A megküzdési stratégiák hónapjában sokat tanultunk újra. Önmagunkról és egymásról egyaránt. A kudarc,- nehézségek feldolgozásának gyakorlása folyamatos feladatunk,
hiszen sok esetben ez nehéz.
Ebben a hónapban megtanultuk, milyen módon vértezhetjük fel magunkat a kihívásokkal, új feladatokkal szemben.
A megküzdés jelentésének megismerése után a mesék világába kalandoztunk el. A bugyelláris, a pipa meg a süveg című történet sok izgalmas, váratlan fordulatot rejtett. A mese hőse kiállta a próbát, hiszen önzetlenül segített, így csodatévő tárgyakhoz jutott jószívűsége miatt. Több nehézség adódik útja során, de mégsem adja fel, és a segítő is visszatért, így a mese jól végződött. Nagyon szépen példázza ez a gyerekek mindennapi életét. Milyen fontos az iskolai életük során is a kitartás, az önzetlenség és hit ereje. Szerették a gyerekek ezt a mesét.
Felidéztük azokat a csodálatos segítőket, akik az ő életükben is ott vannak, szülőként, nagyszülőként, testvérként, barátként, tanítóként…
Nagyon örültek a társaikkal való közös feladatoknak, melyekben megtapasztalták, hogy együttes erővel, összefogással mennyivel könnyebb minden.
Megküzdési stratégiákkal ismerkedtek meg. Nagyon tetszett nekik a képregényes feladat is, ahol rajzban is kifejezhették gondolataikat. Az indulathőmérő elkészítésénél nagyon jó módszereket, bölcsességeket ismertünk meg.
A labirintusok, megerősítések izgalmas feladattal látták el a gyerekeket. Bagdi Bella dalai mára kedvencünkké váltak, sokukat kívülről fújják a gyerekek, a hónap dalát is nagyon szerették.
Megnézegettük az ajánlott képeket, amelyekről örömmel meséltek, saját élményeikkel színesítve beszámolóikat. Februári hónapunkat a Zárókörrel fejeztük be. Hálás szívvel köszönjük!
Megküzdési stratégiák
A relaxációs gyakorlatok közül „Az én hangom” nevűt választottuk ki, melyet bemutatás után a gyerekek közül is többen kezdeményeztek. Egymás hangjának, rezgésének átvétele érdekes feladatnak ígérkezett, és így gyorsan hangolódtunk a közös játékra.
Meghallgattuk közösen a megküzdési hónap dalát, Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó zenéjét, amire a gyerekek ösztönösen mozogtak, a bevont testrészek megfeszítésével és ellazításával. Kérték, hogy többször is hallgassuk meg, így kiélhették feszültségeiket.
Megismerkedtünk Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjével. A mesében Róza, királylányhoz nem méltó módon viselkedett, kinevette és megdobálta kővel az embereket, amiért a sárkány elrabolta és egy toronyvárba zárta. Innen csak úgy szabadulhatott, ha kiállja a három próbát. A gyerekek átélték a mese kapcsán, hogy a királylánynak ahhoz, hogy visszatérhessen a palotába, meg kellett változnia, helyrehozni a hibáit és kitartania a céljaiért. A mesében énekkel bátorította magát Róza, amit közösen mi is mondogattunk: Ha én egyszer útra kelnék, átszelném a nagy folyót…” . Végül a csodás szíve átsegítette a királylányt, megtalálta az aranykulcsot, ami a sárkány szívét nyitotta, így lett belőle királyfi.
A gyerekekkel megbeszéltük, ki mit nyitna ki az aranykulcsával, ha lenne. Olyan válaszokat adtak, mint titkos ajtó, ahol még senki nem járt; titkos fal, amiben kincs és pénz van. Érdekes módon, a legtöbben a legjobb barátjukat is beleszőtték a képzeletbeli történetükbe. Szívesen válaszoltak, a -„Mit kívánnál, ha lenne három kívánságod?-kérdésre: -„Azt kívánnám, hogy mindig szót fogadjanak a gyerekek, ne veszekedjünk, és egy igazi unikornist!” -Azt kívánnám, hogy legyen egy pacim, anyával elmenjünk lovagolni és vehessünk neki sok ennivalót!” -„Én azt kívánnám, hogy utazhassak vonattal, hogy eljussunk nyaralni és azt, hogy legyen nyár! -„Azt kívánnám, hogy legyen egy olyan dobozunk a barátommal, amiben mindig egy olyan játék van, amilyet kívánunk; legyen sok aranyunk, és hogy F. jöjjön oviba!”
