Választható feladatok közül a Biztató Hóvirágmezőt részesítettük előnybe.
Ez a téma kicsit nehéznek bizonyult az elsős, másodikos gyerekeknek.
Megküzdési stratégiák
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Választható feladatok közül a Biztató Hóvirágmezőt részesítettük előnybe.
Ez a téma kicsit nehéznek bizonyult az elsős, másodikos gyerekeknek.
Foglalkozást vezető: Németh Noémi
Foglalkozás címe: „Hóvirágom, virágom”
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok:
Bagdi Bella: Hálával megismerése, játéka hívogatás a dallal.
Beszélgetőkör kialakítása a szőnyegen: „Szomorúság! Hol érzem a szomorúságot a testemben? Mit teszek, ha szomorú vagyok! Kitől kérek segítséget? Milyen segítséget kérek? Milyen érzés, amikor elmúlik a szomorúságom? Mit érzek, amikor egy kis virágot, hóvirágot meglátok?”
Új vers bemutatása: Zelk Zoltán Hóvirág
Játék: Hóvirágültetés (A gyermekek a hóvirágok, karikák a kertek. Egy gyermek a kertész. Egy kertben 2 hóvirág nőhet. Amikor a kertész kiállt „Szélvihar!” a nagy szélfuvallat kidönti a hóvirágokat a földből, ezután fújja őket a szőnyegen. Napocska felmutatásával eláll a szél, kisüt a napocska, a hóvirágok újra a kertben pihennek.
Ezt követően megismételjük egy már ismert énekünket: „Süss fel nap” (Ezo 270.)
Kézműves tevékenység: Hóvirág mintázása virágfej hajtogatásával, szár, levél ragasztása zöld kreppapírgalacsinokkal.
Felhasznált források: https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM
Bagdi Bella Bezzeg Andrea: Boldogságóra Kézikönyv Pedagógusoknak és Szülőknek
Ének zene az óvodában 1974 Forrai Katalin Tizennegyedik, bővített, átdolgozott kiadás
Ebben a hónapban új tanuló érkezett az osztályba. Számára egy kicsit nehezen ment a beilleszkedés, mert az új környezetben eleinte nem találta a helyét. Mivel elég visszahúzódó, nehezen teremtett kapcsolatot az osztálytársaival és a felnőttekkel. Szerettünk volna segíteni, hogy ő is ugyanolyan jól érezze magát, mint mi. Számunkra nagyon aktuális volt a hóvirágmezős feladat, hiszen a mi „kirándulónk” Norbi volt, akit folyamatosan biztattunk, akinek folyamatosan segítettünk a „kirándulása”, beilleszkedése során. A boldogságóráknak köszönhetően a gyerekek annyira nyitottak voltak, annyira szerették volna megkönnyíteni új osztálytársuk kirándulását, hogy öröm volt nézni! Ha valahol „eltévedt”, elbizonytalanodott megfogták a kezét fogták, ha kellett szóban biztatták őt, felvidították, ha rosszkedvűnek látták.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégia témát dolgoztuk fel, mind az öt csoportban. A foglalkozásokat különböző módszerekkel tartottuk meg, minden csoport figyelembe véve a gyermekek életkorát, illetve a gyermekek életkori sajátosságait. A foglalkozások felépítése úgy valósult meg, hogy meghallgatták a Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó. A gyerekek az ének közben utánzó mozdulatsorokat eljátszották. Minden csoportban meghallgatták a hónap dalát: Bezzeg Andrea: Aranykulcs című mesét. A mese meghallgatása után a gyerekek válaszoltak a meséhez tartozó kérdésekre. A téma lezárásaként minden csoport a munkafüzetből dolgozott.
Relaxációval kezdtünk a megadott ajánló alapján, majd beszélgető kört tartottunk, majd ezt feldolgozva lerajzolhatták, ahogy elképzelték a vitorlásukat.
Megküzdési stratégiák
1. Relaxációs gyakorlat: Tengerészcsomó
2. Megbeszélés
Mit tesz az ember a negatív esemény vagy helyzet okozta fájdalma, feszültsége vagy szenvedése enyhítése érdekében?
A tanulók a következő kérdésekre válaszoltak. Majd tippeket adtak egymásnak.
Mi volt a legutóbbi probléma, ami stresszt okozott nektek? Hogyan küzdöttél meg vele? Mit jelent a megküzdés szó?
Mit tehetünk a stressz elkerülése érdekében?
Kinek milyen stresszkezelési módszere van a nehéz időkre?
A tanulók felírják a táblára az általuk használt módszereket.
