Szorongás kezelés: A versenyre nemcsak szakmailag, hanem lélektanilag is jól felkészült diák
tudja az érzelmeit és a szorongását úgy szabályozni, hogy az optimális mértékű
legyen: serkentsen, és ne gátoljon. Ehhez három alapvető folyamatot kell működtetni: az egyénnek fel kell tudnia ismerni, hogy rá az egyes szorongást és izgalmat okozó teljesítményhelyzetek, így a verseny, hogyan hatnak; előrevetíteni,
hogy egy meghatározott teljesítményhelyzetben milyen érzelmi reakció várható
tőle; majd az érzelmeket úgy alakítani, hogy azok a lehető legjobban szolgálják a
célt.
Megküzdési stratégiák
Csoportunkkal ezt a témakört volt legnehezebb feldolgozni. Most épp hiányzott is a két kis komoly diákunk, a többiek meg eléggé elhülyéskedték a dolgot, csak a legvégére sikerült picit megmozdítani őket.
Az elején próbáltunk kicsit beszélni arról mit is jelent a megküzdés – kiderült, hogy ezzel eddig nem is igen találkoztak, teljesen új dolog volt. Így aztán vettünk egy konkrét dolgot, ami általában mindenkiben feszültésget okoz: a matek dolgozat. Elkezdtük körbejárni, mi az első gondolatuk, amikor meghallják, hogy ez vár rájuk. Ezeket összeírtuk a táblán, aztán azt is megpróbáltuk összeszedni, mi az ami ilyenkor segítene.
Ez után kicsit átvettük a gyors és apró feszülségoldókat: ezekhez színes lapokat osztottam ki és mindegyik kategóriához irhattak, dolgokat, amik eszükbe jutnak. Persze eszükbe jutott jópár nem éppen odaillő dolog is. Kicsit ki is tértünk rá (pl. energiaital), hogy miért nem jó hosszútávon.
A végén kerestünk inspiratív dalokat és egy videót is megnéztünk arról, mi segít, ha nehéz helyzetben vagyunk.
Elég nehéz volt, de azért megküzdöttük! 🙂
Csoportunkkal ezt a témakört volt legnehezebb feldolgozni. Most épp hiányzott is a két kis komoly diákunk, a többiek meg eléggé elhülyéskedték a dolgot, csak a legvégére sikerült picit megmozdítani őket.
Az elején próbáltunk kicsit beszélni arról mit is jelent a megküzdés – kiderült, hogy ezzel eddig nem is igen találkoztak, teljesen új dolog volt. Így aztán vettünk egy konkrét dolgot, ami általában mindenkiben feszültésget okoz: a matek dolgozat. Elkezdtük körbejárni, mi az első gondolatuk, amikor meghallják, hogy ez vár rájuk. Ezeket összeírtuk a táblán, aztán azt is megpróbáltuk összeszedni, mi az ami ilyenkor segítene.
Ez után kicsit átvettük a gyors és apró feszülségoldókat: ezekhez színes lapokat osztottam ki és mindegyik kategóriához irhattak, dolgokat, amik eszükbe jutnak. Persze eszükbe jutott jópár nem éppen odaillő dolog is. Kicsit ki is tértünk rá (pl. energiaital), hogy miért nem jó hosszútávon.
A végén kerestünk inspiratív dalokat és egy videót is megnéztünk arról, mi segít, ha nehéz helyzetben vagyunk.
Elég nehéz volt, de azért megküzdöttük! 🙂
Csoportunkkal ezt a témakört volt legnehezebb feldolgozni. Most épp hiányzott is a két kis komoly diákunk, a többiek meg eléggé elhülyéskedték a dolgot, csak a legvégére sikerült picit megmozdítani őket.
Az elején próbáltunk kicsit beszélni arról mit is jelent a megküzdés – kiderült, hogy ezzel eddig nem is igen találkoztak, teljesen új dolog volt. Így aztán vettünk egy konkrét dolgot, ami általában mindenkiben feszültésget okoz: a matek dolgozat. Elkezdtük körbejárni, mi az első gondolatuk, amikor meghallják, hogy ez vár rájuk. Ezeket összeírtuk a táblán, aztán azt is megpróbáltuk összeszedni, mi az ami ilyenkor segítene.
Ez után kicsit átvettük a gyors és apró feszülségoldókat: ezekhez színes lapokat osztottam ki és mindegyik kategóriához irhattak, dolgokat, amik eszükbe jutnak. Persze eszükbe jutott jópár nem éppen odaillő dolog is. Kicsit ki is tértünk rá (pl. energiaital), hogy miért nem jó hosszútávon.
A végén kerestünk inspiratív dalokat és egy videót is megnéztünk arról, mi segít, ha nehéz helyzetben vagyunk.
Elég nehéz volt, de azért megküzdöttük! 🙂
Csoportunkkal ezt a témakört volt legnehezebb feldolgozni. Most épp hiányzott is a két kis komoly diákunk, a többiek meg eléggé elhülyéskedték a dolgot, csak a legvégére sikerült picit megmozdítani őket.
Az elején próbáltunk kicsit beszélni arról mit is jelent a megküzdés – kiderült, hogy ezzel eddig nem is igen találkoztak, teljesen új dolog volt. Így aztán vettünk egy konkrét dolgot, ami általában mindenkiben feszültésget okoz: a matek dolgozat. Elkezdtük körbejárni, mi az első gondolatuk, amikor meghallják, hogy ez vár rájuk. Ezeket összeírtuk a táblán, aztán azt is megpróbáltuk összeszedni, mi az ami ilyenkor segítene.
