így kaphatták vissza a játékokat. Következett Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséje. Ezt a mesét, a déli, pihenő idő előtt is mindennap elolvastuk. Kedden a meséből kiindulva tűzokádó sárkányt barkácsoltunk, majd a tornateremben akadálypályát hoztunk létre a mese keretének megfelelően. Szerdán B.B: Ellazulni jaj de jó című zenéjét hallgattuk meg, a zene szövegének megfelelően mozgássorokkal kiegészítve. Ezután ismét kézműves tevékenységet folytattunk. A sárkány várát rajzoltuk, színeztük ,vágtuk, ragasztottuk, kiegészítve királylánnyal, királyfival. Csütörtökön a nagy mozgás keretében ismét újabb akadálypályát készítettünk, majd következett a „hajótörés”, és a „cápatámadás” játék. A gyermekek önfeledten játszottak! Pénteken a gyermekek rajzokat készítettek arról, hogy hogyan jelennek meg az arcukon különböző érzelmek. Ezután szabadon választott mondókán kellett ezt bemutatniuk. Ismét meghallgattuk az „Ellazulni jaj de jó”című zeneszámot. A hetet vidáman, önfeledten zártuk, mint minden „Boldoságóra” hét után.