A gyerekekkel beszélgettünk arról,hogy anno amikor megszülettek a szüleik vajon miért pont ezt a keresztnevet választották nekik.Utána jártunk,hogy kinek mit jelent a neve.Ezután ezt rajzba foglalták a gyerekek,illetve a nevükhöz kapcsolódó képeket és történeteket kerestünk.Ezekből állítottuk össze az osztály plakátját.
Megküzdési stratégiák
A hónap dalának alábbi sora ihlette a boldogságórák e havi tevékenységeit:
„Ha magas hegyeket kell megmásznod érte….”
Megfestettük a megküzdés hegyeit, ahova képzeletben fel is mászunk.
Elkészült az iskola megküzdés szivárványa is, és ebben a hónapban kikeltek a boldogság fiókák is.
Nehéz hónap van mögöttünk, és több oldalról is megdolgoztuk a témát, így volt sírás rívás, nevetés, kacagás és nagy összeborulás is. Nagyon különleges érzés volt lát, hogy ezek a csöppek miként birkóznak meg ezzel a témával, és hogy ebben a korban még mennyire nincs megerősödve a kudarctűrésük. Ezért leginkább ezt a területet fejlesztettük különböző játékokkal, illetve átbeszéltük azt is, hogy ki milyennek látja önmagát. Hiszen jól küzdeni csak akkor tudunk, ha ismerjük az erősségeinket és a gyengeségeinket.
Összességeben azt gondolom, ismét nagyot léptünk!!!
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Szondy Máté és Szabó-Bartha Anett „Démonaink” című könyvükben három lépés megtételét javasolja a teljes, értelemteli élethez. Ezekről beszélgettünk az óra első részében.
Az ajánlott képekről megállapították, hogy mindegyiken az emberek boldogsággal eltöltött pillanatait láthatjuk, majd megosztottuk egymásnak saját élményeinket is.
A bugyelláris, a pipa, meg a süveg című mese nagyon tetszett nekik (már első osztályban is felolvastam, érdekes, hogy senki nem emlékezett rá). A meséhez tartozó kijelentések elhangzása után fel kellett állniuk, ha hullámhegyre ért szerintük a szereplő, és le kellett guggolni, ha hullámvölgybe került. Ők még ezt tovább fokozták a leülés, a lefekvés és a székre illetve padra állás lehetőségével is. Az utolsó állításnál mindenki felállt, de egy gyermek leült a székre. Szerinte az nem helyes, ha valaki, akitől csalással elvett mindent a földesúr lánya, de fondorlatos úton azért csak visszaszerzi azokat, mégis rajta hagyja a szarvat a lányon. Szavai elgondolkoztatták és egy kis vitára sarkallták az osztályt. Többen ennek hatására megváltoztatták a véleményüket.
A „Gumiember” és a „Bizalom” lazító gyakorlatok után különböző helyzetgyakorlatokat mutattak be egymásnak némán: közelítés-elhúzódás, odafordulás-elfordulás, figyelem-unalom, kíváncsiság-közömbösség, két idegen úr találkozása, barátnők találkozása, boszorkányok találkozása.
Lezárásként Bella zenéjének hallgatása közben a teljes ellazulás következett.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A februári boldogságóránkat egy feszültségoldó, lazító játékkal kezdtük. Gumiemberekké vált az osztály egyik fele, a másik pedig próbálta jól felpumpálni őket. Nagyon tetszett a gyerekeknek, óra végén újra el kellett játszanunk. Beszélgettünk az érzelmeinkről, interaktív játék segítségével próbáltuk felismerni őket. Az Agymanók c. film szereplőit is segítségül hívtuk. A gyerekek elmesélték milyen szituációkban találkoztak már Majréval, Derűvel, Undorral, Bánattal és Haraggal. Közösen gyűjtöttünk ötleteket, hogyan küzdjünk meg a rossz érzéseinkkel, hogyan kerülhetünk újra barátságba Derűvel egy-egy rossz élmény után.
Szülők segítségével mindenki utánanézett, hogy milyen személyiségjegyeket takar a keresztneve. Ezek közül választottak ki kettőt a gyerekek, amelyek erőforrást jelenthetnek a megküzdés során. Közösen elkészítettük az osztály védelmi pajzsát, amire felkerültek ezek az erősségek. Két pajzsból állt össze a szívünk, mely a legnagyobb erőforrást hordozza: a SZERETETET! Világbajnok bokszoló és egy igazi lovag a védelmezőnk, egy angyal mutatja a helyes utat, és persze fekete kiscicánk hozza a szerencsét.
