A gyerekekkel kikerestük és megbeszéltük keresztneveik jelentését, eredetét. Utána mindenki elkészítette a saját névjegykártyáját, amire leírta a keresztneve jelentését is, majd hozzá rajzolta a kézlenyomatát. Amikor mindenki elkészült vele az összesből egy plakátot hoztunk létre. A feladat nagyon tetszett a gyerekeknek és mindenki belevitte a saját egyéniségét, de a végén mégis egy egész lett, a MI védelmező plakátunk.
Megküzdési stratégiák
Boldogságóra program:
A februári feladat elkészítésénél a tanulók fantáziájára támaszkodtunk. Nyolc forgatókönyvből választottuk ki a számunkra legmegfelelőbbeket. Ennél a feladatnál az 5.a osztályosok is szívesen vállalkoztak szereplésre.
A jeleneteket úgy készítettük el, hogy a problémák megoldását – látszólag – James Gondra a híres „jótevőre” bízzuk. Valójában a problémákat nekünk egyedül kell megoldani. A segítség mindig jól jön, de nekünk készen kell állni, hogy segítsünk magunkon. Ha elég erősek vagyunk, akkor másokon. Így belőlünk is válhat James Gond vagy Jane Gond.
Zsótér Zsolt
A februári hónap témájával, a megküzdési stratégiákkal több napon át foglalkoztunk, hiszen igen érdekesnek tűntek a gyermekek számára, feldolgoztuk a különböző érzelmeket, hogyan fejezzük ki őket, megbeszéltük a félelmeiket és azt is, hogyan küzdjük le őket. A témát Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjével vezettem be. A mese segítségével a gyerekek megfogalmazták érzéseiket, a félelmeiket és a cél elérése érdekében tett erőfeszítéseket, megértették a megküzdés fogalmát is. Minden gyermek elmesélte hogy mitől fél és mit tesz, hogy elmúljon a félelme. Több gyermek fél a sötéttől, ilyenkor az anyukájukhoz bújnak, volt aki a takaró alá bújik, egy kislány a boszorkánytól fél, vele megbeszéltük, hogy a való életben nincsenek boszorkányok, csak a mesében, és azt is megfogalmaztuk, hogy mi erősek vagyunk és mindennel megküzdünk akárcsak a királylány a mesében. A foglalkozás végén eljátszottuk, dramatizáltuk a mesét különböző gesztusok és mimikák felhasználásával.
Másnap mi is megmutattuk, hogyan tudjuk kifejezni érzéseinket, majd a feladatlapon is megjelöltük az érzelmeinkhez tartozó különböző arckifejezéseket. Megbeszéltük a gyerekekkel azt is, hogy ki mitől érzi jobban magát, mi az a tevékenység, ami megnyugtatja, ha fél, vagy dühös, esetleg szomorú.
A hét végén az állatok farsangját tartottuk, állatmaszkokat készítettünk, megfogalmaztuk a mesékben milyen tulajdonságokkal ruházzák fel az állatokat és megbeszéltük milyen érzés lehet más bőrébe bújni.
A február számtalan lehetőséget biztosított számunkra, hogy a megküzdési stratégiákkal foglalkozzunk.
Február 22-én, a Magyar Parasport Napján osztályunk meghívást kapott a városi sportcsarnokba, ahol egy izgalmas, sportos délelőttöt tölthettünk el. Itt a gyerekeknek különböző helyzetekben lehetett megtapasztalniuk a más fogyatékossággal élők sportolását. Dobtak kossárra kerekesszékből, bocsáztak, vezették egymást vakon egy akadálypályán, csörgőlabdáztak, megismerkedtek a karok és a lábak akadályozottságával vagy hiányával küzdő sorstársaik sportolási lehetőségeivel, pl. az ülő zsinórlabdával,..stb.
Ha február, akkor farsang, de a pandémiás helyzet miatt most minden más! Nem tudtunk a nagy nyilvánosság előtt fellépni szokásos mókás műsorunkkal, de így szervezhettünk egy fergeteges osztálybulit! Tulajdonképpen ez egy vicces vetélkedő volt a javából, ahol a megküzdési stratégiákra igencsak szükségük volt a gyerekeknek. Büszkeséggel töltött el, hogy tanítványaim a versengés ellenére nem veszekedtek egymással, tényleg az együtt eltöltött időre és a játékra tudtak koncentrálni!Továbbá nagy örömöm volt, hogy az egyik kislány az előző hónapban kitűzött célját elérte és teljesítette.Életében először, önálló felkészülés után, egyedül mutatott be egy farsangi nyitótánc produkciót!