Amikor nehéz helyzetbe kerülünk elővesznek minket a rossz érzések, ahogy a királylányt is a mesében. Kipróbáltuk, hol érezzük a boldogság, félelem, szeretet, szomorúság érzését. A feszültségek oldására megbeszéltük, mit tehetünk, a munkafüzet által ajánlott színezős feladaton bejelöltük, kinek mi segít.
A színes érzelmeket kifejező arcokat belamináltuk, és kitalálósat játszottunk. Megkértem a gyerekeket, hogy fejezzék ki arcukkal, gesztusaikkal amit a képen látnak és én majd kitalálom. A játékot nagyon élvezték, később cseréltünk. A nagycsoportosok közül néhányan lerajzolták magukat, különböző hangulatukban- a megadott arcformákba, fáradtan, kíváncsian, mérgesen, boldogan. Az ellentétpárok játék is tetszett a gyerekeknek, ezt is több alkalommal kipróbáltuk.
A „Gumiember” játék, megítélésem szerint nagyon jó segítette a belső feszültségek oldását, nem győztük újra játszani.
A választható feladatok közül elkészítettük a Katicák Pajzsát, ami megvéd minket bútól, bajtól. A kis képekből közösen választottunk, olyanokat amiket közösen alkalmazhatunk, amik segítenek átvészelni a szomorú pillanatokat, nehéz helyzeteket, vagy amik jobb kedvre derítenek minket. Mindenki kivette a részét, volt aki vágott, ragasztott, volt aki festett vagy színezett. Méltó helyre került a Boldogságvárunk közelébe.
Az Újszentiváni Süni kiscsoport a hónap témájának feldolgozását a Gumiember lazító-feszítő relaxációs gyakorlatával kezdte. Ezután érdeklődve hallgatták Süni Úr legújabb kalandjait. Történt ugyanis, hogy Süni Úr elindult megkeresni a legszebb tavaszi kertet, csakhogy út közben eltévedt…
A gyerekektől kért segítséget! Feladatul kapták azt, hogy keressék meg és vezessék vissza hozzánk, a csoportba. Segítségül egy-egy puzzle képet hagyott hátra bizonyos helységekben, hogy lássuk merre járt. S amikor a kirakós minden darabja a helyére került, akkor látták azt is, hogy merre ment tovább. A gyerekek nagy lelkesedéssel vetették bele magukat Süni úr megtalálásába. Nagy volt ám az öröm, amikor összetartó munkájuk eredményeként ráleltek a sünire és természetesen egy mese keretén belül meglett a legszebb kert is!
Ezután a szőnyegen körben ülve beszélgettünk azokról az érzésekről, amiket e feladat közben átéltek: az együttműködés sikerességéről, a félelmeink legyőzéséről. E beszélgetésbe bábokat hívtunk segítségül és belevontuk a mindennapi életünket is, örömeinket, bánatainkat.
Zárásként a heti mondókánkat mondtuk el különböző hangulatban, például szomorúan, vidáman, lelkesen. Természetesen a vidám táncos befejezés sem maradhatott el Bagdi Bella Jól érzem magam című dalára.
Zsiráf leszek
Mindenkinek vannak gondjai, problémái, amikre így vagy úgy, de reagálni kell. Fontos, hogy minél hamarabb megtanuljuk ezekre a pozitív, erőszakmentes választ, ami valljuk be, sokszor a felnőtteknek sem sikerül. Elsős Csoda-csapatommal ebben a hónapban megpróbáltunk zsiráfok lenni, és ez a folyamat a hónap végén sem fog megállni.
Volt boldogságóránk, de ahogyan lenni szokott, most is az egész hónapban az adott témára összpontosítottunk, nem csak boldogságórán.
Már a hónap elején elkezdtük a babjainkat csíráztatni. Egy-egy „személyre szabott” indítással egyenként dobálták bele a gyerekek a szemeket a kétféle üvegbe, majd egész hónapban a címkének megfelelő hangnemben beszéltünk azokhoz. Volt kedvesség is, de a gyerekek az összes feszültségüket is kimondhatták magukból a „sakáloknak”. Kísérletünk nem ért véget, kíváncsian várjuk, hogy „zsiráfjaink” milyen szépen fognak kihajtani.
Boldogságóránk egy lazító bevezető játékkal indult, mely során a gyerekek párokban dolgoztak, egymás mutató ujjai közé fogott hurkapálcikával sétáltak az Ellazulni, jaj de jó dalra. Figyeltek egymásra, egymás mozdulataira. Ezt a Bori és Julcsi összevesznek című mesével folytattuk, mely során voltak, akik magukra ismertek, így az tökéletes alapot nyújtott beszélgetésünkhöz. Miután egész hónapban a zsiráf-nyelvet próbáltuk használni, így nem volt kérdés, a kézműveskedés során zsiráf ujjbábot készítettünk. Az óra végi meditáció után mindenki kapott egy-egy zsiráf matricát, hogy azokkal egymásnak is jelezni tudjanak a bennük feltörő feszültségeknél, indulatok során.