Ez után kicsit átvettük a gyors és apró feszülségoldókat: ezekhez színes lapokat osztottam ki és mindegyik kategóriához irhattak, dolgokat, amik eszükbe jutnak. Persze eszükbe jutott jópár nem éppen odaillő dolog is. Kicsit ki is tértünk rá (pl. energiaital), hogy miért nem jó hosszútávon.
A végén kerestünk inspiratív dalokat és egy videót is megnéztünk arról, mi segít, ha nehéz helyzetben vagyunk.
Elég nehéz volt, de azért megküzdöttük! 🙂
Csoportunkkal ezt a témakört volt legnehezebb feldolgozni. Most épp hiányzott is a két kis komoly diákunk, a többiek meg eléggé elhülyéskedték a dolgot, csak a legvégére sikerült picit megmozdítani őket.
Az elején próbáltunk kicsit beszélni arról mit is jelent a megküzdés – kiderült, hogy ezzel eddig nem is igen találkoztak, teljesen új dolog volt. Így aztán vettünk egy konkrét dolgot, ami általában mindenkiben feszültésget okoz: a matek dolgozat. Elkezdtük körbejárni, mi az első gondolatuk, amikor meghallják, hogy ez vár rájuk. Ezeket összeírtuk a táblán, aztán azt is megpróbáltuk összeszedni, mi az ami ilyenkor segítene.
Ez után kicsit átvettük a gyors és apró feszülségoldókat: ezekhez színes lapokat osztottam ki és mindegyik kategóriához irhattak, dolgokat, amik eszükbe jutnak. Persze eszükbe jutott jópár nem éppen odaillő dolog is. Kicsit ki is tértünk rá (pl. energiaital), hogy miért nem jó hosszútávon.
A végén kerestünk inspiratív dalokat és egy videót is megnéztünk arról, mi segít, ha nehéz helyzetben vagyunk.
Elég nehéz volt, de azért megküzdöttük! 🙂
A februári hónap a megküzdési stratégiáról szólt. A hónap első felében egy relaxációs gyakorlattal kezdtünk, meghallgattuk minden óra elején a hónap dalát az „Ellazulni, jaj de jó” című dalt. Elmeséltem az Aranykulcs című mesét, amiről utána hosszasan beszélgettünk. Végül egy hóvirágot készített mindenki, aminek a szirmaiba üzenetet írtak.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Február hónapban a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk. Várjuk a tavaszt, így vidám jelmezekkel, tánccal, mókázással próbáltuk elűzni a telet.
Minden rosszat hátrahagyva, bízunk a jövőben, a céljaink elérésében. Képmozaikból alkották meg a gyerekek a hóvirágmezőt és bíztató mondatokat alkottak.
Folyamatosan végeztük a hálagyakorlatokat, a gyerekeknek szóló relaxációt, és segítséget nyújtottunk egymásnak, hogy egy-egy stresszes helyzetben milyen módszereket próbáljanak ki, amivel oldják a feszültséget. Egymással nagyon segítőkészek voltak. Az ellazulni jaj, de jó…. dalt többször meghallgattuk, ami mindenkinek nagyon tetszett. Sokkal nyugodtabbak, oldottabbak lettek a diákok. Egy tartalmas hónapot zárhattunk le, köszönet érte.
Február hónapjában a Boldogságóra témája a: „Megküzdés gyakorlása” volt. A gyerekek a mesepárnára ültek le a szőnyeg köré. A foglalkozás kezdetén a relaxációs gyakorlatokat végeztük el: játékos arcizomlazítás, tüdőtakarítás, az én hangom. Meghallgattuk a foglalkozást kezdő éneket: „Ellazulni, jaj de jó”. A gyerekek becsukták a szemüket és elmondtam nekik a „ráhangolódás” relaxációs szöveget. Utána beszélgettünk arról, hogy ki milyen vizet képzelt el, és milyennek képzelték el hajójukat. Megcsengettem a csengőt és elmondta a kislány báb a „Kerekerdő…” című verset és ezután elmeséltem az „Aranykulcs” című mesét. Beszélgettünk a mese után arról, hogy szoktak-e álmodni és mi lenne a kívánságuk, ha lehetne hármat kívánni. Kiszínezhették a meséhez tartozó illusztrációt. Akinek volt kedve elkészíthette a munkafüzet feladatlapjait. Minden kisgyermek kiszínezett és kivágott és egy hóvirágot, és amikor felragasztotta a mezőre elmondta, hogy az ő hóvirágja mit üzen a kirándulóknak, akiknek néha kell egy kis bátorítás és segítség, hogy megtalálják a helyes utat. Elhatároztuk, hogy igazából is elmegyünk február végén az Alcsúti Arborétumba, és megnézzük a „Hóvirágünnepet” és végigsétálunk a hóvirág sétányon. A foglalkozás végén a „hangjátékkal” fejeztük be a foglalkozást.
A megküzdési stratégiák közül most arra fókuszáltunk, hogy egy-egy probléma, nehézség kapcsán kire számíthatunk. Őket gyűjtöttük össze és jegyeztük fel a hóvirágok leveleire.