A választható feladatok közül a „Nomen est omen „lett a havi teljesítésünk, mely igen izgalmasnak mutatkozott.
(A „Segítünk” számunkra egyértelmű a mindennapjaink során, hiszen van látássérült osztálytárs, akinek kipakolnak a táskájából, ha arra van szüksége vagy autista társukat segítik).
A nevek jelentésének megfelelően képeket választottam ki, amelyeket a gyerekek elé kiterítve arra kértem őket, hogy próbálják kitalálni saját nevükhöz legjobban illő képet. Ezután mindenki megismerhette nevének jelentését. Volt ám meglepetés bőven! 🙂 Beszélgettünk arról is, hogy milyen mértében illik az illetőre, s legtöbben a nevükkel ellentétes fogalmakkal szemben érezték a legtöbb erőt.
Az osztály egy védelmező hálót tervezett, mely erős és áthatolhatatlan. Magukból „védelmi gyűrűt” képeztek, s mint a „Bosszúállók” szuperhős csapata különleges képességeikkel védelmezik azt, a betolakodó, negatív gondolatokkal, fogalmakkal szemben.
Ebben a hónapban a Nevünk feladatot választottuk. Mindenki nagy izgalommal állt neki neve jelentésének kutatásába. Nagyon érdekes volt megtudni, hogy kinek, mit jelent a neve. A gyerekek úgy döntöttek, hogy kis szörnyecskék képében támadnak bennünket a rossz tulajdonságok, rossz élmények. Ők pedig pajzsok mögé bújva, az iskolát körbe ölelve védik meg meg az osztályunkat és a többi gyereket is.
A hónapban több problémáról,sérelemről, vagy negatív érzésről esett szó.Hihetetlen, hogy mennyire sok gond nyomja a gyerekek lelkét, amit fel kell oldani!A boldogságórákon rengeteg relaxációs gyakorlatot végeztünk, beszélgettünk a gyerekek gondjairól és azok megoldási lehetőségeiről. Bagdi Bella dalait hallgatva kirajzolták magukból a diákok az általuk éppen aktuálisan problémát jelentő sérelmet,majd leírták, hogyan küzdenek meg ezzel.Megállapítottuk, hogy a”A kulcs én vagyok!” -hiszen magamban kell elindítanom azt a folyamatot, amivel a pozitív energiákat összpontosítom egy-egy probléma megoldásakor,vagy fájdalom leküzdésekor. Ha pedig egyedül nem megy, akkor segítséget kell kérni!
A megküzdési stratégiák hónapjában sokat tanultunk újra. Önmagunkról és egymásról egyaránt. A kudarc,- nehézségek feldolgozásának gyakorlása folyamatos feladatunk,
hiszen sok esetben ez nehéz.
Ebben a hónapban megtanultuk, milyen módon vértezhetjük fel magunkat a kihívásokkal, új feladatokkal szemben.
A megküzdés jelentésének megismerése után a mesék világába kalandoztunk el. A bugyelláris, a pipa meg a süveg című történet sok izgalmas, váratlan fordulatot rejtett. A mese hőse kiállta a próbát, hiszen önzetlenül segített, így csodatévő tárgyakhoz jutott jószívűsége miatt. Több nehézség adódik útja során, de mégsem adja fel, és a segítő is visszatért, így a mese jól végződött. Nagyon szépen példázza ez a gyerekek mindennapi életét. Milyen fontos az iskolai életük során is a kitartás, az önzetlenség és hit ereje. Szerették a gyerekek ezt a mesét.
Felidéztük azokat a csodálatos segítőket, akik az ő életükben is ott vannak, szülőként, nagyszülőként, testvérként, barátként, tanítóként…
Nagyon örültek a társaikkal való közös feladatoknak, melyekben megtapasztalták, hogy együttes erővel, összefogással mennyivel könnyebb minden.
