Az iskolai élet pozitív szegmenseit beszéltük meg. Mindent, ami nem a tanuláshoz kapcsolódik szervesen, de kihat a jó közösség kialakításához, a tanulmányi eredményekre is hatással lehet akár. Ami segíti az iskolában tanultak elsajátítását, kiegészíti az ott tanultak bevésését. Memória kártyákat készítettünk.
Megküzdési stratégiák
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Boldogságóra a 3. osztályban
Márciusi hónap témája a megküzdés volt. Az órán megtekintettünk egy videófilmet Haj-szeretet címmel. A filmben egy édesapának kellett megküzdenie a kislánya hajával, hogy örömet szerezzenek a kórházban lévő édesanyának. Megbeszéltük, milyen nehézségekkel kellett szembenézni a szereplőknek, ezt hogyan oldották meg. A megható történet után a gyerekek is nekiláttak, hogy egymásnak frizurát készítsenek. Az otthonról hozott fésűkkel, csattokkal, gumikkal megkezdődött a hajvarázslat. A könnyűnek látszó feladat egyre nehezebb lett, mire elkészültek a tökéletes hajköltemények. A lányok megjegyezték, nem is olyan könnyű feladat Anyának reggelente elkészíteni az ő szép frizurájukat. Az óra végére azért minden párosnak sikerült megoldania ezt a feladatot.
A témák önmaguktól adódtak:
Barátság
Szeretet
Hazaszeretet
Természetvédelem
Abban is egyetértettünk, hogy ezek csak szavak, üres keretek amelyeket nekünk kell értelmes tartalommal megtölteni. Nem alkalmi megnyilvánulásokat feltételez, hanem életünk részéve kell válniuk.
Szomorúan kezdődött januárban az utolsó hetünk. Hétfőn azzal a hírrel jött oviba az egyik kisfiú, hogy meghalt a nagypapája. Még föl sem száradtak szinte a könnyei, jött egy kislány és zokogva mesélte, hogy meghalt az édesanyja. A harmadik gyerek a cicáját siratta. Az első reakcióm persze az ölelés, a vigasztalás volt, aztán mikor kicsit megnyugodott mindenki, eszembe jutott, hogy tavaly már találtunk egy „bánatőrlő” dobozt, amit szerencsére már régen nem kellett elővennünk. Reggeli körben odaadtam a dobozt a gyerekeknek, akinek bánata volt belemondhatta, aztán bezártuk és fölhúztam kicsit a dobozt, hogy zenéljen. Csöndben hallgattuk a zenét, miközben fölszáradtak a könnyek is. Jó, hogy már több éve csináljuk a boldogságórát, így volt már összegyűjtve eszközöm ötletem, volt mihez nyúlnom. Volt még két mesém, ami a veszteség feldolgozásával foglalkozott, azt meséltem el alvásidőben.
Februárban aztán hivatalosan is elkezdtük a megküzdést érzelmeinkkel. az érzelem kockát gurítva fölsoroltuk érzelmeinket, megbeszéltük, melyiket hol érezzük a testünkben, milyen érzés, jó, vagy rossz, és, ha rossz, mit tehetünk ellene.
A mérgelődésre, dühöngésre találtam két mesét az interneten: Hiszti Manó és Bella tündér meséjét. Mindkettőt megnéztük többször is, mert a gyerekek nagyon élvezték, és többször is kérték. Közben mi is csináltuk a gyakorlatot, amit Bella tündér javasolt, megfeszítettük és ellazítottuk magunkat, hogy a mérgelődés porát le tudjuk szórni magunkról. Hiszti Manót pedig lerajzoltuk.Nagyon jó képek születtek!
A félelem ellen több módszert ajánlottak a gyerekek: Sötét ellen kis villany fölkapcsolása, vagy gondolatelterelő párna (egy mese alapján) orvosnál, fogorvosnál anya kezének megszorítása volt a leghatékonyabbnak bizonyuló módszer.
