A február havi témakört két tanítási órán dolgoztuk fel. Az első óra elején meghallgattuk a hónap dalát, relaxáltunk rá. Majd a „Fújj, fújj” bemelegítő gyakorlatot végeztük el. Ezután megbeszéltük az elméleti hátteret: ki mit tesz azért, hogy a negatív helyzeteket, eseményeket követő fájdalmat, feszültséget enyhítse vagy feloldja. Ezeket a szavakat, kifejezéseket összegyűjtöttük, a második órára begépelve kiosztottam nekik. Zenét hallgattunk miközben virágot színeztek. Közben a közmondásokat, bölcsességeket (mondatokat) kétfelé vágtam, feltettem őket a táblára. A gyerekekkel megkerestük az összeillőket, megbeszéltük a mondatok jelentését. Ezután következett a mesehallgatás: Berg Judit: Tündér biciklin című meséjét olvastam fel nekik. Megbeszéltük, hogy a szereplők, hogyan dolgozták fel a negatív helyzet okozta feszültséget. Az első órát meditációval zártuk.
A második órát „Hervad a virágom, éled a virágom…” relaxációs gyakorlattal kezdtük. Meghallgattuk újra a hónap dalát. A nehéz időkre pozitív megerősítéseket gyűjtöttünk, a gyerekek ráírták egy lapra. Átbeszéltük újból az elméleti hátteret, kiosztottam nekik az első órán megbeszélt, kiválasztott megküzdési stratégiát. Hajtogattak virágot, amire felírtak a kapott szót, kifejezést. Ezt felragasztottuk egy kartonra, szárat rajzoltak nekik, leveleket ragasztottunk rá. A második órát is meditációval zártuk.
Megküzdési stratégiák
Konyári Óvoda és Bölcsőde
Maci csoport
Nap mint nap szembesülünk problémákkal, kihívásokkal, konfliktusokkal. Nem könnyű kezelni ezeket a helyzeteket. Van, hogy sikerrel járunk, van hogy kudarcot vallunk, de az biztos, ha együtt vagyunk, ha segítünk egymásnak, kiegyensúlyozottak és nyugodtabbak vagyunk, könnyebben leszünk úrrá a nehéz helyzeteken. A farsangi készülődés is egy ilyen alkalom, amikor ellazulhatunk, feltöltődünk, jókedvre hangolódunk. Ezáltal is felvérteződhetünk az élet nehézségei ellen.
Utazunk a Boldogság szigetére!
E havi Boldogságóránk több napos előkészületet igényelt. Mivel vegyes korcsoportosok vagyunk, ezért folyamatosan differenciáltan, többféle technikával dolgoztunk.
Először hóvirágokat készítettünk a Hóvirágmezőhöz. A nagycsoportosok hajtogattak, ragasztottak, a kicsoportosok tenyér, és ujjfestéssel próbálkoztak.
Építettünk vitorlást legoból. Itt mindenki aktívan közreműködött, nagyon kreatívak, ügyesek voltak. A vitorláshajó utasait gyurmából készítettük el, főzött gyurmát használtunk, az nagyon bevált a csoportban, nagyon szeretik a gyerekek. Itt is kétféle technikát alkalmaztunk, a nagyok formáztak, a kisebbek a kiszúrókat használták a sodrás után.
Végül, néhányan építettek egy szigetet is. Miután mindennel elkészültünk, elejét vette a csodás mesebeli utazás, a hajókázás, illetve a vitorlázás. Mondókával motiváltam őket, mindenki beszállt a hajóba. Beszélgettünk a hajóról, az utasokról, és hangutánzó játékot játszottunk. „Megérkezett a kishajó!”-t.
Mikor megpillantottuk a szigetet, kikötöttünk, és először úszva, majd óriásjárással közlekedtünk a szigetre. Gyönyörű hóvirágos mezőn haladtunk, vigyázva, hogy rá ne lépjünk egyre sem, (az általuk készített hóvirágokra), kikerültük, átugráltuk őket. Végül a szigetre értünk. Beszélgettünk a szigetről, állatokat keresgéltünk, verselgettünk, és táncoltunk Bagdi Bella: Ha boldog vagy… című dalára a Boldogság szigetén.
Nagyon jól éreztünk magunkat, majd visszautaztunk az oviba. Az elkészült munkákat kihelyeztük a faliújságra, illetve a csoportszobába.
Utazunk a Boldogság szigetére!
E havi Boldogságóránk több napos előkészületet igényelt. Mivel vegyes korcsoportosok vagyunk, ezért folyamatosan differenciáltan, többféle technikával dolgoztunk.
Először hóvirágokat készítettünk a Hóvirágmezőhöz. A nagycsoportosok hajtogattak, ragasztottak, a kicsoportosok tenyér, és ujjfestéssel próbálkoztak.
Építettünk vitorlást legoból. Itt mindenki aktívan közreműködött, nagyon kreatívak, ügyesek voltak. A vitorláshajó utasait gyurmából készítettük el, főzött gyurmát használtunk, az nagyon bevált a csoportban, nagyon szeretik a gyerekek. Itt is kétféle technikát alkalmaztunk, a nagyok formáztak, a kisebbek a kiszúrókat használták a sodrás után.