Megküzdési stratégiákkal ismerkedtek meg. Nagyon tetszett nekik a képregényes feladat is, ahol rajzban is kifejezhették gondolataikat. Az indulathőmérő elkészítésénél nagyon jó módszereket, bölcsességeket ismertünk meg.
A labirintusok, megerősítések izgalmas feladattal látták el a gyerekeket. Bagdi Bella dalai mára kedvencünkké váltak, sokukat kívülről fújják a gyerekek, a hónap dalát is nagyon szerették.
Megnézegettük az ajánlott képeket, amelyekről örömmel meséltek, saját élményeikkel színesítve beszámolóikat. Februári hónapunkat a Zárókörrel fejeztük be. Hálás szívvel köszönjük!
A relaxációs gyakorlatok közül „Az én hangom” nevűt választottuk ki, melyet bemutatás után a gyerekek közül is többen kezdeményeztek. Egymás hangjának, rezgésének átvétele érdekes feladatnak ígérkezett, és így gyorsan hangolódtunk a közös játékra.
Meghallgattuk közösen a megküzdési hónap dalát, Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó zenéjét, amire a gyerekek ösztönösen mozogtak, a bevont testrészek megfeszítésével és ellazításával. Kérték, hogy többször is hallgassuk meg, így kiélhették feszültségeiket.
Megismerkedtünk Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjével. A mesében Róza, királylányhoz nem méltó módon viselkedett, kinevette és megdobálta kővel az embereket, amiért a sárkány elrabolta és egy toronyvárba zárta. Innen csak úgy szabadulhatott, ha kiállja a három próbát. A gyerekek átélték a mese kapcsán, hogy a királylánynak ahhoz, hogy visszatérhessen a palotába, meg kellett változnia, helyrehozni a hibáit és kitartania a céljaiért. A mesében énekkel bátorította magát Róza, amit közösen mi is mondogattunk: Ha én egyszer útra kelnék, átszelném a nagy folyót…” . Végül a csodás szíve átsegítette a királylányt, megtalálta az aranykulcsot, ami a sárkány szívét nyitotta, így lett belőle királyfi.
A gyerekekkel megbeszéltük, ki mit nyitna ki az aranykulcsával, ha lenne. Olyan válaszokat adtak, mint titkos ajtó, ahol még senki nem járt; titkos fal, amiben kincs és pénz van. Érdekes módon, a legtöbben a legjobb barátjukat is beleszőtték a képzeletbeli történetükbe. Szívesen válaszoltak, a -„Mit kívánnál, ha lenne három kívánságod?-kérdésre: -„Azt kívánnám, hogy mindig szót fogadjanak a gyerekek, ne veszekedjünk, és egy igazi unikornist!” -Azt kívánnám, hogy legyen egy pacim, anyával elmenjünk lovagolni és vehessünk neki sok ennivalót!” -„Én azt kívánnám, hogy utazhassak vonattal, hogy eljussunk nyaralni és azt, hogy legyen nyár! -„Azt kívánnám, hogy legyen egy olyan dobozunk a barátommal, amiben mindig egy olyan játék van, amilyet kívánunk; legyen sok aranyunk, és hogy F. jöjjön oviba!”
Amikor nehéz helyzetbe kerülünk elővesznek minket a rossz érzések, ahogy a királylányt is a mesében. Kipróbáltuk, hol érezzük a boldogság, félelem, szeretet, szomorúság érzését. A feszültségek oldására megbeszéltük, mit tehetünk, a munkafüzet által ajánlott színezős feladaton bejelöltük, kinek mi segít.
A színes érzelmeket kifejező arcokat belamináltuk, és kitalálósat játszottunk. Megkértem a gyerekeket, hogy fejezzék ki arcukkal, gesztusaikkal amit a képen látnak és én majd kitalálom. A játékot nagyon élvezték, később cseréltünk. A nagycsoportosok közül néhányan lerajzolták magukat, különböző hangulatukban- a megadott arcformákba, fáradtan, kíváncsian, mérgesen, boldogan. Az ellentétpárok játék is tetszett a gyerekeknek, ezt is több alkalommal kipróbáltuk.
A „Gumiember” játék, megítélésem szerint nagyon jó segítette a belső feszültségek oldását, nem győztük újra játszani.
