A hónap témája a Megküzdési stratégiák. Közösen meghallgattuk a hónap dalát, Bagdi Bella előadásában: Ellazulni jaj, de jó… A jó idő megérkezett és a tavasz első virága, már nyílik a kertekben. Séta során megnéztük a hóvirágokat. Beszélgettünk arról, hogy mit jelenthet, mit üzenhet nekünk a szépséges fehér színével. A nagy csoportosokkal hóvirágmezőt készítettünk nyírással, hajtogatással és ragasztással. Szívesen bekapcsolódtak és örömmel készítették a virágokat.
Megküzdési stratégiák
Februári Boldogságóra foglalkozásomat a Megküzdési Stratégiák köré építettem fel. Boldog Dóra ismét ellátogatott a csoportunkba. A gyerekek izgatottan várták már, mert szerették volna neki elmondani, hogy a csoportunkból eltűntek a kedvenc játékbabáik, amivel játszani szoktak. A gyerekek fantáziáját ez az egész szabad játék idejében foglalkoztatta, hogy hová lehettek a babáik. (Reggel eldugtam őket a Boldogságóra kedvenc játékunk kiszabadítása – bátorságpróba! játékához.) Egy kislány ügyesen megoldotta azt, hogy ne legyenek baba nélkül, mert behozta a csoportba a zsákjából, szerencsére mert a kedvenc babáját hozta be aznap épp alvókának. Boldog Dóra figyelmesen hallgatta meg a gyerekeket és megerősítette őket abban, hogy biztosan lesz majd egy olyan bátorság próba, amelynek keretén belül meg fogják találni az összes babájukat. Relaxációs gyakorlatként tudatosan a Napimádást választottam. Szerettem volna ezzel a gyakorlattal is erősíteni a gyerekekben azt, hogy ha meg is kell küzdenünk egy dologért vagy bármiért az életben, akkor is mindig az élet napos oldalát lássák, és azt erősítsék meg mindig magukban. Ezt a gyakorlatot teljesen átszellemülve végezték a gyerekek. Utána megtanítottam a gyerekekkel Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó dalát. Aztán szólt a dal és közben, ahogyan énekeltük úgy végeztük a mozdulatsorokat. A gyerekeknek nagyon tetszett ez az éneklés és együtt mozgás, koncentráltan végezték együtt a feladatot. A gyerekek észrevettek a játékaik között egy borítékot, így azt ki kellett bontani, ezért utána a Kedvenc játékunk kiszabadítása – bátorságpróba! játék következett a gyerekek legnagyobb örömére. 3 próbatételt kellett teljesíteniük, hogy elindulhassanak megtalálni kedvenc játékbabáikat. 1. közös éneklés (Farsangra készülünk ezért a választás az Itt a Farsang áll a bál dalra esett.) 2. közös versmondás (Gazdag Erzsi: Jancsi bohóc a nevem… című verset mondtuk és mutattuk el közösen a gyerekekkel) 3. mozgásos feladatok. A gyerekek kiállták a próbatételt ezért elindulhattak a csoportszobában megkeresni a babáikat. Nagyon leleményesek voltak és hamar ráleltek a kedvenc babáikra. Összegyűjtötték őket és a szőnyegre helyezték el. Boldog Dóra nagyon megdicsérte a gyerekeket, amiért így megküzdöttek ezekért a nagy becsben tartott babákért. Beszélgetőkörrel folytattuk tovább, beszélgettünk a Megküzdési Stratégiákról. A lényegét meg tudtam értetni a gyerekekkel, okos válaszokat mondtak a kérdéseimre. Érzelmekről is beszélgettünk a gyerekekkel és meg is mutatták őket az arcaikon. Könyvet is ajánlottam nekik: Gaston érzelmei: Boldog vagyok, Szomorú vagyok…stb. Boldog Dóra megszólalta a szélcsengőjét és mondókájával meséhez hívta a gyerekeket. Nagy meglepetésemre a 3-4-5 éves korú gyermekek végig tudták hallgatni a mesét, majd a végén két gyermek kiválaszthatta a bábjaink közül a királylányt és a király bábot. A mesét mivel figyelmesen hallgatták végig a kérdéseimre választ adva rájöttem, hogy megértették a mese lényegét. A Boldogságóra Munkafüzetében lévő játékos feladatot felhasználva készítettem el egy gyermek segítségével Hogy mitől érzem jól magam? ötletek felragasztását, melyet ki is tettünk a csoportszobában lévő szekrényünkre. Ismertettem a gyerekekkel, hogy mi került fel a papírra, s az volt a játék, hogy oda kellett állniuk valamelyikhez és el kellett mondaniuk, hogy miért azt választották. Nagy örömömre a tévét nézek papírhoz csak három gyermek állt. Következő játékunk előtt beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy ha nehéz helyzetbe kerülünk, ugyanúgy elővesznek