A gyermekekkel megbeszéltük, hogy mivel szemben kell megküzdeni. Mi az a küzdelem. A gumiemberkés feladat nagyon tetszett nekik, többször ia eljátazották a párok ezt a feladatot. Az ellentétpárokat is ügyesen meg tudták nevezni, volt akinél egy kis rávezetés kellett. Az erőforrás feladatnál szép kis álarcok születtek, megbeszéltük, hogy ezek az álarcok megvédik Őket a haragtól, félelemtől és mindenféle rossz dologtól. Bármikor a nap folyamán viselhették, ha úgy érezték szükségét.
Megküzdési stratégiák
Az aranykulcs mese elmondása révén vezettem fel a témát, nagyon előremutató beszélgetések keletkeztek belőle. Érződik, hogy a gyerekek figyelnek már a fogalmakra, bár sok minden még megfoghatatlan számukra korukból fakadóan. A gyakorlati megközelítést példákon keresztül viszont nagyon jól érzékelik. Ügyesen el tudják mesélni, mikor és milyen sérelmek érik őket, és milyen érzelmeket, esetleges feszültséget alakítanak ki bennük. Elmondták, hogy ezek feloldásához, megszüntetéséhez, kihez szoktak fordulni segítségért (anya, óvónéni, nagytestvér, barát). Érdekes volt számomra, hogy néhányan a színezésben, zenehallgatásban, táncban tudják magukat felvidítani, ami nagyon jó volt, hogy egyáltalán meg tudták fogalmazni.
Márciusban a világjárvány miatt már másodszor kényszerültünk az online kapcsolattartásra, ezen belül is az online tanulásra.
Megküzdési stratégiánkat az elfogadásra és az akaratra építettük. A szeretet pedig az, ami miatt elfogadjuk ezt a nehéz helyzetet, bízva abban, hogy a fegyelmezettség és a szabályok betartása segít minket abban, hogy mihamarabb túl legyünk ezen az időszakon.
Megküzdési stratégiánk volt:
– a családok, gyerekek bevonása az online térbe
– nehézségek megbeszélése, a kapcsolattartás megszervezése a rendelkezésre álló eszközökkel
– napi kapcsolattartás a tanulás által a digitális kollaborációs térben
– beszélgetés, élménybeszámoló: mi volt a napodban a legjobb?
– menj ki a szabadba!
– készíts fotót! Küldd el, készítsünk virtuális galériát!
A virtuális galériánkból néhány képet feltöltök ide is.
– sportoljunk, mozogjunk
– barkácsolj, rajzolj!
– nézz meg egy filmet! Mesélj róla, meghallgatunk!
Alkalmunk volt jobban bepillantást nyerni egymás hétköznapi életébe.
Videó megosztással virtuálisan megnéztük a Micimackó című filmet és a szereplők tulajdonságaira vetítve kerestük, hogy mi a boldogság…
A mindennapos stressz kezelése a gyermekek számára is nagy kihívás.
Ezt különféle technikák segítségével igyekszünk a csoportunkban kezelni: relaxációs technika zenével.
Ennek során a gyermekek nem csak fizikálisan, de lelkileg is más dimenzióba kerülve megnyugszanak,elengedik a a stressz okozta vibrációt,terheket.
Maszkban, nehéz helyzetben is figyeljünk a jóra és a szépre. Relaxáljunk, lélegezzünk nagyokat, mozogjunk, kapcsolódjunk társainkkal!
1.Kezdő relaxáció
2.Ellazulni jaj, de jó! dalra szabad tánc
3. Bátorságpróba-feladatokkal.Pl. Pókjárás,várépítés, közös dal, Versmondás
Köröstarcsai Arany Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A megküzdési stratégiákról beszélgettünk a gyerekekkel, majd minden csoport elkészítette a saját megküzdési pajzsát. Az egyik csoport megoldásában a zaklatás, a szomorúság, a csalódottság és a kudarc jelent meg. Ezek súlyos és nehéz élethelyzetek, melynek megoldására, megelőzésére kerestek a gyerekek saját tapasztalataik felhasználásával számukra bevált stratégiákat.
Abonyi Montágh Imre EGYMI Óvoda és Általános Iskola
Zene meghallgatása után beszélgettünk az elmélet mellett a gyakorlatban előforduló problémás helyzeteinkről. Bejelöltük, hol érezzük a feszültséget. Kártyára felírt módszereket kellett bemutatni, többiek kitalálták, miről van szó. Indulathőmérőn válogattuk ki jól bevált módszereket. Végül barangoltak a munkafüzet labirintusaiban, aztán meditáltunk.
Beszélgettünk arról, ki hogyan kezeli a nehézségeket, mi az, ami kilendíti a szomorúságból, hogyan küzd meg a problémákkal. Elkészítettük saját védőpajzsunkat is.