Együtt egy zöldebb Európáért! 💚♻️🇪🇺
A 7.c osztályban tartott színvonalas órát Csitei Tímea a Europe Direct Veszprém munkatársa.
Az éghajlatváltozás az egyik legsúlyosabb probléma, amellyel szembe kell néznünk manapság. Ezen tematikus óra keretében sorra vették, hogy mi vezetett a klímaváltozásig, és milyen természeti hatások vannak jelen mindannyiunk életében. Összegyűjtötték, hogy milyen intézkedéseket tesz a világ és különösen az EU a klímaváltozás elleni harcban. Végül ötleteltek, hogyan csökkenthetjük akár már diákként az ökológiai lábnyomunkat. Az óra végi klíma-kvíz kitöltése után sorsolást tarottak, ahol három Europe Direct promóciós ajándékcsomag talált gazdára.
Köszönjük! 🇪🇺
Megküzdési stratégiák
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
Először egy gondzsákba beledobtuk azt a sok dolgot, ami megakadályozhat minket céljaink elérésében. Majd bátorító mondatokat üzentünk egymásnak, végül mindenki elkészíthette saját bátorító ceruzáját.
Foglalkozást kezdő relaxáció:
Felállunk körbe, kiválasztok egy hangot, nálam ez az „ohm”, és kérem a gyerekeket, hogy kapcsolódjanak hozzá. Együtt zengetjük, ami mindannyiunk számára kellemes.
Ráhangolódás:
Meghallgatjuk/elénekeljük Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó c. dalát, énekelve, szabadon mozogva.
A téma feldolgozása mesével:
Elmesélem Bezzeg Andrea: Aranykulcs c. meséjét.
Jelentésteremtés:
Feldolgozzuk a mesét. Hogy viselkedett a királylány? Kedves volt? Mi lett a következménye? Jó volt neki, amikor gonoszkodott? Talán bele se gondolt, hogy másoknak rosszul esik, amit mond, vagy ha kineveti őket. (Épp ezért mindig olyat mondjunk, vagy tegyünk, ami nekünk is jólesne!) Örökre meg lett „bűntetve”? Hogy tette a rossz cselekedetet jóvá? Ki kellett állnia a próbát? Mit érzett ezalatt? Félt? Bátornak kellett lennie? Sikerült? Csak a rossz cselekedetét tette jóvá? Közben Ő maga is jót cselekedett és segített másokon, ezért megkapta a méltó jutalmát is közben.
A foglalkozás lezárása:
Kiszínezzük a megküzdési stratégiák jelét és felragasztjuk az 6. lépcsőfokra.
Reflexió
A boldogságóra utáni napokban „került elő” Pók néni levele. Izgatottan hallgatták végig a gyerekek, és örömmel vették az „akadályokat”, ha ezzel visszaszerezhetik a kedvenc játékaikat. A nagyobbak azonnal ráéreztek, hogy a rossz cselekedetet a jóval lehet kiváltani. A Szülők is érdeklődve jöttek másnap, hogy a gyerekek sokat meséltek, és hogy ezt a gyakorlatot otthon is alkalmazzák.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
A lelkünk terheit legtöbben félünk letenni, mert már annyira megszoktuk őket, hogy talán attól félünk, hogy ha letesszük, megszűnik az a látszat stabilitás, amit a megszokása okoz. Szinte hiányozna, hogy utána nincs miért haragudnunk, vagy neheztelnünk. Pedig csak a földhözragadtságunkat erősíti. Mindaddig cipeljük a problémákat, amíg úgy nem érezzük, hogy nem tudunk tőlük tovább létezni. Akkor letesszük, és megérezhetjük az általa okozott “felszabadulás” érzést, és megérthetjük, hogy az “út” a fontos. Utána pedig megtölthetjük a „zsákunkat” pozitív érzelmekkel, amit az úton járás során tapasztaltunk meg.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Minden ember a maga keresztjét érzi a legnehezebbnek, pedig mások talán a miénknél még nagyobb problémákat kell, hogy megoldjanak. Sokszor úgy érezzük, akkora teher, hogy már szinte agyonnyom a súlya. Egyszerűbb lenne ezeket a gondokat csak úgy „letenni”, de nagyon sokszor csak cipeljük magunkkal, amíg valahogyan meg nem értjük, hogy nincs már szükségünk rájuk, mert csak hátráltatnak a haladásban.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
A tanmese elgondolkoztatott bennünket. Vajon érdemes-e a múlton rágódni? Inkább az előttünk álló új dolgokra kell gondolni. Mindig vannak új lehetőségek, új utak, amiket érdemes kipróbálni, végigjárni, mert az ezalatt tapasztaltak mind csak megerősítenek.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészti Iskola 1. a osztályos tanulói ezen a boldogságórán meséltek a saját nehézségeikről, félelmeikről, ki mit érez amikor fél. Egy testen bejelölték, hogy mely testrészükön éreznek fájdalmat, ha izgulnak vagy félnek valamitől. Beszégettünk arról is, hogy mit lehet tenni ebben a helyzetben, hogyan tereljük el a figyelmünket. Ezután közös játékkal oldottuk az izgulás okozta feszültséget.
Ez alkalommal biciklitúrára mentünk. A táv már maga kihívás volt. Az út felénél egy jó magas domb várt. Mindenki eldönthette hogyan megy fel, majd jön le róla. A legszebb pillanat az volt, ahogyan a legbátortalanabb társukat segítették, úgy, mint addig soha. A kép a közeli szalmakazlakon készült. Emlékezetes nap volt ez számomra is, meg kellett küzdenem a saját félelmeimmel is.
A Diákönkormányzat napja alkalmából csapatversenyen vettünk részt. Fontos volt, hogy a gyerekek egymás ismeretének segítségével a legmegfelelőbb csapatkapitányt válasszák. Ezt teljes mértékben rájuk bíztam. Komoly feladat volt, de megegyeztek. Érdekes volt nézni, hogy érveltek, vitatkoztak, végül mégis megegyeztek, hogy ki legyen az.
Ezután arra kértem őket, hogy valamilyen stratégiát építsenek fel, aszerint, hogy kinek mi az erőssége, miben tud leginkább a csapat segítségére lenni. Itt szintén az egymás ismerete, és az egymásról alkotott vélemények számítottak. Ki is választották, hogy kit „delegálnak” az ügyességi, a matematikai vagy a kommunikációs jellegű feladatokhoz. Öröm volt látni, ahogy a srácok összedolgoznak!
Az eredmény magáért beszélt, nagyon ügyesek voltak, bár végül pontozás nem volt, hanem csak a részvétel számított, mégis odatették magukat a fiúk. Nagyon büszke voltam rájuk.
Szegedi Vörösmarty Általános Iskola
Megküzdési stratégiák
Nehézségek az 1.b osztály életében is vannak, amióta azonban a boldogságórák az életünk része lett könnyebben túllendülünk a nehézségeken, és jobban odafigyelünk egymásra. Ennek ellenére sok új ismerettel, és tapasztalattal gazdagodtunk ebben a hónapban, és így legalább ha igazán nehéz helyzetbe kerülünk valaha, vagy egy nagy kihívással kell megküzdenünk már lesz ötletünk, hogy , hogyan vészeljük át ezt az időszakot, mi az ami segíthet nekünk ebben.
A relaxáció és az éneklés a minden napunk része, de tudatosítottuk, hogy gyógyírként is használhatjuk.