Kiscsoportosok lévén egy korábban javasolt témán keresztül dolgoztuk fel az adott feladatot. Ebben az életkorban tele vannak bizonytalansággal, félelemmel, így elsősorban beszélgetéssel próbáltuk feloldani a bennük lévő szorongást, illetve érzéseiken keresztül tudatosítani, hogy mindenre képesek. Többször meghallgattuk a hónap dalát, igyekeztünk megteremteni az elmélyüléshez szükséges hangulatot.
Megküzdési stratégiák
A fel nem dolgozott trauma vagy az egymásnak ellentmondó célok, elvárások kezelése volt a cél ebben a hónapban. A gyerekek számára is megterhelő történések sokaságával találkozunk mostanában, mint egy közeli hozzátartozó halála, a vírus miatt vagy a most zajló háborús helyzet, az ezek által okozott stressz mértéke azonban egyénenként jelentősen eltérő. Megküzdési képességeinktől és személyiségünk stabilitásától függ, mennyire viselnek meg minket ezek a veszteségek és állapotok. Fordítva is igaz ez, tehát viszonylag kisebb környezeti változás is kiválthat fokozott stresszhatást ha egyébként sok érzelmi terhet cipelünk a vállunkon. Igyekeztem minél több alkalmat találni arra, hogy oldjuk mindezt: közös, vidám programokkal és tevékenységekkel igyekeztem oldani őket. Zenés, táncos mulatságok, vidám tehetségkutató szervezésével.
Csoportunk az erdő állataival ismerkedett, Így Boldog Dóra ehhez kapcsolódó mesét hozott a megküzdési stratégiák feldolgozásának segítésére. A farkaskirály című mesében a főhős elhatározza, hogy addig nem nyugszik, míg ő nem lesz a legerősebb a világon. Ehhez a varázsló szerint le kell győznie a farkaskirályt és a három medvéjét,akiktől varázseszközeiket is megszerezheti. Ez sikerül is neki, ezért a farkaskirály tisztelete jeléül fiává fogadja. Kiderült, hogy egy boszorkány rombolja az erdőt, elüldözi az állatokat, ezért a gyerekek segítségére is szükség van. Komoly „próbákat” kell kiállniuk, hogy megmenthessék az erdő állatait. 1.próba: három információ alapján felismerni a megmentendő állatokat. 2.próba: akadálypályán(kidőlt fákon, mocsáron, barlangon) átkelni. 3.próba:rejtekhelyen, összefirkált alapon, állat alakjának felismerése, körberajzolással láthatóvá tétele(háttérből alak felismerése) 4.próba: képkirakó közös összeállítása-állatokat ábrázoló képet annyi részre osztottam, ahány gyerek van, a részeket külön borítékba téve elrejtettem a csoportban. Mindenkinek egyet kellett megtalálni és a részekből együtt összeállítani a képet. Így menekültek meg az állatok a gyerekek bátorságának, kitartásának, ügyességének, együttműködésének segítségével, s újra együtt éltek az erdőben boldog 😊 egyetértésben.
Taszári Körzeti Általános Iskola
A megküzdés fogalmát, néhány módszerét már nagyon jól ismerik a gyerekek, ügyesen is tudják alkalmazni. A mese ez alkalommal Fésűs Éva: A búzaszem című meséje volt, mely nagyon jól ráirányította a figyelmet a küzdésre, megküzdésre. Az animációs film megtekintése után egy ideig döbbent csöndben ültek a gyerekek, megbeszélése után nem volt kérdés, hogy önmagunkhoz mérten „különleges” hajakat fogunk készíteni.
Dátum: 2022.02.28.
Korcsoport: 3-4 évesek
Boldogságóra
A Boldogságórát a „Fújj, fújj” és az „Égigérő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” címü relaxációs gyakorlattal kezdtük.
A gyakorlat után a szőnyegen körben ülve elmondom a gyerekeknek milyen témával fogunk foglalkozni, beszélgetünk.
