A február hónap boldogságóráinak témája a megküzdés. Első hallásra úgy gondoltam, hogy a 10 tematikus egység közül talán ez az egyik, melyet a legnehezebb az óvodáskorú gyermekek számára átadni, érzékeltetni, az ő „nyelvükre fordítani”. Mikor azonban jobban belemélyedtem az elméleti ismeretekbe rájöttem arra, hogyan is tudnám a téma aspektusait megragadni, mit is jelent értelmezésemben a megküzdés. Úgymint: a kitartást és erőfeszítést a célok eléréséhez; az esetleges kudarcok, negatív érzelmek elviselését és feldolgozását; az újrapróbálkozást vagy éppen a más nézőpontból való megközelítését egy-egy esetleges nehézségnek, problémának. Továbbá az is kirajzolódott számomra, hogy a napi pedagógiai munkámban pontosan ezek azok a tulajdonságok, melyeket tudatosan és indirekt módon (személyes példaadás) igyekszem kialakítani a gyermeki személyiségben. Előttem állt tehát a feladat, hogy összhangot teremtsek a boldogságórák céljai, valamint az érzelmi nevelés pillérei (élmény, tapasztalat, azonosulás), az ONAP szellemisége, illetve a csoportunk heti tematikus egységei között.
A megvalósításra remek alkalmat adott a farsangi alakoskodás időszaka, melyben a gyermeki fantázia és képzelet szabad szárnyalására bizton lehet alapozni a célokhoz rendelt tevékenységek tervezésekor. A télűző alakoskodásunk intézményi felelőseként jött az ötlet, hogy a boldogságórák pozitív érzelmi nevelési céljainak (megküzdés) „egy szeletét” kiterjesszem az óvoda valamennyi csoportjára.
MegküzdElla kapitány jelmezébe bújva felkerestem az óvoda kis kalózcsemetéit, hogy átadjam számukra a kincses-térképet, melyet követve teljesíthetik a próbák sorát és megküzdhessenek a jutalomhoz vezető akadályokkal. Szívmelengető érzés volt látni a csillogó (néhol ijedt) szemeket, a kíváncsiság és öröm jeleit a gyerekek arcán. A feladatokat úgy alakítottam, hogy abban a kicsik és nagyok is sikerélményhez jussanak, illetve más és más képességterületeket érintsenek. ( mozgásos feladatok, kulcskeresés, aranyásás, félelem barlangja, kalózkódfejtés). Ezáltal a játékos cselekedtetés módszerén keresztül észrevétlenül valósulhatott meg a célok eléréséhez tett erőfeszítések sora, az élményszerű tapasztalatszerzés. A különböző próbatételek helyszínét az óvoda helyiségeiben alakítottam ki oly módon, hogy azzal a gyermeki figyelmet, motiváltságot, kíváncsiságot folyamatosan fenntartsam. (dekoráció, verbális és non-verbális kommunikáció, jelmezbe bújás). A kalózkaland záró momentumaként a gyerekek részt vehettek a Zengő Erdő Sziget kincseinek „feltárásában”, melyet az óvoda tornatermében alakítottunk ki a dadusnéni hathatós közreműködésével. (kalózhajó, kincses sziget) A sikeres próbatételt egy hatalmas bulival ünnepeltünk meg, mely hozzájárult a tevékenység jó hangulatú lezárásához, illetve továbbéléséhez. Az elkészült hajódíszlet lehetőséget teremtett arra is, hogy a nyuszi csoportos gyerekek elképzelhessék a relaxációs gyakorlatban szereplő vitorlásukat, majd saját kalózhősüket is létrehozhassák. A céljaim megvalósulásának sikermérőjeként tartom számon a gyermeki öröm, izgalom megnyilvánulási formáit, a folyamatosan visszatérő beszédtémákat és azt, hogy olyan gyerekeket is sikerült motiválnom, akik előzőekben teljesen elzárkóztak. Nagyon örülök annak, hogy olyan kollégákkal dolgozhatom, akik minden területen partnerek és segítőtársak a tervezéstől a megvalósításig, melynek köszönhető nyuszi csoportunk szeretetteljes, családias miliője.
