Magunkkal, a téllel, a sötétséggel, a többiekkel… Én a minősítésemmel is.
Az órát ismét egy kis feszítéssel kezdtük (villámlazítás), majd megmozgattuk a hátizmainkat egy jógagyakorlattal (padon ülve magastartásból jobbra vagy balra fordítjuk a törzset, miközben a karokat oldalra leengedjük, majd középre ismét felemeljük, és ismétlünk a másik oldalra.) Közben a légzésre is figyelünk. (Összesen kb. 10 perc a kezdő kérdésekkel együtt. Mindig megkérdezem, hogy hogy érzik magukat, azzal kezdünk.)
A felvezető után (vannak napok, amikor úgy érezzük, semmi sem sikerül, bal lábbal keltünk, mindenki minket bánt…) első feladatként összegyűjtöttünk olyan eseményeket, melyek negatívan hatnak ránk. Egy rakás kis papírra felírtuk az érzéseket, melyeket ilyen események kapcsán érzünk. Együtt gondolkodtunk, a szavakat egyes tanulók írták fel a papírokra. Ez után 3 fős csoportokba rendeződtek, és szétosztottuk az érzéseket. A papír hátuljára olyan megoldási lehetőségeket írtak, melyekkel enyhíteni lehet azt a bizonyos rossz érzést. A cetliket pár perc múlva cserélgetni kezdték. Megbeszéltük, hogy a megoldási módok különbözhetnek ugyanannál az embernél is attól függően, hogy milyen helyzetet él át éppen.
A következő feladat az volt, hogy összesítsük a megküzdési módokat, és eldöntsük, ki melyiket szokta a leggyakrabban alkalmazni. Mindenki kapott egy körcikket, melyre felírta a saját stratégiáit, majd kapott egy másikat is, melyre egy idézetet vagy egy bátorító mondatot kellett írnia, melyet valaki másnak szán. Ez után feltűzte mindenki a maga körcikkét a faliújságra, s amikor készen volt, a bátorító szavakat valaki másé mellé tűzte. Így egy napot hoztunk együtt létre sugarakkal. (A különböző színeket kicsit irányítottan rakták, hogy esztétikusabb legyen a megjelenés.) Ezt év végéig kint tervezem hagyni, a faliújság többi része jelenleg átalakítás alatt áll, de még az álarcokat kint hagytuk, hiszen a farsang is ebben a hónapban volt. Teljesen még nincs kész egyébként, mert volt két hiányzónk is, az övékével a jövő héten egészül ki a napkorongunk.
Kerestünk ez után egy idézetet, melyet a falunkra is felírtunk a következő héten, s kerestünk hozzá egy jó rajzot is. Erről is készült fénykép.
Az óra nagyon hamar elszaladt, másra már nem is maradt időnk, így a relaxációt egy következő osztályfőnöki órára halasztottuk.
Megküzdési stratégiák
Mindennapi küzdelmeink
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákat, mint fő témát dolgoztuk fel tanítványaimmal. A megküzdéssel, a kihívásokkal, problémákkal, konfliktusokkal, kudarcokkal való szembenézéssel foglalkoztunk. Elolvastuk a témához tartozó „A bugyelláris, a pipa meg a süveg „ című mesét, majd megbeszéltük az olvasottakat. Sokszor a mesék hőseire is igaz, mint ránk, emberekre, hogy egyszer fent, egyszer lent, erről szólt a mese. Majd a keresztrejtvény megfejtéséből megtudhattuk, hogyan könnyebb elviselni a rossz időszakokat életünkben, hogyan könnyebb szembenézni a kihívásokkal, természetesen együtt. Nagyon sokat beszélgettünk erről a témáról a gyerekekkel. Fontos feladatom volt a stressz, feszültség, indulat lehetséges kezelésének tudatosítása, ami az utóbbi időben sajnos jelen van az osztályban. Megbeszéltük, hogy ők mivel küzdenek meg a mindennapokban, valamint kitől és hogyan kaphatnak, kapnak segítséget. A következő feladatban minden diák nagyon érdekesnek találta a saját keresztneve eredetének, jelentésének, sőt jellemzésének a vizsgálatát. Sokan rácsodálkoztak a név, nevük és saját belső tulajdonságaik egyezéseire, „bátor, harcos, nagy akarata van, győztes, csodálatos, stb.” A nevek eredete, jelentése és jellemzése segítségével, fotók felhasználásával tablót készítettünk. Végül meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni, jaj de jó című dalát, közben mozogtunk a dalra. Megkértem a gyerekeket, hogy válasszanak párt maguknak és eljátszottuk a Gumiember gyakorlatot, közben nagyon jókat nevettünk. Az óra jó hangulatban telt, a gyerekek részéről érdekes, őszinte és egyben meglepő információkat tudtunk meg.
A szuperhősök nem pihennek. Folyamatosan akcióban vannak. Egymás segítése alapvető dolog. Kezdettől arra tanítjuk a gyerekeket, hogy figyeljenek a körülöttük élő emberekre. Erre a leghatékonyabb módszer a példamutatás. Hiszem, hogy a gyermekek úgy viselkednek, ahogy azt a velük foglalkozó felnőttektől látják. Ha nekünk nem probléma valakinek megfogni a kezét a lépcsőn lefelé és viccesen tanítani a váltott lábon járásra, vagy teljesen természetes módon kísérjük ki a pelenkás kislányt a mosdóba, akkor a gyerekek, mint egy tükör utánoznak minket. Nincs csúfolkodás, a „Neki miért kevesebb a feladata?” kérdések sem hangzanak el, mert nálunk ez a természetes. Egymás segítése a természetes.
