Február-megküzdési stratégiák
Napi szinten találkozunk problémákkal, amiket meg kell oldanunk. A problémamegoldás volt a havi témánk. Elbeszélgettünk a félelmeinkről,mikor mit érzünk amikor dühösek, szomorúak vagyunk. Ezt lerajzoltuk,majd relaxációs zenére meditáltunk. Mindenki elképzelte a saját boldogság szigetét, ahol nyugalomra, védettségre talál.
Megküzdési stratégiák
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
Megküzdöttünk ezzel-azzal…
A gyerekekkel 2x foglalkoztunk a hónapban a témával.
Először a medve hét projektünk alkalmából, amikor feldolgoztuk Az aranyhaj és a három medve című mesét. Kihangsúlyozva,hogy milyen nehez és rossz volt a lánynak, amikor eltévedt és nehézségekbe ütközött.
Foglakoztunk és jásztottunk a medvékkel puzzle, kirakó, párosító, pop it és fejlesztő feladatok által.
Barlangot építettek a gyerekek a medvéiknek, illetve különböző akadályokat kellett legyőzniük.
Másik témánk a farsang volt, ott az összetartozás az egymás megsegítése, támogatása kapott nagyobb szerepet. Ennek a megértése és átélése közösen. Verseny feladatok voltak, csapatjátékok, kooperatív játékok, ahol egymásra voltak utalva és közösen érhették el a célokat. A végen egy közös farsangi bulizással és kiszebáb égetéssel a néphagyományainkat is megelevenítettük.
A gyerekek nagyon élvezték minden alkalommal a feladatokat és játékokat.
A beszélgetőkörben felelevenítettük januári témánkat, a célkitűzéseket. Megkérdeztem a gyerekeket, mit kell cselekednünk annak érdekében, hogy álmaink valóra váljanak. Nagyon fontos a kitartás! A vágyainkért pedig mindent meg kell tennünk, hogy beteljesüljenek. A mesehallgatás és a téma bevezetése után a gyerekek válaszoltak a könyvben található kérdésekre. Egy igazi kulcsot adtam a kezükbe, mely az aranykulcsot szimbolizálta. A következő válaszok születtek:
„Ha lenne egy aranykulcsod, mit nyitnál vele? Kinek adnád oda? Hol lenne a rejtekhelye?”
„ – Aranydobozt nyitna, pénz, nyaklánc, gyűrű lenne benne és a zsebemben lenne.”
„ – Egy gyémántládát, ami tele van gyémánttal és arannyal. Az ágyam alá tenném.”
„ – Én odaadnám a kulcsot a mamámnak vagy anyának.”
„ – Bencének adnám a kulcsot, mert ő a legjobb barátom.”
Egy kicsit szomorúan tapasztaltam, hogy a gyerekek többsége az anyagi dolgokat említette elsőként. Természetesen szót ejtettem sokkal értékesebb dolgokról, mint az arany és a gyémánt. Megbeszéltük, hogy sokkal fontosabb például a szeretet. Legyenek olyan emberek az életünkben, akikre számíthatunk, és sok boldog pillanatot tölthetünk el velük. Megemlítettem a bizalmat, az őszinteséget, az egészséget, az összetartást, egymás segítését.
„Sorolj fel három nehéz feladatot, melyet meg kell oldanod!”
„ – Nehéz elaludnom anya nélkül az ágyban.”
„ – Nehéz felemelni egy hatalmas sziklát.”
„ – Ügyesen tornázom. Járok tornára, de nehéz megcsinálnom a spárgát.”
Elmondtam a gyerekeknek, hogy az én életemben is voltak, vannak és lesznek nehézségek, melyekkel szembe kellett/kell néznem. Az élet ilyen. Meg kell próbálnunk mindent, hogy leküzdjük a felmerülő nehézségeket és soha nem szabad feladni!
