Az Osztályfarsangon, csoportokban küzdöttünk egymás ellen. A Farsangi totó helyes megoldásának jutalma, különböző édességek és játékok voltak.
Megküzdési stratégiák
A hónap elején nagy szükségünk volt biztatásra, ezért a hóvirágmező elkészítésével kezdtük a feladatok sorát. Az általunk készített hóvirágfejekre írtunk biztató üzenetek. Az őszinte üzenetek annyira jól sikerültek, hogy boldogságmadarakra is írtunk egy másik társunknak. A hónap közepén kicsi meglepetés macikat is készítettünk. Tartottunk egy medve napot. Remekül szórakozva macikat kerestünk, medve nótákra buliztunk. Aztán muszáj volt egy kicsit megpihennünk. A relaxációval ráhangolódtunk a hajós jelentésteremtésre. Megbeszéltük, hogy milyen ez a hajó, merre tart, kik utaznak rajta, hogyan érzik magukat. Kerestünk a hajózás során adódó boldogító pillanatokat, nehézségeket. Összegeztük, hogy mindenki nélkülözhetetlen része. A zászlótól, a kormányon át a hajóskapitányig. Beszélgettünk biztonság szigetén való kikötésről. Az utazás során szerzett élményeket rajzban is kifejeztük. Megfestettük vigyorgós arcképeinket.
A hónap zárásaként a messzi-messzi galaxisból érkező idegennek is megírtuk a levelet.
Székesfehérvári Kossuth Lajos ÁLtalános Iskola
Minden csoport kicsit másként jelenítette meg a Biztonság szigetének hangjait. Volt, ahol a nyugalom, volt, ahol a vidámság játszotta a főszerepet. Ezek közül választottunk egyet.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Megküzdésben nem volt hiányunk ebben a hónapban. Készítettünk egy bíztató hóvirágmezőt, amit kitettünk az osztályunkban. Ha valakinek szüksége van rá, kinyithatja, elolvashatja.
( szülők által mondott mondatokat is tartalmaz)
A Boldogság órák közül, talán ezek az órák tetszettek legjobban a gyerekeknek. Az óra elején csoportmunkában hóvirágokat rajzoltak, közben meghallgattuk a Hóvirág dalt. Majd megismerkedtünk a hajóval, vitorlással, annak részeivel. A gyerekek elmondták ki mi szeretne lenni egy vitorlás hajón, volt aki árbockosár, hogy legyőzze a félelmét. Majd relaxáció után eljutottunk a biztonság szigetére, ahol arról beszélgettünk kivel érezzük biztonságban magunkat. Páros játékokat játszottunk, majd összekapaszkodtunk százlábúvá. A feszültséget okozó indulatok, érzelmek kezelésre szolgáló módszereket közösen megvitattuk, majd mindenki felhelyezhette a számára elfogadható módszert a szivárványra. Az órát a vak kígyó játékkal zártuk.
Verset is írtunk a tízes számhoz:
Tíz
A Galaxis messzi-messzi táján
A Naprendszer utáni tizedik pályán
Van egy kicsi bolygó ott élek én
A tizedik ország, tizedik városának rejtekén.
Ha megkérdezel tízszer mondom el nevemet,
Tízszer rázom meg jó erősen kezedet.
Tízszer üdvözöllek téged.
Tízszer kívánok neked, minden szépet.
Életem csak a tízes szám körül forog,
Pont a tizedik ismerős idegen vagyok!
A foglalkozásunkat egy kötetlen – ám irányított beszélgetéssel indítottuk a csoportban kialakult helyzettel kapcsoltban : miért vagyunk ilyen kevesen, hogyan érezhetik magukat a többiek otthon, hiányoznak -e nekünk a kispajtások? A kis betegeknek most ebben a helyzetben szükségük van -e valamilyen szuper erőre, kell -e valamivel megküzdeniük? A beszélgetést tovább folytatva kitértünk az én-élmények átgondolására: voltál – e már olyan helyzetben amikor valami nehézségbe, akadályba ütköztél, és azt le kellet győznöd, meg kellet oldanod, mi segített az akadályok leküzdésében? Ezt követően egy kihívásra hívtam a gyermekeket: egy tornyot kellet kockából felépíteniük. A toronyépítés után megbeszéltük a tapasztalatokat : volt-e céljuk, végig gondolták -e a feladatot, mit éreztek amikor összedőlt a torony stb A beszélgetés során fokuszáltunk az alkalmazható megoldások jelentőségére.