a rossz érzések bennünket, ahogy a királylányt a mesében. Szerettem volna tudatosítani a gyerekekben az érzéseket és a testi tüneteit ezért az asztalhoz vezettem őket a Boldogság mondókával és a Boldogságóra Munkafüzetében lévő feladatot oldották meg a gyerekek, kiszínezték az emberfigurát az érzéseiknek megfelelően. Ebből a feladatból egy reális képet kaptam a gyerekek érzelmeiről. Utolsó játékként a Hajótörést választottam, mert ez teljesen bele illet a Pedagógiai Programunkban leírt Mentálhigiénés játékunkba. A gyerekek eljátszották, hogy tengeren vannak, és hogy hajótörést szenvedtek. Csak egy tutajuk maradt, mindenkinek a tutajon kellett maradnia. Vigyázniuk kellett egymásra, nehogy belepottyanjon valaki a tengerbe. Zenére indult a játék. Amikor a zene elhallgatott a mindig kisebbre hajtott tutajon kellett maradniuk. A végén már szorosan ölelve fogták egymást, megmenekültek a cápáktól. Mivel nagyon ügyesen végezték el a feladatot, így mindenki beléphetett a Boldogságvár 6. lépcsőfokára. A gyerekek nagyon büszkék voltak magukra. Családoknak továbbadtam ezt a témát, mégpedig úgy, hogy a nehéz pillanatok, feszültségek megszűnjenek meg kellet megörökíteniük családi kép formájában, hogy a család milyen dolgoktól érzi jól magát.
A megküzdés gyakorlása- Kinek a „bőrébe” bújnék? -címmel farsangi témanap keretében beszélgettünk a témáról.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
Iskolai boldogság faliújságunkra a felsős diákok olyan tevékenységekből alkottak puzzle darabokat, amik segítik a stresszel való megbírkózást.
Nagyon örültünk a felkínált feladatnak, a hóvirágmező készítésének. Kis létszámú csoportunkban hajtogattunk virágokat, melyeket egy szép általunk színezett alapra tettük. Ez az alap jól bemutatja a tavasz színeit. Barna, zöld, sárga és …
Emelett minden nap elvégeztük a családi naptár által felkínált gyakorlatokat. A kedvencünk a sikítás és a csiklandozás volt.
Olyan fejlesztő játékokat játszottunk, ahol a megküzdés elvezetett a célhoz.
Köszönjük a lehetőséget, és a sok inspiráló útmutatást!
Januárban a célok kitűzéséről, februárban pedig a célok eléréséért való küzdelemről beszélgettünk sokat. Megállapodtunk abban, hogy vágyaink megvalósítása csakis rajtunk múlik, csak magunk tudunk harcolni, küzdeni a bekövetkezésükért. Ebben a küzdelemben nem vagyunk egyedül, hiszen körülöttünk ott vannak a barátaink, a szüleink, az iskolában a tanítók, bátran merjünk segítséget kérni, ha szükségét érezzük. A keresztrejtvény megoldása is azt sugallja, hogy „EGYÜTT” minden könnyebb. A Megküzdés szivárványát is elkészítettük a tankönyv feladata alapján, ennek kapcsán azokat az erősségeket, pozitív hozzáállási tényezőket gyűjtöttük össze, amik a célok eléréséért folytatott küzdelemben a legszükségesebbek, mint például a kitartás, szorgalom, együttműködés, összefogás, gyakorlás, békesség. A hétköznapok során gyakran kerülünk nehéz helyzetekbe, elfáradunk, néha elegünk van mindenből. Ilyenkor fontos, hogy olyan megküzdési módokat válasszunk, amik a legközelebb állnak hozzánk, amiket a leghatékonyabban tudunk alkalmazni. Ezek egyénenként eltérőek lehetnek, de azért találtunk néhány közös pontot, amik mindenkinél hasznosak lehetnek: séta, sportolás, pihenés, éneklés, tánc, olvasás, játék. Farsangi délutánunkon többen is szuperhősnek, katonának öltöztek, ezzel azt mutatták, hogy még ügyesebben, szupererővel tudnak szembe szegülni az „élet nagy kihívásaival”.
Iskolánkban évek óta hagyomány a farsangi időszakban az életnagyságú kiszebáb és a hozzá tartozó „Rossz tulajdonságok ládikájának” elkészítése, amik a folyosón várják küldetésük beteljesedését. A ládikába mindenki kis cetlikre írva beledobhatja azoknak a rossz szokásainak a listáját, amiktől szeretne megszabadulni. Ezek a kiszebábbal és az egyénileg készített minikiszebábokkal együtt majd elégetésre kerülnek hamvazószerdán (idén április 22-én), így szimbolizálják a megszűnésüket, hogy helyettük jók, jobbak lehessünk. A vidámságot pedig sok kicsi bohóc jelképezte, amik a terem ajtajára kerültek fel a farsangi dekoráció részeként.