Bagdi Bella dalait is sokszor hallgattuk és a feladatok közül is megoldottunk néhányat.
Eljátszottuk a „Hajótörés” játékot. Mindenki kapott egy újságpapírt, ez szimbolizálta mindenki saját hajóját. Leterítettük a padlóra, erre álltak a gyerekek. Elindultunk a tengeren, elindítottam Bagdi Bella zenéjét is. Minden békés volt, ám egyszer csak egy hatalmas viharba keveredtünk. Még a zene is elhallgatott. Mindenki hajóját egy kicsit megtépázta a szél, félbetéptük az újságpapírt. A gyerekek ügyesen egyensúlyoztak a léket kapott hajójukon. Volt, akik egymásba kapaszkodtak és segítették társukat. Öröm volt látnom ezt a segítségnyújtást.
Egyik alkalommal a nagyfiúk csodálatos összmunkával gyönyörű tornyot építettek.
A farsangi bálunk időpontja éppen erre az időszakra esett. Vendégünk volt egy zsonglőr, aki sok próbatétel elé állította a gyerekeket. Előkerültek a labdák, egyensúlyozó eszközök, szalagok. Óvodásaim csillogó szemekkel várták a feladatokat, amiket nagyon ügyesen teljesítettek.
Sok ötletes játékkal készültem én is a gyerekeknek a mulatságra. Az egyik ilyen játék volt a „Tésztaevő bohóc” elnevezésű, melyet imádtak a gyerekek. Egy kisméretű szék támlájára egy papírból készült bohócarcot rögzítettem. A bohóc szájánál kilyukasztottam a papírt. A gyerekek a szék támlája mögött álltak, kezükben egy guriga, melyre fonalat kellett feltekerniük. A fonal szimbolizálta a tésztát, melyet a bohóc száján keresztül kellett feltekerni a gurigára. Nagy szerepe volt a gyorsaságnak és a koncentrációnak a sikerhez. A gyerekek egymás nevét kiabálva biztatták társaikat. A versengést senki nem adta fel. Mindenkit apró édességgel jutalmaztunk.
A faliújságra a szülőknek néhány pozitív töltetű mondatot függesztettem ki. Szükség esetén bárki letéphetett magának egy-egy ösztönző gondolatot.
Óvodásaim nagyon élvezték ezt a témát, nagyon érdeklődőek és aktívak voltak.
„ Boldognak nevezzük azokat az embereket , akik az életük során megtanulták elviselni az élettel járó nehézségeket , így ezek nem tudják őket maguk alá gyűrni.” (Juvenalis)
KELLÉKEK: Pozítiv gyerek vagyok-személyiségfejlesztő kártyajáték, kalap, filctollak, szókártyák , képek, színes papír , raffiaszalag, lyukasztó, díszítő elemek
RÁHANGOLÓDÁS:
1.Stresszfaktorok a kalapban
Egy kalapba papírlapokat dobunk, többet, mint ahány tanuló van a csoportban. Minden papírra egy-egy stresszfaktort előídéző kifejezést írunk:
Korán kelés, Öltözködés, Utazás az iskolába, Dolgozatírás, Szóbeli felelés, Iskolai ünnepély, Párkapcsolat
2. Mindennapok megküzdései:
A te életedben milyen nehézségek, feladatok vannak amelyekkel meg kell küzdeni.
RELAXÁCIÓ:
„Dagasztás”: előrehajló törzs mellett a jobb és bal váll váltva felhúzással és elengedésével az ökölbe zárt kezet a karral együtt mozgatjuk, majd az ujjakat kiengedve „lerázzuk róluk a lisztet”, és mintegy zongorázó mozdulatokkal kilazítjuk a kezet és a kart.
TÉMA FELDOLGOZÁSA:
Elemezzétek a képeket! Alkossatok csoportokat a képek alapján.
Milyen címet adnátok neki? Milyen történet lehet a kép háta mögött? Írjátok meg a történetet és egy valaki olvassa fel, játsszátok el vagy pantonimmal mutassátok be.
