Közösen készítettük el megküzdési szivárványunkat, amit a teremben el is helyeztünk. A szivárvány színei különböző motiváló idézeteket, gondolatok, rajzokat tartalmaz.
Megküzdési stratégiák
Közösen készítettük el megküzdési szivárványunkat, amit a teremben el is helyeztünk. A szivárvány színei különböző motiváló idézeteket, gondolatok, rajzokat tartalmaz.
Több napot is szántunk a hónap témájának. Különböző szimbólumokat készítettünk, melyek segítségével megbeszéltük, hogy bizonyos helyzetekben hogyan érezzük magunkat és kik azok a személyek, akik segítettek minket az akadályok leküzdésében.
A frusztráció, szorongás, félelem, szomorúság, magány a gyerekek érzelmi életének gyakori vendégei. A felnőtteknek is nehéz a saját érzéseikkel megküzdeni, de a gyerekek még inkább ránk vannak utalva, keresik a megküzdési eszközöket. A kicsik számára rendkívül fontos és kedvelt eszköz a mese. Bezzeg Andrea :Aranykulcs című meséjét dolgoztuk fel a csoporttal. A mesehallgatás után, elmondták a gyerekek, hogy :Mi volt a sárkány célja? Miért rabolta el a királylányt? Hogyan változott meg Róza viselkedése? Megkértem a gyerekeket, mondjanak olyan nehéz helyzetet, amit meg kellett oldaniuk, de segítségre volt szükségük. Mi vagy ki segített nekik a megoldásban? Ha lenne egy aranykulcsuk mit nyitnának ki vele? A jóság, a szeretet, a segítségnyújtás eszközként használnák fel, jobbá tenni vele a világot – KULCS a Szívekhez!
Feloldó gyakorlatként a Hajótörés és Cápatámadás játékokat játszottuk el. Felszabadult játék zajlott, nagyon oda figyeltek, hogy mindenki megmeneküljön, mindenkinek legyen helye a hajón.
Zárásként kiszínezték a sárkányt a királylánnyal. Megkértem őket, olyan színeket használjanak, ahogyan érzik magukat! A szivárvány színei jelentek meg az alkotásokban.
Köröstarcsai Arany Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Megküzdési stratégiák-elég nehéz volt a kis elsőseim számára. A játékos gyakorlatok nagyon tetszettek nekik. Külön öröm volt felfedezni, hogy kinek mit jelent a neve. A varázscipőbe elkészítettük, hogy ki miért szeretne megküzdeni, ki mit szeretne elérni.
Az óra eleji ráhangolódás után a témakörhöz tartozó mesét figyelmesen hallgatta végig mindenki, közben színeztek a gyerekek.
Mindenki elmesélte, eddig mi volt a számára legnehezebb pillanat eddigi életében, s azon hogyan sikerült túllendülnie. A diákok végül rajzokkal és rövid motiváló szavakkal díszítették fel a megküzdés szivárványát.
Boldogságóránkat Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó.. dalával és az ehhez kapcsolódó mozgással kezdtük. Kiscsoportosaim nagy beleéléssel végezték a feszítő-lazító gyakorlatokat, nagyon élvezték a hosszabb relaxációt is. A gyerekek kérésére többször is meghallgattuk és mozgással kísértük a hónap során Szép nap, ölelj most át engem.. és Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek.. c. dalokat.
Nagy sikere volt a Pingvinek a jégtáblán mozgásos játéknak is. Az olvadó, egyre kisebb jégtáblára kellett ráállniuk a zene elnémulásakor, hogy megmeneküljenek a tengeri ragadozók elől.
Arckifejezéseket ábrázoló labdák segítségével emberi érzelmekről beszélgettünk. A gyerekek elmesélték, hogy ki mikor, mi miatt érzett boldogságot, szomorúságot, félelmet. Ezután szomorú és vidám arcot készíthettek, ki-ki hangulatának megfelelően választott „alkatrészeket”.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Cím: Megküzdési stratégiák
Helyszín: online tér
Időpont: 2021. 02. 18.
Foglalkozásvezető: Lőrincz Norbert
Kollégistáink az életükben sok helyzetben találkozhatnak majd olyan eseménnyel, amikor a megküzdési képességük fontos lesz, hogy „boldogan” vegyék az akadályt. Ez a foglalkozás ehhez kívánt az elméleti háttér áttekintésével segítséget adni.
A digitális oktatás nyújtotta lehetőségeken belül egy általam összeállított PPT-t – benne feladatokkal – küldtem el (Google Classroomon) az érintett tanulóknak. Ezeknek a feladatoknak a visszaküldésével vált teljesítetté a „foglalkozáson való részvétel”.
Mivel a tanév első digitális csoportfoglalkozásain már kicseréltük egymással gondolatainkat az “újévi fogadalmak” kapcsán célok eléréséről és azok megvalósításáról, a célhoz vezető úton való nehézségekkel való megküzdésről, így ezt a foglalkozást az előzetes ismereteikre építve építettem fel, vezettem.
A megküzdés fogalmi hátterének megismerése volt az első feladatuk – értelmi és érzelmi ráhangolásként –, majd Lazarus és Launier (1978) kétféle megküzdési formáját (probléma-, és érzelemközpontú) ismerhették meg.
Ezek után még bővítették ismeretüket Lazarus és Folkman (1986) további nyolcféle megküzdésre jellemző stratégiájával. Mindezekkel feladtuk is volt a későbbiekben.
Feladatul kapták:
– Határozzák meg, mit gondolnak, annak ellenére, hogy a megküzdés negatív érzést kelthet bennünk, miért és hogyan tehet minket boldoggá?
– A megismert megküzdési módok közül melyiket, melyikeket használják problémahelyzet során?
– Milyen építő relaxációs gyakorlatokat ismernek, amivel enyhíteni lehet a mindennapi stresszt?
Szép, igényes munkákat kaptam vissza a tanulóktól. Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár