Beszámoló
Boldogságóra 6. : Megküzdési stratégiák
Az óra időpontja: 2022. február 4.-21-
Résztvevők: 1. osztály, 4. osztály
A témát folyamatosan dolgoztuk fel a hónap során, s ha szükséges volt a nehézségek alkalmával a megküzdési módokat felidéztük és segítségül hívtuk a problémák megoldásához.
Saját velünk megtörtént élethelyzetekről meséltünk , hogy a megküzdés milyen módját választottuk a problémánkra. A relaxációt is többször használtuk a hónap során a hónap dalával együtt. Az elsősöknek a feldolgozáshoz : A Bugyelláris, a pipa meg a süveg című mesét hívtam segítségül. A gyerekek mindig szívesen hallgatják a meséket, ez most is így volt. Szívesen végezték a munkafüzetből választott labirintusokat is , mint problémamegoldó tevékenységet. Ezt követően aprócska rajzokat készítettünk a megküzdéseinkről ( akadálypálya teljesítése, megtanultuk a betűket írni olvasni, megtanultuk a számokat…), s ezekből válogattunk a közös súlyzót formáló tablóra. Az elkészült tablókat ( fiúké kék, lányoké piros)kitettük az osztályban, ami emlékeztet bennünket a tanév folyamán a céljaink megküzdéséhez erőt adva. A szorgalmas hozzáállásunk, a segítőkészségünk és az akaratunk mindig segít bennünket a problémáink megoldásában. Testnevelés órákon gyakran építettünk akadálypályát, amit szívesen végeztek a gyerekek. A Farsang kapcsán frizura és smink készítő verseny is rendeztük a lányok számára. A meditáció is nagy segítségnek bizonyult az indulatok kezelésében.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Megküzdési stratégiák
Budafok-Tétényi Baross Gábor Általános Iskola
A februári téma nagyon aktuális volt, hiszen a vírushelyzet adott éppen elég megoldandó problémát és mint a beszélgetés során kiderült, a stratégiák közül a legtöbbet használtak a felnőttek.
Örömmel konstatálták viszont, hogy a jó jöhet csak úgy magától is és ha nyitottak és elég bátrak vagyunk, akkor a probléma baj helyett megoldandó feladattá válik.
A szivárvány a közelgő jó jele, remélve a legjobbakat mi most a szivárványos feladatnak álltunk neki nagy kedvvel.
A feladatot kiscsoportok helyett együtt ( osztályszinten ) oldottuk meg a COVID helyzet miatt. Sok tanuló hiányzott. Nem láttam értelmét a csoport munkának. A gyerekeknek nagyon tetszett a Haj- történet című kisfilm, illetve a Szivárványos feladat is. Ezt már a plakátba is beleépítették. Nem csak egy plakátnyi szót, kifejezést tudtunk a gyerekkel gyűjteni. Mindenki ötletét próbáltuk megjeleníteni.
A feladatot kiscsoportok helyett együtt ( osztályszinten ) oldottuk meg a COVID helyzet miatt. Sok tanuló hiányzott. Nem láttam értelmét a csoport munkának. A gyerekeknek nagyon tetszett a Haj- történet című kisfilm, illetve a Szivárványos feladat is. Ezt már a plakátba is beleépítették. Nem csak egy plakátnyi szót, kifejezést tudtunk a gyerekkel gyűjteni. Mindenki ötletét próbáltuk megjeleníteni.
A feladatot kiscsoportok helyett együtt ( osztályszinten ) oldottuk meg a COVID helyzet miatt. Sok tanuló hiányzott. Nem láttam értelmét a csoport munkának. A gyerekeknek nagyon tetszett a Haj- történet című kisfilm, illetve a Szivárványos feladat is. Ezt már a plakátba is beleépítették. Nem csak egy plakátnyi szót, kifejezést tudtunk a gyerekkel gyűjteni. Mindenki ötletét próbáltuk megjeleníteni.
Edelényi Mátyás Óvoda és Bölcsöde
A két kecskéről szóló animációs filmet megtekintettük a gyerekekkel. Ezt egy közös beszélgetés követett, melynek során a gyerekek elmondták a nehézségeiket, problémáikat, melyekkel szembesültek az óvodába lépésüktől. Pl: szobatisztaság, helyes kézmosás, helyes fogmosás technikája, rajzolás, számolás, téri tájékozódás, figyelem, finommotorika fejlődése, hallás, ritmusérzék. A képességeink sok-sok gyakorlással fejlődnek, melyhez kitartásra, türelemre van szükség. Ezekkel küzdünk meg naponta. A beszélgetés után a Kecske ment a kis kertbe című dalosjátékot játszottuk, mely nagy örömöt okozott a gyerekeknek. Majd kézlenyomattal kecskét nyomdáztunk és festéssel kiegészítették, természetben levő képpé, a gyerekek. Az elkészült alkotásokat kihelyeztük a faliújságra. Mindannyiunk számára öröm volt ez a nap.
