A harmadikosok biztató mondatokkal erősítik magukat a céljaik eléréséhez.
Megküzdési stratégiák
Az óvodai jeleinkhez is kötődünk még, a képek kellemes emlékeket, hasznos tulajdonságokat idéznek fel.
Foglalkozásunkat relaxációval indítottuk. Az öt perces meditációhoz én írtam szöveget és a gyerekek tornaszőnyegen zenét hallgatva pihentek. Az órát körkérdéssel indítottuk. Kinek hogyan telt a hétvége és most hogyan érzi magát? Az első feladat az volt, hogy Bagdi Bella Bátorság dalát hallgatva a kinyomtatott szövegen húzzák alá azokat a mondatokat, amelyek a beteg gyerkeket bíztatják a Heim Pál Gyermekkórházban. Egy PPt bemutatóban gyűjtöttem össze a téma legfontosabb elemeit: Mi a stressz, pozitív és negatív stressz? Mi az akut és krónikus stressz? Miért nem kapnak gyomorfekélyt a zebrák? Hogyan lehet kezelni a feszültséget? Mi a megküzdés? Milyen stratégiákat használhatunk? Elmeséltem klasszikus megküzdési élethelyzeteket. Placid atya lágerben való túlélését. Régebbi és modern szakemberek véleményét ismertettem meg a gyerekekkel. Pl.Mérey Ferenc vagy Dr Almási Kitty. Ezután a probléma és az érzelemközpontú megküzdési stratégiákat ismertük meg és válogattuk a hozzájuk tartozó megküzdési módokat. A gyerekek szituációs kártyákat kaptak, az azon lévő kulcsokat kiszínezték és táblaragasztóval a megfelelő megküzdési módhoz ragasztották a kártyákat a táblára. Videón néztük meg egy osztály jelenetét, hogyan oldják meg egy osztálytársuk problémáját. (A fiút lopással gyanúsították) Megbeszéltük a különféle megküzdési módokat. A gyerekek szituációkat kaptak és csoportmunkában próbáltak különféle nehéz helyzeteket megoldani. Nehéz helyzeteket „kereteztünk” át Bagdi Bella Életbátorság dalával, úgy hogy a szókártyát átfordítottuk a másik oldalára. Végül stresszoldó technikákat színezőkön gyűjtöttünk össze.
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az egyik érdekes boldogságóránk ebben a hónapban: A célok kitűzése után meghatározzuk az eszközöket, utakat, hogy sikerüljön elérni a vágyainkat, céljainkat. Például azok a gyerekek, akik nem tudták egyedül megtalálni a labirintusból a kiutat, segítséget kérhettek. Nem mindenkinek volt egyformán egyszerű ez a feladat. De a könnyű kerek labirintusból kijutni egyedül nem ment senkinek. Érdekes volt megfigyelni, mi volt a gyerekek első reakciója a feladat elhangzása után: bekötött szemmel kell megrajzolni a helyes utat. Az óra végén megbeszéltük, milyen érzés volt segíteni, hallgatni a szóbeli irányítást, mi volt a véleményük a nehézség leküzdéséről.
A téma feldolgozása során sokat játszottunk, megküzdöttünk különböző feladatokkal, akadályokkal. A mese meghallgatása után nagy sikere volt a boszi által eltüntetett plüss állatok kiváltásának: énekkel, verssel, játékos feladatokkal lehetett visszaszerezni az ellopott plüssöket, minek során sokat nevettünk, biztattuk egymást. A feladatlap színezése során Bella dalait hallgattuk és ahol tudtuk énekeltük , jókedvűen töltöttük el ezt a délelőttöt.
A február számtalan lehetőséget biztosított számunkra, hogy a megküzdési stratégiákkal foglalkozzunk.
Február 22-én, a Magyar Parasport Napján osztályunk meghívást kapott a városi sportcsarnokba, ahol egy izgalmas, sportos délelőttöt tölthettünk el. Itt a gyerekeknek különböző helyzetekben lehetett megtapasztalniuk a más fogyatékossággal élők sportolását. Dobtak kossárra kerekesszékből, bocsáztak, vezették egymást vakon egy akadálypályán, csörgőlabdáztak, megismerkedtek a karok és a lábak akadályozottságával vagy hiányával küzdő sorstársaik sportolási lehetőségeivel, pl. az ülő zsinórlabdával,..stb.
Ha február, akkor farsang, de a pandémiás helyzet miatt most minden más! Nem tudtunk a nagy nyilvánosság előtt fellépni szokásos mókás műsorunkkal, de így szervezhettünk egy fergeteges osztálybulit! Tulajdonképpen ez egy vicces vetélkedő volt a javából, ahol a megküzdési stratégiákra igencsak szükségük volt a gyerekeknek. Büszkeséggel töltött el, hogy tanítványaim a versengés ellenére nem veszekedtek egymással, tényleg az együtt eltöltött időre és a játékra tudtak koncentrálni!Továbbá nagy örömöm volt, hogy az egyik kislány az előző hónapban kitűzött célját elérte és teljesítette.Életében először, önálló felkészülés után, egyedül mutatott be egy farsangi nyitótánc produkciót!
A választható feladatok közül a “Nomen est omen “lett a havi teljesítésünk, mely igen izgalmasnak mutatkozott.
(A “Segítünk” számunkra egyértelmű a mindennapjaink során, hiszen van látássérült osztálytárs, akinek kipakolnak a táskájából, ha arra van szüksége vagy autista társukat segítik).
A nevek jelentésének megfelelően képeket választottam ki, amelyeket a gyerekek elé kiterítve arra kértem őket, hogy próbálják kitalálni saját nevükhöz legjobban illő képet. Ezután mindenki megismerhette nevének jelentését. Volt ám meglepetés bőven! 🙂 Beszélgettünk arról is, hogy milyen mértében illik az illetőre, s legtöbben a nevükkel ellentétes fogalmakkal szemben érezték a legtöbb erőt.
Az osztály egy védelmező hálót tervezett, mely erős és áthatolhatatlan. Magukból “védelmi gyűrűt” képeztek, s mint a “Bosszúállók” szuperhős csapata különleges képességeikkel védelmezik azt, a betolakodó, negatív gondolatokkal, fogalmakkal szemben.