A gyermekekkel beszélgettünk arról, hogy amikor érkezik egy nehézség, hogy lehet azon átlendülni, mi a fontos, ezekben az esetekben. Fontos, hogy pozitívan álljunk hozzá, annak érdekében, hogy megoldást találjunk. Mindig kigondoljuk, milyen lépések kellenek ahhoz, hogy eljussunk a megoldáshoz, mindig tervet készítünk. Fontos meghallgatni mások véleményét is, a beszélgetés segítheti a nehézségek megoldását. Mivel ebben a hónapban a medvék életével foglalkoztunk, ebbe építettük be a boldogságóra foglalkozást is. Fésűs Éva: Az irigy medve című meséjét dolgoztuk fel, ezen keresztül beszéltük meg a téma fontos elemeit. Medvebarlangot alakítottunk ki a csoportszobában, ahol a gyerekek szerepjáték formájában több olyan szituációt is eljátszottak, ahol problémát kellett megoldani. A mese tanulságos a gyermekek számára, hisz nem mindig jó célért küzd valaki. De amikor a cél nem a közösséget támogatja, annak mindig negatív következményei vannak. Így volt ez a medvével is, aki – habár rövid időre célt ért – végül saját magának okozott nehézséget az irigy viselkedésével.
Megküzdési stratégiák
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Mesebeli kirándulás során eltevedtünk.
Dramatikus játékkal átszőtt jó hangulatú tevékenység alakult ki. Megküzdöttünk a széllel a vakító nappal a hideggel a meleggel a sötétséggel. Utunk során sárkanyok, manók, tündétek kerültek mellénk vagy éppen ellenünk. De mi megbírkóztunk minden akadállyal es szerencsésen visszaérkeztünk az oviba.
Sok/ sok dal mondóka segített bennünket.
A felszabadult, örömteli közös mozgások, szabályjátékok, megtanítják a gyermekeket hogyan figyeljenek egymásra, és mi módon segítsék társaikat.
A vers feldolgozása kapcsán a két főszereplő vitája és szócsatája.
A megküzdési stratégiák ismerete segít a stressz kezelésében, leküzdésében. Ez tanulható, fejleszthető. Nagyon fontos, hogy már a gyerekekkel megismertessük.
A foglalkozásainkat (és azóta a délutáni napközinket) a mélylégzéssel kezdjük. Megtapasztalták ennek a nyugtató hatását. Ezzel hangolódunk rá a tanulásra.
A relaxáció egy új élményt adott a gyerekeknek. Érdekes élménynek nevezték amikor csukott szemmel csak magukra kellett figyelni, nem láthatták mit csinálnak a többiek. Pénteken délutánonként végezzük, ilyenkor a héten átélt legjobb dolgokra gondolunk vissza, ezzel lépünk át a hétvégébe. Egyébként is nagyon szeretnek zenét hallgatni, de ez a megnyugtató relaxációs, halk zene nagyon jó hatással van ránk.
A haj-szeretet nagyon tetszett a gyerekeknek. ki is tudták próbálni, milyen nehéz a hosszú hajjal bánni. A fiúk lelkesen vetették magukat bele a fodrászkodásba.
A katonai gyakorlatok során megtapasztalhatták milyen fontos az egymásra figyelés, kooperáció a sikeres feladat végrehajtásához. A csoportunkban a lányok sem akartak kimaradni, örömmel vetették bele magukat a katonáskodásba. Kint és a teremben is gyakorlatoztunk. Mindenki voltközlegény és tábornok is. Így megtapasztalhatták milyen felelősséggel jár az irányítás. A gyakorlatok végén megbeszéltük, hogy a legfontosabb az egymásra odafigyelés, egymás segítése, közös munka volt. Ezután a fiúk tartottak egy kis harci bemutatót, építettek tankokat, gépeket legóból.
Kicsit huszárkodtunk is, készítettük a március 15-i ünnepre dekorációt.
