A Boldogságóra soron következő témáját Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjének meghallgatásával kezdtük, melyet nagyon figyelmesen hallgattak a gyerekek. Majd beszélgettünk a helyes és helytelen viseljedésről, mit illik és mit nem illik mondani a társunknak. Sok kedves és dicsérő szót felsoroltak a gyerekek. Majd kapott az Eszterlánc csoport egy levelet, melyben segítséget kértek tőlünk egy aranykulcs megtalálásához. Különböző feladatokat kellett közösen megoldani ahhoz, hogy megtaláljuk az óvoda területén a varázsló által eldugott kincses ládát, mely az aranykulcsot rejtette magába. „Tengeren úsztunk és a cápák elöl csónakokba menekültünk, melyek csak 2 embert bírtak el. Majd sziklákat kellett hordanunk kettesével a hasunkkal, illetve a fejünkkel tartva. Ezután repülőbe ültünk és azzal repültük át az óceánt, hogy a messzi dzsungelbe érjünk. Ott oroszlánokká, medvékké és majmokká kellett válnunk, hogy meg ne raláljon minket a varázsló. Majd mindannyiónk nagy örömére meglett a kincses ládika, benne az aranykulccsal.”
Ez a fantázia játék nem csak a szociális készségeket, társas kapcsolatokat erősítette, hanem az egymásra figyelést, az együttműködési készséget és a társak bíztatását, a bátortalanabbaknak a bátorítását, segítőkészséget is.
Megküzdési stratégiák
A Boldogságóra soron következő témáját Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjének meghallgatásával kezdtük, melyet nagyon figyelmesen hallgattak a gyerekek. Majd beszélgettünk a helyes és helytelen viseljedésről, mit illik és mit nem illik mondani a társunknak. Sok kedves és dicsérő szót felsoroltak a gyerekek. Majd kapott az Eszterlánc csoport egy levelet, melyben segítséget kértek tőlünk egy aranykulcs megtalálásához. Különböző feladatokat kellett közösen megoldani ahhoz, hogy megtaláljuk az óvoda területén a varázsló által eldugott kincses ládát, mely az aranykulcsot rejtette magába. „Tengeren úsztunk és a cápák elöl csónakokba menekültünk, melyek csak 2 embert bírtak el. Majd sziklákat kellett hordanunk kettesével a hasunkkal, illetve a fejünkkel tartva. Ezután repülőbe ültünk és azzal repültük át az óceánt, hogy a messzi dzsungelbe érjünk. Ott oroszlánokká, medvékké és majmokká kellett válnunk, hogy meg ne raláljon minket a varázsló. Majd mindannyiónk nagy örömére meglett a kincses ládika, benne az aranykulccsal.”
Ez a fantázia játék nem csak a szociális készségeket, társas kapcsolatokat erősítette, hanem az egymásra figyelést, az együttműködési készséget és a társak bíztatását, a bátortalanabbaknak a bátorítását, segítőkészséget is.
A harmadik osztályosok az ábécé valamennyi betűjével könnyedén gyűjtöttek olyan szavakat, amelyek segítségükre van abban, hogy megküzdjenek nehézségeikkel. Ösztönösen és őszintén meséltek arról, hogy milyen módon vannak ezek a fogalmak segítségükre nehéz helyzetükben.
A hónap témája a megküzdési stratégiák megismerése, elsajátításának folyamata volt. A ” hajvarázs” elnevezésű feladat megoldását választottuk. Ez a feladat sok önfeledt pilllanatott nyújtott számunkra, igazán sok volt a móka és kacagás az osztályban. A gyerekek nagyon élvezték a feladatot, amelyben nem csak humorukat, hanem kreativitásukat is bemutathatták. Általa sok feszültségtől szabadultak meg a mókás feladat kivitelezése alatt. Köszönjük!
A munkafüzet feladatai közül is többet megoldottunk, valamint illusztrációt készítettün a mellékletben található Kecskekatonaság című népmeséhez.
Az iskola a mindennapi küzdelmek színtere. Küzd a gyerek és küzd a pedagógus is, ami jól látható a rajzokon is. A küzdelmeknek azonban van értelme mindig.
Az iskola a mindennapi küzdelmek színtere. Küzd a gyerek és küzd a pedagógus is, ami jól látható a rajzokon is. A küzdelmeknek azonban van értelme mindig.
