A gyerekekkel elolvastuk, feldolgoztuk, majd eljátszottuk a Kecskekatonaság című mesét. Nagyon élvezték, tanulságul szolgált a kitartás, a küzdeni akarás, a lehetőségek kihasználása.
Megküzdési stratégiák
A gyerekekkel elolvastuk, feldolgoztuk, majd eljátszottuk a Kecskekatonaság című mesét. Nagyon élvezték, tanulságul szolgált a kitartás, a küzdeni akarás, a lehetőségek kihasználása.
MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK
(3-6 év részére)
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Mozgásalapú relaxációs gyakorlat „Irkafirka”, Kézikönyv 6-10 évesek számára 33. oldal egyéni munka Rajzoljatok irkafirkát kedvetek szerint!
Irkafirka össze-vissza, szabad jobbra, szabad balra, szabad nekem össze-vissza! Ezt magatokban mondogathatjátok és ha szólok, hogy köszönöm elég, befejezzük a gyakorlatot.
10’ Téma bevezetése Gordiuszi csomó csoport munka Álljunk körbe, csukjuk be a szemünket, karjainkat nyújtsuk ki, és lassan a kör közepe felé haladva, sétáljunk. Ha valakivel összeér a kezünk fogjuk meg, de a szemünk maradjon még csukva. Ha mindenki fogja valaki kezét, kész is a gordiuszi csomó, amit meg kell tudnunk kioldani.
15’ Téma feldolgozása Boldogságóra munkafüzet 3-6 évesek részére 44. oldal beszélgetés Nehéz, stresszkeltő helyzetekben sok érzelmet élhetünk át.
Nézzük meg, hogy milyen érzelmeket ismerünk.
eszközigény: érzelmi bábok, fénymásolat
Ezt most rajzoljuk meg a kis lapokon is.
15’ Kézikönyv 6-10 évesek részére, 144. oldal alapján; A megküzdés szivárványa mintájára képek válogatása megoldási módokról
( ének, ölelés, futás, humor, számolás, egy pohár víz, lélegző gyakorlatok) csoport munka A mesehősök is sok problémát próbálnak megoldani, de nézzük meg, hogy mi, hogy tudjuk megoldani őket.
Soroljatok fel olyan dolgokat, amik segítenek nektek olyankor, amikor rosszul érzitek magatokat. Gondolok itt arra, hogy szomorú vagy, dühös, vagy félsz valamitől.
Megoldás lehet:
– mély levegő (megszagoljuk a virág finom illatát, majd elfújjuk a leveleket)
– iszunk egy pohár vizet
– elszámolunk 10-ig
– beszélgetünk valakivel
– sírás
Most, hogy átbeszéltük ezeket, kérlek mindenki rajzolja le a saját stratégiáját, amit szívesen használ.
2’ Téma lezárása beszélgetés Üljünk körbe, és beszéljük meg, ki hogy érzi magát. Mit visz ma magával?
Megkértem a gyerekeket, hogy vegyék le a benti cipőjüket, amit egy vászon zsákba gyűjtöttem. Elmondtam nekik, hogy úgy szerezhetik vissza, hogy vegigmennek azon az akadálypályán, amit készítettem nekik. Minden gyerek bátran küzdött, azért hogy visszakaphassa a cipőjét.
Relaxációs gyakorlat: „Rágógumi gyakorlat”
Beszélgetés a témakörről.
Ráhangoló gyakorlat: „Ne keseregj!”
Ötletbörze arról, hogy kinek mi segít, ha nehézségei vannak. Kész munkák felolvasása, táblára helyezése.
Téma feldolgozása:
„Hol érzem a feszültséget”-gyakorlat.
„A csodálatos segítők” gyakorlat.
„A megküzdés szivárványa „ gyakorlat, közös kép elkészítése.
Szivárvány elkészítése, elhelyezése a falon.
Meditációs gyakorlat: a megküzdésről és annak fajtáiról, fontosságáról.
Gyerekdal: Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! (Máskor is.)