A gyerekek kényelmesen elhelyezkednek, le is feküdhetnek a szőnyegre és elmondom nekik az „Aranykulcs” címü mesét. A mese után megbeszéljük miről szólt, milyen tanúlságot vonunk le a meséről. Megkérdeztem tőlük, ha lenne 3 kívánságuk, mi lenne az, szoktak-e álmodni. Feladatlapokat adok nekik és a mesében lévő szereplőket kiszínezzük az asztaloknál színes ceruzákkal. Mindenki megmutatja hogyan festette ki a szereplőket. Megdicsérem őket, amiért szépen dolgoztak és ügyesek voltak.
Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella „Jól érzem magam” címü dalát.
Dátum: 2022.02.28.
Korcsoport: 3-4 évesek
Boldogságóra
A Boldogságórát a „Fújj, fújj” és az „Égigérő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” címü relaxációs gyakorlattal kezdtük.
A gyakorlat után a szőnyegen körben ülve elmondom a gyerekeknek milyen témával fogunk foglalkozni, beszélgetünk.
A gyerekek kényelmesen elhelyezkednek, le is feküdhetnek a szőnyegre és elmondom nekik az „Aranykulcs” címü mesét. A mese után megbeszéljük miről szólt, milyen tanúlságot vonunk le a meséről. Megkérdeztem tőlük, ha lenne 3 kívánságuk, mi lenne az, szoktak-e álmodni. Feladatlapokat adok nekik és a mesében lévő szereplőket kiszínezzük az asztaloknál színes ceruzákkal. Mindenki megmutatja hogyan festette ki a szereplőket. Megdicsérem őket, amiért szépen dolgoztak és ügyesek voltak.
Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella „Jól érzem magam” címü dalát.
Dátum: 2022.02.28.
Korcsoport: 3-4 évesek
Boldogságóra
A Boldogságórát a „Fújj, fújj” és az „Égigérő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” címü relaxációs gyakorlattal kezdtük.
A gyakorlat után a szőnyegen körben ülve elmondom a gyerekeknek milyen témával fogunk foglalkozni, beszélgetünk.
A gyerekek kényelmesen elhelyezkednek, le is feküdhetnek a szőnyegre és elmondom nekik az „Aranykulcs” címü mesét. A mese után megbeszéljük miről szólt, milyen tanúlságot vonunk le a meséről. Megkérdeztem tőlük, ha lenne 3 kívánságuk, mi lenne az, szoktak-e álmodni. Feladatlapokat adok nekik és a mesében lévő szereplőket kiszínezzük az asztaloknál színes ceruzákkal. Mindenki megmutatja hogyan festette ki a szereplőket. Megdicsérem őket, amiért szépen dolgoztak és ügyesek voltak.
Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella „Jól érzem magam” címü dalát.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek egymás számára készítették el erősségkártyáikat.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek egymás számára készítették el erősségkártyáikat.
A hónap témájához, a „Megküzdési stratégiák” feldolgozásához a könyvből is, és az új anyagból is válogattam ötleteket. Megnéztük a „Fel a fejjel” kisfilmet, többször is kérték a gyerekek. Nagyon jól meglátták a lényegét, megbeszéltük, hogy lehet tanulni a nagyobbnak is a kisebbtől, a felnőttnek is a gyerektől, mindenkinek más a megközelítése a problémához, és másként jut el a megoldáshoz, megvalósításhoz.
Tantárgyi koncentrációban a kézműves tevékenység a kecske gyurmázása volt, nagyon egyedi „fajták” készültek. A másik jól koncentrálható terület az ének- zene foglalkozás volt, énekeltük, játszottuk az „A part alatt „ dalt, amit már jól ismertünk, hiszen a Kenyér világnapján is feldolgoztuk, eljátszottuk, megbeszéltük a folyamatát. Új dalként a „Kecske- becske” dalt is megtanultuk. A dallamát ismertem már, többféle feldolgozásban is, de a szöveget másképp ismertem, nagyon tetszik az utolsó mondata: ” itt is lyuk, ott is lyuk, én meg azon kibújok!”
Szívesen játszották a gyerekek, elvárták, hogy mindenki sorra kerüljön, így még az udvari tevékenység idejére is beterveztem.
Lefekvéskor rendszeresen mesélek a gyerekeknek, így a kicsi dió, és a könyvben található Aranykulcs című mesét is elolvastam. Úgy gondolom, minél több oldalról közelítem meg a témát, annál jobban beépül a gyermekek tudatába, viselkedésébe.