A februári hónap témája a megküzdés volt. Végzős osztályommal megbeszéltük a fogalmat, hogy kinek, mit jelent az, hogy megküzdeni a nehézségekkel. Sajnos a hónapok óta tartó otthonlét a diákok megküzdési módszereit is lecsökkentette, motiválatlanok, beszűkültek lettek. Az utazó történetét dolgoztuk fel, amely segített a diákoknak megérteni, hogy milyen fontos problémáinkkal megküzdeni, és a megoldásokon dolgozni szükséges.
Megküzdési stratégiák
A pajzsra olyan rajzok kerültek fel, amelyek azokhoz a gyerekekhez kapcsolódnak, akiknek be tudtuk azonosítani a nevük jelentését.
A megküzdési stratégiák témát különösen szerették a gyerekek. Mindenki megoszthatta a társaival, hogy hogyan bírkózik meg a nehézségekkel. Egészen egyedi dolgokat hallhattunk. Például van, aki elvonult, van, aki énekelt, dühöngött vagy futott egy kört az udvaron. Kitaláltunk egy játékot a gyerekekkel. Különböző szerepkártyák közül lehetett választani, amelyeken a következő feliratok álltak:
anya-gyermek
anya-apa
tanár-diák
diák-diák
vevő-boltos
fiú-lány
A szerepeknek megfelelően egy konfliktussal tarkított szituációt kellett kitalálniuk és eljátsszaniuk a megoldással együtt. A legjobban sikerültet osztom meg Veletek. Anya-gyermek kártya, a gyerekek szeretnénk csokoládét, de anyuka hajthatatlan. Akkor kitalálja, hogy a gyerekek segítsenek kutyát sétéltatni, legyen egy céljuk, egy feladatuk, amelyért jutalomnként megkaphatják a csokoládét. Fogadjátok szeretettel!
A megküzdési stratégiák témát különösen szerették a gyerekek. Mindenki megoszthatta a társaival, hogy hogyan bírkózik meg a nehézségekkel. Egészen egyedi dolgokat hallhattunk. Például van, aki elvonult, van, aki énekelt, dühöngött vagy futott egy kört az udvaron. Kitaláltunk egy játékot a gyerekekkel. Különböző szerepkártyák közül lehetett választani, amelyeken a következő feliratok álltak:
anya-gyermek
anya-apa
tanár-diák
diák-diák
vevő-boltos
fiú-lány
A szerepeknek megfelelően egy konfliktussal tarkított szituációt kellett kitalálniuk és eljátsszaniuk a megoldással együtt. A legjobban sikerültet osztom meg Veletek. Anya-gyermek kártya, a gyerekek szeretnénk csokoládét, de anyuka hajthatatlan. Akkor kitalálja, hogy a gyerekek segítsenek kutyát sétéltatni, legyen egy céljuk, egy feladatuk, amelyért jutalomnként megkaphatják a csokoládét. Fogadjátok szeretettel!
Ezen a februári alkalmon a gyerekek problémáit beszéltük meg. Mindenki kis segítséggel elmondta, hogy milyen problémái vannak az iskolában, majd tanáccsal láttuk el. Szóba jött az is, hogy gyakran a problémák oka mi saját magunk vagyunk, és nagyon fontos, hogy képezzük magunkat, ügyesedjünk. Az óra végén mindenki önarcképet rajzolt.
MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK 1.
(3-6 év részére)
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Mozgásalapú relaxációs gyakorlat „Irkafirka”, Kézikönyv 6-10 évesek számára 33. oldal egyéni munka Rajzoljatok irkafirkát kedvetek szerint!
Irkafirka össze-vissza, szabad jobbra, szabad balra, szabad nekem össze-vissza! Ezt magatokban mondogathatjátok és ha szólok, hogy köszönöm elég, befejezzük a gyakorlatot.
10’ Téma bevezetése Gordiuszi csomó csoport munka Álljunk körbe, csukjuk be a szemünket, karjainkat nyújtsuk ki, és lassan a kör közepe felé haladva, sétáljunk. Ha valakivel összeér a kezünk fogjuk meg, de a szemünk maradjon még csukva. Ha mindenki fogja valaki kezét, kész is a gordiuszi csomó, amit meg kell tudnunk kioldani.
15’ Téma feldolgozása Boldogságóra munkafüzet 3-6 évesek részére 44. oldal beszélgetés Nehéz, stresszkeltő helyzetekben sok érzelmet élhetünk át.
Nézzük meg, hogy milyen érzelmeket ismerünk.
eszközigény: érzelmi bábok, fénymásolat
Ezt most rajzoljuk meg a kis lapokon is.
15’ Kézikönyv 6-10 évesek részére, 144. oldal alapján; A megküzdés szivárványa mintájára képek válogatása megoldási módokról
( ének, ölelés, futás, humor, számolás, egy pohár víz, lélegző gyakorlatok) csoport munka A mesehősök is sok problémát próbálnak megoldani, de nézzük meg, hogy mi, hogy tudjuk megoldani őket.
Rajzoljunk közösen egy szivárványt, ami a mi megküzdési szivárványunk lesz. Soroljatok fel olyan dolgokat, amik segítenek nektek olyankor, amikor rosszul érzitek magatokat. Gondolok itt arra, hogy szomorú vagy, dühös, vagy félsz valamitől.