3. Az akaraterő diadala című videó megnézése, megbeszélése https://www.youtube.com/watch?v=bA7Jygexja0
Mit érzett a kislány?
Milyen stresszhelyzeteket élt át a kislány?
Mi történt volna, ha nem teszi meg, amit az edző kért tőle?
Mit hozott neki a megküzdés?
Került már közületek valaki hasonló helyzetbe? Mit érzett akkor?
4. Stresszhelyzetek
Szituációk: Tankönyv 197.
A tanulók csoportokat alkotnak, a húzott szituációt közösen megbeszélik, majd előadják.
1. A suliban durván ugratnak téged az új frizurád miatt.
2. Leejted a tálcádat a suliban az ebédeddel együtt. Mindenki téged néz és nevetnek.
3. Nem hívott meg az egyik barátod a szülinapi partijára, pedig te menni szeretnél.
4. A suliban közös fellépéskor elfelejted a saját részedet a színpadon. Mély csend van.
5. Idézet
„Az élet viharaival szemben olyan légy, mint a madár, amely, ha a fát kivágják alóla, nem a mélybe zuhan, hanem a magasba száll.” (Eötvös József)
A tanulók elmesélik, hogy mit mond, mit jelent számukra ez az idézet.
6. A hónap dalának meghallgatása
Megkértem a diákokat helyezkedjenek kényelembe és csukják be a szemüket. Ezután meghallgattuk a dalt.
7. Házi feladat
Megküzdési Mód Preferencia Kérdőív kitöltése
Mint minden ember, így a gyerekek is küzdenek valamivel.
Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy én vagyok az, aki egy problémás helyzetben segítségi lehetőségeket kínálhatok nekik a boldogságóra keretein belül.
Mit tehet és milyen lehetőségek közül választhatnak, ha nehézséggel küzdenek.
Nagyon fontosnak tartom a boldogságórákon a beszélgetést, merjenek a gyerekek megnyílni és megosztani örömüket és bánatukat egyaránt.
A téma feldolgozását is mindig így kezdem, hogy megosztjuk egymással, kinek mi jut eszébe az aktualitásról.
A gyerekek szívesen beszélnek, mesélnek, mely által a bennük tüskeként maradt dolgok rendeződhetnek.
Így volt egyik tanítványommal is. Említette, hogy nem tudott megküzdeni azzal, hogy őt az egyik osztálytársa megbántotta. Ekkor még nem akarta felfedni, hogy ki ez az osztálytársa. Az én osztályom viszont, azt mondta egyöntetűen, hogy tudni szeretné, ha Ő az.
Mikor kimondta a nevét, akiről szó volt, felé fordult és azt mondta beszéljük meg, de kérlek, ne haragudj, ha megbántottalak! Csodás volt ezt látni.
Az első osztállyal beszélgető kör után, meghallgattuk az ajánlott zenés relaxációt, a kicsiknek nehezükre esett egyhelyben maradni, de próbálták.
Harmadik osztállyal már komolyabb vizekre eveztünk és minden gyermek elmondta, hogy milyen a hajója illetve, milyen szigetet képzel el.
Sokan olyan tiszta szívvel beszéltek róla. Megérintő alkotások születtek.
Volt, aki szív alakú szigetet képzelt el, ahol csak és kizárólag a szeretet létezik.
A hajóján mindenki a kormányzós szerepét választotta.
A negyedik osztályommal pedig készülve a Boldogságóra 10. szülinapjára tortát és Univerzumot készítettek.
A Torta csodaszép lett, meglepő módon 2 fiú ötletei alapján.
Az Univerzum közös erővel, kreativitással készült. 10 bolygó, a 10 hónap témájával. Földünknek a Hála bolygóját választották. Úgy gondolják, hogy a Föld körüli bolygók berezgik a Világűrt.
Ők tízen vannak az osztályban. 10 lufival érkeztek ide, hogy egymással megosszák, például a szeretetet, a békét, a nyugalmat, illetve különböző pozitív szavakat, mondatokat.
Úgy érzem ismét egy sikeres, gazdag hónap áll mögöttünk.
A gyermekek párosával készítették el az itt látható munkákat, a kètjegyű betűk közül csak a sz-t tanultuk, ezért így próbáltuk megfogalmazni az üzeneteinket.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
A hóvirág a tavasz első virága. A gyermekek tiszta,őszinte szavai tükrözik lelkük tisztaságát.
A bíztató hóvirágmezőn kalandozva szebb és szebb gondolatokkal bátorítják társaikat.