Nagyon tartalmasan telt a február. Összegyűjtöttünk néhány a gyerekek által alkalmazott megküzdési stratégiát (nem is gondolták, hogy ők ezeket alkalmazzák), ami a mindennapokban hasznosak lehetnek gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt: relaxáció; biciklizés; lassú és mély lélegzetek; zenehallgatás; rajzolás; gyurmázás; játék a háziállatunkkal; segítség kérése; éneklés; táncolás; olvasás; séta; futás; játék a barátokkal; igyunk teát; beszélgetés akiben megbízunk; építés (legóval, építőkockával, kártyával…); lufifújás és elengedés;
A téma feldolgozásához előző nap, elrejtettem a gyermekek kedvenc babáját, plüssjátékát. A csoportszobába lépés után, hamar „beindult” a játék, mert szinte azonnal észre vették, hogy kedvencük nincs a helyén. A játékpolcon elhelyezett borítékra fel kellett hívni a figyelmüket. Közösen kibontottuk, és együtt értelmeztük a tartalmát, amelyben egyszerű feladatokat állítottam össze a játékok visszaszerzése céljából:
közösen elénekeltük az „Itt a farsang áll a bál…” kezdetű dalt.
játékos mozgással egybekötve is elénekeltük
pókhálót készítettünk fonálból.
Amikor teljesítették a gyermekek a feladatokat, észrevétlenül sikerült visszacsempésznem a játékokat. Nagy boldogság volt számunkra, amikor a kihívásokat teljesítve visszakapták a játékokat.
Ezután, relaxációs gyakorlatokat végeztünk: „A medve vagyok, cammogok”, és az „Arcizomlazítás játékosan” relaxációs gyakorlatot alkalmaztam. A kis csengettyűt megszólaltatva, mesehallgatásra hívtam a gyerekeket. Elmondtuk a mondókánkat, majd elmeséltem Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjét. A mese után meghallgatva Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó dalát, közben színeztünk. Másik alkalommal táncoltunk, és játékos utánzó mozdulatokat végeztünk. Játszottunk „Hajótörés” játékot, és várat is építettünk.
Az animáció megtekintése után, alkotásba kezdtek a gyerekek, gyurma, és rajz technikákat alkalmazva. Készítettünk akadálypályát, ahol a bátorságunkra is szükség volt.
A március 15. Nemzeti Ünnepünk keretében , a megküzdés fejezetet tartottuk a legmegfelelőbb kidolgozásra váró feladatnak! A mese világába „repültünk, ahol a sárkány elrabolta a csoport lányait és várába zárta sínylődni Őket! A vár, a szabadság elvesztése, a kimenekítés a rossz legyőzése, a szabadulás öröme, mind-mind megjelent az ünnepre szánt tevékenységekben! A kimenekítést a problémát meg kellett oldani! Ezt6 a feladatot fiúk-(vegyes életkorú) kellett kitalálni! Segítségükre volt a lányok által hagyott útjelek (fonal), amelyek megmutatták a haladás irányát. A gyakorlás érdekében a kislányok csapatát több kisebb csapatra osztottam, így többször kísérletezhettek a fiúk a labirintusból való kijutásban. Megfelelően előkészítettük a termet, a bútorokat, a székeket felhasználva labirintust építettünk, a „Sárkány” aktív bevonásával. A mentőakciót a nagycsoportos fiúk vezették a haladási irányt hangoztatva! (előre, jobbra, balra…) a térben tájékozódva! Játékunk végén megöleljük a megmentett Süni csoportos lányokat és boldogan folytattuk az óvodai tevékenységeinket!
6. foglalkozás: Együtt jobbak vagyunk!
Cél: A foglalkozás célja az, hogy a gyermekek tanulják meg, hogy a céljaikért meg kell küzdeniük. Többször szembekerülhetnek nehézségekkel, kihívásokkal, problémákkal, kerülhetnek konfliktus helyzetekbe, de ezeket leküzdhetik. Közös erővel teljesülhetnek kitűzött céljaink.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Elhelyezkedés: körben ülünk a szőnyegen.
Időkeret: 25-30 perc, az alkotás több időt is igénybe vehet.
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel a Nap üdvözlet relaxációs gyakorlattal kezdjük a foglalkozást. A gyerekek nagy örömmel végezték a feladatot, szívesen ismételték meg többször is.
Motiválás: Kerekerdő kalandra hív téged vers elmondása után elkezdtük az Aranykulcs mese eljátszását, melynek szereplői bábok voltak. Mesélés során egy kislány játszotta a Róza királylányt, és egy fiú volt a sárkány. A gyerekek segítettek a bábozásban. A többiek részesei lettek a mesének, ők segítették a feladatokat teljesíteni. A mese végén nagyon tetszett a gyermekeknek az akadálypálya teljesítése, többször is végig mentek rajta. Ennek köszönhetően közösen küzdötték le a nehézségeket. Nagyon élvezték az egész mesét, beleélték magukat a cselekményébe, közösen örültek, hogy sikerült minden feladatot teljesíteni.
