Megküzdési stratégiák
Nehézségek az 1.b osztály életében is vannak, amióta azonban a boldogságórák az életünk része lett könnyebben túllendülünk a nehézségeken, és jobban odafigyelünk egymásra. Ennek ellenére sok új ismerettel, és tapasztalattal gazdagodtunk ebben a hónapban, és így legalább ha igazán nehéz helyzetbe kerülünk valaha, vagy egy nagy kihívással kell megküzdenünk már lesz ötletünk, hogy , hogyan vészeljük át ezt az időszakot, mi az ami segíthet nekünk ebben.
A relaxáció és az éneklés a minden napunk része, de tudatosítottuk, hogy gyógyírként is használhatjuk.
Megküzdési stratégiák
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
MEGKÚZDÉSI STRATÉGIÁK
A mai tevékenységen a Hám János Római Katolikus Líceum előkészítő osztályában arra törekedtem, hogy rávezessem a gyerekeket, hogy hogyan lehet leküzdeni a negatív esemény, vagy helyzet okozta fájdalmakat, hogyan győzhetjük le a feszültségeket, szenvedéseket, hogyan enyhülhetnek a problémák okozta nehézségek….
A suszter manói című mese meghallgatása volt az indító momentum. Ezután szerepekre osztva eljátszottuk, közben megbeszéltük, hogy milyen problémáik voltak a suszternek, feleségének, majd kik lettek a segítőik, hogyan oldódtak meg problémáik. Elsoroltuk a szereplők tulajdonságait, mint segítőkészség, becsületesség, jóság, szorgalom. Ezután manókat színeztünk, nyakbavalót készítettünk, hogy a gyerekek is szorgalmas, segítőkész manókká váljanak.
Játékként feszültséglevezető mozgásos játékokat játszottunk, majd érzelmeink kifejezését varázsoltuk az arcokra, mint ijedtség, rémület, szomorúság, amelyek átváltoztak boldogsággá, örömmé, vidámsággá.
A foglalkozás lezárása az volt, hogy meglepetésszerűen társaiknak kis jutalmakat ragasztottak a nyakbavaló manócskáikra. Ezt követően megtekinthették, ki mit kapott, hogyan segítették egymást, mivel jutalmazták meg barátaikat.
A tevékenység elérte céljait, megtapasztalták, hogy kétségbeesett helyzetben is mindig érkezik segítség, megoldás, ami a bánatot, szomorúságot örömmé, boldogsággá varázsolhatja….
tanító: Renn Renáta
Andreetti Károly Általános Iskola és Művészeti Iskola
A gyerekek az online oktatás időszakában naplót vezettek. Ebben jegyezték fel, mi minden történt velük, mik voltak nehezek, milyen apró örömök érték őket.
Február – Megküzdési stratégiák
Mindenki lerajzolt egy emberalakot – magát – amibe beleírta, hogy milyen rossz érzései szoktak lenni, azok hogy nyilvánul meg, hogy érzi magát közben és hogy mit tud tenni, hogy elmúljanak.
A leggyakrabb megállapítások az alábbiak voltak:
Érzés
szomorúság
feszültség
félelem
harag
sok a házi
Tünet
fáj a gyomrom
izzad a tenyerem
remeg a lábam
lázas leszek
fáj a fejem
fázom
gyorsan ver a szívem
hányinger
kiszárad a szám
elpirul az arcom
Megküzdési technika
beleüvöltök a párnámba
megölelem anyát
ökölbe szorítom a tenyerem
sokat lélegzek
futok
mélyeket lélegzek
sírok
kiengedem a gőzt
megölelem a házi állatomat
beszélek magammal
among us-ozom
olvasok
megbeszélem a barátaimmal
10-ig számolok
iszok
pihenek
egyedül maradok
megölelem a takaróm
simogatom a pocakom
A témáról való beszélgetés és a rajzok elkészítése sok mindent felszínre hozott, amire aztán a pedagógus jobban tudott figyelni. Bevezettünk egy a szorongás oldására alkalmas módszert is két gyermek esetében (természetesen a szülőkkel egyeztetve). Kaptak egy csengőgombot, amit maguknál tarthattak óra alatt és ha szükségét érezték, megnyomták. A csengő a tanári asztalon szólalt meg, jelezve, hogy a tanuló segítségre szorul. Az egyik ilyenkor ivott a kulacsából, a másik pedig kiment a mosdóba. Így nem kellett magyarázkodnia, engedélyt kérnie ezekre a cselekvésekre, a pedagógus tudta, hogy mi történik, de nem kellett a többiek előtt felvállalni, ha nem akarta az adott diák. Mindkét esetben kiderült, hogy ez a megbeszélt protokoll olyan biztonságot ad a tanulónak, hogy nincs is szükség a használatára. Ez nyilván annak köszönhető, hogy ezt a témát nyíltan megbeszélhette a tanítókkal és általa elfogadható megoldás született rá.
Foglalkozást kezdő relaxáció: „Irkafirka”; „Medve vagyok és cammogok”
Bevezetés: A gyerekek figyelmét „bátorságpróbával” keltettem fel. Pók néni levelét követve, mozgásos feladatok segítségével közösen kiszabadíthatták játékaikat.
A téma feldolgozását az Aranykulcs című mesével és beszélgetőkörrel valósítottam meg.
A foglalkozás lezárásaként a Hajótörés és a Cápatámadás című játékokat játszottuk, és zenét hallgattunk.
Meséken keresztül hoztam közelebb a témát.Olyan meséket választottam, amelyben a megküzdésekkel találkozhatunk.
A Mezőszárnyasi mese lett a kedvencük.A ,,kiskertünkben” KARDVIRÁG hagymát ültettünk,ez lett a megküzdés jelképe.
A virágokkal való tevékenységeket, ápolását, gondozását minden alkalommal befelé figyeléssel gondolati úton tesszük meg.
Mindenkinek adok időt,lehetőséget, hogy beszámoljon virágáról, mekkora,van-e levele,virágzik-e,milyen színű a virága stb.
Kérem őket, hogy az otthoni esti mese után gondoljanak a ,,lelkük kiskertjére”,mondják el a mondókát, amitől nő és fejlődik a kis viráguk.Az egyik kisfiú,akit év elején ,,szelídítenem ,,kellett szinte minden reggel jelzi nekem, hogy este ,,meglocsolta” a virágait.Jó érzés, hogy otthon is eszükbe jut.
Igazi vívó karddal vívtunk szemtől-szembe,sisakot is tettünk,nagyon jó volt eljátszani a szemtől szembe küzdelmet.
A témát A bugyelláris, a pipa meg a süveg című mesével dolgoztuk fel. Úgy, mint a mesében, az életben is mindenkinek vannak segítői. Vannak, akiknek mi magunk nyújtunk segítséget. Mindenki tudott mindkét példához rajzolni egy vagy több társat is.
Ehhez az igen nehéz témakörnek a bevezetéséhez, meghallgattuk az ,, Ellazulni jaj de jó” c. dalt.
Utána odaadtam nekik a feladat lapokat, hogy csinálják meg, amit többször el kellett nekik magyarázni.
Majd a téma feldolgozásához, felolvastam az Aranykulacs c. mesét a könyvből.
Átbeszéltük a könyvben és a gyerekekben felmerülő kérdéseket és a végén újból meghallgattuk a dalt, levezetés képen.
A tél örömet élvezve óriási hóembert épített az osztály.Sajnos minden szünetben” valakik” megpróbálták elrontani. Nagy nehezen,de sikerült felépíteniük közös munkával,közösen végzett őrzéssel!