Ebben a hónapban a megküzdéseinkkel, konfliktusmegoldásokkal foglalkoztunk. Beszélgettünk hogy
a nehéz helyzetbe kerülünk, hogyan, milyen formában oldjuk meg. Elkészítettük közösen Jancsi bohócot, melyre ráragasztottuk a megküzdési céljainkat. Relaxáltunk, hallgattuk Bagoly Béla dalait. Többféle megküzdési játékot játszottunk. ( hajótörés, toronyépítés, Grimasz )
Megküzdési stratégiák
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Megküzdési stratégiák
Ebben a hónapban tényleg a megküzdés került előtérben. A gyermekek betegség miatt nagyon sokat hiányoztak és előfordult az is, hogy karanténba zártak minket. Sajnos így most nem én, hanem egy másik óvónő tartotta meg a boldogságórát a csoportjában, mert az én csoportomban sokat betegeskedtek a gyermekek.
Relaxációs gyakorlattal kezdték Bagdy Emőkétől. Majd beszélgettek arról, hogy mi az a stressz, feszültség, mivel kell az ovisoknak naponta megküzdeniük. Ezt követte az „Ellazulni jaj de jó” zenére táncolás. Elbábozták az Aranykulcs c. mesét.
Különböző játékos feladatokon keresztül ismerkedtek a témával.
Játék leírás: A gyermekek levelet kaptak egy póktól, és a levélben lévő feladatokat kellett megoldaniuk, hogy visszaszerezzék az elrabolt plüsseiket.
1. Éneklés és dal lejátszása
2. Ritmustapsolása az Erre kakas c. mondókára
3. Akadálypályán való küzdelem
4. A pók barlangjában bemenni és kimenteni a plüsst
Mindezek mellett Hajótörés c. játékot is eljátszották, majd feladatlapoztak az asztalnál.
A gyermekek nagyon élvezték a sok színes feladatot. Remélem a következő boldogságórát már az én csoportomban is megtarthatom.
Budapest XVI. Kerületi Általános Iskola
I. Szavak értelmezése, magyarázata: küzdés, megküzdés,stratégia
II. Könyv 171.o. képének megjelenítése, elemzése; cím adása; történet kitalálása hozzá
III. A szamár története; feldolgozás; tanulság megfogalmazása
IV. Stresszkezelés és módszerei; tanácsok egymásnak
V.Relaxáció
A hónap témája egyfajta életre való felkészítő tréningnek is betudható volt. Hiszen az élet is erről szól, megküzdünk a céljaink eléréséért valamint helyrehozzuk azokat a dolgokat, amiket elrontottunk.
Rengeteg feladatot végeztünk el a hónap folyamán.
A Zálogosdi nevű játék beépíthető volt a mindennapi rutin elvégzésébe. Minden nap reggel átbeszéljük a gyerekekkel a szabályokat a csoportszobában. Aki nem tartotta be a hónapban, azt „megbüntettük” és egy személyes tárgyát be kellett adja zálogba. Ezt a nap végén kiválthatta és visszakaphatta, amennyiben valamilyen feladatot elvégzett cserébe. Egymásnak találtak ki kisebb-nagyobb kreatív „büntető” feladatokat.
Meghallgattuk a hónap dalát, amit már ismernek nagyon jól a gyerekek, hiszen Bagdi Bella: Ellazulni, jaj, de jó című dalát relaxációs gyakorlatként szívesen hallgattatom velük más alkalmakkor is.
Elmeséltem az Aranykulcs c. mesét, melyet érdeklődve figyeltek. Ezután átbeszéltük, hogy miről szól valójában a mese. A történet segített megértetni, hogy mi is az a megküzdés, hogyan, milyen formában jelenik meg az emberek életében.
Játszottuk a Hajótörés és a Cápatámadás nevű játékokat, mely a megküzdés mellett a csoport közösségépítésének lehetőségét is magában rejtette. Felhívta a figyelmet egymás megsegítésére, valamint a problémamegoldó gondolkodásukat is fejlesztette.
A megküzdés témájába jól beilleszthető volt a farsangi hetünk is, amikor több tevékenységünk is ehhez volt kapcsolható. Hiszen megküzdöttünk, míg elkészültek a játékbohócok, farsang napján pedig egymással vetélkedtek a gyerekek.
Jó összehangoló játéknak bizonyult a Gumiember nevű légzőgyakorlat.
Szókincsfejlesztő játékként is szoktam játszani az Ellentétpárok nevű gyakorlatot, amelyben a nagycsoportosok igazán jól szerepeltek.
A Hangszersimogató: Behozzuk az egészséget c. dala áthatotta az egész farsangi hetünket. Zenehallgatásként, valamint zenével való játékoknál is ezt kapcsoltuk be pl. székfoglalós, szoborjáték. Kifejezetten tetszett számomra a hangszerelése, azóta az egész albummal szívesen ismerkedünk.
Elkészítettük a Ficánka csoportot védelmező pajzsunkat is, mely több napos projekt volt és arra törekedtem, hogy mindenki vegyen részt az elkészítésében. Több technikával készült el (festés, sorminta ragasztás nagyokkal, színezés, vágás).