ALKOTÁS: Folyóirat készítés
REFLEXIÓ ÉS TÉMA LEZÁRÁSA: Milyen megküzdési módokat alkalmazunk a mindennapokban? Válasz egy személyiségfejlesztő kártyát amelyik a legközelebb áll a te megküzdési stratégiádhoz és miért?
„ Boldognak nevezzük azokat az embereket , akik az életük során megtanulták elviselni az élettel járó nehézségeket , így ezek nem tudják őket maguk alá gyűrni.” (Juvenalis)
KELLÉKEK: Pozítiv gyerek vagyok-személyiségfejlesztő kártyajáték, kalap, filctollak, szókártyák , képek, színes papír , raffiaszalag, lyukasztó, díszítő elemek
RÁHANGOLÓDÁS:
1.Stresszfaktorok a kalapban
Egy kalapba papírlapokat dobunk, többet, mint ahány tanuló van a csoportban. Minden papírra egy-egy stresszfaktort előídéző kifejezést írunk:
Korán kelés, Öltözködés, Utazás az iskolába, Dolgozatírás, Szóbeli felelés, Iskolai ünnepély, Párkapcsolat
2. Mindennapok megküzdései:
A te életedben milyen nehézségek, feladatok vannak amelyekkel meg kell küzdeni.
RELAXÁCIÓ:
„Dagasztás”: előrehajló törzs mellett a jobb és bal váll váltva felhúzással és elengedésével az ökölbe zárt kezet a karral együtt mozgatjuk, majd az ujjakat kiengedve „lerázzuk róluk a lisztet”, és mintegy zongorázó mozdulatokkal kilazítjuk a kezet és a kart.
TÉMA FELDOLGOZÁSA:
Elemezzétek a képeket! Alkossatok csoportokat a képek alapján.
Milyen címet adnátok neki? Milyen történet lehet a kép háta mögött? Írjátok meg a történetet és egy valaki olvassa fel, játsszátok el vagy pantonimmal mutassátok be.
ALKOTÁS: Folyóirat készítés
REFLEXIÓ ÉS TÉMA LEZÁRÁSA: Milyen megküzdési módokat alkalmazunk a mindennapokban? Válasz egy személyiségfejlesztő kártyát amelyik a legközelebb áll a te megküzdési stratégiádhoz és miért?
„ Boldognak nevezzük azokat az embereket , akik az életük során megtanulták elviselni az élettel járó nehézségeket , így ezek nem tudják őket maguk alá gyűrni.” (Juvenalis)
KELLÉKEK: Pozítiv gyerek vagyok-személyiségfejlesztő kártyajáték, kalap, filctollak, szókártyák , képek, színes papír , raffiaszalag, lyukasztó, díszítő elemek
RÁHANGOLÓDÁS:
1.Stresszfaktorok a kalapban
Egy kalapba papírlapokat dobunk, többet, mint ahány tanuló van a csoportban. Minden papírra egy-egy stresszfaktort előídéző kifejezést írunk:
Korán kelés, Öltözködés, Utazás az iskolába, Dolgozatírás, Szóbeli felelés, Iskolai ünnepély, Párkapcsolat
2. Mindennapok megküzdései:
A te életedben milyen nehézségek, feladatok vannak amelyekkel meg kell küzdeni.
RELAXÁCIÓ:
„Dagasztás”: előrehajló törzs mellett a jobb és bal váll váltva felhúzással és elengedésével az ökölbe zárt kezet a karral együtt mozgatjuk, majd az ujjakat kiengedve „lerázzuk róluk a lisztet”, és mintegy zongorázó mozdulatokkal kilazítjuk a kezet és a kart.
TÉMA FELDOLGOZÁSA:
Elemezzétek a képeket! Alkossatok csoportokat a képek alapján.