A tanóra elején 7.A osztályos tanulóimmal meghallgattuk a hónap dalát. Ezután kisebb csoportokat alakítottunk ki, és minden csoport erőt adó, pozitív idézetet keresgélt az interneten. Igyekeztek olyan színnel felírni ezeket az idézeteket, amelyek pozitív hatással vannak ránk, nyugalmat árasztanak, segítenek erősíteni a lelki békénket. Nagyon szép, színes és kreatív alkotások születtek. Ezeket kihelyeztük az osztálytermük faliújságán is, hogy bármikor rossz napjuk van, vagy meg kell küzdeniük valami nehézséggel, csak rá kelljen nézniük, és erőt adjon, túllendítse őket a nehézségeken.
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Hogyan is tudnánk egy óvodás gyermekkel megértetni, mit jelent az, hogy megküzdési stratégiák? Belevágtunk az ehavi boldogságóra témába csoportunkkal, most egy kicsit nehezebb is volt a dolgunk, mert sajnos a csoportot nagyon utolérték a betegségek és borzasztóan lecsökkent a héten a létszámunk. Beszélgettünk hét elején a témáról, kérdeztem tőlük, ha negatív, rossz dolog éri őket, hogyan reagálnak, mit csinálnak? Volt aki azt mondta, hogy ha ő meglát egy pókot elszalad és segítséget kér. Meséltem nekik, hogy mindenki máshogyan próbál a gondjain felülkerekedni, de jobb érzése lesz az embernek ha le tudja küzdeni és meg tud küzdeni a problémáival saját maga., utána pedig boldogabb is lesz. Az ehavi mese elmesélése után beszélgettünk, feltettem nekik a mese után lévő kérdéseket is. A zenés relaxációt láthatóan nagyon élvezte a csoport, utána készültek rajzok magukról, ki hogyan érezte magát. Feladatnak a karkötőfonást választottam, megmutattam nekik a hármas fonást, segítettem nekik közben. Nem is volt nehéz elkészíteni, egyik kislányom aznap nem volt túl jókedvű, fáradt volt és amikor készült a karkötő közben azt mondta magának, hogy „gyerünk, meg tudod csinálni!” Annyira jó érzés volt ezt hallani, a végén pedig az elkészül karkötő is nagyon tetszett neki! Mondtam nekik, hogy ha bármikor rossz dolog éri őket, nem tudják mit csináljanak, hogyan legyenek jobb kedvűek, merítsenek erőt és energiát a karkötőből és sikerülni fog! Remélem ezzel kaptak egy kis önbizalmat! A hét lezárásaként pedig jógáztunk, melybe ugyanúgy bele tudtam illeszteni a megküzdés témáját. Jövő hónapban folytatjuk! 🙂
A februári témánkat a „Medve vagyok és cammogok” relaxációs gyakorlattal kezdtük. A kis csengő megszólalásakor Boldog Dóra mesére invitálta a gyermekeket. Bezzeg Andrea Aranykulcs meséjét hallgathatták meg, majd megbeszéltük a királylány viselkedését, próbatételeit. A gyermekeket a félelem ragadta meg leginkább, ezért úgy éreztem, hogy helyt adok ennek a negatív érzelemnek a kibeszélésére. Hogy bátorítsam őket, a saját gyerekkori félelmem elmesélésével kezdtem, s természetesen elmondtam, hogyan szabadultam meg tőle. A gyermekek megnyíltak, két kisfiú kivételével, mindannyian beszámoltak félelmeikről. Volt, aki a sötéttől, villámlástól, kutyától, szörnytől félt, de az is kiderült, hogy több gyermek a nem nekivaló film és videójáték szörnyűségeitől fél. Kértem a gyerekeket, hogy rajzolják le, vagy súgják bele egy papírlapba a félelmeiket, amit kidobtunk a kukába, egy kis varászszerrel meg is locsolva.
Ezútán Bagdi Bella Ellazulni jaj de jó! dala tényleg lazulást hozott.
Játéknak a Cápatámadást választottam, ahol örömmel tapasztaltam a gyermekek egymás segítését, egymás felé fordulását. Kipróbálták a labirintus építést is, melyet napokon keresztül szívesen folytattak akár építőkockákból, akár feladatlapként való megoldásban. Ezekből szívesen osztottunk meg más csoportoknak is.
Nagyon örültem, hogy ennek a témának a feldolgozása során segíthettem a gyermekeknek negatív érzéseik kezelésében, valamint felszínre kerültek olyan problémák is (nem a korosztályuknak megfelelő film, video), melyet szülői együttműködéssel igyekszünk korrigálni.