Boldogságóránk e havi témája: a „Megküzdési stratégiák” volt. Sajnos, nemcsak a felnőtteknél, hanem a gyerekeknél bekövetkező változások is kihatnak testi-lelki egészségükre. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy legyenek úgynevezett megküzdési módszereik, mellyel helyesen tudják kezelni az egyes élethelyzetekben felmerülő problémákat, kudarcokat.
A foglalkozás kezdéseként relaxációs gyakorlatot végeztünk: Medve vagyok, cammogok című feladattal. Meghallgattuk több alkalommal Bagdi Bella: Ellazulni, jaj de jó című dalt, melyre utánzó mozgásokat végeztünk. Elmeséltem a gyerekeknek a Félős nyuszi című mesét, mely remekül szemléltette, hogy a dolgok nem mindig olyan félelmetesek, mint amilyennek hisszük őket (helyes valóságészlelés), valamint megtanítja azt, hogy fontos különbséget tenni a valóban veszélyes és az élénk fantázia szülte veszély között (diszkriminációs képesség), továbbá azt, hogy mikor indokolt a menekülés, és mikor érdemes nyugalomra inteni magunkat. Játszottunk Medvevadászat címmel mozgásos játékot, ahol megküzdöttünk a medvével. Nagyon élvezték a különböző medvenapi akadálypályás játékokat, ahol szintén gyakorolhatták a különböző megküzdési módszereket. Építettek óriás tornyot, amelynek célja volt, hogy minél magasabbra tudják megépíteni anélkül, hogy eldőljön.
A játékos gyakorlatok során, úgy érzem, sikerült segíteni a gyermekeknek abban, hogy a megküzdési módszerek alkalmazásával minél kevesebb feszültséget, megpróbáltatást éljenek át az egyes élethelyzetekben.
Boldogságóránk e havi témája: a „Megküzdési stratégiák” volt. Sajnos, nemcsak a felnőtteknél, hanem a gyerekeknél bekövetkező változások is kihatnak testi-lelki egészségükre. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy legyenek úgynevezett megküzdési módszereik, mellyel helyesen tudják kezelni az egyes élethelyzetekben felmerülő problémákat, kudarcokat.
A foglalkozás kezdéseként relaxációs gyakorlatot végeztünk: Medve vagyok, cammogok című feladattal. Meghallgattuk több alkalommal Bagdi Bella: Ellazulni, jaj de jó című dalt, melyre utánzó mozgásokat végeztünk. Elmeséltem a gyerekeknek a Félős nyuszi című mesét, mely remekül szemléltette, hogy a dolgok nem mindig olyan félelmetesek, mint amilyennek hisszük őket (helyes valóságészlelés), valamint megtanítja azt, hogy fontos különbséget tenni a valóban veszélyes és az élénk fantázia szülte veszély között (diszkriminációs képesség), továbbá azt, hogy mikor indokolt a menekülés, és mikor érdemes nyugalomra inteni magunkat. Játszottunk Medvevadászat címmel mozgásos játékot, ahol megküzdöttünk a medvével. Nagyon élvezték a különböző medvenapi akadálypályás játékokat, ahol szintén gyakorolhatták a különböző megküzdési módszereket. Építettek óriás tornyot, amelynek célja volt, hogy minél magasabbra tudják megépíteni anélkül, hogy eldőljön.
A játékos gyakorlatok során, úgy érzem, sikerült segíteni a gyermekeknek abban, hogy a megküzdési módszerek alkalmazásával minél kevesebb feszültséget, megpróbáltatást éljenek át az egyes élethelyzetekben.
Osztályom minden hónapban nagy örömmel és lelkesen fogadja az aktuális témákat. A megküzdési stratégiák megvalósítási feladatait különösen nagy izgalommal fogadták. A Kecskekatonaság című magyar népmese történetei nagyon beindították a fantáziájukat. A mese meghallgatását követően azonnal elkezdték utánozni a kecskéket és ismételgették a vezényszavakat. A fejdíszek elkészülte után pedig már csak a tényleges játék következett. Köszönjük a nagy élményt nyújtó feladatokat!
Megküzdés hónapban sokat alkalmazzuk az aktív relaxációs technikákat, hiszen belső feszültségeinket oldja. Nagyon kedves, szívszorító animációs videót tekintettünk meg, a Haj-szeretet történet még könnyeket is csalt a szemünkbe. Páros munkában megküzdési szókészletet állítottunk össze az ABC betűihez rendelve. Megküzdéssel kapcsolatos idézeteket gyűjtöttünk és elemeztünk. Stresszoldó ételek, italok képeiből plakátot készítettünk csoportmunkában.