Idegesség ellen a buborékfóliát ajánlottam, mert az nekem mindig bevált. Kaptunk is a dadus néninktől egy jó nagyot, neki is fogott az egész csoport nagy lelkesedéssel. Akkora a fólia, hogy egy darabig még biztos kitart.
Unalom ellen játékokat és pajtásokat javasoltak a gyerekek egymásnak.
Magányra, szomorúságra a dobozunkon kívül egy ölelős párnát készítettünk, amire minden gyerek jelét rárajzoltuk. Nagyon népszerűnek bizonyult a gyerekek közt.
A téma lezárásaként megnéztük a Fel a fejjel című kisfilmet az interneten, majd eljátszottuk a Kecske ment a kertembe című népi játékot, majd feltettük a boldogság vár hatodik lépcsőfokára a korongot.
A hónap során elvégzett feladatok:
Januárban megbeszéltük, hogy egy tudatosan, okosan élő embernek a tovább haladáshoz és egy értelmes élet megéléséhez célokra van szüksége. A célokat azonban meg is kell valósítanunk, ami nem biztos, hogy mindig könnyen megy, hiszen a cél eléréséhez vezető úton akadályokba ütközhetünk, megvalósítást gátló tényezőket tapasztalhatunk, amiket fel kell oldanunk a siker érdekében. Ezért szükséges stratégiákat, terveket szőni, hogy a gondokkal meg tudjunk küzdeni, és céljainkat meg tudjuk valósítani.
A gyerekekkel megnéztük a „Kecskekatonaság” című magyar népmesét, ami által levontuk a tanulságot: mindent meg lehet tanulni, meg lehet valósítani, ha teszünk is érte. Helyes irányítással, útmutatással, valamint az általunk befektetett energiával, kitartással elérhetjük céljainkat. Az elsőseimmel rajzóra keretében elkészítettük a kecskefejdíszeket az adott sablon alapján, amiket miután a fejünkre helyeztünk, ki is próbáltunk. Mindig más-más parancsnokot választottunk, aki különböző teljesíthető utasításokat adott a többiek a számára, akik végre is hajtották a parancsot. A játék jó mókának bizonyult.
A „Fel a fejjel!” című mese alapján az egymás megsegítésének fontosságát hangsúlyoztuk, hiszen minden könnyebb támogató társakkal, barátokkal, családtagokkal. A kecskéket gyurmából el is készítettük, majd kiállítottuk őket a polcra. Saját „kecskehadseregünk” lett ez által, ami az egymás iránti odafigyelésre, a szeretetteljes emberi kapcsolatok kiépítésére, a barátságos viselkedésre emlékeztet minket.
Egyik olvasás órán az eszkimókról beszélgettünk, rajz órán el is készítettük őket. A színezett sablonon vattapamacsok felragasztásával tettük meleg, puha hangulatúvá az őslakók sapkáját, kabátját, nadrágját. Megállapítottuk, hogy nekik az örök fagy, hó és jég birodalmában nap, mint nap meg kell küzdeniük a hideggel, az élelem előteremtésével. Életük folyamatos harc és küzdelem a megélhetésért. Télen azonban a hideg ellen nekünk is védekeznünk kell, ezt legegyszerűbben úgy tehetjük meg, hogy melegen felöltözünk. Ehhez készítettünk sablon alapján színes papírból sapkát, kesztyűt és sálat, amit mindenki egyéni elképzelés alapján díszíthetett.
Abban is egyet értettünk, hogy napi feladataink teljesítése során nagyon el lehet fáradni. Ilyenkor fontos a pihenés, a feltöltődés, hogy utána újult erővel folytathassuk tevékenységeinket. Ennek jegyében készítettünk az osztályterem sarkában egy „nyugisarkot”, ahol bármikor megpihenhet, lenyugodhat az a tanuló, aki annak szükségét érzi. Erre leginkább a délutáni, másnapi felkészítést szolgáló foglalkozásokon szokott sor kerülni. A kényelmet és a kellemes hangulatot az otthon meghittségét idéző szőnyeggel és babzsákfotelekkel biztosítottuk.