Végül felkerült a következő lépcsőfokra a megküzdés jele is a Boldogság Várához vezető úton.
Nem hagyományos órai keretek között nézte meg iskolánk néhány felsős osztály A kismadár című filmet. Utána beszélgettünk a szereplők megküzdési stratégiájáról, beleélve magunkat egy-egy ember érzéseibe, problémáiba.
Nem hagyományos órai keretek között nézte meg iskolánk néhány felsős osztály A kismadár című filmet. Utána beszélgettünk a szereplők megküzdési stratégiájáról, beleélve magunkat egy-egy ember érzéseibe, problémáiba.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A gyerekekkel Boldog Dóra arról beszélgetett, hogy nap mint nap adódnak problémák, összetűzések, kisebb viták, megoldandó problémák minden ember életében. Mivel már nagycsoportosok vagyunk, néhányan szépen összetett mondatokban megfogalmazták, hogy ők milyen problémákkal küszködnek, és együtt igyekeztünk ezekre a helyzetekre megoldást ajánlani. Nagyon jó kis érvelések hangzottak el, még azoknak a szájából is, akik szinte minden konfliktusban benne vannak. Örömmel tapasztaltam, hogy a boldogságfoglalkozások hatására többen is fontosnak tartották a relaxáció alkalmazását vagy a társak támogatását, a különböző stresszes helyzetek kezelésére. A stessz kezelésére és a kudarctűrő képesség fejlesztésére nagyon jó alkalom nyilt a farsangi ügyességi játékokban való részvétellel, ahol egyénileg, párban és csapatban is megküzdhettek egymással a gyerekek.
Az előző feltöltéshez a képek lemaradtak így még pár képet feltöltök.
Megküzdési stratégiák, ez a téma talán 2019 március hónapjától az emberek felé fölött van.Hiszen új helyzetek vannak melyek új megoldásokra várnak. S valóban én úgy érzem hogy ez most nem csak a februári hónapot hanem a már átélt és még az előttünk álló hónapokra is vonatkozik.Február a farsang hónapja, várjuk hogy közös mulatozás legyen szülők, gyerekek és óvodai dolgozók között. Ez azonban most nem lehet….Így a gyerekekkel mi közösen egy kis műsort állítottunk össze, mely a mi kis közös „TITKUNK”volt .Ezt a farsang napján felvettük és a szülők számára az óvodai zárt csoportunkba osztottuk meg.Szerencsés napnak mondhatjuk hiszen a 26 gyerekből 1 hiányzott, így egy hatalmas mulatság kerekedet,ahol fánkot sütöttünk, táncoltunk, zsákbamacskát húztunk, és jól elkergettük a telet. Csoportunk elé pedig újabb feladatok kerültek méghozzá dobozokból különböző „csodák” létrehozása. Így a gyerekekkel közös alkotásba, ötletelésbe fogtunk. Így eddig szülötte egy doboz traktor ,hozzá dobozokból különböző állatok, és egy vár a közeledő március 15 -re,és még vannak további ötletek pl építő kockán,ló a fiúknak , korona a lányoknak……Nagyon ügyesen küzdöttek a gyerekek a nagy dobozok festésével, ragasztásával…..A nagy munka után azonban jól esett elvégezni néhány relaxációs gyakorlatot és meghallgatni a hónap dalát, melyet később már a munka során hallgattunk .
Februári témánk a „megküzdési stratégiák” volt, amit a témához kitalált ötlet miatt minden nap gyakoroltunk. Még januárban elhatároztam, hogy „behozom” a tévében zajló Exatlon Hungary-t az iskola falai közé. A testnevelésórákon zajló versengés mellett a tanórákon való aktív részvétel, a házi feladatok, de még a késés is a csapat rovására, vagy előnyére ment, megy. A hónap témájához tökéletesen kapcsolódott, mivel testnevelésórákon a „pirosak” és a „kékek” küzdöttek egymással, de ami ettől fontosabb volt, hogy leküzdötték önmaguk rossz tulajdonságait, megtanultak egymásért küzdeni, egymást segíteni a győzelem reményében.
A versengés mellett ismét eljött hozzánk a meseterapeutánk, aki a Három kismalac meséjét dolgozta fel a gyerekekkel, a témához kapcsolódva. Farsangra készülve busóálarcot készítettünk, majd a farsang utolsó napján az iskola többi tanulójával kiszebábot égettünk.
Annyiban volt ez különleges esemény, hogy minden tanuló felírta egy lapra, hogy milyen rossz tulajdonságától, szokásától, félelmétől szeretne megszabadulni, amit a kisze báb táskájába tettünk, majd elégettünk a babával együtt.
Az egyik rajzórán pedig a februári témához adott ötletet valósítottuk meg. Beszélgettünk a keresztnevekről, kinek mit jelent a neve, a gyerekek megkérdezték a szüleiket, hogy kitől kapták a nevüket. Ezt követően a tanulók a saját neveikből készítettek egy kis szörnyet, manót, aki majd védelmezi őket, ha bármi baj történne velük.
Mozgalmas hónapon vagyunk túl, márciusban folytatjuk a kihívást, és a boldogságóra programjait.