Mi történik velünk, ha mosolygunk? Honnan tudjuk, hogy valaki szomorú?
Érzelmek és mimikák, amiről sokat lehet beszélni.
Megküzdési stratégiák
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Sok mesét hallgaunk szuperhősökről, melyekben a mese történésével, megélésével segítik a megküzdési stratégiák begyakorlását.
Farsangra készülve, illetve a mulatság alatt több nehézséggel találkozhattak, ezek megoldása alatt erősödött akaraterejük, kitartásuk.
Már az óvodáskorú gyermekek is gyakran találják magukat nehézségekkel, akadályokkal szemben. A család, az óvoda is egyaránt arra törekszik, hogy megtanítsa a gyermeket ezeknek a negatív hatásoknak a leküzdésére, melynek hatásossága abban rejlik leginkább, hogyan is tesszük mindezt.
A Boldogságóra kézikönyvben található megküzdési stratégiákhoz nyújtott ötlettárból merítettem, mely tökéletesen rávilágít arra, hogy mindig van lehetőség szembenézni a kudarcokkal, és sikeresen túljutni rajtuk.
A toronyépítés szimbolizálta a csoportban azt, hogy a legmagasabbra is eljuthatunk, ha teszünk érte, illetve lehet, hogy távolinak tűnik a megoldás, de előbb utóbb el jutunk oda.
1. Szervezési feladatok:
Szükséges eszközök előkészítése a gyerekek segítségével, szellőztetés.
2. Motiváció:
Kör, kör, ki játszik… hívódallammal és Boldog Dórával játékba hívom a gyerekeket, addig énekeljük, amíg mindenki, akinek szükséges csatlakozik hozzánk.
3. Megvalósítás:
Óvodások hétpróbája
Az előzetesen elrejtett kedvenc óvodai játékokat, ki kell szabadítania a gyerekeknek és ehhez különböző feladatokat kell megoldaniuk.
Mese: Az aranykulcs
Téma feldolgozása mese segítségével.
Érzelmek
(Pozitív és negatív érzelmek megkülönböztetése).
Hajótörés
Problémamegoldás játékosan és közös erővel.
4. Tevékenység lezárása, visszavezetés játékba:
Színezz!
A meséhez készült illusztráció színezése.
Like jel fölragasztása a következő lépcsőfokra.
Ebben a félévben sűrűsödtek a viták a gyerekek között. Barátságok pókhálója kötődött és szakadozott napi szinten az osztályban. Ennek kezelésére – ebben a hónapban főleg – alkalmaztunk sok-sok feszültségoldó praktikát , csoportos és egyéni relaxációt, lazító tevékenyéget. Kinek-kinek más-más lett eredményes ! Legalábbis erre törekedtünk !
Ezekről mutatunk pár képet magunkról.
A gyerekeknek a problémák feldolgozásában sokat segít a bábozás, és a dramatizálás.
Mecsekaljai Általános Iskola Köztársaság Téri Általános Iskola
Keveset tudtunk ezzel a témával foglalkozni, mert készültünk a karanténra, de azért pár csoport tudott időt szakítani rá.
Egy nap Pók néni levelet írt nekünk is, hogy elrejtette a babákat, mert hangosak voltunk, s különböző feladatok végrehajtásával szabadíthatjuk ki a játékokat. A gyerekek teljes odaadással vágták bele magukat a pókháló rajzolásba, ház építésbe -mindenféle építőelemekből-, puzzle kirakásba, akadály pályán áthaladásba, hogy végül megérdemelten vissza kaphassák a játékokat Pók nénitől. Ez a játék izgalmakkal teli délelőttöt szerzett minden gyermeknek. 🙂
Játszottunk cápatámadás játékot a szabadban, s hajótörést a csoportban. Az aranykulcs c. mese teljesen elvarázsolta őket, s mindenki elmondta, hogy ő kinek adná , ha lenne aranykulcsa, valamint mi lenne a saját három kívánsága.
A héten töltődtünk is az „Ellazulni jaj de jó” relaxációval.
Záróénekként a gyerekek saját maguk kérték a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” c. dalt.
Téma továbbadásául megkértem a gyerekeket, hogy beszélgessenek a szüleikkel arról, hogy nekik milyen nehéz dolgot kellett már megoldaniuk az életben.
A gyerekek először csoportban átbeszélték, ötleteket adtak egymásnak, majd önállóan dolgoztak. Középre a szivárványba beleírták azokat a dolgokat, amelyektől megnyugszanak, oldalra pedig rajzoltak.