Elsőnek nehezen indult , hogy megfogalmazzák, hogy miben kiemelkedőek, jók a tanulók. Igyekeztünk bevonni az osztálytársakat, hogy segítsenek a jó tulajdonságok összegyűjtésében.
Megküzdési stratégiák
Mindenki elkészítette a saját erősség kártyáját, azután készítettünk belőle egy tablót.
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy melyek a stresszoldó ételek, és választottunk egy közös kedvencet – a kép róla készült. 🙂
A február hónap a megküzdési stratégiák hónapja. A programunkat a hintaszék relaxációval kezdtük gurultunk előre, hátra.
Majd beszélgettünk a hónap meséjéről, Róza királylányról és a sárkány történetéről. Beszélgettünk arról, ha nehéz helyzetben kerülünk, ugyanúgy rossz érzések kerítenek hatalmukba, mint a mesében a királylányt. Azt is megbeszéltük, ha nem érezzük jól magunkat, mit tehetünk.
A babzsákos-testrészes játékot mindannyian örömmel játszottuk.
Ezután egy nagyon izgalmas feladat, a bátorságpróba következett. Egy levelet kaptunk Pók nénitől.
A levélben a következő volt: Kedves Sünis ovisok! Tegnap annyira jókedvűen játszottatok, hogy észre sem vettétek milyen hangosak vagytok. Nem tudtam tőletek a sarokban pihenni, ki kellett költöznöm a folyosóra. Büntetésül éjszaka elvettem egy-két kedvenc játékotokat. Ha szeretnétek visszakapni, követni kell az utasításaimat,PÓK NÉNI!
Szomorúan vettük észre hogy igaz a levél tartalma így követtük Pók néni feladatait. Közösen mondókáztunk, játszottunk „csomag érkezett” játékot, és „titkos alagút” játékot. A feladatok végén együtt mondtuk ki: Nem hangoskodunk Pók néni!
Kiálltuk a próbát és a sóbarlangban megtaláltuk a kedves játékokat. És megtaláltuk a folyosón tanyázó pók nénit is.
A boldogságprogram végén az „ellazulni jaj de jó” dalra pihentünk, relaxáltunk.
Február: Megküzdési stratégiák
1.Két tanuló felírta, hogy számukra milyen megküzdési stratégiák vannak.
2.Közben az egész osztály leírta, hogy most milyen dicséretre, kedves szóra lenne szüksége. A legtöbben ezt írták: Gratulálok, sikeres érettségit tettél! Az érettségid sikerült, illetve a tanévnek vége van!
Több tanuló tett magánéleti mondatot: Például: Bocsánat!
A lányok arra vágynak, hogy ezt mondják nekik: szeretlek! Veled szeretném leélni az életemet!
3.Egy csoport kártyázott. a kártyákon állatok voltak, azokat csoportosították, hogy az állatok mely tulajdonsága kellene nekik épp most a céljai eléréséhez.
4.Egy 4 fős csoport rajzol A kőkastély című meséhez. Ezt a mesét hosszúnak találták most! Tavaly A kővé vált birodalmat dolgoztuk fel, az jobban tetszett nekik. Az alkotásoknak utána címeket is adtak egymás műveinek.
A mese röviden: A főhős és segítője elindultak, az úton egy kőkastélyba érte, ahol minden 200 éve kővé vált. Egyetlen állat nem maradt meg itt, a kakasok is elnémultak! Egy öreg mesélte el nekik a folyamat történetét! Ezt követően bemutatkoztak a hőseink: főhősünk segítője kimondta a nevét, Kikiríki – erre kezdett az egész kővilág megelevenedni.
5.Két tanuló az Önök által megjelölt segédanyag dicsérő mondatait csoportosította. Jó kis csoportokat alakítottak ki belőle.
6.Négy fő rajzolt házi feladatként a Szivárvány c. történethez is!
Tartalmas óra volt! A kicsengetésen túl is dolgoztunk!
Óriási szivárványt festettünk, mindenki részt vett benne, majd gyakoroltuk a mélylégzést és beszélgettünk. Megbeszéltük hogyan segíthet a mély levegővétel indulataink leküzdésében.