Megoldás lehet:
– mély levegő (megszagoljuk a virág finom illatát, majd elfújjuk a leveleket)
– iszunk egy pohár vizet
– elszámolunk 10-ig
– beszélgetünk valakivel
– sírás
2’ Téma lezárása beszélgetés Üljünk körbe, és beszéljük meg, ki hogy érzi magát. Mit visz ma magával?
MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK 2.
(3-6 év)
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
5’ Mozgásalapú relaxációs gyakorlat „Irkafirka”, Kézikönyv 6-10 évesek számára 33. oldal egyéni munka Rajzoljatok irkafirkát kedvetek szerint!
Irkafirka össze-vissza, szabad jobbra, szabad balra, szabad nekem össze-vissza! Ezt magatokban mondogathatjátok és ha szólok, hogy köszönöm elég, befejezzük a gyakorlatot.
15’ Téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv 3- évesek részére 136. oldal alapján
„Játékunk kiszabadítása” csoport munka Pók néni levelet írt!
„Tegnap annyira jókedvűen játszottatok, hogy észre sem vettétek, milyen hangosak vagytok! Nem tudtam tőletek a sarokban pihenni, ki kellett költöznöm a folyosóra! Büntetésül éjszaka elvettem a mesekönyvet, amiből az óvónéni mesélni szeretne nektek a déli alvás előtt. Ha szeretnétek visszakapni, követnetek kell az utasításaimat!
1. énekeljetek el egy dalt közösen
2. készítsetek pókhálót részemre
eszközigény: fonal
15’ Munkafüzet 3-6 évesek számára, 47.oldal alapján beszélgetés az érzésekről és a testi tünetekről csoport munka A mindennapi életben vannak feladatok, kihívások, amikkel foglalkoznunk kell. Nehézségek nélkül sosem tanulhatunk új dolgokat. Amikor nehéz helyzetbe kerülünk, előtörnek bennünk fura, esetleg rossz érzések.
Nézzük meg az érzéseket, és próbáljuk meghatározni, hogy hol is érezzük őket; a testünk mely részén.
Boldogság-Félelem-Szomorúság-Düh
Boldogság: az egész testben érezzük, sugárzó meleg érzés
Félelem: felső test, karok, fej, gyorsabb szívverés
Szomorúság: Torok és mellkas
Düh: felsőtest, karok, fej,
10’ Téma lezárása beszélgetés Érzelem bábok segítségével mondja el mindenki, hogy hogy érzi magát!
A karantén idején sajnos tovább is gyűlhet „hátizsákunkban” a teher. A karantén és vele együtt a járvány és a bezártság is fokozott érzelmeket válthat ki. Ilyen lehet a szorongás vagy az ingerültség. Igyekeznünk kell ezek leküzdéséhez a jót keresni, segítségünkre lehet a testmozgás, relaxáció vagy a napirend kialakítása.
Kiscsoportban a hétköznapok során majdnem mindig találkozunk olyan helyzetekkel, szituációkkal, ahol különféle megküzdési stratégiákat kell alkalmaznunk. A mi feladatunk, hogy példát mutassunk a gyerekeknek, rávilágítsunk , hogy melyek azok a módszerek, amiket később önállóan is alkalmazhatnak saját szükségleteiknek megfelelően. Pl: Hosszasan épített várát véletlenül leborítja egy másik társa – legközelebb olyan helyet választunk az építéshez, ami nem akadályozza a másik társunk mozgását és lehetővé teszi a nyugalmas építést; Meg kell osztania a játékát egy másik társával – Próbáljunk meg neki is találni egy szerepet,nézzük meg hogyan tudnátok együtt játszani a játékkal/rövid ideig az egyikük,azután a másikuk kezében lehet a játék; Nehézsége adódik a ruha ujjának feltűrésével, cipő felvételével- Bátran kérhet segítséget a felnőttektől és az ügyesebb társaitól is/ pozitív megerősítésekkel és apró segítségnyújtással hozzásegítjük az önálló sikerélményhez, én hatékonyság érzéséhez; Fáradtság miatti kimerültség, sírás, hiszti – Ölelés/Lehetőség biztosítása az eltávolodásra, lepihenés a babaszobába amíg kicsit megnyugszik. stb…
Oroszlános farsangi jelmezünk jól illeszkedett a témához, megbeszéltük, hogy ő az állatok királya, aki igazán erős és mindennel meg tud küzdeni. Belebújtunk a bőrébe, kipróbáltuk hogyan tud ordítani ha mérges, és milyen bátran mászik végig az akadályokon.
Többi csoport is megmutatta a jelmezeit, a nagyok kiszebábot készítettek, melyre mi is felírhattuk mik azok a dolgok amiktől szeretnénk megszabadulni, elkergetni. A következők jutottak eszükbe: rossz álmok, sírás, kiabálás, veszekedés. Felfedeztünk köztük sárkányt és több királylányt is. A mulatság után pedig elmeséltem nekik Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjét.
Óvodapedagógus hallgatónk záróvizsgája is kapcsolódott a hónap témájához, melyben kis tűzoltóként kellett végig menniük az akadálypályán. A kiképzést mindenki sikeresen teljesítette, sikerült eloltani az égő házat és megmenteni a fán rekedt cicát is.
(Süni – kis csoport)
Körben ülve a tanulók elmesélték, hogy voltak-e már olyan helyzetben, amikor nemet kellett volna mondaniuk, de valamiért nem tudtak. Majd közösen megbeszélték, hogyan kellett volna NEM-et mondani az elhangzott történetben.