Osztályunk nagy örömmel fogadta a tízhónapos személyiségfejlesztés februári témáját, a megküzdés fogalmának boncolgatását.
Mottónknak Milne idézetét választottuk:
„Ígérd meg, hogy mindig emlékezni fogsz: bátrabb vagy, mint hiszed, erősebb, mint sejted, és okosabb, mint véled”
Mivel a csodálatos Micimackó sok gyermek kedvence és a nyelvezete is közel áll hozzájuk, így mindenki hamar megértette a „megküzdés” fogalmának lényegét. Az óra relaxálással indult, ahol eljutottunk egy kis csónakkal egy mesebeli szigetre. Ezután megbeszéltük milyen tudatos erőfeszítéseket tettek már a kis életükben, amelyek segítettek legyőzni az esetleges kihívásokat, stresszhelyzetet oldottak, nehézségeket kezeltek. Majd a hóvirág mezők elkészítése következett, mint a tavasz, a megújulás, tisztaság és az állandó remény hírnökeinek jelképe. Ezt követően a képzeletbeli teremhajón mindenki kigondolta, hogy milyen tartozék akar lenni, tisztán megmutatva a saját magukról alkotott képet, elképzelt osztálybeli besorolásukat, szerepüket. Legvégül pedig lazultunk a hónap dalával, ahol ellazítottuk, megfeszítettük izmainkat; hamar megtanulva, énekelve a refrént, mely által megpihentünk, megkoronáztuk a boldogságóránkat.
Köszönjük a szervezőknek a remek ötleteket és lehetőséget!
Siófoki Edit tanító néni
Megküzdési stratégiák
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A februári boldogságórákon megbeszéltük a hónap témáját, tisztáztuk a megküzdés szó jelentését. Ezt követően a gyerekek felsoroltak olyan helyzeteket, amelyekkel meg kellett birkózniuk, valamint, hogy mi segített megoldásukban (pl.: tanácsot kérek, beszélek valakivel, aki segít , szembenézek a kihívásokkal, levezetem a feszültséget sportolással…).
Ráhangolódásképpen mindig becsukott szemmel relaxáltunk, majd kipróbáltuk Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! c. dalának lazító technikáit is. Majd elképzelték, hogy szuperhősök és hogy milyen szupererővel rendelkeznek, mit szeretnek csinálni, mit szeretnek magukban, ha időgépük lenne hova utaznának vele, mit tanítanának meg másoknak. Az ismerkedős kártyajátékot is nagyon élvezték. Biztató hóvirágokat is készítettek, melyek bátorító üzeneteket hordoztak. Pozitivity társasjátékkal is játszottunk, ahol a megküzdés hegységben saját élményeikről kellett mesélniük.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Megküzdési stratégiák
Évfolyam: 9-15.
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Foglalkozás időpontja: 2023. február 23., 20h
A foglalkozáson célom volt boldogságfokozó stratégiák átadása, hogy kollégistáink az életük során előforduló fájdalmas szituációkkal könnyeben tudjanak szembenézni.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként egy rejtvényt kaptak a fiúk. A rejtvény megoldásából (Megküzdési stratégiák) kiderült számukra az együttlétünk témája.
Ezt követően feladatlapon dolgoztak tovább.
Meg kellett határozniuk, hogy mit jelenthet a megküzdés szó. Annak ellenére, hogy negatív érzést kelthet bennünk, miért és hogyan tehet boldogabbá minket, ha gyakoroljuk ezt a stratégiát?
Majd egy mondattal le kellett írniuk, hogy mi volt a legutóbbi probléma, ami stresszt okozott az életükben. Ezt a nehézséget elemezniük is kellett a megküzdés elsődleges és másodlagos értékelésével, melyről olvashattak a feladatlapon.
Meg kellett határozniuk, hogy milyen cselekvéseket, lépéseket tesznek a gond megoldása érdekében.
A foglakozás vége előtt tanári magyarázatot tartalmazó PPT-t tekintettünk, beszéltünk meg közösen, mely számba vette, hogy:
– a megküzdés szakkifejezés mire vonatkozik,
– a megküzdés boldogságfokozó stratégia, mert benne rejlik a boldogabbá válás lehetősége,
– a megküzdési módokat (probléma-, érzelemközpontú, szociális támaszkeresés).