Milyen címet adnátok neki? Milyen történet lehet a kép háta mögött? Írjátok meg a történetet és egy valaki olvassa fel, játsszátok el vagy pantonimmal mutassátok be.
ALKOTÁS: Folyóirat készítés
REFLEXIÓ ÉS TÉMA LEZÁRÁSA: Milyen megküzdési módokat alkalmazunk a mindennapokban? Válasz egy személyiségfejlesztő kártyát amelyik a legközelebb áll a te megküzdési stratégiádhoz és miért?
Meditáció után a szamár történetét olvastam fel a gyerekeknek. Arról beszélgetünk, hogy mi mindennel kell megküzdenünk, ha a célunkat el akarjuk érni. A stratégiák közül beszéltünk a mozgás, éneklés, stresszlabda, ételek és a házikedvencekkel való foglalatosság jótékony hatásairól. Végül azt a kabalát, hőst rajzolták le, aki segít vagy akit segítségül hívnának, ha idegesek, izgulnak.
A mozgás foglalkozások végén rövid relaxációs gyakorlatokat szoktam végezni a gyerekekkel, így a téma ötletet nagy örömmel alkalmaztam a ráhangolódásra.
A gyerekek eleinte még mocorogtak, de csakhamar mindenki elcsendesedett, nyugodtan lélegzett. Átadták magukat a történetnek, melyet az elernyedt kis végtagok is jeleztek felém. A relaxáció követő segítő kérdésekre nagyon színes válaszok érkezetek. A nagyobbak egész kis történetet kanyarítottak a vitorlás utazásukról. Kihasználva az egyik kisfiú ötletét, megépítettük a vitorlásunkat, majd az akadályokon keresztülhaladva kikötöttünk a „Biztonság szigetén”. A hangjátékkal kötöttem össze a választható feladatot. Bíztató hóvirágmezőt készítettünk. A gyerekek már sok tapasztalattal rendelkeznek a tavasz hírnökéről, a hóvirágról. A hóvirágok készítéséhez többféle technikát is alkalmaztunk. Nagy felületre kollektív munkával hóvirágokat festettek a gyerekek. Mivel nagyon szívesen kézimunkáznak, örömmel nyírtak, ragasztottak hóvirágokat.
Az elkészült művekből megszületett a mi saját Bíztató hóvirágmezőnk, mely segített a kirándulásunkban úton maradni, megnyugodni, az útra visszatalálni, megpihenni, vizet találni…
A mozgás foglalkozások végén rövid relaxációs gyakorlatokat szoktam végezni a gyerekekkel, így a téma ötletet nagy örömmel alkalmaztam a ráhangolódásra.
A gyerekek eleinte még mocorogtak, de csakhamar mindenki elcsendesedett, nyugodtan lélegzett. Átadták magukat a történetnek, melyet az elernyedt kis végtagok is jeleztek felém. A relaxáció követő segítő kérdésekre nagyon színes válaszok érkezetek. A nagyobbak egész kis történetet kanyarítottak a vitorlás utazásukról. Kihasználva az egyik kisfiú ötletét, megépítettük a vitorlásunkat, majd az akadályokon keresztülhaladva kikötöttünk a „Biztonság szigetén”. A hangjátékkal kötöttem össze a választható feladatot. Bíztató hóvirágmezőt készítettünk. A gyerekek már sok tapasztalattal rendelkeznek a tavasz hírnökéről, a hóvirágról. A hóvirágok készítéséhez többféle technikát is alkalmaztunk. Nagy felületre kollektív munkával hóvirágokat festettek a gyerekek. Mivel nagyon szívesen kézimunkáznak, örömmel nyírtak, ragasztottak hóvirágokat.
Az elkészült művekből megszületett a mi saját Bíztató hóvirágmezőnk, mely segített a kirándulásunkban úton maradni, megnyugodni, az útra visszatalálni, megpihenni, vizet találni…