Megküzdési stratégiák,tecnikák-Mit csinálok,hogy a stresszt oldjam?
Megküzdési stratégiák
Megküzdési stratégiák,tecnikák-Mit csinálok,hogy a stresszt oldjam?
Február témaköre: Megküzdési stratégiák
febr. 24.
A 3. órát közös énekléssel kezdtük, majd jött a relaxáció.
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni a Kecskekatonaság című népmese szereplőivel. Mivel tetszett diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a szituációs feladatokat is. Az eltérő képességű gyerekek természetesen más-más feladatot kaptak. Az egész órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást.
Az óra közben többször felhívtam a figyelmüket arra, hogy kit, hogyan lehetne bevonni a munkába. Úgy láttam, hogy az órám elérte célját, hiszen diákjaim megértették a népmese tanulságát és ezzel kapcsolatban el is mondták véleményüket.
Elkészítették a gyerekek az osztály megküzdési szókészletét szivárvány formában, melybe azokat a dolgokat írták, melyek segítik őket a különböző nehézségek leküzdésében.
Meditációval és közös énekléssel -Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! című dalával – zártuk az órát.
A negyedik órában, a Kiképzés játék során, csoportmunkában, forgószínpadszerűen a gyerekek adtak feladatokat egymásnak. Arról is szót ejtettünk, hogy hogyan lehet megoldani a kapott feladatokat. Utána elkészítettük a Bíztató hóvirágmezőt a gyerekekkel.
Ezt az órát is meditációval és Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! című dalával zártuk.
A foglalkozásoknak pozitív nevelő hatása volt a gyerekek viselkedésére. Önértékelésüket és önbizalmukat is sikerült megerősíteni. Sok jutalomkártyát és ötös érdemjegyet tudtam kiosztani az órák végén. Boldog voltam, mert igazán jó hangulatban dolgoztunk.
Az 5c/2 osztállyal a megküzdési stratégiák témában egy plakátot készítettünk. Ezen a plakáton elsőnek összegyűjtöttük a gyerekek problémáit, majd minden probléma mellé leírtunk egy megküzdési módot/ megoldást. A tábla másik részére felírtuk az erősségeinket, támaszainkat, majd kihívásként napindító vicc mesélésre buzdítottam a gyerekeket. Természetesen a plakátról a problémákat levágtuk, és a megoldásokat megerősítéseket helyeztük ki a faliújságra. A problémákat a február 21-ei Kiszebáb égetés során elengedtük.
Az 5c/2 osztállyal a megküzdési stratégiák témában egy plakátot készítettünk. Ezen a plakáton elsőnek összegyűjtöttük a gyerekek problémáit, majd minden probléma mellé leírtunk egy megküzdési módot/ megoldást. A tábla másik részére felírtuk az erősségeinket, támaszainkat, majd kihívásként napindító vicc mesélésre buzdítottam a gyerekeket. Természetesen a plakátról a problémákat levágtuk, és a megoldásokat megerősítéseket helyeztük ki a faliújságra. A problémákat a február 21-ei Kiszebáb égetés során elengedtük.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A hónap témája a megküzdési stratégiák, mint fogalom egy kicsit talán távolabb áll a gyerekektől. Éppen ezért olyan egyszerű dolgokon keresztül próbáltuk érzékeltetni a jelentését, melyek közel állnak a gyerekekhez. Mivel egybe esett a farsangi időszakkal, így nem volt nehéz a hősökön keresztül érzékeltetni mit is jelent az, hogy nehézségek ellenére is tovább kell küzdeni. Főleg a fiúkhoz állt közel ez a téma. Mivel a farsangra többen is olyan jelmezt öltöttek magukra, akikre a gyerekek hősként tekintenek, az erről való beszélgetés ily módon könnyebb volt. A javasolt relaxációs gyakorlatot is elvégeztem a gyerekekkel, ami nagyon tetszett nekik. Az utána való beszélgetés szintén tartalmas volt, bátran, fantáziájukat használva válaszoltak kérdéseimre. Hogy milyen volt a hajó vitorlája, erre többen is az erősségeket felhasználva fogalmazták meg gondolataikat. Például szeretet vitorla, vagy bátorság vitorla szerepelt a felsorolások között. Volt olyan kisgyerek, aki azt mondta, hogy az ő hajóján olyan vitorla volt, amelyre a családja fényképeit varrták fel. Játszottunk is a gyerekekkel, a feladat az volt, hogy felkellett öltöztetni egy széket. Itt is meglehetett figyelni, hogy melyik az a kisgyerek, aki hamar feladja, ha nem sikerül valami. Őket próbáltuk buzdítani, pozitív megerősítéssel más technikára sarkalni. A választható feladatok közül a Bíztató hóvirágmezőt készítettük el. A gyerekek ötlete alapján a hóvirágok közepébe erősségeket helyeztünk el, ezek voltak a bíztatások.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
A lányok hóvirágot hajtogattak majd elkészítették közösen a hátteret.
A beszélgetés során a következőket fogalmazták meg a hóvirágok üzeneteiként:
-vidámság, újjászületés, öröm, béke, szeretet.
Február a farsangi időszak ezért az ügyesen rajzoló lányok megtervezték a saját hősüket majd választottak maguk mellé egy társat, akivel közösen kiválasztottak egy jelmezt, amelybe fel is öltöztek.
Nagy izgalommal készültek erre a feladatra. A hősök mindenkit köszöntöttek egyesével.
Az óra elején megbeszéltük, milyen problémákkal kerülhetnek szembe a tanulók ebben az életkorban. Hogyan küzdhetünk ezek ellen a problémák ellen?
Külön figyelmet fordítottam a stresszel való megküzdésre is. Sajnos már gyerekkorban is nagy mennyiségű stresszel találkoznak a gyerekek, ezért beszélgettünk arról, melyek azok a mondatok vagy szavak, amik segítenek egy-egy nehezebb időszakkal szembenézni.
Mivel közeledik a tavasz és kinyíltak a hóvirágok is, ezért egy hóvirágmezőt készítettünk. A virágok szirmaiba kerültek ezek a bátorító, kedves szavak, mint például: kitartás, remény, szeretet, barátság, hit, egészség.
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
A gyerekekkel beszélgettünk a megküzdésről, a nehézségeikről, a jutalmaikról. Saját példákat is hoztak fel az életükből, és elmesélték ezeket, hogy oldották meg. Készítettek hóvirágos karkötőket, közben arról beszélgettünk, hogy tudunk egymásnak segíteni az élet útján. Tetszett nekik a mese és a tanulsága is. Éretten látták át a problémákat és megoldásokat is találtak.