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a csoportos együttlét.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
A gyerekek összeszedték azokat a dolgokat,amik nekik segítenek stresszes helyzetben.
Domoszlói III. András Általános Iskola
A mai órát a hónap dalának meghallgatásával kezdtük. Mindenki kényelmesen elhelyezkedett a beszélgetős szőnyegünkön. A relaxációs feladat nagyon tetszett a gyerekeknek. Fáradtak voltak mikor a foglalkozás kezdődött és pihentetően, nyugtatóan hatott a feladat. Szívesen mondták el, hogy milyen is volt az „utazás”. Ezután beszélgettünk milyen nagy akaraterőre van szükségünk egyes feladatok elvégzéséhez. Egy kislányunk személyes példája nagyon jó motiváció számukra, hiszen neki van olyan fogyatékossága, ami miatt az egyszerű feladatok megoldása is nagyon nehéz, óriási kitartásra, akaraterőre van szüksége, hogy megoldja. Örömmel fogtak hozzá a hóvirágok rajzolásához és a virágocskákból a bíztató hóvirágmező elkészítéséhez.
A Boldogságóra februári témaköre a megküzdési stratégiák.
Az osztály tanulói kedvenc relaxációs gyakorlatukkal kezdődött az óra ráhangolódási szakasza, az irka-firkával, majd a Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! című dalával folyatódott az óra.
A tankönyvben található színezhető cicás képpel kezdtük meg a téma feldolgozását, amit a bugyelláris, a pipa meg a süveg című mese felolvasása követett.
A mese feldolgozásának segítségével a feszültség-probléma-megoldás hármas fogalom közötti összefüggés átbeszélése.
Az óra zárásaként minden tanuló 3 megküzdési stratégiát sorolt fel.
Február: Megküzdési stratégiák
A februári projekt feldolgozása nagyon sikeres volt. A hónap végére összeállítottunk egy alkalmazható listát a nehéz helyzetek megoldására.
Azóta többször elhangzik egy-egy javaslat az éppen feszült, ideges társuk számára. („Vegyél nagy levegőt! Gondolj valami szép dologra!”)
A „vak kígyó”, a „gombolyagdobálós”, a „titkos karmester” „sziámi” játékokat szinte naponta kérték, hogy játsszuk el.
Csoportmunkában elkészült a „Biztonság szigete”, melyet személyek, élőlények, tárgyak népesítettek be. Beszélgetőkörben elmondták a gyerekek, hogy milyen érzés biztonságban lenni és, hogy mikor van rá a legnagyobb szükségük.
Elkészült a „Bíztató hóvirágmező” is. Mindegyikre egy-egy vigasztaló üzenetet írtam, melyet a gyerekek fogalmaztak meg.
A” Ráhangolódás” relaxációs gyakorlat is tetszett az osztálynak.
Egyre eredményesebbek a foglalkozások végén alkalmazott meditációs technikák. Míg a kezdetekben kevésbé tudtak önmagukra figyelni, összpontosítani, mára már elmondható, hogy néhány kivétellel teljes ellazultságot, pihenést, igazi feltöltődést lehet tapasztalni a csoportban.
Egy szép napsütéses délelőtt elsétáltunk megnézni a kinyílt hóvirágokat. Visszatérve meghalgatták a gyerekek Beszeg Andrea Aranykulcs című meséjét, majd megbeszéltük azt.Hóvirág tündéreket festettünk és ragasztottunk amelyeknek varázsereje van, hogy megtaláljuk a helyes utat. Különböző színű karikákkal jelöltük a segítő tulajdonságokat. A kész alkotást megtekintettük, majd meghallgattuk Bagdi Bella ellazulni,jaj de jó című dalát.
Csodapókjaimmal megbeszéltük, kit hogyan érintenek a külső és a belső kihívások, próbatételek. Mit éreznek, ha kellemetlen helyzetbe kerülnek, ha feszültséget, bánatot éreznek, ha próbatétel előtt állnak. Minden gyerkőc egy általa rajzolt, őt jelképező figurán ábrázolta, milyen testi tünetei vannak a harag (piros), a feszültség (lila), félelem (sárga) és a szorongás (kék) érzésekor. Önismereti babának neveztük el őket, majd egy poszteren összefoglalva, jelképeztük a csoportot. Bár vannak negatív élmények, amik érhetnek bennünket és fizikai tüneteket is produkálnak, egységben állva, kiállva az egyén mellett, őt és egymást támogatva bármilyen bajjal vagy kihívással meg lehet küzdeni. Felsoroltuk, hogy kinek milyen problémaoldó technika segít megnyugodni és enyhíteni a belső feszültséget. Egy mindenkiért, mindenki egyért!