Beszélgetés A mese végén megbeszéltük, hogy a gyermekek életében volt-e olyan dolog, amit szerettek volna elérni, de nehezen sikerült. Mindenki felsorolhatott olyan nehézségeket, melyet meg kellett oldaniuk. És elmondhatták, kik segítették őket ebben.
Dramatikus játék: Eljátszottuk a hajótöréses játékot, mely nagyon tetszett a gyermekeknek. A hajó egy fehér anyag volt. Nagyon figyeltek arra, hogy mindenki a hajón maradhasson.
A gyermekek kiszínezték a meséhez készített színezőt, nagyon tetszett a gyermekeknek ez a feladat, mert szívesen színeznek olyan képeket, melyet aprólékosan kell kiszínezni.
Zenehallgatás alkotás közben: Alkotás közben meghallgatjuk Bagdi Bella: „Ellazulni jaj de jó!” című dalát, melynek ritmusára a színezés után a gyermekek mozoghattak.
Dramatikus játék: Zárásként a gyermekekkel közösen megformáztuk a várat. Egy napocskával egyesével végig simogattuk a gyerekeket, mely sugaraival boldoggá tette őket, így guggolásból felálltak, és boldogságot sugárzott a testtartásuk. Majd a gyermekekkel közösen megformáztuk a napot, mely sugaraival elűzi a felhőket, melyeket szintén gyermekek formáztak meg, és ez a nap, boldoggá tett minket.
Lehetetlen, hogy a gyerekeket megvédjük mindenféle problémáktól. Már ebben a korban is nagyon sok kudarc, stressz, konfliktus, fájdalom éri őket. Az viszont nagyon fontos, hogy megtanítsuk nekik, hogyan nézzenek szembe a kihívásokkal, hogyan kezeljék ezeket a helyzeteket. Ebben a hónapban ez volt a „megtanulandó tananyagunk”.
Nagyon érdekelt, hogy tanítványaim mitől aggódnak, mik azok dolgok, félelmek, amelyek napi szinten problémát okoznak nekik, amikkel ellen küzdeniük kell, szomorúvá teszi őket. Első Boldogságóránkat ezért ezzel indítottuk. Kértem őket, hogy papírcsíkokra írják fel szavakkal kifejezett érzéseiket. Ezek alapján születtek meg a „negatív szóképek”, melyeket egy fekete palástra erősítettünk. Beszélgettünk róla, milyen stratégiák léteznek a leküzdésükre, hogyan lehetne a velük kapcsolatos rossz érzéseket csökkenteni, megszüntetni. Összegyűjtöttük azokat a szavakat, amelyek segíthetnek nekünk. Ez lett a mi „megküzdési szókészletünk”. Ezeket felerősítettük egy fehér palástra. Eljátszottuk, hogyan küzd meg egymással „Fehér és Fekete palástos”. Pozitív hozzáállással segítettük „Fehér palástost” a győzelemben.
Egy másik alkalommal tovább játszottunk a pozitív szókészletünkkel. Pillanatképeken megmutattuk, hogy minket mi segít a félelmek, problémák leküzdésében. A képmontázsunkat megnézve, láthatjátok!
A hónap feladatai a gyerekek örömére szolgáltak.
Nagyon élvezték a „Kecskekatonaság” mesével kapcsolatos játékos feladatokat. Természetesen, elkészítettük a fejdíszeket, eljátszottuk a mesét.
Véghez vittük a „Kiképzés” játékot. Csapatokat alkottunk. A csapatok jobbnál jobb feladatokat találtak ki egymásnak, amivel bizonyíthatták erejüket, kitartásukat, ügyességüket.
A hónapban többször játszották el a kihívásos, megküzdéses feladatokat párokban is (kakasviadal, szkander stb.)
Február nem létezhet farsang nélkül. Egy nap, amely a vidámságával, igazi gyógyír mindenféle baj elmulasztására. Felhőtlen hangulatban buliztuk végig a délelőttöt!
Egy iskolai álarckészítő versenyben is részt vettünk. Busóálarcokat barkácsoltunk. Nagy örömünkre szolgált, hogy sok alkotásunk elnyerte a zsűri tetszését.