A 3-4. osztályosokkal arról beszélgettünk, hogy kinek, mi segít, ha úgy érzi, már nagyon elege van mindenből, elfáradt. Melyek azok a tevékenységek, amik számukra a feltöltődést, a megnyugvást biztosítják. Hogyan, mivel küzdjünk a kiégés ellen? Az összegyűjtött tevékenységeket, fogalmakat a táblára írtuk, majd a szókészletből egy vidám, színes és játékos „szófelhőt” alkottunk, ami felkerült a faliújságra. A szókészlet elemei: pihenés, alvás, zenehallgatás, rajzolás, olvasás, relaxálás, játék, sport, séta, légzőgyakorlat, evés, pecázás, megértés, utazás.
Iskolánkban minden évben, így idén is, vízkereszt után készítünk kiszebábot, amit a farsang végén ünnepélyesen elégetünk. Régen, a néphagyomány szerint az emberek egy kis cetlire felírták azokat a rossz szokásaikat, amiktől meg szerettek volna szabadulni, majd a kiszebáb ruhájára erősítették. Így szabadultak meg a nem kívánatos tulajdonságaiktól jelképesen az elégetés által. Hát mi nem a ruhára tettük a cetliket, hanem a „Rossz szokások ládikájába” (cipősdobozból készült) gyűjtöttük/gyűjtjük még mindig a farsangi időszakban, ami majd a kiszebábbal együtt megsemmisül a tűzben húshagyó kedden, ami idén március elsején lesz. Megbeszéltük, hogy az elégetés csak jelképes. Ahhoz, hogy a rossz szokásainkkal, nem kívánatos magatartásformáinkkal ténylegesen felhagyjunk, igazából tennünk is kell! Nekünk, magunknak kell akarni a változást, ami sok esetben lemondásokkal is járhat, de ha kitartóan megküzdünk érte, elérhetjük az áhított eredményt, ami beteljesíti célkitűzésünket. Madách Imre szavaival élve: „Ember, küzdj, és bízva bízzál!”
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Február hónapban a választható feladatok közül kétféle feladattípus is megtetszett. Az egyik a hajvarázs, ami a lányok körében volt népszerű, és örömmel kreatívkodtak, a másik pedig a kecskekatonaság, amit pedig a fiúk kedveltek nagyon. Később érdekes módon a lányok is csatlakoztak a kíhívásba. Párokban különböző hajköltemények születtek, a fiúk pedig igazi csapatmunkában ötleteltek, tervezgették a kihívások feladatait. Jó volt látni, hogy milyen ügyesen figyeltek arra a társukra is, aki mozgásában akadályoztatott, így olyan feladatokat találtak ki, amit ő is sikeresen teljesíteni tudott. A lányok meg új frizurával, maguktól csatlakoztak a katonai kihívába, és minden feladatot teljesíteni tudtak. Szuper jó feladatok voltak.
A stressz egyre jobban jelen van az életünkben. A táplálkozásunkkal ezt kontrollálhatjuk, ezen téma került feldolgozásra.
A stressz egyre jobban jelen van az életünkben. A táplálkozásunkkal ezt kontrollálhatjuk, ezen téma került feldolgozásra.
A stressz egyre jobban jelen van az életünkben. A táplálkozásunkkal ezt kontrollálhatjuk, ezen téma került feldolgozásra.
Február 14-én a Bálint-napnak szenteltük a dupla angol órát. Először foglalkoztunk a ‘Büszkeség és balítélet’ című regénnyel, néhány idézet segítségével. A tanulók megvitatták az idézeteket, majd megnéztünk néhány jelenetet a filmből. Beszélgettünk a korra jellemző udvarlási módszerekről.
Ezután egy angol nyelvű összefoglalót olvastunk el a 21. századi randizási szokásokról Nagy-Britanniában, és ezt összevetettük a magyarországi helyzettel.
A következő két órán kutatást végeztek a tanulók egy általuk választott történelmi kor és ország/nép udvarlási szokásairól, és prezentációt készítettek kis csoportokban.
Témák: római kor, Fülöp-szigetek 16. század, Viktoriánus-kor, USA 20.század, ortodox zsidók.