Végül, néhányan építettek egy szigetet is. Miután mindennel elkészültünk, elejét vette a csodás mesebeli utazás, a hajókázás, illetve a vitorlázás. Mondókával motiváltam őket, mindenki beszállt a hajóba. Beszélgettünk a hajóról, az utasokról, és hangutánzó játékot játszottunk. „Megérkezett a kishajó!”-t.
Mikor megpillantottuk a szigetet, kikötöttünk, és először úszva, majd óriásjárással közlekedtünk a szigetre. Gyönyörű hóvirágos mezőn haladtunk, vigyázva, hogy rá ne lépjünk egyre sem, (az általuk készített hóvirágokra), kikerültük, átugráltuk őket. Végül a szigetre értünk. Beszélgettünk a szigetről, állatokat keresgéltünk, verselgettünk, és táncoltunk Bagdi Bella: Ha boldog vagy… című dalára a Boldogság szigetén.
Nagyon jól éreztünk magunkat, majd visszautaztunk az oviba. Az elkészült munkákat kihelyeztük a faliújságra, illetve a csoportszobába.
A februári boldogságórát ráhangolódásként a Hajótörés játékkal kezdtük: egy színes lepedő volt a hajónk, ami zenehallgatás közben egyre jobban összement. Amikor elállt a zene, fel kellett rá férnünk minél többen. A lepedő legkisebb formájára is szűkösen, de ráfértünk mindannyian. Szorosan ölelték egymást, hogy senki ne essen a képzeletbeli tengerbe.
Majd elmeséltem nekik az Aranykulcs című mesét, melyben Róza királylánynak többféle próbát kellett teljesítenie.
Ezt követte a mi Bátorságpróbánk. Már kora reggel elrejtette a dajka nénik a plüss állatokat, és mire megérkeztek a gyerekek, már csak az üres polc fogadta őket. Azonnal keresésbe kezdtek, hogy hová tűnhettek vagy ki vihette el őket: rabló, szellem, szörny és az épp berepülő légy is meg lett gyanúsítva. Nyomozásba kezdtek, minden gyanús nyomot követni kezdtek (szösz a szőnyegen, apró karc a parkettán). Csapdát állítottak és várták, hogy hátha újra jön a „tettes”. Már a rendőrséget is értesíteni akarták, de megbeszéltük, hogy tízórai után közös nyomozásba kezdünk. Mondtam a gyerekeknek, hogy levelet kaptunk és felolvastam nekik. A gyerekek zöme teljesen ámulatba esett, hogy Pók néni milyen üzenetet írt nekünk és nagyon izgatottak lettek, hogy miként tudjuk visszakapni a plüss játékokat. A bátorságpróba alkalmával minden feladat után kiléptem a folyosóra (fokozva ezzel a hangulatot), megkérdezni Pók nénit, hogy jól teljesítettük-e, a gyerekek pedig síri csendben várták Pók néni válaszát. Énekeltünk, verseltünk neki, megmozgattuk magunkat és közösen szőttünk neki egy óriás pókhálót fonalból, hogy legyen hol aludnia.
Majd újra elutaztunk a képzeletbeli tengerre, most tutajokon, ahol cápatámadás ért minket. Karikák voltak a tutajok és egy tutajon két gyermek fért el. Szintén zene szólt, de amikor elhallgatott a zene, felborultak a tutajok és mindenkinek újat kellett keresnie. Játék közben egyre kevesebb tutaj maradt, mert elsüllyedtek. Ami azt jelentette, hogy egy karikába minél többen kellett, hogy elférjenek. Védték egymást, fogták, hogy nehogy vízbe essenek. A játékot több alkalommal is játszottuk, pozitív hatása miatt.
Angol órán az érettségi előtt álló osztályomat kérdeztem meg a kisebb, napi, illetve nagyobb, hosszútávú céljaikról.
Ezután megkértem őket, hogy képzeljenek el és tervezzenek meg egy ‘IB Hero’
nevű alkalmazást, amelyről prospektust készítenek.
A feladatot két ok miatt módosítottam ilyen módon; egyrészt a mesterséges intelligenciáról, technikai fejlődésről tanultunk, másrészt írásbeli vizsgára a ‘prospektus’ szövegtípust gyakoroltuk.
A feladat eredményes volt, a tanulók nagyon élvezték a munkát.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Hogyan győzzük le indulatjainkat? Indulathőmérőt rajzoltunk. Különböző színekkel érzékeltettük érzelmi állapotunkat.
Ráhangolódás – Relaxáció
Jelentésteremtés – Milyen a ti hajótok, és kik vagytok rajta?
Jelentésteremtés – A biztonság szigete
Lezárás
Megküzdési stratégiák,tecnikák-Mit csinálok,hogy a stresszt oldjam?
Megküzdési stratégiák,tecnikák-Mit csinálok,hogy a stresszt oldjam?