A gyerekek a nevük jelentése alapján rajzolták meg magukat.
Megküzdési stratégiák
Iskolánk hatodik évfolyamának matematika óráin képességük szerinti csoportbontásban dolgoznak a tanulók, több más tantárgyhoz hasonlóan. Ennek az oktatási módszernek a célja az, hogy az eltérő motivációval, érdeklődéssel és felkészültséggel rendelkező gyerekek a saját tempójuk szerint, differenciáltan sajátítsák el az előírt követelményeket. Bizonyné Balogh Klára a Boldogságóra program keretében a februári témakörhöz kapcsolódva (megküzdési stratégiák) új pedagógiai módszert dolgozott ki az egyik hatodikos matematika csoport tagjainak motiválására, a minél eredményesebb tanulás érdekében történő ösztönzésükre. A módszer lényege, hogy a tanulók saját elhatározásukból folyamatosan pontokat gyűjtenek, amelyek összevonhatóak, beválthatóak különféle egyéni és csoportos jutalmakra. Így azoknál is lehet eredményt elérni, akik kevésbé fogékonyak, érdeklődőek a matematika, általában a tanulás iránt, de felkelthető a kíváncsiságuk, ha megfelelő és képességeikhez igazodó célokat tűzünk ki eléjük, pozitív pedagógiai szemlélettel és módszerekkel közelítünk feléjük. A tanulók hamar, egy-két hét után ráéreztek a pontgyűjtés értelmére, és munkavégzésüket a célkitűzéseikhez igazítottak. Izgalommal várják a következő órákat, a kötelező leckék teljesítése mellett szorgalmi feladatokkal készülnek, hogy gyarapíthassák pontjaikat, és beválthassák azokat a saját maguk vagy osztályuk jutalmazására.
Napocska csoport
Meghallgattuk Bartos Erika: Tükör című versét, ami hangulatokról szól és az ilyenkor látható arckifejezésekről. Ezután különböző arckifejezéseket ábrázoló kártyákat nézegettünk, megbeszéltük mikor vagyunk szomorúak, mitől félünk, mikor vagyunk mérgesek vagy boldogok. Feladatlapon lerajzoltuk vidám, mérges, szomorú arcokat. Farsangon ki is próbálták különböző arcokat vágtak tükör előtt, amit nagyon élveztek jót nevettek egymáson. Végül elkészítettük a csoport megküzdési tablóját: milyen módon tudunk rossz hangulatainkon úrrá lenni.
Pillangó csoport
A Pillangó csoportban a plüssök kiszabadításával kezdtük a téma feldolgozását. Majd elolvastam a gyerekeknek a mesét és meghallgattuk az aktuális boldogság -dalt is. Beszélgettünk arról, hogy milyen nehéz helyzetekbe kerülhetünk, és azokkal miképpen lehetséges megküzdenünk. A gyerekek számára mindez nehezen megérthető volt, így az első példákat én soroltam, majd kértem a gyerekeket, hogy gondoljanak saját személyükre, voltak-e már nehéz helyzetben, és ha igen hogyan küzdöttek meg vele. A szomorúság, nehézség távol tartására pedig elkészítettük az erőt adó pajzsunkat. Krepp papírból színes szalagokat ragasztottunk rá – a színek a vidámságot jelképezik rajta- a pajzs mögött állva mindenki jókedvre derül, elmúlik minden búja, baja.
Edelényi Mátyás Óvoda és Bölcsöde
A gyerekekkel eljátszottuk a gumiember játékot. Majd ellentétpáros játékot játszottunk, amely az elején kicsit nehezen ment. Beszélgettünk arról, hogy ha bármi szomorúság ér minket, az ima is segítségünkre lehet. Közösen elimádkoztuk a Szívből kérlek…kezdetű imát. Elkészítettük a csoport védőpajzsát, amely megvéd a bútól, bánattól. Ez a védőpajzs egy népies motívumokkal készített mandala. A népies motívum hűen tükrözi óvodánk néphagyományőrző programját. Az elkészítésben aktívan részt vettek a gyerekek, erősítettem az együtt tevékenykedés képességét, együtt végzett munka örömét. A készítés során alkalmaztam a differenciálás elvét. A kiscsoportosok piros krepp papírból gombócokat sodortak, majd felragasztották az előzőleg kivágott szívecske formára. A középsősök népi tulipánmotívum formára virág dekort ragasztottak. A nagyok pedig népi madármotívumot színeztek hagyománymegőrző mintával. Az elkészült képet örömmel helyeztük el a csoportszoba falára, melyet büszkén nézegetnek a gyerekek.
Edelényi Mátyás Óvoda és Bölcsöde
A gyerekekkel eljátszottuk a gumiember játékot. Majd ellentétpáros játékot játszottunk, amely az elején kicsit nehezen ment. Beszélgettünk arról, hogy ha bármi szomorúság ér minket, az ima is segítségünkre lehet. Közösen elimádkoztuk a Szívből kérlek…kezdetű imát. Elkészítettük a csoport védőpajzsát, amely megvéd a bútól, bánattól. Ez a védőpajzs egy népies motívumokkal készített mandala. A népies motívum hűen tükrözi óvodánk néphagyományőrző programját. Az elkészítésben aktívan részt vettek a gyerekek, erősítettem az együtt tevékenykedés képességét, együtt végzett munka örömét. A készítés során alkalmaztam a differenciálás elvét. A kiscsoportosok piros krepp papírból gombócokat sodortak, majd felragasztották az előzőleg kivágott szívecske formára. A középsősök népi tulipánmotívum formára virág dekort ragasztottak. A nagyok pedig népi madármotívumot színeztek hagyománymegőrző mintával. Az elkészült képet örömmel helyeztük el a csoportszoba falára, melyet büszkén nézegetnek a gyerekek.
Maci csoport
Kicsik és nagyok nap mint nap szembesülünk megoldásra váró helyzetekkel. És bár nem mindig van a kezünkben az irányítás, kellő leleményességgel, önbizalommal, egymást segítve szép eredményeket érhetünk el. Kedvenc mesehőseink is erre tanítanak bennünket: bármilyen nehézségből is van kiút és a legnagyobb akadályok is legyőzhetőek.
Az 1.c. osztály kiscsoportokban dolgozott a feladaton.
Közösen egyeztek meg a plakátok összeállítása során. Nagyon szépen megy a közös munka, mindenki kiveszi a részét a feladatból, mindenki beleadja személyiségét, ötleteit.
Sok erőforrást találtunk ami segít minket a nehézségek leküzdésében, mind az iskolában, mind az iskolán kívül, amit igyekeztek megjeleníteni a rajzokban, újságkivágásokban is.
Megjelenítettek külső segítő tényezőket és emellett a saját erejüket is megpróbálták szimbolizálni (agy, tudás, barátság, sport).
Somogyi Rezső Általános Iskola
A „Nevünk” feladat nagyon sok élményt jelentett a csoportnak. A kapott papírlapra ráírtam a nevüket és alá annak jelentését. Izgatottan várták, hogy kinek mit mondok és közösen keresték a gyermek jelleme és nevének jelentése közötti összefüggést. Még a hiányzok nevére is kíváncsiak voltak. Vidám órát töltöttünk együtt.