Játékos feladathelyzetbe hoztuk a gyerekeket, akik legjobb tudásuk szerit „megküzdöttek a feladattal”.
Megküzdési stratégiák
A délelőtt folyamán a gyerekekkel közösen felsoroltuk milyen érzelmek vannak. Megoszthatták egymással az élményeiket ehhez a témához kapcsolódóan. Érdekes volt hallgatni ki milyen fajta élményét osztja meg és ez mit vált ki belőle abban a pillanatban. Ezt követően, akinek volt kedve egy érzelmekkel kapcsolatos (munkafüzet 43. o.) kis feladatot is megcsinálhatott. Ezután elmeséltem a gyerekeknek a témához kapcsolódó mesét, az Aranykulcsról, melyet nagy figyelemmel kísértek. A végén megbeszéltük a történet tanulságát is. A mesét követően, aki szeretett volna leülhetett és megrajzolhatta ki segít neki, ha rossz a kedve, illetve, hogy hol érzi magát a legbiztonságosabban (munkafüzet 46. o.).
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Februárban sokat beszélgettünk az életünk során felmerülő feladatokról, kihívásokról. Közösen kerestük a megoldást konkrét helyzetekre. Nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy kihez tudunk fordulni a bajban, kikre számíthatunk. Közös erővel könnyebb megoldani a felmerülő problémákat is! Az osztályközösség erősítése különösen fontos számunkra. Nagyon jó kis csapat a miénk, folyamatosan erősítjük, támogatjuk egymást! A gyerekek kérésére készítettünk egy „maszkos csoportképet” is, mert a vírussal is együtt szállunk szembe. 🙂
Az óra mottója a megküzdés volt. Sajnos elég sok dologgal kell a végzős diákoknak megküzdeniük. A mindennapi problémákra most rájuk rakódik a járvány miatti helyzet is. Ezt tartják a legnagyobb tehernek a legtöbben, hisz tudják az online oktatás nem az igazi, rengeteg hasznos, az iskolában töltött időtől esnek el november óta. A megküzdés nagyrészt beszorult a 4 fal közé lassan a motiválatlanság az, amivel küzdenek, hisz a monoton, élmények nélküli napok enerválttá teszi őket. Hozzáadódik a szorongás, félelem az érettségitől. Az olvasott kis szöveg rávilágította őket arra, mennyire fontos az elengedés, a terhek letétele.
Az aktuális hónap megvalósításához felhasználtam a programhoz tartozó könyvet és feladatlapot is. Ahhoz, hogy kicsit lecsendesedjenek, ráhangolódjunk a témára Bagdi Bella Ellazulni jaj de jó című zenéjére relaxáltunk. Számomra meglepő volt, hogy a csoport nagyobb része képes volt átadni magát a zenének, több nyüzsgésre és ficánkolásra számítottam.
A közös relaxációt követően megbeszéltük, hogy rossz kedv és gond esetén ők mit szoktak csinálni, majd a munkafüzetben található képet néztük meg és beszéltük át. Ahhoz, hogy biztosan minden akadállyal sikeresen megküzdjünk készítettünk egy kabala karkötőt, ami mindig a segítségünkre lesz a nehezebb helyzetekben.
A tevékenység zárásaként elkészítettük farsang alkalmából a kiszebábunkat, amelyre rákötöttük azokat a szalagokat, amelyekre minden csoport megfogalmazta, hogy milyen rossz dolgoktól szeretnének megszabadulni. Az elkészült szalagos kiszebábot körbevittük az egész óvodába, majd elűztük vele a telet és a gondokat is.
A megküzdési stratégiák hónapja
Először a gyerekek hanyatfekvésben hallgatták meg az ’Ellazulni jaj de jó’ című dalt. Nagyon tetszett nekik és szívesen végezték a dalban szereplő feladatokat.
Ezután elmeséltem nekik Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjét, amit szívesen meghallgattak. A három próba közben rájöttünk, hogy a tavaly előtti kirándulásunkon mi már voltunk labirintusban, így nagy örömmel idézték fel a gyerekek az akkori élményeiket. A mese végén feltett kérdésekre nagyon jó, kreatív válaszok érkeztek.
A ’Hajótörés’ című játék is nagyon élvezetes volt a gyerekek számára, bár úgy döntöttem, hogy legközelebb rövidebb dalt választoka a játékhoz, mert nagyon figyelnem kellett, hogy ne legyen semmilyen balesett sem. Egy-két gyerek nem értette meg, hogy a végén már nem szabad szinte meg sem moccanni, hogy végig a pokrócon tudjanak maradni.
Nagyon szép várakat építettek a gyerekek, melyeket önállóan elneveztek a boldogság várának.
A cápatámadás című játékkal a tornafoglalkozást tettük színesebbé, előtte Bagdi Bella: Rosszkedv elűző dalocskájával melegítettünk be. A játék annyira tetszett a gyerekeknek, hogy még nagyon sokszor kérték az ismétlését. A rosszkedv elűző dalocska pedig nekem lett az egyik kedvencem.
Februárban a megkűzdési stratégiáról beszélgettünk az óvodásainkkal. Bevezetésként elmeséltem nekik Bezzeg Andrea Aranykulcs című meséjét. Majd a gyerekek úgy döntöttek, hogy közösen megépítik a sárkány várát. Később Sziámi ikrek lettek, és közös erővel kellett megkűzdeniük az élelemért, ami egy babzsák volt. Nagyon élvezték a játékokat, és a közösen felépített várra egész nap együtt vigyáztak, nehogy valaki lerombolhassa, tönkretegye.
Az órák bevezetésében, befejezésében relaxációs gyakorlatokat végeztünk játékosan, mély átéléssel. Daloltunk, nyelvtörőket mondtunk, csukott szemmel mozogtunk. Mint egy vak kígyó barangoltunk az iskola épületében, a tükrös teremben kialakított labirintusban.