Ebben a hónapban a legjelentősebb tevékenységünk volt, hogy jelentkeztünk a badacsonyőrsi Folly Arborétum pályázatának felhívására, aminek értelmében osztálykirándulást nyerhetünk, ha a követelményeknek megfelelünk. Ennek érdekében ciprusmagokat kellett vetnünk (az arborétum küldte a számunkra), amiknek a kibújását, fejlődését folyamatosan figyelemmel kell kísérnünk, az eseményekről naplót kell vezetnünk, aminek a hitelességét fényképekkel, rajzokkal, írásokkal kell majd igazolnunk május elején. Február 7-én kezdtük a programot a vetéssel, azóta is érdekes feladatokat végzünk, ilyenek a következők: mindenki örökbe fogadott egy magocskát, el is nevezte őt, még díszes, szívecskés névjegykártyákat is készítettünk a számukra, amikkel az edénykéjüket díszítettük fel. Borús napokon éneklünk nekik, beszélgetünk velük és a reggeli érkezéskor, valamint a délutáni távozáskor köszönünk nekik. Sok dolgunk lesz még az elkövetkezendő hetekben, de szívvel-lélekkel álljuk a próbákat. Úgy gondolom, ez egy igazi megküzdési stratégiákat igénylő, összehangolt feladat lesz a számunkra, hiszen a tanév végi kirándulásért folyik a küzdelmünk.
Természetesen a tavaszt is nagyon várjuk már, úgyhogy technika órákon szívesen készítettük el a kikelet első, reményt és tisztaságot szimbolizáló virágát, a hóvirágot. Az egyéni alkotásokból egy egész nagy „hóvirágmező” kerekedett ki, ami a faliújságot teszi derűs hangulatúvá. A hóvirágok közé egy ösvényt készítettünk, amire pozitív fogalmak kerültek, ezek adják az úton járó vándor számára a biztonságot, az erőt és a hittel teli haladás lehetőségét. A kis fehér virágok pedig jókedvre hangolnak, bíztatnak minket, eszünkbe juttatják, hogy előbb-utóbb mindennek eljön az ideje, bármi megvalósulhat, éppen úgy, ahogy a tavasz is megérkezik mindig, minden évben kikerülhetetlenül, pillangókkal, madarakkal és virágokkal. Így a „Bíztató Hóvirágmező” lett a választott fő feladatunk.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiák témakörét dolgoztuk fel az 1/9.D osztállyal. Az órát a szokásos bevezető beszélgetéssel kezdtük, ahol a témával kapcsolatban beszélgettünk. A tanulók fontosnak tartották, hogy legyenek különböző stratégiáik a nehézségeik megküzdéséhez. Több visszajelzés is ékezett, hogy nincsenek vagy nem megfelelőek az eddig használt stratégiák, majd megjelentek az új ötletek, lehetőségek. Különbséget tettünk az érzelemfókuszú és a problémafókuszú megküzdési módok között is, majd kitöltöttek hozzá egy rövid kérdőívet. Kiértékelés után megállapítható, hogy az osztály 2/3-a a problémafókuszú megküzdési módszert részesíti előnyben.
A feladatok közül a relaxációt választottam. A tanulók eleinte nehezen tudtak ráhangolódni a szövegre, majd rövid idő elteltével mindenki elcsendesedett, érezhető volt egy nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb légkör. A relaxáció után a tanulók többsége arról nyilatkozott, hogy el tudtak lazulni, és kellemesen érezték magukat. Páran nem tudtak relaxálni, aminek okai közé a stresszt, a feszültséget sorolták.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiák témakörét dolgoztuk fel a 9.A osztállyal. Az órát a szokásos bevezető beszélgetéssel kezdtük, ahol a témával kapcsolatban beszélgettünk. a tanulók visszacsatoltak a célkitűzésekhez is, szerintük a két téma elválaszthatatlan egymástól: célok nélkül a megküzdés is sokkal nehezebb és a célok kitűzése motiváltabbá teszik őket a megküzdéshez is.
A találékony térkép című feladatot készítették el a tanulók. Először mindenki megfogalmazta a saját nehézségeit és kialakították az ezekhez szükséges megküzdési stratégiákat, majd ezek alapján digitálisan egy térképet készítettek. Az óra nagyon jó hangulatban telt, hiszen a humor és a technika segítségével készítette el mindenki a saját megküzdési térképét.
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy ki milyen problémával találkozott már és hogyan próbálta megoldani.Az óra végére megfogalmaztuk:
Együtt mindig könnyebb minden.
Székesfehérvári Vörösmarty Mihály Általános Iskola
Egy kellemes relaxálás után eljutottunk a magunkból épített hajón egy csodálatos szigetre, mélyen különleges hóvirágok nyíltak❤️
A gyerekek nagyon szerették ezt a foglalkozást. Őszintén remélem, kaptak egy megoldási lehetőséget a nehéz helyzetekre!