Megküzdési stratégiák
A hóvirág a tavasz hírnöke, az újjáéledő természet jel. Reményt hoz a változásra, ennek fényében teltek a beszélgetések a foglalkozásokon.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A csonkahegyháti Gárdonyi Géza és Szegi Suli Ált. Isk. 4. osztálya
Februárban a megküzdési stratégiák témában bevezetésként Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó című dalt hallgattuk.
Mozgásos játékok:
-plüss játékok kiszabadítása
-cápatámadás
-hajótörés
Fontos volt atz összefogás, gyorsaság, egymás segítés.
A rajzolós feladatokban a gyerekek szabadon fejezhetik ki érzelmeik megjelenését.
” A közösség ereje csodákra képes!”
A 6. hónap témája a megküzdési stratégiák melyet, relaxációs gyakorlattal kezdtünk („Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom.”), ami teljesen feloldott a gyerekeket. A téma bevezetését a bátorságpróba című játékkal kezdtük, amely teljes mértékben felkeltette a gyermekek érdeklődését, izgatottan várták a témához kapcsolódó további tevékenységeket. Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó című dalával folytattuk a téma feldolgozását. Az Aranykulcs című mesét papírszínház használatával adtuk elő a gyerekeknek. Nagy beleéléssel és élvezettel hallgatták végig a mesét, melyet szabadjáték közben is szívesen dramatizáltak. Érdeklődve vettek részt a hónap feladatának teljesítésében, melyet a farsangi mulatsággal kötöttünk egybe, ahol a gyerekek saját elképzeléseik alapján saját szuperhősük bőrébe bújhattak. A gyerekek megalkották azokat a hősöket, akik a legjobban tudják őket támogatni céljaik elérésében. Saját maguk fogalmazták meg, hogy hőseik tulajdonságait, mint pl.: Szomorúságot elűző Hófehérke, Aranyszívű Elsa, Mindent helyrehozó Batman, Mindenkire vigyázó Thor, Fáradhatatlan Amerika kapitány. A gyerekek számára nehézséget jelentett megfogalmazni azt, hogy ezeknek a hősöknek mi az, ami nehezen megy, hiszen ők úgy gondolták, hogy mindenre képesek. A téma lezárását a megküzdés jelének kiszínezésével zártuk.
A relaxációval kezdtük a februári hónap témáját. A gyerekek el tudtak teljesen lazulni, nyugodt légkört teremtettünk ehhez. A relaxáció végén megbeszéltük kinek milyen volt a képzeletbeli vitorlása. Meghallgattuk Bagdi Bella lazulni, jaj de jó című dalát. Nagyon tetszett a gyerekeknek, többször is meghallgattuk ezt a dalt. Elkészítettük a „bíztató hóvirágokat”. Rajzoltunk, színeztünk, ragasztottunk hóvirágokat.Beszélgettünk arról, hogy melyik hóvirág mit üzen a kirándulóknak.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A nagycsoportosok lelkesen vettek részt a téma feldolgozásában. A szociális képességeik és probléma megoldó gondolkodásuk sokat fejlődött a boldogság órák folyamán. Nagyon lelkesek voltak, így a téma a hónap folyamán többször és változatos formában valósult meg.
Februári hónapban a megküzdési lehetőségek kapcsán beszélgettünk a gyerekekkel, azaz mit tehetsz ha problémákba ütközöl. A mese meghallgatása után a gyerekeknek a Mit tehetek ha nem érzem jól magam színezőlap lehetőségei közzül kellett kiválasszák és kiszinezzék azokat amelyek a saját személyiségükhöz a legjobban illenek.
A kérdőív célja, hogy megtudjuk, a tanulással kapcsolatos problémák milyen kellemetlenséget, feszültséget okoznak számunkra. Nincsenek helyes vagy helytelen válaszok. Csak a saját véleményünk a fontos!