Ezt követően a Hősparádé során elkészültek a gyermekek hőseit ábrázoló alkotások, melyek a boldogság-falon kerültek kiállításra🥰
Boldogságóra:Megküzdési stratégiák
Mint a felnőtt ember életében, úgy az óvodáskorú gyerekek életében is jelen van a megküzdés, ami feszültséggel, frusztrácival jár. A kihívásokkal való megküzdés erőfeszítéseket igényel.
A farsangra való készülődés hetében számos olyan készségfejlesztő játékos feladat állt a gyerekek előtt, amit nagyon jó hangulatban, felszabadultan végeztek. A játék során a bátortalanabb, félénkebb gyerekek kis biztatásra megpróbálták a feladatot megoldani. Folyamatosan érezhették a biztatást, a támogatást.
A bátrabb és ügyesebb gyerekek sikeres próbálkozása örömmel töltötte el őket,további feladat megoldására motiválva.
Nekünk felnőtteknek is nagy öröm volt látni a boldogságot az arcukon, miután megküzdöttek a feladattal.
A boldogság fokozó stratégiai segítő eszközöket a dalocskák, mondókák, a mese és a zene nyújtotta.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
A nagycsoportosok foglalkozását a „Biztonság Szigete” játék köré építettem.
Az ide tartozó relaxációs gyakorlat hosszabb volt, mint amit alkalmazni szoktam, de a gyerekek többsége nagyon „ráérzett”, volt, aki azt mondta, hogy majdnem elaludt. A „beszélő labda” körbeadásával mindenki elmondhatta, mit érzett, mire gondolt, mit képzelt el.
Megépítettük a vitorlás hajónkat felfordított asztalokból, textilekből, amit szintén nagyon élveztek a gyerekek.
Nagymozgásos játékokat is építettem be a foglalkozásba: körbeúsztuk a hajót, mellúszással, és hátúszással, aki nem tudott úszni, „megtanítottuk”. Ezután a „Gyöngyhalász” játék következett: a csoport fele gyöngykagyló volt, ők kaptak egy-egy kislabdát, amit nyújtott ülésben előre hajolva a hasukhoz szorítottak, a többiek a gyöngyhalászok. A kagyló akkor nyílik ki, ha a halász megsimogatja. Amikor minden gyöngyöt összeszedtük, szerepcsere következett. Ez a játék annyira tetszett a gyerekeknek, hogy még kétszer eljátszottuk. Közben nagyszerű lehetőség nyílt arra, hogy megbeszéljük, hogy békés, barátságos úton hamarabb érjük el a célunkat (az egyik kisfiú erővel akarta elvenni a gyöngyöt).
Vitorlásunkkal elértük a Biztonság Szigetét, itt mindenki körülnézhetett, hallgatózhatott, majd a Hangjáték következett. A csoportot három részre osztottam; szélzúgást (sss…) , madárcsiripelést és a tenger hangját (lics-locs) utánozták.
Ez egy kicsit nehezebben ment, de rövid gyakorlás után, élvezetes játék alakult ki.
Ezután lerajzolták a Biztonság Szigetét. A rajzokból „kiállítást” rendeztük, elmondhatták mit rajzoltak le, milyen az ő szigetük. A zárókörben arra kérdeztem rá, hogy a foglalkozás melyik része tetszett legjobban.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A relaxációs gyakorlat után felelevenítettük, hogy milyen célokat tűztek ki maguk elé (Mit szeretnél megtanulni? Mi leszel felnőtt korodban? stb.) az előző foglalkozáson. Ezután arról beszélgettünk, hogyan érhetjük el ezeket a célokat! (Gyakorlás, kitartás, bíztatás stb.). Akinek volt egy-egy bíztató mondata, elmondhatta (ügyes vagy, meg tudod csinálni, ne add fel stb.). Meséltem a hóvirág jelentéséről, majd aki mondott, vagy elismételt egy bíztató, vigasztaló mondatot, felragaszthatott egy hóvirágot az előző napon megfestett mezőre.
Ezután lejátszottam Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalát és mozogtunk hozzá.