Elsőseimnek nagyon tetszett az animációs film. A beszélgetés alkalmával ügyesen rátapintottak a lényegre. fantasztikusan érezték magukat, mikor frizurákat alkottak. A felszínre törő problémákat jól orvosolták. A szivárványos mély légzési feladat is bejött nekik. Ahol a legjobban érezték magukat, az a kiképzési feladat volt. A fiúk között még rivalizálás is kialakult. Kitartóak és elszántak voltak. Jó volt ilyennek látni őket. A dal szövegét is sikerült nagyjából megtanulniuk. Az együtt éneklés és ellazulás jól sikerült. Várjuk a folytatást!!!
Nagyon tetszett a gyerekeknek a videó. Jó motiváció volt a beszélgetéshez. A gyurmázáshoz majdnem mindenkinek azonnal volt kedve. Először nehezen ment az egyes testrészek kialakítása, de a végére bele jöttek és nagyon szép kecskék „születtek”.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
A mindennapi iskolai életben találkozunk olyan helyzettel, helyzetekkel, amikor a gyerek/ gyerekek vagy éppen a tanító néni bizonyos stratégiákat kell alkalmazzon az adott esett megoldására. A népmesék olvasása során találkozunk probléma megoldó helyzetekkel, amikor a jó elnyeri méltó jutalmát. A dramatizálás lehetőséget ad a helyzet megélésére. Mi lerajzoltunk egy Mézike bábut és rajta jelöltük meg , hogy hol érezzük a feszültséget, szorongást….stb. A hőmérő bejelölésével a a feszültségekre megoldásokat kerestünk.
A frusztráció, szorongás, félelem, aggodalom, bizonytalanság, düh, szomorúság, magány a gyerekek érzelmi életének gyakoribb vendégeivé válhatnak – gondoljunk a karanténban töltött napokra, vagy az online oktatás időszakaira.
Magunknak is a saját érzéseinkkel kell megküzdenünk, de eközben nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a gyerekek még jobban ránk vannak hangolódva, és keresik azokat a megküzdési eszközöket, amelyek segíthetnek abban, hogy derűs lélekkel érjünk a kihívást jelentő időszakok végére. Ezért is fontos az általunk mutatott minta, az útmutatás, hogy együtt keressük meg azokat a megküzdési technikákat, módszereket, melyek segítenek a továbblépésben.
A hónap témájának feldolgozását egy vidám játékkal kezdtük – A Hajvarázshoz összegyűjtögettünk színes hajba való csatokat, hajpántokat, hajgumikat. A gyerekek egymásnak készítettek vidám frizurát, a vicces az volt, amikor a fiúk hajába is kerültek a színes hajcsatokból, fonatokból. Volt olyan páros, akiknél a hajgumizás okozott némi fejtörést, de mivel jó móka volt, ezt is megoldották.
A gyerekek megírták a Megküzdési szókészletüket. Például: alvás, nyugalom, bohóckodás, cukiság, dumálás, film, futás, foci, evés, ivás, jóga, lovaglás, meseolvasás, hógolyózás, palacsinta, sütés és repülés.
A Kecskekatonaság című mese meghallgatása után – ami nagyon tetszett a gyerekeknek – a Kiképzés című feladat is sorra került.
A gyerekek 5-5 fős csapatot alkottak, és közösen megbeszéltük, milyen gyakorlatokat kell végrehajtani a kiképzésen:
1. 10 fekvőtámasz
2. 10 guggolás
3. 5 négyütemű fekvőtámasz
4. 30 percig helyben futás
5. pókjárás labdával
6. kakasviadal
7. karikába célba dobás
A játékos délután lezárásaként pókfocit játszottak a gyerekek.
A kreatív feladat sem maradt el, megalkottuk Küzd Verát, aki egy kicsit tavasz tündér, egy kicsit vidám kislány- mindenesetre jobb kedvünk kerekedett tőle.
A társasjáték – Ki nevet a végén?- igazi megküzdést jelentett a játékosok számára.