„A dimbes-dombos erdőben egy reggel olyan furcsa, nagy vihar támadt, amilyen sose volt még. A szél zúgott, süvített, mindent felkapott és a levegőbe repített. A nagy viharban a gesztenyecsalád egyik tagja elkeveredett…”
Marék Veronika Kippkopp sorozata a gyermekek kedvence. A megküzdési stratégiák feldolgozásában is a gesztenyefigurák segítettek a kis elsősöknek. A Kippkopp, hol vagy? című könyvet olvastam nekik. A nyomozásban, az eltűnt mesehős keresésében a történetet összefoglaló térkép is segített a gyerekeknek.
A mesék világában bármi megtörténhet. Megpróbáltam minden tanulónak rávilágítani a belső megküzdési eszköztárára. Igyekeztem a lehetőségeket megmutatni, bátorítani őket. A képregények rajzolása közben saját magukra illetve a környezetükben élő felnőttekre, gyerekekre ismertek.
Nagy örömmel készítettük el a sajtosdobozokból a labirintusokat. Ezekkel az eszközökkel a gyakorlatban is megküzdöttek egy-két nehézséggel. A játék használata és a meghitt beszélgetések is bebizonyították nekik, hogy mindig van megoldás a félelem, a szomorúság, a magány leküzdésére.
Februárban két héten keresztül a királylányok és királyfik világában kalandoztunk. A Boldogságórák hatodik témája megint nagy segítség volt számunkra, a „Megküzdési stratégiák” témakört remekül beillesztettem az óvodai projektembe.
A beszélgetőkörben említést tettünk híres uralkodóinkról (pl.: Mátyás király, Mária Terézia). Megbeszéltük, hogy a régi időkben milyen ruhákat viseltek, hogyan éltek, milyen etikettet követtek. Összegyűjtöttük kedvenc királylányokról és királyfikról szóló meséinket (pl.: Csipkerózsika, Világszép nádszál kisasszony), melyekből egy gyűjteményt készítettünk. Természetesen Bezzeg Andrea történetét is felolvastam a gyerekeknek. A mese után található kérdésekről sokat beszélgettünk. Imádtam az óvodásaim válaszait. Íme néhány példa:
„Ha lenne egy aranykulcsod, mit nyitnál vele? Kinek adnád oda? Hol lenne a rejtekhelye?”
„ – Az ágyam alá dugnám, aranydobozt nyitna, arany lenne benne.”
„ – Kinyitnék a kulccsal egy dobozt, amiben anya és apa kiskori fotói lennének. Ha az aranykulccsal kinyitnám a dobozt, benne lenne a szeretet és mindenkit szeretnék.”
„ – Egy szép aranykastélyt nyitna az aranykulcs, ahol én élnék és hercegnő lennék.”
„ – Tudod hová dugnám a kulcsot? Egy kincsesládába, ami nem lenne bezárva.”
„ – Én azt mondom el, hogy mit nyitna. Egy gyémántládát, ami tele van gyémánttal és csinálnék belőle kardot.”
„ – Én odaadnám a kulcsot a mamámnak.”
„Sorolj fel három nehéz feladatot, melyet meg kell oldanod!”
„ – Nehéz megoldani, hogy vegyünk egy kertes házat, lefesteni a szobámat nagylányosra.”
„ – Nehéz felemelni egy íróasztalt, egy házat, egy szekrényt.”
„ – Nehéz megcsinálni, hogy szaltózzak.”
Nagyon sok időt töltöttünk vizuális tevékenységekkel. Elképzeltük és megalkottuk Róza királylány palotáját. A csoportszobánk és a homok-víz asztalunk gyönyörű dekorációt kapott. A gyerekek közösen egy hatalmas lepedőre palotát festettek, a terepasztalt pedig egy újrahasznosított anyagokból (wc papír guriga, dobozok) készült vár díszítette. Természet adta anyagokat (kavicsok, botok, faágak) is felhasználtuk a királyi várudvar összeállításánál. Öröm volt nézni a gyerekek kitartó munkáját. Papírból királylányos/királyfis ujjbábot és mozgatható síkbábot is készítettünk, melyeket mindenki a maga ízlése szerint színezett. Ezeket az alkotásokat a gyerekek a homok-víz asztalban („a királyi udvarban”) szívesen használták. A lányok fejére korona, a fiúk kezébe kard került. Csoportszobánk ablakai is szép, üde díszben tündököltek. A gyerekek festéket és ecsetet kaptak a kezükbe és fantáziájukat felhasználva elkészítették Róza királylány kertjét, csodás tavaszi virágokat festettek az ablakokra.
Királylányos/királyfis verseket tanultunk, Bagdi Bella dalait is sokszor hallgattuk.
A testnevelés foglalkozást relaxációval és bemelegítéssel kezdtük, majd egy akadálypályát teljesítettek a gyerekek, ahol ki kellett menteni a királykisasszonyt a sárkány fogságából. Természetesen játékos formában állítottam össze a feladatokat (pl.: a bordásfalnál sárkányok támadása elől kellett menekülni, a trambulinon egyre magasabbra kellett feljutni egy képzeletbeli varázshegyre). Öröm volt látni, hogy a gyerekek mindent megtettek azért, hogy végigmenjenek a pályán. Felszabadultan kúsztak, másztak, kitartóan függeszkedtek az előttük lévő akadályokon.
Úgy gondolom, ez a projekt az óvodásaim kedvenc témakörei közé tartozott. A gyermekek aktívan és érdeklődően vettek részt a foglalkozásokon.
Köszönjük ismét a tanulságos Boldogságórákat!