AZ ERŐ VELÜNK VAN! Mindenkinek jutott a BOLDOGSÁG SZÉRUMBÓL!
A PAJZS EREJE mi vagyunk közösen, együtt a derecskei 3. b osztály!
Beszámoló
Boldogságóra 6. : Megküzdési stratégiák
Az óra időpontja: 2021. február 8.
Résztvevők: 3. osztály
A témát folyamatosan dolgoztuk fel a hónap során, s ha szükséges volt a nehézségek alkalmával a megküzdési módokat felidéztük és segítségül hívtuk a problémák megoldásához.
Bevezetővel indítottam a témát, ami kötetlen beszélgetésbe fordult. Saját velünk megtörtént élethelyzetekről meséltünk , hogy a megküzdés milyen módját választottuk a problémánkra. A relaxációt is többször használtuk a hónap során a hónap dalával együtt. A feldolgozáshoz : A Bugyelláris, a pipa meg a süveg című mesét hívtam segítségül. A gyerekek mindig szívesen hallgatják a meséket, ez most is így volt. Szívesen végezték a munkafüzetből választott labirintusokat is , mint problémamegoldó tevékenységet. Ezt követően aprócska rajzokat készítettünk a megküzdéseinkről, s ezekből válogattunk a közös védelmező pajzsunkhoz. Képként iskolánk új kabaláját is felhasználtuk, ez pedig Póka Szepi. A gyerekeknek nagyon tetszett a kabalafigura, különösen azért, mert elsőként használhatták fel munkájukhoz.
A szorgalmas hozzáállásunk, a segítőkészségünk és az akaratunk mindig segít bennünket a problémáink megoldásában. A meditáció is nagy segítségnek bizonyult az indulatok kezelésében.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
A gyerekek társas kapcsolatait erősíti a játék, ezért nevelő hatása elsődleges a közösségi életünkben. A megküzdési stratégiákhoz kapcsolódó közösségépítő, fejlesztő gyakorlatok és játékok minden nap jelen vannak csoportunkban. Az elmúlt napokban ezt a témát a programhoz kapcsolódó ,,Ellentétpárok” című játékkal vezettük be. Többen magukra ismertek és felfedezték mik azok a tulajdonságok, viselkedési módok amik jellemzőek a játékuk során. Egy szalagra ráírtuk és rajzoltuk a negatív jellemzőket, majd a nagycsoportosok Kisze bábjára közösen feltűztük, együtt dobtuk ki a félelmet, bánatot, kötözködést, árulkodást, bohóckodó viselkedést.
Tapasztalataink azt mutatják, a pozitív megerősítés nagy hatással van a gyermekek önismeretének fejlődésére, társas kapcsolataira ezért a Hajós mozgásosjáték a befogadást, az elfogadást segítette. A gyerekek a kis hajóba hívták,engedték mentették a bajba jutott hajó törötteket. Egymást megsegítve kellett küzdeniük, hogy mindannyian meg tudjanak menekülni. Másik napon kalapokat, álarcokat készítettünk ezeket társuk fejére, szemére kellett helyezniük versenyezve. Sok nevetés és mókázás kísérte a sietséget, próbálkozásaikat mire mindenkire felkerültek a kellékek. Közösen mondtunk verseket, énekeltünk. Fekete-fehér cica jelmezben Cica bálat rendeztünk, táncoltunk különböző koreográfiára, zenére. Ez a délelőtt is jótékonyan hatott a csoport-szellem, a „mi-tudat” alakulására, erősítésére.
A csoport pajzsot készített, ami megvédi őket a különböző negatív erőktől. A pajzsra bűvös szavakat írtak, amit közösség szinten is segítségül hívhatnak .
Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium
A mese olvasást követően, beszélgettünk e témáról. Jó hozzászólásaik voltak a gyerekeknek. Most a szorzótáblák megtanulásakor kell is a megküzdést gyakorolniuk 🙂 A keresztnevek jelentésének internetről történő megkeresése nagy izgalommal töltötte el őket, nem ismerte közülük még senki sem. Lerajzolni néhányuknak nehézséget okozott, de jó volt a hangulat.