Megküzdési stratégiák
1. Relaxációs gyakorlat: Tengerészcsomó
2. Mi a közös a képekben?
A boldogsagora.hu weboldalán az oktatási segédanyagokban található képeket megosztottam és a következő feladatokat beszéltük meg.
– a diákok címet adtak a képeknek
– elmondták, hogy mi a közös bennük
– hogyan és miben segíthetnek a képeken látható szituációk
– néhányan saját élményeket meséltek el a képek segítségével
3. Megbeszélés
A tanulók a következő kérdésekre válaszoltak. Majd tippeket adtak egymásnak.
Mi volt a legutóbbi probléma, ami stresszt okozott nektek? Hogyan küzdöttél meg vele?
Mit tehetünk a stressz elkerülése érdekében?
Kinek milyen stresszkezelési módszere van a nehéz időkre?
A tanulók által leggyakrabban használt módszerek: éneklés, zenehallgatás, sport, enni valami finomat, beszélgetés, megoldás keresése, házi állat simogatása.
4. Az akaraterő diadala című videó megnézése, megbeszélése https://www.youtube.com/watch?v=bA7Jygexja0
Mit érzett a kislány?
Milyen stresszhelyzeteket élt át a kislány?
Mi történt volna, ha nem teszi meg, amit az edző kért tőle?
Mit hozott neki a megküzdés?
Került már közületek valaki hasonló helyzetbe? Mit érzett akkor?
5. Idézet
„Az élet viharaival szemben olyan légy, mint a madár, amely, ha a fát kivágják alóla, nem a mélybe zuhan, hanem a magasba száll.” (Eötvös József)
A tanulók elmesélik, hogy mit mond, mit jelent számukra ez az idézet.
6. A hónap dalának meghallgatása
Megkértem a diákokat helyezkedjenek kényelembe (feküdjenek le az ágyra, a szőnyegre vagy hajtsák a fejüket az asztalra) és csukják be a szemüket. Ezután meghallgattuk a dalt.
7. Házi feladat
Megküzdési Mód Preferencia Kérdőív kitöltése
A nagykanizsai Szivárvány EGYMI-ben 02. 22-én, hétfőn Zsámárné Nagy Mónika gyógypedagógus koordinálásával parasportnap volt. A gyerekeket játékos vetélkedők, valósághű szituációk, speciális eszközök várták. A játékok során kipróbálhatták milyen fogyatékkal élni, átélhették társaik mindennapokban megélt élményeit. Például beülhettek a kerekesszékbe, bekötött szemmel labdázhattak a csörgőlabdákkal stb. Ez a nap mindenki számára tanulságos és élménydús volt.
A Zümmögő csoportba a megküzdési stratégia témakörében azt szerettem volna megbeszélni a gyermekekkel, hogy az ő életükben, melyek azok a dolgok, tárgyak, kincsek, amelyek örömet esetleg szomorúságot okoznak. Ezért mivel inkább az örömüket és a boldogságukat fejezték ki inkább úgy gondoltam, hogy egy igazi hajó kirándulásra invitálom meg őket, hogy el érjük a közös célt a mi kincsekkel teli ládánkat. Így eltáncoktuk a mi hajós táncunkat, melyet képekben mutatók meg. A gyerekek önfeledt öröme leírhatatlan
A Csicsergő csoportban „ A megküzdési stratégiák” téma feldolgozását sokoldalúan végeztük el. Beszélgettünk a vidámságot, örömet és szomorúságot, bánatot okozó dolgokról. Nagycsoportosokként a félelem is felmerült, a szomorúsághoz, bánathoz kapcsolódó fogalomként. Többször is átbeszéltük, hogy az a legjobb, ha elmondják bánatukat, félelmeiket. Természetesen az örömre és a vidámságra próbáltam a hangsúlyt fektetni, amelyet vidám játékkal, táncolással, közös örömszerzéssel éltünk át. Feladatnak a pajzs elkészítését választottam. A Csicsergő csoport pajzsának elkészítéséhez a gyermekek lerajzolták a kezüket, amelyet vidám, számukra örömet jelentő rajzokkal díszítettek. Kivágás után a pajzsra ragasztottuk, amely így a csoportunk minden tagját védelmezi a bánattól, szomorúságtól, félelemtől.
Szombathelyi Bercsényi Miklós Általános Iskola
A gyerekekkel beszélgettünk arról,hogy anno amikor megszülettek a szüleik vajon miért pont ezt a keresztnevet választották nekik.Utána jártunk,hogy kinek mit jelent a neve.Ezután ezt rajzba foglalták a gyerekek,illetve a nevükhöz kapcsolódó képeket és történeteket kerestünk.Ezekből állítottuk össze az osztály plakátját.
A hónap dalának alábbi sora ihlette a boldogságórák e havi tevékenységeit:
„Ha magas hegyeket kell megmásznod érte….”
Megfestettük a megküzdés hegyeit, ahova képzeletben fel is mászunk.
Elkészült az iskola megküzdés szivárványa is, és ebben a hónapban kikeltek a boldogság fiókák is.
Nehéz hónap van mögöttünk, és több oldalról is megdolgoztuk a témát, így volt sírás rívás, nevetés, kacagás és nagy összeborulás is. Nagyon különleges érzés volt lát, hogy ezek a csöppek miként birkóznak meg ezzel a témával, és hogy ebben a korban még mennyire nincs megerősödve a kudarctűrésük. Ezért leginkább ezt a területet fejlesztettük különböző játékokkal, illetve átbeszéltük azt is, hogy ki milyennek látja önmagát. Hiszen jól küzdeni csak akkor tudunk, ha ismerjük az erősségeinket és a gyengeségeinket.
Összességeben azt gondolom, ismét nagyot léptünk!!!