A választható feladatok közül elkészítettük a Katicák Pajzsát, ami megvéd minket bútól, bajtól. A kis képekből közösen választottunk, olyanokat amiket közösen alkalmazhatunk, amik segítenek átvészelni a szomorú pillanatokat, nehéz helyzeteket, vagy amik jobb kedvre derítenek minket. Mindenki kivette a részét, volt aki vágott, ragasztott, volt aki festett vagy színezett. Méltó helyre került a Boldogságvárunk közelébe.
Az Újszentiváni Süni kiscsoport a hónap témájának feldolgozását a Gumiember lazító-feszítő relaxációs gyakorlatával kezdte. Ezután érdeklődve hallgatták Süni Úr legújabb kalandjait. Történt ugyanis, hogy Süni Úr elindult megkeresni a legszebb tavaszi kertet, csakhogy út közben eltévedt…
A gyerekektől kért segítséget! Feladatul kapták azt, hogy keressék meg és vezessék vissza hozzánk, a csoportba. Segítségül egy-egy puzzle képet hagyott hátra bizonyos helységekben, hogy lássuk merre járt. S amikor a kirakós minden darabja a helyére került, akkor látták azt is, hogy merre ment tovább. A gyerekek nagy lelkesedéssel vetették bele magukat Süni úr megtalálásába. Nagy volt ám az öröm, amikor összetartó munkájuk eredményeként ráleltek a sünire és természetesen egy mese keretén belül meglett a legszebb kert is!
Ezután a szőnyegen körben ülve beszélgettünk azokról az érzésekről, amiket e feladat közben átéltek: az együttműködés sikerességéről, a félelmeink legyőzéséről. E beszélgetésbe bábokat hívtunk segítségül és belevontuk a mindennapi életünket is, örömeinket, bánatainkat.
Zárásként a heti mondókánkat mondtuk el különböző hangulatban, például szomorúan, vidáman, lelkesen. Természetesen a vidám táncos befejezés sem maradhatott el Bagdi Bella Jól érzem magam című dalára.
Zsiráf leszek
Mindenkinek vannak gondjai, problémái, amikre így vagy úgy, de reagálni kell. Fontos, hogy minél hamarabb megtanuljuk ezekre a pozitív, erőszakmentes választ, ami valljuk be, sokszor a felnőtteknek sem sikerül. Elsős Csoda-csapatommal ebben a hónapban megpróbáltunk zsiráfok lenni, és ez a folyamat a hónap végén sem fog megállni.
Volt boldogságóránk, de ahogyan lenni szokott, most is az egész hónapban az adott témára összpontosítottunk, nem csak boldogságórán.
Már a hónap elején elkezdtük a babjainkat csíráztatni. Egy-egy „személyre szabott” indítással egyenként dobálták bele a gyerekek a szemeket a kétféle üvegbe, majd egész hónapban a címkének megfelelő hangnemben beszéltünk azokhoz. Volt kedvesség is, de a gyerekek az összes feszültségüket is kimondhatták magukból a „sakáloknak”. Kísérletünk nem ért véget, kíváncsian várjuk, hogy „zsiráfjaink” milyen szépen fognak kihajtani.
Boldogságóránk egy lazító bevezető játékkal indult, mely során a gyerekek párokban dolgoztak, egymás mutató ujjai közé fogott hurkapálcikával sétáltak az Ellazulni, jaj de jó dalra. Figyeltek egymásra, egymás mozdulataira. Ezt a Bori és Julcsi összevesznek című mesével folytattuk, mely során voltak, akik magukra ismertek, így az tökéletes alapot nyújtott beszélgetésünkhöz. Miután egész hónapban a zsiráf-nyelvet próbáltuk használni, így nem volt kérdés, a kézműveskedés során zsiráf ujjbábot készítettünk. Az óra végi meditáció után mindenki kapott egy-egy zsiráf matricát, hogy azokkal egymásnak is jelezni tudjanak a bennük feltörő feszültségeknél, indulatok során.
A hónapban sokat foglalkoztunk az érzésekkel, azzal, hogy miképpen lehet a stresszes pillanatokból „jól kijönni”, azzal, hogy ha a szívünkből beszélünk és cselekszünk, már jó úton járunk. Jól szimbolizálta a zsiráf hatalmas szívét az egyik kislány farsangi szívecskéje, ami innentől a termünkben figyelmeztet arra, hogy igyekezzünk minden helyzetben „zsiráfok lenni”…