Ebben a hónapban a honlapon megadott ötleteket valósítottuk meg a gyermekeinre szabottan. A hónap témáját egy meditációval vezettem be, amihez halk, vízcsobogással gazdagított zenét is betettem. A gyerekek már rutinosan elhelyezkedtek a szőnyegen, többeknek már könnyen megy az ellazulás és a nyugodt, békés légkörben való relaxáció.
A relaxációnk után közösen megépítettük a csoda vitorlásunkat, melyet el is neveztek a gyerekek, vitorlásunk neve: Boldog Sellő.
Utazásunk megkezdése előtt megkerestük a megfelelő utasokat. A következő utasok kerültek a hajónkra: Kapitány, Kormányos, Matrózok, Utasok, Királylány.
Mi is történt a mi hajónkon? – egy kis mesét is költöttek hozzá a gyerekek. :
Hajókon az utasok több dolgot is csinálhattak, például utazás közben horgászhattak, illetve „bele is csobbanhattak a vízbe, de csak amikor nem voltak körülötte cápák”. Az utasok mindegyike boldog volt, mert a hajónk biztonságos és gyorsan szelte a tenger hullámait.
Utasaink között utazott egy királylány, aki éppen haza fele tartott a saját várába a királyhoz. Vendégségben volt egy másik ország királylányánál, annak 10. születésnapi zsúrján. Mivel a partin voltak lufik, ezért a királylány hozott egyet a kapitánynak, ezzel fizette ki a hajóútra szóló jegyét. A Kapitánynak ébren kell lennie, ezért a hajóút alatt egy nagy bögréből kávét is ivott. Az árbóckosárban a matróz figyelte a tengert és kereste a Boldogság szigetét, ahol a matrózok őrzik a kincseiket. Biztonságukról egy kék láng gondoskodott az út alatt, mely világosságot és meleget adott a hajón utazóknak.
Bizony nem lenne utazásunk varázslatos, ha nem lenne a Boldog Sellőnek (hajó) néhány csodás képessége. Ilyen például, hogy képes repülni, a zátonyok elkerülésének érdekében. Szükség esetén képes ezenkívül még tengeralattjáróvá is átalakulni, így elkerülheti a rá leselkedő veszélyeket. Hiszen veszélyek is lesnek a hajónkra út közben (pl. vizikígyók, cápák, óriás hullámok, sziklák és veszélyes tüskés halak.)
A gyerekek nem csak a hajó megépítését, és berendezését élvezték, de az ehhez kapcsolódó történetet is nagyon lelkesen kitalálták.
Miután vízre tettük a hajónkat a gyerekek is elindultak a Boldogság sziget felé, átszelték a hatalmas tengert egy akadályokkal tűzdelt útvonalon és együtt besegítették az öbölbe a kis vitorlást.
A sziget partján megpihentünk és füleltük a körülöttünk feltűnő hangokat. Hallottuk a hullámokat, vízcsobogást, kígyók sziszegését, madarak énekét, de még a homokban futkosó rákok ollójának csattogását és a vízben boldogan ugrándozó halak csobbanását is.
A foglálkozást egy közös matrózos tánccal zártuk le, majd visszatértünk a korábban kijelölt úton a csoportunkba, hiszen most már tudjuk, merre találjuk meg a Boldogság szigetét és bármikor vissza is térhetünk oda.
A hónap egy másik hetén Festettünk Bíztató Hóvirágmezőt és kedves üzeneteket írtunk rá. A virágmezőnket kitettük a folyosóra, így mindenki láthatja és feltöltődhet, erőt meríthet a pozitív üzeneteinkből.
Többször is játszottunk a POZITIVITY Szupererő kártyával is, memória játékos bingót.
Ezen kívül a honlapon lévő mondókát is feldolgoztuk és közösen mozdulatokat találtunk ki hozzá, alkottunk és építettünk is. Ebből egy kis videót is sikerült összeállítanunk.
Az idei évben ez volt az egyik legsikeresebb Boldogságóra hónapunk, sok gyermek tudott benne aktívan és motiváltan részt venni.