Amiben jó vagyok
Megküzdési stratégiák
A téma feldolgozása során különböző motiváló idézeteket is gyűjtöttek a diákok. Ezeket kinyomtattuk, majd amolyan szerencseidézetekként húztak egyet-egyet maguknak. Voltak, akik az elolvasásuk után azonnal felkiáltottak, hogy azt mintha egyenesen nekik írták volna. Miközben elkészítették a színes kártyáikat, beszélgettünk az idézetek jelentéséről, motiváló erejéről. Végül a laminált lapokat felragasztották a padjukra, hogy mindig ott legyenek a kezük ügyében.
A boldogságóra munkafüzetből elolvastuk és megbeszéltük az idézeteket, majd gyakoroltuk a villámrelaxációs lépéseket.
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
A tevékenység elején arról beszélgettünk, ki hogyan érzi magát, kinek van jó kedve, s ki az aki egy kicsit szomorkodik valami miatt. Ezt követve a jókedvű társak tanácsot adhattak a többi gyereknek azzal kapcsolatosan, hogy ők mit tesznek azért, hogy a rossz kedvet elűzzék. Pl. sokat segíthet a szabadban való séta, játék, zenehallgatás, mesefilmnézés, rajzolás, egy finom süti elfogyasztása, stb. A foglalkozást ezt követve a „Testrészeink” elnevezésű vidám mozgásos játékkal zártuk.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Ezen az órán a megküzdéssel, a kihívásokkal, problémákkal, konfliktusokkal, kudarcokkal való szembenézéssel foglalkoztunk. Készítettünk a megküzdés szivárványát, indulathőmérőt, összegyűjtöttük az érzelemközpontú megküzdési stratégiákat. Elkészítettük a különböző érzelmeinket bemutató arcocskákat is. Az óra zárásaként relaxációs gyakorlatokat végeztünk.
Február hónapra a „Megküzdési stratégiák” téma volt soron.
Sajnos épp ekkor az élet olyan szörnyű történést hozott óvodánkba, csoportunkba, ahol nem csak a gyerekeknek, de nekünk felnőtteknek is minden testi-lelki erőnkre szükségünk volt ahhoz, hogy túljussunk a nehézségeken…
Váratlanul, minden előjel nélkül, a dajka nénik meghalt….
Egyik délután még mosolyogva köszöntünk el tőle, másnap reggel már nem jött többé, csak a hírt kaptuk a családjától, hogy reggel nem ébredt fel… 🙁
Hatalmas és nagyon váratlan tragédia volt ez számunkra.
Nagyon nehéz volt a gyerekek kérdéseire választ találnunk, a hiány érzését csillapítanunk.
Mi felnőttek is nehezen birkóztunk meg a tényekkel, az érzéseinkkel, a mindennapi teendőkkel, a jövő kérdéseivel.
Az első és talán a legtöbbet segítő „stratégia” volt az emlékezés! A közös élmények felidézése, a dajka néni kedvességének, személyiségének felelevenítése.
Sokat segített az „együtt”, „közösen” érzés is a gyerekeknek, mert így nem egymagukra nehezedett csak a gyász érzése, hanem tudták, hogy mindannyian ezzel küzdünk.
Gyakran sírdogáltak, főleg az első időszakban. Ilyenkor a testi érintésnek, az ölelésnek, vigasztalásnak nagy ereje volt.
A temetésre fehér virágokat készítettünk a gyerekekkel, saját kis rajzzal, jelükkel, amelyeket mi felnőttek elhelyeztünk a síron. Ez a kis gesztus lehetőséget adott a gyerekeknek arra, hogy valami kézzelfogható módon „elbúcsúzzanak” a tőle.
Aztán eljött az idő, amikor nem csak a gyerekeknek, de nekünk felnőtteknek is szembe kellett néznünk azzal a ténnyel, hogy az élet megy tovább, és új dajka néni fog érkezni a csoportunkba.
Sokat beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy ettől nem fog kevésbé hiányozni Marika néni, nem fogjuk őt kevésbé szeretni, mindig a szívünkben és az emlékeinkben fog élni!
A megváltoztathatatlan megértésében és elfogadásában ennek nagy szerepe volt!
Az Aranykulcs című mesét is elmeséltem a gyerekeknek. Elkészítettük Róza királylányt és a sárkányt papírból, és megépítettük a toronyvárat is. Többször is eljátszottuk a mesét, különböző feladatokat kitalálva a királylánynak.
A különböző érzelmeket kifejező fejecske képeket is kinyomtattam nagy méretben, és a gyerekek használhatták ezeket az érzéseik „megmutatására”.
Ez a hónap volt eddig a legnehezebb ebben a programban… 🙁
Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda
-Relaxáció
-A hónap dala ( a szövegnek megfelelő mozdulatokkal)
-Beszélgetőkör ( ha nem érzem jól magam,mi segít felvidítani)
-Nagy felületre festés
-Lábbal rajzolás
-Mozgás a szabadban(szánkózás)
A megküzdés hónapjában visszagondoltunk a sikeres felvételihez vezető útra. A sok tanulásra, küzdelemre a jobb jegyekért, a bekerülésért a kiszemelt iskolába. Versekkel biztattuk egymást, amelyekből kiválasztottuk a legjobbakat.
Ötödikes osztályommal arról beszélgettünk, hogy életükben, hétköznapjaik során milyen nehézségekkel szembesülnek, mik okoznak számukra stresszhelyzetet. Ötleteket is kaptunk, hogyan lehet megküzdeni a nehézségekkel és legyőzni a stresszt.
Ötödikes osztályommal arról beszélgettünk, hogy életükben, hétköznapjaik során milyen nehézségekkel szembesülnek, mik okoznak számukra stresszhelyzetet. Ötleteket is kaptunk, hogyan lehet megküzdeni a nehézségekkel és legyőzni a stresszt.