Csoportunk életébe beletartozik az egymásra való odafigyelés, segítségnyújtás. Ezért is csatlakoztunk a Magyar Parasport Napjához (2022. 02.22.) is.
Ebben a hónapban ez az alkalom is támogatta azt, hogy a megküzdési stratégiák témakört most kicsit másképpen dolgozzuk fel. Ebből az alkalomból érzékenyítő tevékenységeket szerveztünk a Tulipán csoportos gyermekek számára egész hónapban, így lehetőséget teremtettünk, hogy megtapasztalják, megértsék és átéljék sérült társaik, ismerőseik mindennapi nehézségeit. Fontosnak tartjuk, hogy vegyék észre, ha valakinek segítségre van szüksége és hogy miként tudnak segíteni.
A csoportunkban SNI kisgyermekek vannak, akiknek a viselkedésük a problémájukból adódóan nem mindig elfogadható, helyes. Igyekszünk a többségi gyermekkel, szülőkkel elfogadtatni, hogy ők miben mások, miben kell őket támogatni. Nagyon sok eredményt értünk már el.
Ebben nagy segítségünkre van az a relaxációs játék is, amikor az adott kisgyermek beül a kör közepére, és mi az ujjaink hegyével megérintve elmondjuk, hogy: „azért szeretlek, mert…”
Sokszor meglepődünk és könnyes szemmel hallgatjuk, azokat az őszinte gondolatokat, amiket a gyermekek ki tudnak fejezni, megtudnak fogalmazni.
A tanulásban akadályozott végzős lakástextil-készítő lányoknak az utóbbi időszak legnehezebb feladata, a vizsgára történő felkészülésben, a projektfeladat elkészítése volt.
Több héten keresztül gyakoroltuk, el tudták mondani ennek folyamatát, így sikerült megfogalmazniuk a nehézségeket is. A tanulás és gyakorlás után a zökkenők megoldásokká változtak.
Mindezek után közösen készítették el a nehézségek megoldásának folyamatábráját: a képregényt. Mindenkinek másoltam belőle, így a következő időszak tanulási akadályait a képregénnyel sikerül majd legyőzniük.
Számukra a hónap tapasztalata: nincs megoldhatatlan feladat.
A februári Boldogságóránk témája: A megküzdési stratégiák. Mottó: A határ a csillagos ég.
Az 1. Boldogságórát egy aranyos mesével kezdtem. Az én kis elsőseim nagyon szeretik a mesét, és mindig várják az újabb történeteket. Egy kis pingvinről meséltem. Topi egy távoli vidéken élt, a földgolyó legalján, a hideg Déli-sarkvidéken. Mindig vígan hancúrozik a fagyos hóban. A jég hátán is megél. Jól úszik, mélyre tud merülni, és szeret halászni. Jöhet sarkvidéki szél, a veszélyt jelentő leopárdfókák, cápák, a jégkotró csapdája, ő mindig felülemelkedik a nehézségeken, és nem ismer lehetetlent. Útja során találkozik segítő társakkal, akik sokat tesznek érte, és ez mindig boldogsággal tölti el a kis pingvint. Ő maga örök nyerő, akinek a mosoly mindig az arcán ragyog. Ha szomorú, felveszi a fekete-fehér frakkot, és táncol. A sarki sötétben gyúló fénysugár megmelegíti Topi szívét, és mindig új reményt ad neki. Ettől olyan vidám a mi kis barátunk.
Eljátszottuk a mesét. Meghallgattuk a Táncoló talpak animációs mesefilm betétdalát. Jót táncoltunk a zenére, és megnéztük videón is. Megbeszéltük, ha nehezen tudunk megoldani egy helyzetet, és szomorúak vagyunk miatta, akkor a tükör elé állunk. Megrázzuk magunkat háromszor, és elmondjuk: „Riszálom úgyis, úgyis.” Ezt a gyakorlatban is kipróbáltuk. Párba álltunk. Az egyik gyerek volt a tükör, a másik a tükörkép. Jártuk a táncot elölről, hátulról, jobbról, balról is. Ez a gyerekeket jókedvre derítette. Ezután mindenki elkészítette a kis pingvint, és az óra végén meghallgattuk a hónap dalát „Ellazulni, jaj de jó”, és elvégeztük a zene közben elhangzó feladatokat.