A hónapban sokat foglalkoztunk az érzésekkel, azzal, hogy miképpen lehet a stresszes pillanatokból „jól kijönni”, azzal, hogy ha a szívünkből beszélünk és cselekszünk, már jó úton járunk. Jól szimbolizálta a zsiráf hatalmas szívét az egyik kislány farsangi szívecskéje, ami innentől a termünkben figyelmeztet arra, hogy igyekezzünk minden helyzetben „zsiráfok lenni”…
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Ismét történelmi olvasmányainkhoz kapcsolódva kezdtük a téma feldolgozását. Majd foglakoztunk a nevünk jelentésével. Megküzdési módokkal. Elkészítettük plakátunkat.
A megküzdéssel, a megküzdési stratégiákkal való tudatos foglalkozást hasznos már ebben az életkorban elkezdeni.
E témakör kapcsán abból indultunk ki, hogy minden ember kerül nehéz helyzetbe, érik kudarcok, fájdalmak. Ezek nélkül nem élhetünk, de legtöbb esetben lehetőségünk van ezekkel szembenézni, megküzdeni.
„A bugyelláris, a pipa meg a süveg” című mese feldolgozását követően a gyerekek személyes dolgaikról beszéltek. Nagyon őszintén, érzelmeiket nem elrejtve, több esetben felnőtteket meghazudtoló módon osztották meg gondolataikat. Egy alkalommal észre sem vettük, hogy már másfél órája ülünk körben, és hallgatjuk egymást.
A megküzdési stratégiák gyűjtéséből készítettük el közös munkánkat. Háttérként téglafalat gondoltak, mert azt nehéz ledönteni – gondolatmenetük szerint így kapcsolódik a témához. Erre a falra kövekbe írták azokat a megküzdési stratégiákat, amelyek az ő számukra hatékonyan alkalmazhatóak. Ötleteikkel mindannyian gazdagodtunk.
Sok szép pillanatot szereztek számomra tanítványaim, büszke vagyok rájuk!
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
A téma nagyon aktuális. Sajnos egyik tanulónk elveszítette a nagymamáját. Végigjártuk a megküzdési statégiákat, de lesz még dolgunk.
A nevek jelentése izgalmas feladat volt. Aki nem tudott utána nézni, annak én kerestem meg. Lelkesen rajzolták a plakáthoz a kis képeket. Érdekes, hogy a név jelentése és a gyermek jelleme sokszor hasonló volt.
Lurkóinkat semmi baj nem érheti, hisz egy Tünde (tündér) és egy Edit (harc) vigyáz az osztályra.
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
Visszaemlékeztünk, hogy januárban milyen célt tűztünk ki, mindenki saját céljaira gondolt.. Megbeszéltük, hogy ennek megvalósítása nem is olyan egyszerű dolog.. Egyetértettünk abban, hogy meg kell keresnünk a megfelelő utat ahhoz, hogy sikeresen megvalósítsuk, amit elterveztünk. Meg kell találni a megfelelő stratégiát, hogy elérjük céljainkat! A keresztrejtvény megoldása után rájöttünk, hogy együtt ez is sokkal könnyebb! Sok olyan helyzet adódhat, ami miatt feszültség van bennünk, izgulunk, ezért rosszul érezzük magunkat. Egy ábrán bejelölték, mit éreznek ilyenkor. Hogyan lazítsunk? Két kellemes dolgot választottam, színeztek és közben relaxációs zenét hallgattunk. Kár, hogy abba kellett hagyni… nagyon élvezték (csendesen) 🙂
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákról beszélgettünk az osztályban. Időszerű téma volt, hiszen a mindennapok már életre is hívták az alkalmazást. Egy-egy szituáció, helyzet kapcsán gyakorolhatták a gyerekek, hogy mit választanak a kialakult nehézség során a megküzdési eszköztárból, melyekről szó eset a foglalkozáson. Örömmel készítették a rajzokat, melyek jól tükrözik a csemeték NEVÉHEZ fűződő jelentést, jellemzőket.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákról beszélgettünk az osztályban. Időszerű téma volt, hiszen a mindennapok már életre is hívták az alkalmazást. Egy-egy szituáció, helyzet kapcsán gyakorolhatták a gyerekek, hogy mit választanak a kialakult nehézség során a megküzdési eszköztárból, melyekről szó eset a foglalkozáson. Örömmel készítették a rajzokat, melyek jól tükrözik a csemeték NEVÉHEZ fűződő jelentést, jellemzőket.