A 2. Boldogságórát vidám mondókával indítottuk. Megyek itt, megyek ott, egyszer bal, egyszer jobb. Fenn az ég, lenn az út, hideg szél, gyalogút. De nem félek, nem félek! Bátran előre nézek! Rövid történetet mondtam, miközben a gyerekek behunyták a szemüket.
– Képzeljetek el egy erdőt teli állatokkal, akik gyűlésre igyekeztek a nagy tisztásra, s útjuk során egy barlang előtt mentek el, amelynek legmélyén a visszhang lakott. A barlang bejáratánál minden állat a saját hangján üdvözölte a visszhangot: a kígyó sziszegett, a medve morgott, a mérges macska fújt, az oroszlán üvöltött, a papagáj rikácsolt. A visszhang egyik állattól sem félt, udvariasságból mindenkit ugyanúgy köszöntött. Tovább folytattam a történetet.
-Azért kelünk útra, hogy az elvarázsolt erdő állatait életre keltsük, mivel a gyűlésen Hókuszpók rájuk rontott, és kővé varázsolta valamennyit. Ehhez nem kell mást tenni, mint az erdőben ránk váró feladatokat megoldani. Állj fel, és kövesd Hókuszpók utasításait (de csak akkor csináld, ha Hókuszpók mondja)!
• Szökdelj négyszer!
• Hókuszpók mondja, fuss körbe!
• Hókuszpók mondja, guggolj le négy ütemre!
• Lépj hátra kettőt!
• Hókuszpók mondja, szökdelj háromszor, negyedikre guggolj le!
• Hókuszpók mondja, válassz párt!
• Hókuszpók mondja, 10 guggolás!
• Táncolj!
• Hókuszpók mondja, ugrálj jobb lábon!
Ezután következett a Medvevadászat játék. Menjünk medvét vadászni!-kiabáltuk hangosan. Átmentünk egy magas hídon, és nem féltünk. Átkeltünk a mocsáron, és nem süppedtünk el. Megmásztuk a magas hegyet, és felértünk a tetejébe. Bementünk a sötét barlangba, megtapogattuk, ami ott volt. Megtaláltuk a medvét. ISZKIRI! Gyorsan lemásztunk a hegyen, átkeltünk a mocsáron, átmentünk a hídon és MEGMENEKÜLTÜNK!
Elmeséltem a Kecskekatonaság című magyar népmesét, és megnéztük videón is. Katonás formagyakorlatokat végeztünk (vigyázz, pihenj, jobbra át, balra át, menetelés, tisztelgés). Az óra végén a Radetzky indulóra jót masíroztunk. Rajzórán megfestettük a kecskekatonákat.
Etika órán megnéztük a Haj-szeretet animációs filmet. A gyerekek a filmben egy szerető, összetartó családot láttak, akik felülkerekedtek a nehézségeken. A betegség legyőzését vagy életet követelő makacsságát már többen megtapasztalták a saját kis életükben. Személyes, átélt történeteket mondtak el. Az egyik kislány nagypapája tavaly kórházba került. Ő karácsonyfát hajtogatott, fényképet küldött a papának, amit a nővérkék az éjjeliszekrényre tettek. Kicsi szíve minden szeretetét küldte el abban az ajándékban. A kislány erősen hiszi, hogy ezekkel is segítette a papája gyógyulását. Ezen a télen az idős nagypapa tanította meg a kisunokát korcsolyázni, aki Salgótarján elismert és megbecsült edzője. Jó volt őket együtt látni a jégen. Egy kislány az osztályunkból kórházba került, mert nagyon beteg volt. A kórházban kis hősként viselkedett. A doktor bácsik bátorság oklevelet adtak neki, amin ez volt: Bátrabb vagy, mint hiszed, erősebb, mint sejted, és okosabb, mint véled. (Micimackó)